هنگام حذف یک فایل چه اتفاقی رخ میدهد؟ چرا می توان فایل های حذف شده را ریکاوری کرد؟

1397/5/24 20:27

احتمالا شنیده اید فایلهایی که به طور تصادفی حذف میشوند ، می توانند توسط برنامه های مخصوصی بازیابی شوند. برنامه های بازیابی فایل ممکن است با احتمال پنجاه درصد فایل شما را برگردانند. سوال اینجاست چرا امکان بازیابی وجود دارد؟ چرا فایل های پاک شده قابل بازیابی هستند؟ برای پیدا کردن پاسخ به این سؤالات  مقاله زیر را مطالعه کنید.


هنگام حذف یک فایل چه اتفاقی رخ میدهد؟ 

هنگامی که یک فایل را حذف میکنید با خود فکر میکنید که آن را برای همیشه از دست داده اید ، اما اینگونه نیست! با این تفاسیر جالب است بدانید، حتی اگر فایلها را از سطل بازیافت ویندوز ( Recycle Bin ) هم حذف کنید ، به طور کامل از حافظه فیزیکی هارد حذف نخواهد شد.

هنگام حذف یک فایل چه اتفاقی می افتد؟

هر فایل از چندین بیت اطلاعات ساخته شده است. هنگامی که یک فایل را حذف می کنید، تمام آن بیت هایی که آن را تشکیل می دهند به طور فیزیکی پاک نمی شوند و همچنان اطلاعاتی که فایل را نگه می دارد را حفظ خواهد شد. سیستم عامل به جای انجام و نمایش حذف فیزیکی فایل ها که می تواند زمان زیادی را صرف کند(به خصوص اگر این فایل ها بزرگ باشند) تنها فایل های حذف شده را به عنوان فضای آزاد هارد نشان می دهد.

هنگام حذف یک فایل چه اتفاقی می افتد؟

فایل ها بر روی درایو ها، ویندوز یا سایر سیستم عامل های شما یافت می شوند ، هنگامی که یک فایل را حذف می کنید، ویندوز آن را به عنوان فضای آزاد با حذف تنها اشاره گرهای آن، به شما نمایش میدهد که محتوای فایل هنوز هم وجود دارد.
زمانی که یک فایل جدید ایجاد می کنید این فایل می تواند در بالای هر بخش از فضای آزاد در هارد ذخیره شود.زمانی که فایل شما حذف شد فضای خالی ایجاد می شود که می تواند برای ذخیره سازی فایل های جدید مورد استفاده قرارگیرد.


چگونه فایل های پاک شده را از درایو های خود بازیابی کنید؟

حالا که می دانید فایل های حذف شده واقعا از درایو های شما حذف نمیشوند، بازگشت به فایلهایی که شما تصادفی حذف یا از دست داده اید ممکن خواهد شد. برای انجام این کار شما باید از برنامه های تخصصی استفاده کنید.چنین برنامه هایی می توانند محتویات فایل های حذف شده را در با توجه به اشاره گرهای باقی مانده بازیابی کنند.

بیشتر بخوانید : ریکاوری فایل های حذف شده توسط برنامه Recuva (از هارد، کارت حافظه، فلش مموری و غیره)

چگونه فایل های پاک شده را از درایو های خود بازیابی کنید؟



چرا برخی از فایل های پاک شده قابل بازیابی نیستند

بازیابی فایل های از دست رفته همیشه امکان پذیر نیست! اگر ویندوز فضای فایلی را که حذف شده جایگزین کند، فایل اصلی دیگر نمی تواند بازسازی شود. به همین دلیل است که محتویات آن فایل اصلی هنوز وجود ندارد. اطلاعات جدید بر روی محتوای آن ذخیره می شود ، بنابراین اطلاعات قدیمی به طور کامل حذف خواهد شد.

نمودار حذف فایل


هنگام بازیابی فایل های حذف شده مراقب باشید  

وقتی فایلی را حذف می کنید و در حال تلاش برای بازیابی آن هستید به دو نکته توجه کنید :

  1. از هارد دیسک برای انجام عمل Past و ایجاد فایل های جدید استفاده نکنید.
  2. در اسرع وقت برای بازیابی فایل های حذف شده اقدام کنید.

هنگام بازیابی فایل های حذف شده مراقب باشید

هنگامی که فایلها را در هارد به اشتباه حذف می کنید احتمال زیادی وجود دارد که با رونویسی کردن فایل های جدید امکان برگشت فایل های حذف شده نباشد.
دقت کنید فایلی جدید در آن درایو یا پارتیشن ایجاد نکنید، سیستم عامل ممکن است فایلهای موقت یا یک فایل مبادله ای ایجاد کند. بنابراین، نباید زمان را هدر دهید و سعی کنید فایلهای حذف شده را در اسرع وقت بازگردانید.
اگر شما قصد نصب یک برنامه بازیابی را دارید، به این نکته توجه کنید که آن را در درایوی که قصد ریکاوری دارید نصب نکنید ، چون ممکن است تمام یا بخشی از فایلهای نصبی بر روی فضای فایل های حذف شده  بازنویسی شود که این اقدام باعث غیرقابل برگشت شدن فایل های حذف شده میشود. برنامه بازیابی باید بر روی یک پارتیشن دیگر نصب شود، یا باید در نسخه قابل حمل مانند کارت حافظه یا فلش USB نصب و استفاده شود.


چگونه فایل ها را به طور دائمی بدون قابلیت ریکاوری حذف کنیم

چگونه فایل ها را به طور دائمی بدون قابلیت ریکاوری حذف کنیم

راه های بسیار زیادی برای حذف فایل و فولدرها بر روی هارد دیسک ویندوز وجود دارد، که اغلب با راست کلیک و انتخاب گزینه delete و یا فشردن دکمه های shift+del قابل حذف هستند. اما باید بدانید در صورتی که سطل بازیافت خود را خالی کنید و یا حتی با فشردن دکمه های Shift+del  فایل ها را به طور دائم از هارد حذف کنیم ، بازگردانی فایل های حذف شده با برنامه های ریکاوری به راحتی قابل امکان است.
با این حال اگر نمیخواهید که فایلهایتان پس از حذف ریکاوری نشوند، باید از برنامه های مخصوص ساخته شده برای حذف دائم استفاده کنید که با مطالعه مقاله " معرفی 8 برنامه برتر حذف دائمی فایلها و فولدرها در ویندوز " میتوانید به طور کامل این کار را انجام دهید.


نتیجه گیری 

هم اکنون به خوبی میدانید که فایل های حذف شده در هارد شما به طور کامل حذف نشده اند، حداقل تا زمانی که فایل های دیگر داده های خود را در روی آنها بازنویسی کنند. به همین دلیل است که می توان آنها را با استفاده از برنامه های بازیابی فایل های تخصصی بازیابی کرد.



0
کــارمـا :
59
برای پرسیدن سوالات خودتون فقط کافیه در سایت ثبت نام کنید و وارد حساب کاربری خودتون بشید. و از نوارمنو بالا بر روی "بپرس" با آیکون علامت سوال کلیک کنید، تا من و سایر کاربران پاسخگو باشیم.
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
hanie