معرفی 10 راهکار برای حفاظت ویندوز در مقابل هکرها و ویروس ها

1397/5/20 19:30

ویندوز رایجترین سیستم عامل مورد استفاده در کل دنیا است به همین دلیل اکثر نرم افزارهای تولید شده حتما یک نسخه ویندوز از آن موجود است.سیستم عامل ویندوز در بسیاری از زمینه های محاسباتی ،آموزشی،سرگرمی،بانکی،حسابداری،کسب و کار،طراحی و خیلی موارد دیگر استفاده میشود.
با این همه مزایایی که از ویندوز گفتیم اما یک عیب بزرگی در سیستم عامل خودنمایی میکند که آن هم مستعد بودن ویندوز برای فعالیت نرم افزارهای مخرب و ویروس ها است.

از این رو کاربرانی که از ویندوز استفاده میکنند روزانه اطلاعات مهم خود را پردازش و ذخیره میکنند که با این وجود خطری این اطلاعات را همیشه تهدید میکند ، بنابر این برای هرکاربری در ویندوز مهم است که مسائل امنیتی برای حفاطت از ویندوز در مقابل هکرها و بد افزارها را بداند.
چنانچه روش های امنیتی را به درستی و کامل انجام دهید میتوانید از داشتن ویندوزی امن و مطمئن با خیال راحت استفاده کنید.
در این مقاله نکات و ترفندهایی را برای کامل کردن امنیت سیستم خود در برابر تهدیدات بیان خواهیم کرد.


1) ویندوز خود را بروز نگه دارید

همانطور که نقاط ضعف ویندوز توسط هکرها آشکار و مورد سوء استفاده قرار میگیرد از آن رو مایکروسافت هم با دادن آپدیت های جدید تلاش در بالا بردن امنیت سیستم عامل دارد.پس با توجه به جمله قبل پیشنهاد میکنیم که ویندوز خود را همیشه در آخرین نسخه بروزنگه دارید.
همچنین استفاده از نسخه های ویندوز 7 ، 8 ، xp نسبت به ویندوز 10 از امنیت پاینتری برخوردار هستند.


2) بروزرسانی نرم افزارها

همانطور که در مورد قبلی بیان شد ، مایکروسافت با دادن آپدیت های جدید در تلاش برای بالا بردن امنیت ویندوز است . از آنرو شرکت های تولید کننده نرم افزارهای مختلف مانند Adobe ، گوگل ، جاوا و... در تلاش هستند تا امنیت برنامه های زیر مجموعه خود را بالا ببرند.
این بروزرسانی ها باعث میشود که نرم افزار در مقابل تهدیدات امنیتی مقاوم شوند.


3) ایجاد نقاط بازگردانی

اکثر کاربران از قابلیت Restore Point ویندوز اطلاعی ندارند ، توسط این قسمت در ویندوز میتوان سیستم را به تنظیمات و داده های روزها و ماه های قبل بازگرداند. اکثر این نقاط بازیابی در مواقع آپدیت ویندوز و نصب بعضی از برنامه ها به طور خودکار ایجاد میشوند ولی پیشنهاد میکنیم هر سری که کامپیوتر شما به درستی پیکر بندی شده است از ویندوز در قسمت Restore Point پشتیبان بگیرید.
برای ایجاد و یا بازگرداندن تنظیمات کافی است وارد کنترل پنل ویندوز شده و عبارت System Retore را در جستجو تایپ کنید ، همانند تصویر زیر بر روی Create a restore point کلیک کنید.


4) از برنامه های امنیتی استفاده کنید

با افزایش تهدیدات امنیتی ویندوز ، استفاده از یک نرم افزار امینتی خوب مانند آنتی ویروس ها در ویندوز نیاز 100 درصد است.
بسیار آنتی ویروس توسط شرکت های بزرگ مختلف دنیا عرضه شده است، انتخاب یک آنتی ویروس به سلیقه و نظر شما بستگی دارد.
ویندوز به طور پیشفرض برخی از ویژگی های امنیتی را در خود جای داده است از مهمترین آنها میتوان به Windows defender که یک آنتی ویروس ویندوز خوب است اشاره کنیم.
به غیر از فعال بودن آنتی ویروس خوب در ویندوز پیشنهاد میکنیم فایروال ویندوز خود را همیشه در حالت فعال نگه دارید.


5) حفاظت در برابر بدافزارها و برنامه های جاسوسی

اقدام دیگری که باید انجام دهید حفاظت از ویندوز در برابر برنامه های جاسوسی و مخرب است.
برنامه های جاسوسی اطلاعات شخصی شما را به سرورهای مشکوکی ارسال میکنند و گاها تبلیغات مختلفی را در هرجایی از ویندوز به نمایش میگذارند. علائم آلوده بودن ویندوز به برنامه های جاسوسی میتوان نشانه های کند شدن سیستم ، ایجاد پنجره های پاپ آپ ، تغییر صفحه اصلی دسکتاپ ، نمایش پیام های خطا به طور مکرر و.. را داشته باشد.
برای خلاص شدن از این برنامه های جاسوسی و مخرب باید از نرم افزارهای امنیتی ضد تروجان و ضد جاسوسی مورد اعتماد استفاده کنید ، یکی از این برنامه های مطمن برای حذف تروجان ها و جاسوس ها Malware Removal For Windows است که توسط لینک زیر میتوانید آنرا دانلود کنید.


6) ایجاد حساب کاربری در ویندوز

شما میتوانید در سیستم عامل ویندوز حساب کاربری با تنظیمات و دسترسی های مختلفی ایجاد کنید. ایجاد حساب کاربری با دسترسی محدود میتواند برای افزایش امنیتی سیستم موثر باشد.
فایل ها و برنامه های مهم خود را در یک اکانت با دسترسی Administrator قرار دهید سپس با اکانتی دیگر که مجوز دسترسی پاینتر از مدیر را دارد به کارهای مختلف خود در ویندوز بپردازید.


7) روشن کردن اعلان های امنیتی ویندوز

راه دیگر برای ایمن سازی سیستم عامل آن است که تمامی رخ دادهای امنیتی را در ویندوز مشاهده کنید. با فعال کردن Security and Maintenance میتوانید از تمامی رخ دادهای ویندوز مطلع شوید.
در ویندوز 10 با رفتن به تنظیمات و سپس System از پنل سمت چپ وارد Notification & actions شوید و در نهایت گزینه Security and Maintenance را فعال کنید.


8) درایوهای هارد دیسک خود را با Bitlocker محافظت کنید

یکی از راه های عدم دسترسی هکرها و ویروس ها به فایل های شما قفل کردن درایوهای هارد است. برای اینکار برنامه های مختلفی وجود دارند البته در ویندوز امکانی به نام Bitlocker وجود دارد که عمل رمزنگاری و قفل کردن درایو را برای شما انجام میدهد.
Bitlocker را میتوان از قسمت کنترل پنل و سپس System and Security یافت.


9) فعال کردن برنامه های قفل گذاری بر روی پوشه ها و فایلها

در صورتی که نمیخواهید کل درایو خود را قفل کنید میتوانید فایل و یا پوشه مورد نظر خود را توسط نرم افزارهای مورد اعتماد قفل و رمزنگاری کنید.

مقاله " معرفی برترین برنامه های محافظت و رمزگذاری بر روی پوشه های ویندوز " را مطالعه کنید.


10) برنامه ها و لینک های مختلف را بررسی کنید

یکی دیگر از خطراتی که امنیت ویندوز را در خطر می اندازد ، غفلت خود کاربران است . به طوری که کاربران بدون توجه به اعتبار و صحت برنامه آن را دانلود و بر روی سیستم خود نصب میکنند یا اینکه بر روی لینک های مختلفی که در سایت های غیر معتبر است کلیک میکنند.


امیدواریم با 10 نکته و ترفند ذکر شده توانسته باشیم در بالا بردن اطلاعات شما موثر بوده باشیم ، چنانچه  نقطه نظراتی در مورد بالا بردن امنیت ویندوز دارید از طریق دیدگاه های همین مقاله به اطلاع ما و دیگر کاربران برسانید.


1
کــارمـا :
4278
خواهم توانست برای خدمت به بشریت...
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
reza