کلیه بیمه شدگان مشاغل آزاد،اختیاری و بیمه شدگان خاص برای دریافت برگ پرداخت بیمه شدگان اختیاری و مشاغل آزاد و خاص به نرم افزار، تنظیم لیست بیمه و تهیه دیسکت نیازی ندارند بلکه فقط با داشتن رمز اینترنتی می توانند جهت دریافت برگ پرداخت اقدام کنند.

در این مقاله به طور کامل مراحل ورود و صدور فیش بیمه و توضیحات مرتبط با نحوه پرداخت و ... را پرداخته ایم.با اُمیگو همراه باشید.


صدور فیش بیمه

ابتدا بر روی اینجا کلیک کنید تا وارد سایت زیر شوید :

سامانه صدور فیش بیمه

کد ملی بیمه شده و رمز اینترنتی را وارد نمایید.

اگر بصورت اینترنتی ثبت نام کرده اید، نام کاربری و گذر واژه، کد ملی شخص بیمه شده می باشد.


در صورتیکه صفحه تغییر رمز را مشاهده می کنید :

تغییر رمز عبور سامانه صدور فیش بیمه

  1. در سطر اول، رمز اینترنتی دریافتی از شعبه (و یا کدملی) را وارد نمایید.
  2. در سطر دوم، رمز دلخواه را وارد نمایید. (می توانید از عدد و یا ترکیبی از حروف و عدد استفاده نمایید.)
  3. در سطر سوم، رمز دلخواه را مجددا تکرار نموده و بر روی گزینه “تغییر کلمه عبور” کلیک نمایید.

پس از ورود به سامانه، از منوی “عملیات بیمه شدگان خاص” بر روی گزینه “درخواست برگ پرداخت”  کلیک نمایید. (مطابق شکل زیر) 

درخواست فیش بیمه

در صفحه نمایش داده شده (شکل زیر)، مدت پرداخت را مشخص نموده و بر روی گزینه “ثبت درخواست” کلیک نمایید : 

مشخص کردن پرداخت چند ماه از حق بیمه

منظور از مدت پرداخت؛ تعداد ماههایی است که برای پرداخت حق بیمه در نظر دارید و این موضوع برای بیمه شدگان با توجه به نوع بیمه تفاوت می کند.

فیش بیمه کارگران ساختمانی

صدور فیش حق بیمه برای شما بصورت یکماهه است و برای هر ماه، یک برگ پرداخت صادر خواهد شد لذا عدد ۱ را وارد نموده و ثبت نمایید.

برای دریافت فیش های مربوط به ماههای بعد می بایست به تعداد آن درخواست ثبت نمایید. بعنوان مثال اگر در نظر دارید حق بیمه ۳ ماه را پرداخت نمایید می بایست ۳ نوبت درخواست برگ پرداخت ثبت نمایید (پس از صدور هر برگ پرداخت می توانید در هر نوبت درخواست، عدد ۱ را وارد نمایید).

 توجه داشته باشید مهلت پرداخت حق بیمه هر ماه تا آخرین روز ماه بعد می باشد.

تذکر: بیمه شدگان کارگر ساختمانی صرفا مجاز به درج ۱ ماه در آیتم مدت پرداخت (ماه) میباشند و میبایست برای ماه گذشته، ماه جاری و ۳ ماه آینده به طور جداگانه ثبت درخواست گردد.

فیش بیمه رانندگان

صدور فیش حق بیمه برای شما نیز همانند بیمه کارگران ساختمانی بصورت یکماهه بوده و برای هر ماه یک برگ پرداخت صادر خواهد شد لذا عدد ۱ را وارد نموده و ثبت نمایید.

پس از صدور برگ پرداخت، در صورت لزوم برای دریافت فیش های بعدی مجددا عدد ۱ را در درخواست برگ پرداخت ثبت نمایید. لطفا به مهلت پرداخت توجه داشته باشید.

فیش بیمه اختیاری و  بیمه مشاغل آزاد

شرایط و ضوابط برای دریافت فیش بیمه شدگان اختیاری و مشاغل آزاد با بیمه شدگان کارگران ساختمانی و رانندگان متفاوت است.

لطفا به این مثال توجه کنید :

فرض بر اینکه حق بیمه خود را تا اسفندماه ۹۳ پرداخت کرده باشید، می توانید مدت ۶ ماه را انتخاب نموده و یک برگ پرداخت شش ماهه برای ماه های ۱ و ۲ و ۳ و ۴ و ۵ و ۶ درخواست نمایید ولی پرداخت آن می بایست حداکثر تا تاریخ ۱۳۹۴/۰۳/۳۱ انجام پذیرد زیرا حق بیمه اولین ماه در این برگ پرداخت فروردین است و از آنجایی که مهلت پرداخت حق بیمه هر ماه حداکثر تا آخرین روز ۲ ماه بعد می باشد، می بایست کل مبلغ برگ پرداخت تا پایان خردادماه پرداخت شود.

در غیر این صورت قرارداد منعقده از تاریخ عدم پرداخت حق بیمه (اولین ماهی که حق بیمه آن پرداخت نشده است) لغو و ادامه بیمه موکول به تسلیم تقاضای جدید و موافقت سازمان و انعقاد قرارداد مجدد خواهد بود.

برای درک بهتر موضوع به این مثالها توجه فرمایید:

(فرض بر اینکه حق بیمه تا اسفندماه ۹۳ پرداخت شده و ماه جاری، فروردین باشد)

جدول پرداخت حق بیمه

  • اگر می خواهید حق بیمه را بصورت یک ماهه پرداخت نمایید عدد ۱ را وارد کنید (بعنوان مثال حق بیمه فروردین ماه)؛ برای دریافت فیش حق بیمه و پرداخت آن از اول فروردین ماه تا پایان خردادماه مهلت دارید.
  • اگر می خواهید حق بیمه را بصورت دو ماهه پرداخت نمایید عدد ۲ را وارد کنید (یعنی فروردین و اردیبهشت ماه)؛ برای دریافت فیش حق بیمه و پرداخت آن از اول فروردین ماه تا پایان خردادماه مهلت دارید.
  • اگر می خواهید حق بیمه را بصورت سه ماهه پرداخت نمایید عدد ۳ را وارد کنید (منظور فروردین، اردیبهشت و خرداد می باشد)؛ برای این سه ماه نیز از اول فروردین ماه تا پایان خردادماه مهلت دارید.

به این نکته توجه داشته باشید؛ برای هر چند ماه درخواست برگ پرداخت، یک فیش صادر می شود.

پس از وارد نمودن مدت پرداخت (ماه) و ثبت درخواست، برای دریافت فیش حق بیمه، از منوی “عملیات بیمه شدگان خاص” بر روی گزینه “دریافت برگ پرداخت” کلیک نمایید :

دریافت فیش بیمه

در صفحه نمایش داده شده (شکل زیر) به وضعیت درخواست توجه نمایید.

مشاهده و چاپ فیش بیمه

پردازش درخواست شما معمولا چند دقیقه بطول می انجامد. زمانی که سامانه در حال پردازش درخواست شما می باشد، وضعیت درخواست “در حال بررسی” را نشان می دهد و پس از آن “صدور” و یا “عدم صدور” نمایش داده می شود.

چنانچه در توضیحات خطا مشاهده کردید :

"زمان اعتبار به اتمام رسیده است" ، "با توجه به تغيير نرخ حق بيمه از..به..، جهت دريافت برگه پرداخت به شعبه مربوطه مراجعه نماييد. " ، " تاريخ دفترچه بيمه شده موردنظر در فرم رانندگان حمل و نقل عمومي داراي اعتبار نمي باشد!  "

باید به شعبه بیمه محل سکونت خود مراجعه کرده و از آنجا پیگیر حل مشکل شوید.

چنانچه خطایی مبنی بر " به دليل عدم وصول برگ پرداخت امكان ايجاد بدهي جديد وجود ندارد " دریافت کردید یعنی اینکه شما فیشی قبلا صادر کرده اید و تا آن را پرداخت نکنید نمیتوانید فیش بیمه جدید صادر کنید.


چاپ فیش بیمه

زمانی که وضعیت درخواست به حالت “صدور” تغییر یافت می توانید بر روی علامت ذره بین (آخرین ستون: امکانات) کلیک نموده و نسخه چاپی فیش حق بیمه را پرینت گرفته و آن را پرداخت نمایید و یا شناسه پرداخت و مبلغ را یادداشت نموده و بصورت غیرحضوری (عابربانک، سایت بانک رفاه و ملت، تلفن همراه و ثابت) جهت پرداخت حق بیمه اقدام نمایید.

نمونه چاپ حق بیمه

بهترین موعد دریافت و پرداخت فیش بیمه ، اول لغایت بیست و پنجم هر ماه می باشد. پس از ثبت درخواست و دریافت برگ پرداخت، در صورت تمایل به پرداخت غیرحضوری حق بیمه، قبل از مهلت مقرر شده در برگ پرداخت (حداقل ۷۲ ساعت)، نسبت به پرداخت وجه آن اقدام نمایید.

همچنین به دوره برگ پرداخت در وسط فیش توجه داشته باشید. (بعنوان مثال: دوره از ۱۳۹7/۰۱/۰۱ تا ۱۳۹7/۰۱/۳۱   منظور حق بیمه فروردین ماه می باشد که مهلت پرداخت آن با توجه به نوع بیمه متفاوت است و لازم است در نظر داشته باشید.)

در صورتی که بیش از یک روز، درخواست در وضعیت “در حال بررسی” باشد ضروری است با شماره تلفن ۶۴۰۱۵ در تهران و یا ۶۶۹۰۹۶۲۰-۰۲۱ و  ۶۴۰۱۵۰۰۱ ۰۲۱ در شهرستانها، جهت بررسی و رفع مشکل مربوطه تماس گرفته شود.

همچنین در صورتی که وضعیت درخواست “عدم صدور” باشد می توانید در ستون توضیحات، علت آن را مشاهده نمایید.


پیگیری برگ پرداخت 

چنانچه کد پیگیری فیش بیمه ای را در دست دارید میتوانید در صفحه اصلی سایت از قسمت "عملیات بیمه شدگان خاص " بر روی  "پیگیری برگ پرداخت" کلیک کرده و با وارد کردن شماره پیگیری از آخرین وضعیت آن مطلع شوید.

مشاهده وضعیت برگ پرداخت

وضعیت فیش بیمه


روش های پرداخت حق بیمه

با استفاده از سامانه USSD

کارت شما مربوط به هر بانکی که باشد می توانید فیش حق بیمه را از این طریق پرداخت نمایید فقط توجه داشته باشید که رمز دوم کارت باید فعال باشد.

به منظور جلوگیری از مغایرت، از رند کردن مبالغ جداً خودداری فرمایید.

 مراحل پرداخت فیش حق بیمه از طریق USSD  تلفن همراه

  1. # ۷۱۳*۷۲۴* را شماره گیری نمایید.
  2. در صفحه نمایش داده شده، شناسه برگ پرداخت را وارد نمایید و ارسال کنید.
  3. مبلغ فیش حق بیمه را عینا وارد نمایید و ارسال کنید.
  4. اگر شناسه و مبلغ را صحیح وارد نموده اید عدد ۱ را ارسال کنید.
  5. شماره کارت که ۱۶ رقم می باشد را وارد نموده و ارسال کنید.
  6. رمز دوم کارت را وارد کرده و ارسال نمایید.
  7. مبلغ فیش از حساب شما کسر می شود و حق بیمه پرداخت می گردد و شماره رهگیری داده می شود. شماره رهگیری و تاریخ پرداخت و نام بانک را می توانید بر روی فیش یادداشت نموده تا در صورت لزوم بتوانید پیگیری نمایید.

توجه : اگر پس از انجام مرحله ۱ (شماره گیری) صفحه نمایش داده شده به زبان فارسی نبود، آن را Cancel کرده و مراحل زیر را انجام دهید:

  1. # ۷۲۴* را شماره گیری نمایید.
  2. عدد ۴ (setting) را وارد کرده و send نمایید.
  3. عدد ۳ (Change Language) را وارد کرده و send نمایید.
  4. عدد ۱ (Persian) را وارد کرده و send نمایید.
  5. صفحه نمایش داده شده بصورت فارسی خواهد بود. حال Cancel را بزنید و # ۷۱۳*۷۲۴* را شماره گیری نمایید.

حتمابه خاطر داشته باشید: بهترین موعد ارسال اینترنتی لیست بیمه و یا درخواست برگ پرداخت، اول لغایت بیست و پنجم هر ماه می باشد. پس از وضعیت تایید نهایی و دریافت برگ پرداخت، در صورت تمایل به پرداخت حق بیمه از طریق تلفن همراه، قبل از مهلت مقرر شده در برگ پرداخت (حداقل ۷۲ ساعت)، نسبت به پرداخت وجه آن اقدام نمایید. با توجه به سیاست‌های بانک مرکزی و اجرای طرح شاپرک، به بیمه‌ شدگان و کارفرمایان محترم توصیه می‌شود به منظور دریافت خدمات به‌ هنگام، حداقل ۷۲ ساعت قبل از مهلت مندرج در برگ پرداخت نسبت به واریز حق‌ بیمه اقدام و سپس برای تمدید و صدور دفترچه درمان به دفاتر کارگزاری و شعب ذیربط مراجعه کنند.


از طریق اینترنت بانک

پرداخت فیش حق بیمه تامین اجتماعی از طریق اینترنت بانک ملت :

برای پرداخت فیش حق بیمه از طریق اینترنت بانک ملت می توانید از طریق این  لینک اقدام کنید.

پرداخت اینترنتی حق بیمه بانک ملت

وارد کردن نام ، نام خانوادگی، پست الکترونیک، شماره همراه و شرح واریز، اجباری نیست ولی پس از پایان عملیات پرداخت، در رسیدی که برای شما صادر می شود استفاده می شود. (ترجیحا نام و نام خانوادگی را وارد نمایید)

  1. شناسه واریز را وارد نمایید. توجه داشته باشید؛ حتماً شناسه بانک ملت را وارد نمایید.
  2. مبلغ را مطابق فیش وارد نمایید و گزینه تایید را انتخاب نمایید. (چنانچه شناسه یا مبلغ اشتباه باشد با پیغام خطای “شناسه واریز را به طور صحیح وارد کنید” مواجه می شوید.)
  3. گزینه “صحت اطلاعات تایید می گردد” را علامت زده و گزینه تایید را انتخاب نمایید.

به صفحه پرداخت الکترونیکی بانک ملت هدایت خواهید شد و پس از تکمیل اطلاعات کارت خود پرداخت را انجام نمایید.مبلغ فیش از حساب شما کسر می شود و رسید برای شما صادر می گردد. می توانید شماره پیگیری را روی فیش یادداشت نموده و یا از رسید پرینت بگیرید و ضمیمه نمایید. 

پرداخت فیش حق بیمه تامین اجتماعی از طریق اینترنت بانک رفاه کارگران :

برای ورود مستقیم به سایت بانک رفاه کارگران جهت پرداخت فیش حق بیمه می توانید وارد سامانه اینترنتی بانک رفاه شوید.

پرداخت اینترنتی فیش بیمه بانک رفاه

  1. مبلغ را طبق فیش حق بیمه وارد نمایید.
  2. بر روی کلید بررسی شناسه پرداخت کلیک نمایید. اگر شناسه پرداخت یا مبلغ را اشتباه وارد کرده باشید، پیغام خطا در انجام عملیات نمایش داده خواهد شد.
  3. اطلاعات نمایش داده شده را بررسی نمایید و در صورت تایید، گزینه اطلاعات فوق مورد تایید می باشد را انتخاب و کلید پرداخت را کلیک نمایید.


پرداخت از طریق کارت های عضو شتاب از طریق خودپرداز

برای پرداخت فیش حق بیمه از طریق دستگاه عابر بانک، رمز اول کارت مورد استفاده قرار می گیرد و نیازی به رمز دوم نیست.

  1. مهم نیست که کارت شما مربوط به کدام بانک باشد، تمامی کارت های عضو شتاب در عابر بانکهای دارای خدمات قبوض تامین اجتماعی قابل استفاده می باشد.
  2. در هنگام وارد نمودن شناسه پرداخت و مبلغ، نهایت دقت را بعمل آورید.
  3. زمانی که شناسه پرداخت را وارد می کنید، توجه داشته باشید؛ از خط فاصله مابین اعداد صرفنظر کنید و فقط اعداد را وارد نمایید و همچنین شناسه برگ پرداخت (در خط اول) را وارد نمایید و شناسه بانک ملت را وارد نکنید. شناسه بانک ملت برای پرداخت از طریق دستگاه و سایت بانک ملت مورد استفاده قرار می گیرد.
  4. پس از پرداخت، دستگاه به شما رسید ارائه می دهد ولی معمولا بدلیل استفاده از رول کاغذ حرارتی در دستگاههای عابربانک، پس از مدتی رسید کم رنگ شده و یا پاک می شود. بنابراین توصیه می شود یا از رسید کپی تهیه شود و ضمیمه فیش شود و یا شماره پیگیری، تاریخ پرداخت و مشخصات کارت روی فیش یادداشت شود تا در صورت لزوم قابل پیگیری باشد.
  5. به منظور جلوگیری از مغایرت، از رند کردن مبالغ جداً خودداری فرمایید.


پرداخت از طریق تلفنبانک رفاه 

  1. با شماره 84043000-021 تماس بگیرید. (سامانه بصورت گویا شما را راهنمایی خواهد کرد)
  2. برای پرداخت قبوض عدد 3 را انتخاب نمایید.
  3. برای پرداخت قبض تامین اجتماعی عدد 2 را انتخاب نمایید.
  4. شماره کارت (16 رقم) را وارد نمایید و پس از آن علامت ستاره * را وارد نمایید.
  5. شناسه برگ پرداخت را وارد نمایید و پس از آن علامت ستاره * را وارد نمایید.
  6. مبلغ حق بیمه را طبق فیش وارد نمایید و پس از آن علامت ستاره * را وارد نمایید.
  7. سامانه شناسه پرداخت و مبلغ را برای شما اعلام می کند. اگر صحیح بود عدد 1 را وارد نمایید.
  8. رمز دوم کارت را وارد نمایید.
  9. قبض شما پرداخت خواهد شد. شماره پیگیری را یادداشت نمایید.


پرداخت از طریق سایت تامین اجتماعی samt.tamin 

در همان سایت صدور فیش بیمه که وارد شده اید مطابق شکل بر روی عملیات پرداخت کلیک کنید.

پرداخت حق بیمه

در صفحه ظاهر شده پرداخت از هربانکی که خواستید را بر رویش کلیک کنید.

پرداخت حق بیمه

پس از ورود به صفحه پرداخت بانک میتوانید با دادن شماره کارت و رمز عبور دوم اقدام به پرداخت فیش بیمه کنید.