NFC چیست و چه کاربردهایی دارد؟

1397/5/23 18:59

NFCان اف سی (NFC) اصطلاحی است که اغلب  در تلفن های هوشمند و تبلت های مدرن مورد استفاده قرار می گیرد. اما سوال اینجاست که NFC چه مفهومی دارد و کاربردش چیست؟ بسیاری از گوشی های هوشمند دارای NFC هستند ، اما کاربران گوشی ها اغلب اطلاعاتی در مورد استفاده از این تکنولوژی ندارند. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد تکنولوژی NFC بدانید در ادامه مقاله نحوه ی کاربرد و استفاده از آن را شرح خواهیم داد ، با اُمیگو همراه باشید...


NFC (ارتباط میدان نزدیک) چیست؟

NFC نوعی ارتباط بی سیم نزدیک و کم مصرف است که اجازه می دهد تا دستگاه های الکترونیکی نوعی ارتباط رادیویی دو طرفه با یکدیگر، با استفاده از فن آوری های مکمل مانند بلوتوث و وای فای برقرار کند. NFC با نزدیک کردن دو دستگاه مجهز به این تکنولوژی در فاصله کمتر از 4 اینچ یا 10 سانتی متر کار می کند.

تبادل اطلاعات بین دو گوشی با NFC

احتمالا در مورد RFID یا شناسایی فرکانس رادیویی شنیده اید. محبوب ترین کاربرد استفاده RFID ها در کارت های اعتباری است. اگر کارت اعتباری شما از پرداخت بدون تماس پشتیبانی می کند، دلیل آن این است که یک برچسب RFID در آن وجود دارد و اطلاعات در آن می تواند توسط فروشگاه ها افزایش یا کاهش یابند.
NFC یک تکنولوژی مشابه RFID است اما با تفاوت اساسی، تراشه های RFID فقط می توانند بخوانند. NFC به دستگاه شما اجازه می دهد اطلاعات را از دیگر دستگاه های فعال NFC ارسال و دریافت کند. بنابراین، در حالی که NFC و RFID مشابه هستند، آنها یکسان نیستند.
 

rfid و nfc

هنگامی که شما دو دستگاهی که NFC آنها فعال شده را جفت می کنید، NFC می تواند به طور خودکار آنها را با استفاده از بلوتوث متصل کند، و سپس شروع به انتقال اطلاعات بین آنها کند. برخی ازگوشی های هوشمند سامسونگ می توانند از NFC برای برقراری ارتباط مستقیم وای فای بین دستگاه های خود به صورت خودکار استفاده کنند. در مقایسه با بلوتوث، WiFi Direct بسیار سریعتر است.


NFC چه زمانی و توسط چه کسی اختراع شد؟

سونی، فیلیپس و نوکیا این فن آوری را اختراع کردند. اولین گوشی با NFC نوکیا 6131 بود و در سال 2006 منتشر شد.

نوکیا 6131

اولین گوشی هوشمند Android با NFC Nexus S بود که در سال 2010 منتشر شد.

Nexus S

صدها شرکت در حال حاضر از این تکنولوژی  به طور گسترده ای در انواع دستگاه های مختلف مانند تلفن های هوشمند، رایانه های شخصی، بلندگوهای قابل حمل و حتی اتومبیل استفاده می کنند. تحول این تکنولوژی و استاندارد آن توسط انجمن NFC مدیریت می شود. این انجمن دارای بیش از 100 عضو است و شامل بسیاری از شرکت های برجسته در دنیای فناوری، از جمله Intel، مایکروسافت و گوگل است. همه تولید کنندگان عمده تلفن همراه نیز عضو هستند.

انجمن NFC


NFC چه کاربردهایی دارد؟

  • انتقال سریع مخاطبین و صفحات وب بین گوشی های هوشمند با NFC امکانپذیر است.
  • پرداخت سریع بدون تماس با استفاده از گوشی های هوشمند.(با استفاده از NFC می توانید اطلاعات کارت اعتباری خود را ذخیره کنید و سپس با استفاده از کارت اعتباری، پرداخت خود را با گوشی هوشمند خود انجام دهید. روند پرداخت سریع تر است).
  • امکان اتصال گوشی های هوشمند با دیگر دستگاه های الکترونیکی مصرفی (می توان از NFC برای جفت کردن آی فون یا گوشی های اندرویدی خود با هدست، بلندگوهای قابل حمل، پخش کننده های رسانه ای یا کنترل های بازی که دارای NFC نیز هستند استفاده کرد).
  • هماهنگ کردن گوشی های هوشمند با خودرو (سازندگان بزرگ خودرو از این تکنولوزی  استفاده می کنند، زیرا این فناوری می تواند به کاربران اجازه دهد دستگاه های هوشمند خود را به دستگاه های چندرسانه ای خودرو خود متصل کند. شرکت هایی مانند BMW یا مرسدس NFC به مدل های جدید خود اضافه کرده اند.)
  • انتقال فایل ها از گوشی های هوشمند به گوشی هوشمند دیگر که از طریق NFC به صورت خودکار مراحل فعال سازی، جفت شدن و برقراری اتصالات بلوتوث یا وای فای مستقیم را انجام میشود تا بتوان انتقال فایل بین دو گوشی هوشمند دارای NFC را فعال کنید، همچنین میتوان از گوشی هوشمند خود به رایانه شخصی یا لپ تاپ انتقال فایل ها را انجام دهید.

کاربرد nfc در خودرو


دیگر کاربردهای NFC چیست؟

استفاده های دیگری از NFC وجود دارد که به طور گسترده ای مورد استفاده قرار نمی گیرند اما توسط بعضی از شرکت ها در دسترس هستند. یکی از جالب ترین کاربردهای NFC را می توان برای چک کردن دسترسی و امنیت استفاده کرد ، شما می توانید دستگاه هایی با NFC مانند گوشی های هوشمند خود را برای تایید هویت استفاده کنید، به عنوان مثال برای دسترسی به ساختمان اداری خود از مجاورت گوشی با درها استفاده کنید. چندین شرکت و دانشگاه از دستگاه های NFC به عنوان نشان های امنیتی استفاده می کنند. همچنین شرکت های هوایی اجازه می دهد تا مسافرین اسلاید های خود را در گوشی های هوشمند NFC ذخیره کنند و یا راه آهن اسکاتلند Rambus که به شما امکان می دهد که بلیط های قطار خود را با استفاده از گوشی های هوشمند با NFC پرداخت کنید.

استفاده از nfc برای ورود و خروج از درب


آیا NFC امن است؟

امنیت nfc

تنها نکته اصلی این تکنولوژی این است که امکان برقرای امن در محدود بسیار نزدیک (از چند اینچ یا سانتی متر) برای NFC وجود ندارد. NFC برای انواع حملات، از استراق سمع به تغییر داده ها آسیب پذیر است. از اینجا میتوانید لیستی کامل از موارد آسیب پذیری NFC را مشاهده کنید.

چگونه می توان فهمید که تلفن شما دارای NFC هست؟

همه گوشی های هوشمند از این تکنولوزی برخوردار نیستند. برای فهمیدن اینکه آیا شما بر روی تلفن هوشمند Android خود NFC دارید یا خیر ، ابتدا تنظیمات را باز کنید. در Android 7 یا بالاتر، یک دکمه به نام More وجود دارد بر روی آن ضربه بزنید و وارد Wireless & networks شوید اگر از Android 8 Oreo استفاده می کنید، در برنامه تنظیمات، Connected devices را پیدا کرده و روی آن ضربه بزنید. اگر شما یک ورودی به نام NFC را مشاهده می کنید، پس باید مطمئن شوید که NFC بر روی گوشی هوشمند شما وجود دارد. برای فعال کردن آن، روی کلید NFC ضربه بزنید.

چگونه می توان فهمید که تلفن شما دارای NFC هست؟


کدام مدل از گوشی های آیفون دارای NFC است؟

کدام مدل از گوشی های آیفون دارای NFC است؟

اکثر گوشی های آیفون NFC ندارند یا نمی توان از مزایای NFC استفاده کنند ، چون اپل تصمیم گرفته که تمام ویژگی های آن را در تلفن های هوشمندخود استفاده نکند :

  •  اگر آیفون 5، 5s، 5c یا قبل آنرا دارید، شما NFC ندارید؛
  • اگر شما آیفون 6، 6 Plus یا آیفون SE داشته باشید، با استفاده از NFC فقط قادر به انجام مسائل پرداختی هستید.
  •  اگر شما آیفون 7، آیفون 8 یا آیفون X دارید، از NFC برای پرداخت ها میتوانید استفاده کنید همچنین اگر از برنامه NFC ساتفاده کنید می توانید برچسب های NFC را بخوانید، اما فقط اگر از سیستم عامل iOS 11 یا جدیدتر از آن استفاده کنید.


آیا شما از NFC استفاده می کنید؟

همانطور که می بینید NFC یک فناوری رو به رشد است که می تواند برای بسیاری از موارد مورد استفاده قرارگیرد. این تکنولوزی رو به رشد در انواع دستگاه های تلفن همراه، به خصوص در گوشی های هوشمند مورد استفاده قرار میگیرد. آیا شما از NFC برای ارسال اطلاعات بین گوشی های هوشمند خود، برای اتصال به بلندگوهای قابل حمل یا سایر کارهای خود استفاده می کنید؟ جواب خود را از طریق قسمت دیدگاه های همین صفحه برای ما ارسال کنید.



0
کــارمـا :
59
برای پرسیدن سوالات خودتون فقط کافیه در سایت ثبت نام کنید و وارد حساب کاربری خودتون بشید. و از نوارمنو بالا بر روی "بپرس" با آیکون علامت سوال کلیک کنید، تا من و سایر کاربران پاسخگو باشیم.
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
hanie