پیشرفت روزافزون گوشی‌های هوشمند و دنیای تکنولوژی باعث شده تا امروزه بیش از هر زمان دیگری به این ابزارهای دیجیتالی وابسته باشیم و بیشتر کارهای روزمره خود را به کمک آن‌ها به انجام برسانیم. این وابستگی تا جایی پیش رفته که بسیاری از مردم گوشی‌های هوشمندشان را با خود به رختخواب نیز ببرند و تا زمانی که به خواب نرفته‌اند، توان دل کندن از همراه خود را ندارند! بعضی از مردم شب ها وب گردی می‌کنند و بعضی دیگر نیز تا رسیدن صبح در گروه های تلگرامی چت می کنند و یا در اینستاگرام میچرخند!

اگر شما هم این عادت را دارید و هر شب، با گوشی خود به رختخواب می‌روید بهتر است هر چه زودتر از این کار دست بردارید.

اما شاید بپرسید چرا؟ گوشی شما که آسیبی به شما نمی‌رساند و ناراحتتان نمی‌کند، پس چرا باید در هنگام خواب آن را از خود دور کنید؟ خوب، برای شروع و در اولین گام باید بگوییم که تشعشات نور آبی رنگ صفحه نمایش گوشی، باعث بیدار ماندن مغز و بنابراین کاهش کیفیت خواب شما خواهد شد. البته رایانه‌ها و تبلت‌ها نیز همین نور را از خود ساطع می‌کنند، اما به علت بزرگ بودن این گجت‌ها، معمولاً کسی آن‌ها را با خود به رختخواب نمی‌برد و به همین علت ما نیز در این مطلب تمرکز خود را بر روی گوشی‌های هوشمند معطوف کرده‌ایم.

حتی اگر از حالت «شیفت شب» (Night Shift) گوشی آیفون و یا اندروید نیز استفاده کنید (که باعث نارنجی شدن صفحه نمایش می‌شود) باز هم نگرانی از امواج تلفن همراه به قوت خود باقی خواهد بود. البته هنوز پاسخ روشن و صریحی برای این پرسش که آیا امواج تلفن همراه باعث بروز سرطان یا دیگر بیماری‌ها می‌شوند، داده نشده است. اما به هر حال نتایج برخی تحقیقات حکایت از ایجاد تداخل این ابزارها در خواب افراد دارند و همین امر نیز باعث شده به کاربران توصیه شود تا گوشی هوشمندشان را در هنگام خواب از خود دور کنند.

در نهایت برخی ملاحظات جسمی و روانی وجود دارد که همواره باید آن‌ها را در ذهن داشته باشیم. اگر کار کردن با تلفن همراه را در هنگام خواب متوقف نکنید و به انگشتان خود که در طول روز مدام با آن‌ها تایپ کرده‌اید و بر روی صفحه گوشی به این طرف و آن طرف کشیده‌اید، استراحت ندهید، در این صورت در بهترین حالت باعث خستگی انگشتان دست شده و در بدترین حالت به آسیب‌های ناشی از فشار تکراری که در اصطلاح به آن Repetitive Stress Injury گفته می‌شود، مبتلا خواهید شد. همچنین گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی و مرور اخبار مختلف پیش از خواب، باعث بیدار ماندن مغز شده و مانع تجربه یک خواب عمیق و کامل خواهد شد.
واقعیت این است که بردن گوشی تلفن همراه به داخل رختخواب و یا حتی گذاشتن آن در زیر بالش، بیشتر از این که یک نیاز واقعی و اساسی باشد، یک عادت و سرگرمی است که باید آن را ترک کرد. اگر شما نیز جزو آن دسته از کاربرانی هستید که همواره باید گوشی خود را در دسترس داشته باشند و نمی‌توانند زیاد آن را از خود دور کنند، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا راهکارهایی را جهت ترک این عادت خدمت شما معرفی نماییم. در ادامه سعی خواهیم کرد تا مهمترین دلایلی را که باعث می‌شوند تا فکر کنیم تلفن همراهمان همواره باید در کنار دستمان باشد، ذکر کنیم و با بیان برخی راه حل‌ها نشان دهیم که هیچ اجباری برای این کار نیست و چندان هم وابسته به گوشی هوشمند خود نیستیم.

                                                                          

استفاده از گوشی قبل از خواب خیلی مضر تر از آن است که فکر می کنید

واقعیت این روزها این است که خیلی از ما اوقات قبل از خواب را با گوشی موبایل، تبلت ویا تلویزیون سپری می کنیم. مطالعات دانشمندان نشان داده که صفحات الکترونیکی اثرات منفی زیادی روی خواب ما دارند. جا دارد نگران خوب خوابیدنمان باشیم.
طبق تحقیقات انجام شده در بیمارستان Brigham and Women’s ایالت ماساچوست، مطالعه و استفاده از گوشی های هوشمند قبل از خواب باعث افت شدید کیفیت خواب می شوند. فعالیت هایی از این دست، علاوه بر اینکه به خواب عمیق رفتن را دشوار می کند، تاثیر زیادی در روز بعد بر روی فرد خواهد داشت که باعث به خطر افتادن سلامتی می شود.

طی دو هفته مطالعه و تحقیق، از ۱۲ نفر شرکت کننده درخواست شد تا ۵ روز مداوم به مدت ۵ ساعت قبل از خواب از iPad استفاده کنند. سپس از آنها خواسته شد همان برنامه را با کتاب های کاغذی اجرا کنند. برای گروهی هم برنامه ای درست برعکس گروه اول ریخته شد به نحوی که ابتدا ۵ شب را با کتاب های کاغذی شروع کرده و سپس ۵ شب دوم را با iPad بگذرانند. در پایان شرکت کننده هایی که از iPad قبل از خواب استفاده کرده بودند خواب های با کیفیت پایین را تجربه کرده بودند. ترشح کم ملاتونین ( melatonin هورمونی است که به منظم شدن ریتم سوخت وساز بدن ما کمک می کند ) و همچنین دیر از خواب بیدار شدن و خستگی در روز بعد از دیگر عوارض استفاده از تجهیزات الکترونیکی قبل از خواب می باشد.

“مطالعات نشان داده است که نور حاصل از صفحات الکترونیکی در شب، خواب را شدیدا تحت تاثیر قرار می دهد و باعث بهم ریختگی سطح Melatonin می شود. این مطالعه نشان دهنده تفاوت فوق العاده زیاد بین مطالعه از روی کاغذ و مطالعه از روی تجهیزات الکترونیکی و عواقب آنها بر خواب شبانه است”

تحقیقات خواب ناکافی را موجب بروز مشکلات قلبی عروقی، اضافه وزن، دیابت و امثال اینها نیز می داند. همچنین گفته می شود که نور مصنوعی یکی از عوامل بهم ریختگی ملاتونین است و شایان ذکر است که بهم ریختگی طولانی مدت ملاتونین می تواند باعث افزایش خطر سرطان سینه ، سرطان روده و پروستات شود.


گوشی شما، ساعت کوکی شماست؟

ساعت‌های کوکی قدیمی را یادتان هست؟ با آن صدای وحشتناکی که داشتند. نگران نباشید! نمی‌خواهیم بگوییم به عقب برگردید و دوباره به سراغ این ساعت‌ها بروید. زیرا راه‌های بهتری هم هست که هم از تکنولوژی روز استفاده کنیم و هم تا حد ممکن از مضرات آن‌ها به دور باشیم.

به احتمال زیاد شما هم مانند بسیاری از افراد، از گوشی هوشمند خود به عنوان ساعت کوکی و زنگ بیدارباش استفاده می‌کنید و به همین خاطر هنگام خواب، آن را بالای سر خود قرار می‌دهید. اما یک نکته مهم در این بین وجود دارد؛ فاصله. هر چقدر در هنگام خواب، گوشی خود را در فاصله‌ای بیشتر و دور از دسترس قرار دهید، احتمال استفاده از آن در ساعات پیش از خواب کمتر خواهد شد و به علاوه، کمتر در معرض امواج آن قرار خواهید داشت. از طرف دیگر هنگام پخش آلارم گوشی باید از رختخواب خود بلند شده و بروید و گوشی را خاموش نمایید که همین کار می‌تواند مانع خاموش کردن آن در حالت خواب آلود و در نتیجه خواب ماندن شما شود.


نمی‌خواهید تماس‌ها و پیام‌های مهم را از دست بدهید؟

اگر کار مهمی پیش بیاید چه؟ این پاسخی است که بیشتر کاربران وقتی از آن‌ها خواسته می‌شود تا گوشی را از خود دور کنند، تحویلمان می‌دهند. اما برای باخبر شدن از تماس‌های مهم لازم نیست تا گوشی خود را در نزدیک‌ترین فاصله ممکن نگهداری کنید. همانطور که در بخش قبل نیز گفتیم، رعایت فاصله مناسب نکته‌ای کلیدی است و باعث کاهش آسیب‌های احتمالی خواهد شد.

حالت «Do Not Disturb» (به معنی مزاحم نشو) در گوشی‌های هوشمند، بهترین راه حل برای این مشکل است. این حالت که در گوشی‌های آیفون و همچنین بیشتر گوشی‌های اندرویدی وجود دارد، تمامی اعلان‌ها و هشدارهای مربوط به ایمیل‌ها، پیامک‌ها و تماس‌های تلفنی را به جز موارد مهمی که از قبل مشخص کرده‌اید، غیرفعال خواهد کرد.

تنظیمات این حالت بسیار ساده بوده و به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید. در گوشی‌های آیفون کافی است تا با مراجعه به قسمت تنظیمات گوشی، گزینه Do Not Disturb را انتخاب کنید. شما می‌توانید به صورت دستی اقدام به فعال کردن این حالت نمایید و یا اینکه برنامه دلخواه خود را تنظیم کنید تا این حالت به صورت خودکار در طول روز فعال یا غیر فعال شود. با انتخاب همه لیست مخاطبین، برخی از آن‌ها و یا هیچکدام از آن‌ها، در طول مدتی که حالت Do Not Disturb فعال باشد، به غیر از موارد مشخص شده، هیچ صدایی از گوشی پخش نخواهد شد و با خیال راحت می‌توانید بخوابید.

در بیشتر گوشی‌های هوشمند اندرویدی نیز می‌توانید با مراجعه به تنظیمات گوشی، به دنبال گزینه‌ای تحت عنوان Blocking Mode و یا Do Not Disturb بگردید. اغلب گوشی‌های اندرویدی امکان تعیین انواع اعلان‌هایی که قصد غیر فعال شدن آن‌ها را دارید و همچنین اشخاصی که نمی‌خواهید تماس‌ها و پیام‌های آنان را از دست دهید، در اختیار شما می‌گذارند. در گوشی‌های مجهز به اندروید 5.0 و بالاتر کار ساده‌تر نیز می‌باشد و تنها با فشار دادن کلید کنترل صدا می‌توان حالت Priority mode (اولویت‌بندی) و یا حالت سکوت را فعال کرد.

در نهایت، به میزان بلندی صدای زنگ در گوشی خود دقت کنید تا در مورد تماس‌هایی که تعیین کرده‌اید، از فاصله نسبتاً دور نیز صدای هشدار گوشی شنیده شود و بنابراین هیچ پیام یا خبر مهمی را از دست ندهید.


عادت دارید با شنیدن موسیقی به خواب بروید؟

ممکن است شما هم مانند برخی افراد عادت داشته باشید تا شب‌ها با شنیدن یک موسیقی آرام‌بخش و یا گوش دادن به یک داستان صوتی به خواب بروید، در این صورت بهتر است تا از هدفون برای این کار استفاده کرده و گوشی خود را در فاصله‌ای مناسب قرار دهید. حتی با استفاده از هدفون‌های بلوتوثی می توانید فاصله گوشی خود را بیشتر کرده و یا حتی به اتاق مجاور انتقال دهید، بدون اینکه از لذت شنیدن موسیقی مورد علاقه‌تان محروم شوید. بیشتر گوشی‌ها و ابزارهایی که از اتصال بلوتوث استفاده می‌کنند، می‌توانند تا شعاع 10 متری را به خوبی پوشش دهند، بنابراین با در نظر گرفتن این فاصله، گوشی خود را در بهترین مکان ممکن قرار دهید.

انواع مختلفی از هدفون‌ها نیز وجود دارند که مختص گوش دادن موسیقی در هنگام خواب طراحی شده‌اند و باعث آزار و اذیت شما نخواهند شد. با وجود اینکه کم هزینه‌ترین راه همان استفاده از هدفون‌های سیم‌دار و خارج کردن آن‌ها پیش از به خواب رفتن خواهد بود، اما برای اطمینان از در امان ماندن از امواج تلفن همراه، بهتر است از هدفون‌های بی‌سیم استفاده کنید تا محدودیتی برای قرار دادن گوشی در فاصله‌ مناسب نداشته باشید.


فقط یک ایمیل دیگر…

فقط یک مرحله دیگر از این بازی را انجام می‌دهم و می‌خوابم … فقط یکبار دیگر در اکسپلورر اینستاگرام بدنبال عکس و ویدیو بگردم ... فقط یک ایمیل دیگر .. فقط یک سایت دیگر … و در نهایت بدون اینکه متوجه شویم به خواب رفته‌ایم. آیا شما هم این حالت را تجربه کرده‌اید؟ اگه جوابتان مثبت است باید بدانید که این کار اصلاً درست نیست و ممکن است به سلامتی شما آسیب برساند. تا دیر وقت بیدار ماندن و بازی کردن با گوشی، گشت زدن در شبکه‌های اجتماعی و یا پاسخ به ایمیل‌ها اصلاً ایده خوبی نیست و کیفیت خواب را به شدت کاهش داده و به علاوه میزان استرس را نیز افزایش می‌دهد.

چاره کار بسیار واضح و آشکار است، مکان مناسبی را به دور از رختخواب خود، برای گوشی تعیین کنید و خود را مقید نمایید که قبل از رفتن به رختخواب، گوشی را در آنجا قرار دهید. حتی می‌توانید تمامی لوازم جانبی گوشی مانند شارژر، هدفون و … را نیز همراه با گوشی در همان مکان مشخص شده نگهداری کنید تا لازم نباشد هر بار به دنبال آن‌ها بگردید.

راهکار بعدی نیز این است که علاوه بر مشخص نمودن برنامه‌ای منظم برای فعالیت‌های روزمره، برنامه‌ای هم برای گوشی خود در نظر بگیرید و در یک ساعت معین استفاده از گوشی را متوقف نموده و تا صبح روز بعد به سمت آن نروید. مطمئن باشید با تکرار این کار به آن عادت خواهید کرد و دیگر نیازی نخواهید دید که در تمام ساعات شبانه روز گوشی را در کنار خود نگهدارید. خیلی بهتر است که به جای بازی کردن با گوشی، قبل از خواب به مطالعه یک کتاب بپردازید و یا حتی بدون هیچ مزاحمی و با ذهنی آسوده به خواب بروید.