5 روش برای فهمدین 32 یا 64 بیتی بودن برنامه ها

1397/6/1 15:54

اکثر ویندوزهایی که امروزه نصب میشوند به صورت 64 بیتی هستند ، بنابر این کاربران هم متناسب با ویندوز سعی بر نصب نسخه 64 بیتی از برنامه های مختلف میکنند.اکثر برنامه های کاربردی از طرف تولید کنندگان نرم افزار به دو صورت 32 و 64 بیتی ارائه میشوند ، در نسخه های 64 بیتی برنامه از عملکرد بسیار بهتر و سرعت بالاتری برخوردار هستند در صورتی که نسخه 64 بیتی ویندوز و برنامه ها نیاز به سخت افزار قویتری دارند. برنامه های محبوب مانند آفیس ، فایرفاکس و Zip+7 در معماری 64 بیتی عملکرد بهتری دارند.
در ویندوز 64 بیتی میتوانید از برنامه های کاربردی 64 و 32 بیتی استفاده کنید ولی اگر ویندوز شما 32 بیتی باشد امکان استفاده از برنامه های 32 بیتی در آن را ندارید.
هم اکنون سوال اینجانست که چگونه متوجه بشویم که برنامه ای که در سیستم ما نصب شده 32 بیتی یا 64 بیتی است. در جواب ما 5 روش را به شما معرفی خواهیم کرد.
نکته : این روش ها در ویندوز 10 ، ویندوز 7 و ویندوز 8.1 قابل انجام هستند (به غیر از یک مورد)
اول از همه شما باید بررسی کنیم که سیستم عامل ویندوز شما چند بیتی است ، یک روش برای فهمدین اینکه ویندوز ما چند بیتی است این است که وارد کنترل پنل شوید. بر روی System کلیک کنید تا وارد صفحه جدیدی شوید.در قسمت System Type میتوانید نوع سیستم که 64 یا 32 بیتی است را مشاهده کنید.



1) بررسی چند بیتی بودن برنامه توسط TaskManager (در ویندوز 10 و 8.1)

برنامه Task manager را با استفاده از دکمه های Ctrl+Shift+Esc باز کنید. اگر Taskmanager به صورت خلاصه باز شده بر روی More details کلیک کنید.

به تب Details بروید.

بر روی ستون راست کلیک کرده و گزینه Select columns را انتخاب کنید.

Platform را پیدا کرده و تیک آن را فعال کنید سپس بر روی OK کلیک کنید.

پس از آن با اجرای هر برنامه میتوانید 32 یا 64 بیتی بودن آن را مشاهده میکنید.


2) بررسی چند بیتی بودن برنامه توسط Taskmanager (ویندوز 7) 

در ویندوز 7 این روند کمی متفاوت تر است ، ابتدا دکمه های Ctrl+Shift+Esc را همزمان فشار دهید ، در صفحه باز شده بر روی تب Processes کلیک کنید.

در این تب لیستی از برنامه های در حال اجرا را مشاهده خواهید کرد ، اگر یک برنامه 32 بیتی باشد در آخر نام آن بصورت 32* نمایش داده میشود ، اگر برنامه ای 64 بیتی باشد تنها نام آن را مشاههده خواهید کرد. در تصویر زیر یک برنامه 32 بیتی را مشاهده میکنید.


3) بررسی چند بیتی بودن برنامه توسط مشخصات فایل (تمامی نسخه های ویندوز)

روش دیگری که به خوبی میتوان نسخه 32 یا 64 بیتی برنامه ها را متوجه شد این است که فایل exe برنامه را مورد بررسی قرار دهیم.

در ابتدا بر روی آیکون برنامه راست کلیک کرده و Prtoperties را کلیک کنید (بر روی فایل Shortcut راست کلیک نکنید ، فایل exe اصلی برنامه را پیدا کرده و به Properties بروید)

به تب Compatibility بروید.

تیک Run this program in Comoatibility mode for را فعال کرده تا لیست کشویی را بتوانید باز کنید. اگر لیست با ویندوز 95 شروع شود متوجه میشویم که برنامه 32 بیتی است.

توجه : تغییرات را ذخیره نکرده و پنجره ها را بدون هیچ تغییری ببندید.


4) بررسی چند بیتی بودن برنامه توسط File Explorer یا Windows Explorer (در تمام نسخه های ویندوز)

معمولا هنگامی که یک برنامه را نصب میکنید بطور پیشفرض در یکی از پوشه های زیر نصب میشود.
 “C:\Program Files” یا “C:\Program Files (x86)
برنامه های 64 بیتی عموما در پوشه C:\Program Files نصب میشوند در حالی که نسخه های 32 بیتی در پوشه C:\Program Files (x86) نصب میشوند.

با این حال استثناهایی هم وجود دارد به عنوان مثال برنامه گوگل کروم نسخه 64 بیتی در پوشه C:\Program Files (x86) نصب میشود، اما این دلیل نمیشود که تمامی برنامه ها این کار را انجام دهند.


5) بررسی چند بیتی بودن برنامه با توجه به منو About یا راهنما (در برخی از برنامه ها ، در همه نسخه های ویندوز)

بعضی از برنامه ها در منوهای خود نسخه نصب شده 32 یا 64 بیتی بودن را شرح خواهند داد. اما این روش یک روش مطمئن نیست چون بسیاری از برنامه ها فقط آن را به عنوان نسخه نمایشی قرار داده اند.
به عنوان مثال گوگل کروم با رفتن به تنظیمات و سپس رفتن به Help و About میتوان متوجه شد که نسخه آن 64 یا 32 بیتی است.



0
کــارمـا :
4278
خواهم توانست برای خدمت به بشریت...
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
reza