حل مشکلات خالی شدن سریع شارژ باتری گوشی اندروید و راه های افزایش طول عمر باتری

4 سال پیش

گوش دادن به موسیقی ، بازی کردن ، تماشای فیلم ، گرفتن عکس ، فعالیت در شبکه های اجتماعی و... کارهایی است که میتوانید در گوشی هوشمند خود انجام دهید.
یکی از مسائلی که در بین این همه فعالیت در گوشی به آن متاسفانه متوجه نمیشود "باتری" است ، در واقع انجام هر کدام از این کارها میتواند رابطه مستقیمی با میزان تخلیه باتری ، طول عمر و سالم بودن باتری داشته باشد.
اگر شارژ باتری گوشی شما به شکل چشم گیری کاهش میابد در این پست ما راه حل و ترفندهایی را برای نحوه رفع مشکلات تخلیه باتری جمع آوری کرده ایم که در ادامه آنها را با هم بررسی خواهیم کرد.

برنامه هایی که میتوانند باعث تخلیه باتری گوشی شما شوند

جالب است بدانید که برنامه های موجود در گوشی رابطه مستقیمی با باتری گوشی شما دارند به طوری که ممکن است یک برنامه میزان شارژ باتری شما را به سرعت خالی کند.

چگونگی بررسی میزان مصرف باتری توسط هر برنامه

شما میتوانید در گوشی خود بررسی کنید که هر برنامه به چه میزان از باتری شما استفاده میکند ، برای همین به Battery > Battery Usage بروید.
به خاطر داشته باشید که ممکن است این مسیر در گوشی شما متفاوت باشد.
به طور کلی برنامه هایی که بسیار از آنها استفاده میکنید و مصرف باتری بیشتری دارند در ابتدای لیست قرار میگیرند.

چگونگی بررسی میزان مصرف باتری توسط هر برنامه

در این لیست ممکن است به برنامه هایی برخورد کنید که در پس زمینه اجرا میشوند و مصرف باتری زیادی دارند یا برنامه ای که زیاد هم مهم نیست به شدت از باتری شما استفاده میکند در اینگونه موارد سعی کنید برنامه را حذف کنید.

همچنین میزان نور صفحه گوشی را حتما چک کنید ، نور صفحه گوشی یکی از قسمت هایی است که میزان شارژ زیادی را مصرف میکند که در ادامه همین مقاله به آن خواهیم پرداخت.

برخی از برنامه ها پس از اینکه آنها را برورسانی میکنید به شکل عجیبی باتری گوشی شما را خالی خواهند کرد که مشکل اصلی به توسعه دهنده برنامه باز میگردد، پیشنهاد ما این است تا زمانی که مشکل از طرف توسعه دهنده رفع نگردیده آن برنامه را حذف کنید.

تنظیمات GPS و موقعیت مکانی را بررسی کنید

اگر از برنامه های مسیریابی و نقشه استفاده میکنید قطعا باید موقعیت مکانی یا GPS گوشی خود را روشن کرده باشید.
روشن بودن GPS یا موقعیت مکانی میتواند در تخلیه زود هنگام باتری بسیار تاثیر گذار باشد. مخصوصا اینکه برنامه ای در پس زمینه فعال باشد و موقعیت مکانی و GPS شما را روشن نگه دارد.

چگونه میتوان موقعیت مکانی (Location) را کنترل کرد؟

غیرفعال کردن موقعیت مکانی برای همیشه غیر ممکن است زیرا شما در مواقعی واقعا احتیاج به روشن کردن آن پیدا میکنید ، اما اگر میخواهید طول عمر باتری شما زیاد شود باید آن را خاموش کنید.
برخی از برنامه ها برای اینکه موقعیت مکانی شما را به صورت دقیق پیدا کنند پیشنهاد روشن کردن بلوتوث ، لوکیشن و وای فای گوشی شما را میدهند که روشن بودن این سه مورد در کنار هم باعث تخلیه سریع باتری خواهد شد.
همچنین در گوشی های اندروید حالت های مختلف لوکیشن (Location Mode) وجود دارد که در تعیین موقعیت مکانی دقیق شما تاثیر گذار است.

چگونه میتوان موقعیت مکانی (Location) را کنترل کرد؟

حالت اول (Use GPS, Wi-Fi, and mobile networks) جی پی اس ، وای فای و اینترنت دیتا را روشن خواهد کرد.
در حالت دوم (Use Wi-Fi and mobile networks) فقط وای فای و اینترنت دیتا شما را روشن خواهد کرد و در حالت سوم (Use GPS only) فقط GPS شما فعال خواهد بود که بهترین حالت برای مصرف باتری همین گزینه سوم است.
برای فعال یا غیرفعال کردن لوکیشن یا موقعیت مکانی به مسیر Settings > Security & location > Location بروید ، همانطور که گفتیم ممکن است این مسیر ها در گوشی شما متفاوت باشد.

چگونه میتوان موقعیت مکانی (Location) را کنترل کرد؟

در گوشی با سیستم عامل اندروید پای (Android Pie) باید به مسیر Settings > Security & location > Advanced بروید.
همچینن برای اینکه بررسی کنید آیا برنامه ای مجوز استفاده از موقعیت مکانی را دارد یا خیر باید به مسیر Settings > Apps & notifications > App permissions > Location بروید.

 برنامه ای مجوز استفاده از موقعیت مکانی را دارد یا خیر

غیرفعال کردن دسترسی به موقعیت مکانی میتواند تاثیر گذار باشد.

تنظیمات صفحه نمایش را بررسی کنید

یک صفحه نمایش روشن با میزان نور بالا میتواند باعث تخلیع سریع باتری شما شود. باید به چند نکته توجه داشته باشید که از تخلیه سریع باتری جلوگیری کنید.
گوشی های هوشمند اغلب دارای گزینه ای به نام Auto-Brightness هستند که بر اساس نور محیط ، روشنایی گوشی شما را تنظیم خواهد کرد به طور مثال اگر شما در یک فضای پُر نور باشید میزان نور صفحه گوشی شما بیشتر خواهد شد و اگر در یک محیط تاریک باشید میزان نور صفحه گوشی کم خواهد شد.
به دلیل اینکه اغلب ما در محیط های نورانی هستیم به طور خودکار نور صفحه بالا میرود و در نتیجه باعث تخلیه سریعتر باتری میشود بنابر این بهترین گزینه تنظیم دستی نور صفحه است برای همین به مسیر Settings > Display رفته و گزینه Adaptive ، Auto یا Automatic در قسمت Brightness را غیرفعال کنید.

هم اکنون باید به کمک نوار لغزنده در قسمت اعلانات گوشی (انگشت خود را از بالای گوشی به سمت پایین بکشید) میتوانید میزان نور صفحه را تنظیم کنید.

یکی دیگر از راه کارها این است که گوشی خود را به حالت تیره یا Dark ببرید ، اغلب برنامه ها دارای حالت تیره هستند که رنگ تیره باعث نگهداری شارژ باتری میشود.

راه حل دیگر، تنظیم زمان خواب گوشی است ، یعنی اینکه اگر به مدت مشخص به گوشی دست نزنید صفحه نمایش گوشی خاموش خواهد شد، هرچه قدر این زمان کمتر باشد شارژ باتری شما بیشتر نگه داشته خواهد شد برای همین کار میتوانید به مسیر Settings > Display > Advanced > Sleep بروید.

تنظیم زمان خواب گوشی

در برخی از گوشی ها مانند پرچم دارهای سامسونگ شما میتوانید وضوح گوشی خود را تغییر دهید برای همین به Settings > Display  رفته و screen resolution را به حالت Full HD یا HD تغیر دهید ، همین دو کار تاثیر مثبت بر شارژ شما دارد.

فعال کردن حالت صرفه جویی

حالت صرفه جویی انرژی راه فوق العاده ای برای کاهش مصرف باتری است ، البته باید توجه داشت که با فعال کردن این حالت برخی از امکانات قابل استفاده نخواهند بود.
این خدمات در حالت صرفه جویی بستگی به سازنده گوشی شما دارد که متفاوت است.
در اندروید پای به مسیر Settings > Battery > Battery Saver بروید و آن را فعال کنید.
در برخی دیگر از گوشی ها با مراجعه به Settings > Battery  دو گزینه Power saving mode و Ultra power saving mode را مشاهده خواهید کرد.

فعال کردن حالت صرفه جویی اندروید

در زیر هرکدام از این دو مورد مدت زمانی را نوشته که مشخص کننده این است که اگر این گزینه فعال شود گوشی شما تا چند ساعت یا روز دیگر روشن خواهد ماند. مطمئنا حالت Ultra power saving mode مدت زمان بیشتری گوشی شما را روشن نگه خواهد داشت ولی در عوض بسیاری از امکانات را غیرفعال خواهد کرد تا باتری شما دیرتر تمام شود.

راه حل های مختلف دیگر...

تنظیمات و راه حل های مختلف دیگری برای کنترل میزان شارژ باتری وجود دارد که در ادامه آنها را معرفی خواهیم کرد.

  1. تصاویر پس زمینه متحرک یا لایو در نگاه اول بسیار زیبا و جذاب هستند اما باید بدانید که میتواند بر تمام شدن باتری شما موثر باشند. سعی کنی که از تصاویر ثابت معمولی که به رنگ تیره هستند استفاده کنید.
  2. ویجت ها هم میتوانند بر باتری شما تاثیر گذار باشند زیرا همین ویجت ها باعث پردازش دائمی پردازنده خواهند شد.
  3. تنظیمات NFC ، بلوتوث ، وای فای را در صورت عدم نیاز خاموش کنید. در گوشی های جدید اندرویدی گزینه ای به نام Automatic Wi-Fi وجود دارد که که باعث میشود زمانی که به مودم وای فای ذخیره شده رسیدید وای فای گوشی روشن شود در غیر اینصورت در حالت عادی خاموش خواهد بود.
  4. اتصال دائم به شبکه تلفن همراه نیز میتواند باعث تخلیه زود هنگام شارژ گوشی شما شود، اگر در یک مکانی هستید که نیاز به تماس ندارید میتوانید حالت پرواز را فعال کنید تا از اتمام باتری جلوگیری کنید.
  5. همچنینی راه حلی دیگر خاموش کردن لرزش یا ویبره گوشی مخصوصا برای اعلان ها و هشدار ها است.


کلام آخر

مطالب گفته شده فقط برخی از راه حل های مدیریت مصرف شارژ باتری گوشی اندروید است که اگر همین موارد را رعایت کنید مطمئن باشید که با مشکل تخلیه زود هنگام باتری گوشی مواجه نخواهید شد.

1
کــارمـا :
59
برای پرسیدن سوالات خودتون فقط کافیه در سایت ثبت نام کنید و وارد حساب کاربری خودتون بشید. و از نوارمنو بالا بر روی "بپرس" با آیکون علامت سوال کلیک کنید، تا من و سایر کاربران پاسخگو باشیم.
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
hanie