7 کاری که پس از هک ایمیل باید انجام شود

1397/5/14 15:10

در این مقاله قصد دارید تا در مورد اقداماتی که پس از هک شدن ایمیل باید انجام شود را توضیح بدهیم.
به طور کلی به غیر از حساب های بانکی مهمترین حساب کاربری در اینترنت ایمیل شما است، زیرا همه سایت ها برای ثبت نام و بازگردانی رمز عبور از ایمیل شما استفاده میکنند. اگر ایمیل شما هک شود ممکن است هکر به دیگر حسابهای شما مانند فیسبوک،اینستاگرام،تویتر،یوتیوبو... دسترسی پیدا کند و با روش هایی حساب های شما را برای همیشه مال خود کند.
پس نتیجه خواهیم گرفت که ایمیل اولین و مناسبترین هدف برای هک کردن توسط هکرها است.

ما در این مقاله 7 عملی که پس از هک شدن ایمیل باید سریعا انجام دهید را بیان کرده ایم.


1) بازگردانی ایمیل هک شده

اگر نتوانستید با موفقیت وارد ایمیل خود شوید و از هک شدن ایمیلتان مطمئن شدید بلافاصله باید از فراموشی رمز استفاده کنید.
اگر با خود بگویید که رمز من بسیار قوی بوده و ایمیل من چگونه هک شده است باید عرض کنیم هکرها به محض ورود به ایمیل، در اولین قدم رمز عبور شما را تغییر خواهند داد تا دسترسی شما به ایمیلتان محدود شود.

بریا بازیابی ایمیل هک شده از طریق فراموشی رمز ، در سایت ارائه دهنده ایمیل بر روی I forgot my password یا گزینه های مشابه آن کلیک کنید.

توسط این گزینه میتوانید رمزعبور خود را از طریق ارسال لینکی به ایمیل پشتیبان یا شماره موبایلی که قبلا معرفی کرده اید بازگردانید.
اگر باز ایمیل و شماره تماس پشتیبان شما کار نداد متاسفانه باید بگوییم که هکر همه اطلاعات مهم شما را تغییر داده است.
تنها راه باقی مانده ایمیل زدن به پشتیبان سایت سرویس دهنده ایمیل است ، ایمیلهای رایگان معمولا از این امکان پشتیانی برخوردار نیستند و ایمیل هایی که به صورت سفارشی با پرداخت هزینه ایجاد شده باشند قابل بازگردانی از طریق پشتیبانان سرویس دهنده ایمیل هستند.
در صورتی که تمامی درها برای بازیابی ایمیل بر روی شما بسته بود ، باید یک ایمیل جدید ایجاد کرده و از این پس با ایمیل جدید خود کار کنید.


2) رمز عبور خود را تغییر دهید

در صورتی که موفق به بازگردانی ایمیل هک شده شدید ، بلافاصله رمز عبور خود را تغییر دهید.
سعی کنید رمز خود را طوری انتخاب کنید که قابل حدس زدن نباشد،هرچه رمز عبور از حروف و نشانه های بیشتری برخوردار باشد هک کردن رمز دشوارتر است. رمز عبور قوی نباید از 10 کاراکتر کمتر باشد.


3) اطلاعات بازیابی ایمیل را تغییر دهید

ممکن است زمانی که هکر به حساب شما دسترسی دارد رمز عبور ایمیل را تغییر ندهد تا شما از هک شدن ایمیلتان مطلع نشوید.
همانطور که گفته شد درصورتی که متوجه هک شدن ایمیل خود شدید ، با مراجعه به قسمت فراموشی رمز میتوانید ایمیل و شماره موبایل پشتیبان خود را وارد کرده تا عملیات بازگردانی ایمیل انجام شود. در اینجا متوجه خواهیم شد که اطلاعات پشتیبانی ایمیل بسیار مهم و حیاتی هستند.
بنابر این پس از ورود به حساب کاربری خود سریعا تمامی ایمیل ها،شماره تلفن و حتی سوالهای امنیتی ایمیل خود را بررسی و تغییر دهید.


4) حسابهای مرتبط با ایمیل را بررسی کنید

متاسفانه تلخترین قسمت هک ایمیل همین مورد است. به طور مثال هکر با اطلاع از اینکه شما توسط این ایمیل در اینستاگرام حساب کاربری دارید وارد سایت اینستاگرام شده و با وارد کردن ایمیل و در خواست فراموشی رمز وارد حساب کاربری اکانت شما میشود، پس از ورود هکر به اینستاگرام بلافاصله ایمیل خود را وارد کرده تا جایگزین ایمیل شما شود، از آن پس اکانت اینستاگرام شما به کل از دست شما خارج میشود.
به طور کلی به دلیل اینکه هکر به ایمیل شما دسترسی دارد میتواند به انواع حساب های مختلفی که در سایت های دیگر ایجاد کرده اید دسترسی داشته و آن حساب هاسوء استفاده کند.
وظیفه شما پس از هک ایمیل این است که در اولین گام ایمیل خود را توسط روش های گفته شده بازگردانید سپس به تمامی حساب های مرتبط با ایمیل خود رفته و از صحت دسترسی خود به ان حساب ها اطمینان حاصل کنید.


5) مخاطبین خود را بشناسید

گاها هکرها با ورود به ایمیل از مخاطبین شما درخواست پول به اسم شما میکنند.
در صورتی که متوجه هک ایمیل خود شدید باید به مخاطبان خود پیام بدهید که ایمیلتان هک شده و در صورتی که برای شما ایمیلی ارسال شد به آن پاسخ ندهید.
پس داشتن شناخت کافی از مخاطبان و کسانی که با آنها در ارتباط بوده اید بسیار مهم و کلیدی است.


6) شروع به پشتیبان گیری کنید

گفتن جملاتی از قبیل : اینکه ایمیل من هک شده و دسترسی به فایل ها ندارم ، هکر تمام فایل های ایمیلم را حذف کرده ، تمام ایمیلهای مهم و تصاویرم به کل حذف شده است و... بسیار ناخوشایند است.
پیشنهاد ما این است که هر سری از ایمیل خود پشتیبان بگیرید. ایمیل های مهم را در سیستم خود نگاه دارید،مخاطبهای مهم را در دفتری یادداشت کنید و یا از برنامه های پشتیبان گیری ایمیل استفاده کنید.


7)  نکات زیر را رعایت کنید

 check_circle از رمز قوی و طولانی برای ایمیل خود استفاده کنید.
 check_circle در وبسایت ها و اپلیکیشن های نامعتبری که از شما ایمیل و رمز شما را درخواست میکنند دوری کنید، بسیاری از این وبسایت ها جعلی هستند و فقط قصد هک کردن ایمیل را دارند.
 check_circle بر روی لینک ایمیل های دریافتی از مبدا ناشناس کلیک نکنید.
 check_circle سیستم عامل و ویندوز خود را همیشه به روز نگه دارید.
 check_circle از آنتی ویروس و فایروال قوی در سیستم استفاده کنید.
 check_circle احراز هویت چند مرحله ای را برای ایمیل خود فعال کنید.
 check_circle از وای فای رایگان و نامعتبر برای اتصال به اینترنت استفاده نکنید.
 check_circle از سیستم های عمومی مانند کافی نت ها برای باز کردن ایمیل خود استفاده نکنید ، در صورتی که استفاده کردید بررسی کنید که از ایمیل خود با موفقیت خارج شده اید.


0
کــارمـا :
4278
خواهم توانست برای خدمت به بشریت...
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
reza