خطا 0Xc000021A که در صفحه آبی مرگ ظاهر میشود ، اعلام میکند که رایانه شما با یک مشکل روبرو شده است که گاها ممکن است به ساختار سیستم عامل ویندوز شما شدیدا آسیب برساند. اگر با هربار راه اندازی مجدد سیستم دوباره خطا "our PC ran into a problem and needs to restart. We're just collecting some error info, and then we'll restart for you" را مشاهده میکنید، باید دلایل آنرا بررسی کنید.

این مسئله زمانی اتفاق می افتد که ویندوز پس از بروزرسانی دیگر بوت نخواهد شد. به طور کلی دو فایل وجود دارد که دلیل اصلی این خطا میباشند.

  • winlogon.exe : همانطور که از نام این فایل پیداست ، مسئول عملیات ورود و خروج در داخل ویندوز است. این فایل میتواند به علت عدم هماهنگی فایل های سیستمی یا نرم افزاری آسیب دیده باشد.
  • csrss.exe : این فایل exe متعلق به سرور یا کلاینت مایکروسافت است که با آسیب دیدن آن خطا فوق را میدهد.


تعدادی راه حل برای رفع این خطا وجود دارد که ما در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد. فقط دستورالعمل را به درستی دنبال کنید.
 


روش 1) تعمیر فایل های خراب سیستم

برنامه Reimage Plus را از اینجا دانلود و اجرا کنید. با کلیک بروی دکمه Scan فایل های معیوب و خراب ویندوز را شناسایی کرده و اقدام به بازسازی و تعمیر آنها کنید. سپس سیستم خود را ریستارت کنید.


روش 2) بوت کردن دستی ویندوز

راه حل دیگر برای رفع این خطا این است که ویندوز را به صورت دستی بوت کنیم. با استفاده از گزینه force drivers to have signature disabled در قسمت Advanced Boot Options میتوان این کار را انجام داد.

برای دستیابی به این گزینه ها مراحل زیر را طی کنید :

در قسمت ریستارت ویندوز رفته و با نگه داشتن دکمه Shift بر روی Restart کلیک کنید.

Restart ویندوز

پس از ورود به صفحه زیر بر روی Troubleshoot کلیک کنید.

Troubleshoot

اینبار بر روی Advanced option کلیک کنید.

Advanced option

در صفحه بعدی گزینه های زیادی را مشاهده خواهید کرد. بر روی Startup Settings کلیک میکنید.

Startup Settings

در اینجا با فشار دادن ئکمه F7 از روی صفحه کلیک گزینه Disable driver signature enforcement را انتخاب میکنید.

 Disable driver signature enforcement

پس از انتخاب این گزینه رایانه به طور خودکار ریستارت خواهد شد.


روش 3) ریست کردن بایوس سیستم

بسیاری از کاربران با ریست کردن بایوس، رفع شدن این مشکل را گزارش داده اند.برای اینکار کامپیوتر خود را خاموش کرده باتری بایوس خود را برای چند دقیقه(حدودا 1 الی 2 دقیقه) از مادربرد در آورده و مجدد در جای خود قرار دهید. این روش برای لپ تاپ به دلیل عدم دسترسی به مادربرد کاربرد ندارد.

با روشن کردن رایانه خود وجود این خطا را اینبار برسی کنید.


روش 4) فایل های خراب را با پشتیبان گیری جایگزین کنید

ممکن است دلیل وجود این خطا، خراب بودن بعضی از فایل های سیستمی باشد. معمولا ویندوز در هنگام بارگذاری خود فایل های رجیستری را بررسی میکند و به دلیل عدم دستری به آنها پیغام خطا فوق را نمایش میدهد.

به دلیل اینکه شما دسترسی به ویندوز خود ندارید ، جایگزین کردن فایل های سالم به جای آنها غیرممکن است. ما این کار را از طریق خط فرمان در محیط بازیابی ویندوز انجام خواهیم داد.

برای دستیابی به محیط بازیابی ویندوز احتیاج به فلش یا دیسک نصبی ویندوز داریم. فلش یا دیسک ویندوز را وارد کامپیوتر کرده و به محض شروع کار به قسمت تنظیمات Bios سیستم میرویم. بوت شدن سیستم را بجای هارد دیسک بر روی فلش یا دیسک ویندوز قرار میدهیم. تغییرات را ذخیره کنید و مجدد سیستم را راه اندازی کنید. 

بوت دی وی دی 

در موقع بوت شدن فلش یا دیسک با فشردن هر کلیدی از صفحه کلید وارد محیط نصب ویندوز خواهیم شد.زبان و منطقه زمانی را وارد کرده و بر روی Next کلیک کنید. 

هنگامی که به صفحه ای رسیدیم که دکمه Install now در آن وجود دارد ، در همان صفحه در گوشه پایین بر روی Computer Repair کلیک کنید. 

Computer Repair 

در صفحه باز شده بر روی Troubleshoot و سپس Advanced options کلیک کنید.  

troubleshoot advanced options 

روی فرمان Command Prompt کلیک کنید تا Command Prompt راه اندازی شود. 

advanced options command prompt 

عبارت :c را تایپ و دکمه اینتر را فشار دهید.(اگر   ویندوز شما در درایوی دیگر نصب است نام آن را به جای c وارد کنید) 
عبارت  cd windows\system32\config  را تایپ کرده و مجدد دکمه اینتر را فشار دهید.

در خط فرمان هم اکنون تمامی فایل ها و پوشه های موجود در دایرکتوری را مشاهده خواهید کرد. 

سپس با دستور ren SYSTEM SYSTEM.old یکی از آنها را تغییر نام داده و دکمه اینتر را فشار میدهیم. همچنین این کار را برای ren SECURITY SECURITY.old تکرار میکنیم. (دقت کنید پوشه های دیگر را توسط همین کار از آنها پشتیبان بگیرید)   

عبارت cd RegBack را تایپ و دکمه اینتر را فشار دهید.  

هم اکنون دستورات زیر را وارد کنید (این کار باید برای تمام پوشه های تغییر نام داده شده اعمال شود) : 

copy /Y SOFTWARE
copy /Y SAM
copy /Y SYSTEM

 پس از انجام کلیه مراحل بالا از محیط بازیابی با دستور Exit خارج شده و فلش یا دیسک خود را از سیستم خارج کنید. هم اکنون با تغییرات فوق بررسی کنید که خطا کماکان وجود دارد یا خیر.

 

مقالات زیر را برای مطالعه پیشنهاد میکنیم :