معرفی برترین سایت های زلزله نگاری و اعلام زلزله جهان و ایران

4 سال پیش

زمین لرزه یا زلزله به جنبش زمین (تکان خوردن) گفته میشود که علت آن آزاد شدن انرژی ناشی از گسیختگی سریع در گسلهای پوسته زمین در مدتی کوتاه است.

در این پست به سراغ معرفی برترین سایت های زلزله نگاری و اعلام زلزله به صورت زنده در جهان و ایران خواهم رفت.


اصطلاحات زلزله

در زیر برخی از اصطلاحات را معرفی خواهیم کرد که ممکن است در سایت های خارجی اعلام زمین لرزه به آنها برخورد کنید :

  • Date & Time (UTC time) : زمان وقوع زلزله (بر اساس ساعت گرینویچ)
  • Latitude / Longitude : عرض جغرافیایی
  • Depth : عمق زلزله
  • Mag : مقیاس ریشتر (بزرگی زلزله)
  • Region / Zone : موقعیت مکانی وقوع زلزله


irsc.ut.ac.ir

سایت مرکز زلزله نگاری ایران

سایت مرکز زلزله نگاری ایران به عنوان معتبرترین مرکز اعلام زلزله در ایران شناخته میشو در این سایت میتوانید از آخرین زمین لرزه های رخ داده شده در کشور به صورت فارسی اطلاع پیدا کنید.


VolcanoDiscovery.com

VolcanoDiscovery.com

این سایت در سال 2004 آغاز به کار کرد و از همان اول در مورد مسائل مختلف زمین شناسی مطالبی را عرضه کرد ، این وب سایت کم کم به عنوان مرکزی برای اطلاع از اخبار آتش فشان ها ، عکس ها ، مسائل آب و هوایی و بخصوص زمین لرزه ها شد.


usgs.gov

usgs.gov

سایت مرکز زلزله نگاری آمریکا به عنوان یکی از معتبرترین وب سایت های اعلام زنده زلزله در دنیا است. این وب سایت میتواند اطلاع مختلفی از مکان ، زمان و میزان ریشتر زلزله را به اطلاع شما قرار دهد.


world-earthquakes.com

world-earthquakes.com

World Earthquakes یک سازمان غیرانتفاعی و غیر دولتی است که تمامی خدمات زلزله نگاری را به صورت رایگان عرضه میکند. این سایت آخرین زمین لرزه های اتفاق افتاده در جهان را مخابره میکند و همچنین پیش بینی های قوی در مورد وقوع زلزله را به کاربران اطلاع میرساند.
این سایت را میتوان بهترین و سریعترین مرکز اطلاعاتی زمین لرزه در جهان دانست که کاربران عضو میتوانند با وارد کردن ایمیل از زمین های لرزه های مختلف اطلاع یابند.


emsc-csem.org

emsc-csem.org

مرکز لرزه نگرای اروپا و مدیترانه به اختصار EMSC در سال 1975 تاسیس شد. ESC یک کمسیسون منطقه ای از انجمن های بین المللی زلزله شناسی و فیزیک داخلی زمین (IASPEI) است.
با توجه به ماموریت های این سازمان وب سایتی برای اطلاع از زلزله های به وقوع پیوسته را راه اندازی کرده است که میتوانید از این سایت جزئیات جدیدترین زمین لرزه ها را مشاهده کنید.


ds.iris.edu/seismon

ds.iris.edu/seismon

این سایت به شما امکان مشاهده زمین لرزه های جهانی را به صورت گرافیکی میدهد ، این سایت به تمامی ایستکاه های زلزله نگاری جهان متصل است که بازدیدکنندگان میتوانند از آخرین زمین لزه های رخ داده شده مطلع شوند.
از قسمت Zoom Maps میتوان منطقه جغرافیایی خاصی را بزرگ کرد.
همچنین با کلیک بر روی  Last 30 Days Earthquakes میتوانید از آخرین زمین لرزه های رخ داد شده به صورت لیستی بازدید کنید.


oe-files.de

oe-files.de

یک سایت بسیار خوب برای مشاهده زلزله در نقشه گوگل است که به صورت گرافیکی وقوع زلزله ها را نمایش میدهد.


seismicportal.eu

seismicportal.eu

سایت seismicportal به غیر از اعلام زلزله های زنده مناطق زلزله خیز در دنیا را مشخص میکند ، این سایت با بهره گیری از گرافیک خوب توانسته کاربران زیادی را جذب خود کند.

گوگل

جالب است بدانید که سایت گوگل میتواند آخرین زمین لرزه های بزرگ دنیا را به اطلاع شما برساند ، فقط کافی است در سرچ گوگل عبارت "زلزله" را تایپ کنید تا آخرین زمین لرزه های رخ داده شده به شما نمایش داده شود.

0
کــارمـا :
87
برای پرسیدن سوالات خودتون فقط کافیه در سایت ثبت نام کنید و وارد حساب کاربری خودتون بشید. و از نوارمنو بالا بر روی "بپرس" با آیکون علامت سوال کلیک کنید، تا من و سایر کاربران پاسخگو باشیم.
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
negin