معرفی 8 برنامه قوی برای تست و آنالیز پردازنده (CPU)

4 سال پیش

همانطور که میدانید پردازنده یا همان CPU مغز رایانه شما است که تمامی پردازش های سیستم بر عهده آن است و به عنوان مهمترین بخش از رایانه شناخته میشود.
اگر قصد دارید تا پردازنده خود را مورد آزمایش ، تحت فشارها و بارهای سنگین قرار دهید باید از برخی برنامه های مخصوص این کار استفاده کنید.

در واقع این تست ها برای هدف های مختلف مانند پی بردن به کیفیت و حقیقت تعداد پردازشهای پردازنده است همچنین اگر میخواهید یک سیستم سرور استفاده کنید تست عملکرد قطعات بخصوص پردازنده امری مهم و واجب است.
در ادامه همراه ما باشید تا مجموعه ای از برنامه های تست پردازنده را معرفی کنیم.


1) HeavyLoad

HeavyLoad

HeavyLoad توسط Jam Software توسعه داده شده که میتواند تمامی قطعات سیستم مانند پردازنده ، رم ، هارد دیسک و... را تحت فشارها و بارهای سنگین در اجرای عملیات قرار دهد.
از طریفی دیگر اگر نگران قطعات سخت افزاری خود در زیر فشار این این برنامه ها هستید نگران نباشید چون آسیبی به سخت افزار وارد نمیکند.

این برنامه برای تست و بررسی ، فایل های آزمایشی حجیمی را در پوشه Temp نوشته و توسط آنها عملیات محاسباتی سنگینی را شروع میکند.


2) AIDA64 Extreme

AIDA64 Extreme

AIDA64 یک برنامه قدرتمند برای تجزیه و تحلیل عملکرد سخت افزار ، نرم افزار و سیستم عامل است.
این برنامه دارای تست های اضافی برای ولتاژ ، سرعت فن ، درجه حرارت و موارد دیگر در پردازنده است که یک ابزار تشخیص کامل را به شما ارائه میکند.


3) Stress-Ng (لینوکس)

اگر کاربر لینوکس هستید میتوانید به این برنامه اعتماد کنید و آزمایش های مختلفی را بر روی CPU رایانه خود انجام دهید.
در Debian دستور زیر را برای نصب Stress-Ng اجرا کنید :

sudo apt-get install stress-ng

با Stress-ng میتوانید روش های پردازنده ، تایم اوت و تعداد عملیاتهای قابل پشتیبانی پردازنده را مشاهده و تنظیم کنید.

stress-ng --cpu 8--io 2 --timeout 30s --metrics

جزئیات کامل را در اینجا بخوانید.


4) Geekbench 4 (مک)

geekbench-4

برنامه Geekbench 4 معیارهایی از قبل مشخص شده را برای اندازه گیری دقیق و سریع پردازنده آماده کرده که توسط آنها میتوانید پردازنده را مورد بررسی قرار دهید. توسط این برنامه میتوانید سرعت واقعی سیستم خود را با مقیاس های مختلف مورد بررسی قرار دهید و آن را با سایر سیستم عامل ها مقایسه کنید.


5) CPUX

CPUX

برنامه CPUX به شما امکان انجام یک آزمون قوی بر روی پردازنده را میدهد که با توجه به نتایج به دست آمده میتوانید سیستم خود را با سایر سیستم ها مقایسه کنید.  این برنامه میتواند درصد استفاده از CPU را به صد رسانده تا با رسیدن به این حجم پردازش متوجه مشکلات رایانه شوید به طور مثال اگر رایانه شما ریستارت یا صفحه آبی مرگ ظاهر شد متوجه مشکلی در سیستم خواهید شد.


6) Overclock Checking Tool

Overclock Checking Tool

Overclock Checking Tool از سال 2003 تا کنون در سیستم عامل ویندوز به کاربران خود ارائه خدمت میکند که در زمینه آنالیز و بررسی CPU بسیار محبوبیت پیدا کرده است. شما در این برنامه میتوانید انواع آزمایشات مختلفی را بر روی CPU انجام دهید.


7) Prime95

Prime95

Prime95 یکی از محبوبترین و معروفترین برنامه های تست پایداری سیستم به خصوص پردازنده است است که میتوانید پردازنده را در حالت اورکلاک یا استاندارد مورد آزمایشات مختلف قرار دهید.
این برنامه از سال 1995 برای آزمایش های مختلف بر روی سخت افزارها مورد استفاده قرار گرفته است که در سیستم عامل های مختلف مانند ویندوز ، لینوکس ، مک و FreeBSD قابل اجرا و ارائه خدمت است.


8) Novabench

Novabench

Novabench برنامه ای استاندارد و قوی برای انواع سیستم های مختلف بر روی پردازنده است که معمولا توسط شرکت های حوزه IT بزرگ برای انواع آزمایشات مختلف بر روی CPU مورد استفاده قرار میگیرد که بار سنگینی را بر روی پردازنده قرار میدهند.

نتیجه گیری

ابزارهای آنلاین و آفلاین زیادی برای تست پردازنده موجود دارند که نمیتوان به همه آنها اعتماد کرد ، لذا در این پست شما میتوانید از بهترین برنامه های موجود در دنیا هر کدام که میدانید را دانلود و استفاده کنید. لطفا برنامه ها را تست کرده و نظرات و بازخوردهای خود را در نظرات پست به اطلاع کاربران برسانید.

0
کــارمـا :
31
...
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
bax74