چگونگی ورود به بایوس کامپیوتر و لپ تاپ

1397/6/21 12:43

بایوس با هر بار روشن شدن کامپیوتر شروع به کار میکند. بایوس با بررسی اجزای سخت افزاری اصلی مانند پردازنده ، Ram ، مادربرد ، کارت صدا و... بررسی میکند که آیا هر کدام از این قطعات به درستی کار میکند و آیا دارای خطا است یا خیر.
در صورتی که هیچ خطایی یافت نشد کامپیوتر به کار خود ادامه میدهد ولی در صورتی که خطایی را پیدا کرد با اعلام آن خطا در صفحه اول شورع کار کامپیوتر یا اعلام بوق های ممتد آن را به شما اعلام خواهد کرد و از ادامه کار با کامپیوتر جلوگیری میکند.
هم اکنون این سوال پیش می آید که چرا به بایوس احتیاج داریم ؟ معمولا میتوان تنظیمات مختلف پایه برای پیکربندی سخت افزاری مانند دستورات بوت ، ذخیره و نگهداری تاریخ و زمان در هنگام خاموش بودن کامپیوتر ، تنظیم رمزعبور بایوس ، انتخاب بوت ( معمولا در هنگام نصب ویندوز از این قسمت برای بوت دیسک نصبی استفاده میکنیم) و... را در بایوس اعمال کنیم.


چگونگی دسترسی به بایوس کامپیوتر 

1) کامپیوتر را ریستارت کنید

به طورکلی با روشن شدن یا شروع مجدد کامپیوتر میتوان به قسمت بایوس دسترسی پیدا کرد. در طول فرایند شروع کار کامپیوتر ، شما مهلت دارید تا با زدن یک کلید از صفحه کلید وارد بایوس شوید.
برای ورود به بایوس یک کلید جهانی و مشخص وجود ندارد و معمولا این دکمه توسط شرکت های مختلف کامپیوتر و لپ تاپ متفاوت است.


2) کلید مشخص شده را فشار دهید

معمولا در هنگام شروع کار کامپیوتر نمایش داده میشود که با زدن کدام دکمه وارد بایوس سیستم خواهید شد. بسته به کلید مشخص شده آن را فشار دهید.

دکمه ورود به بایوس سیستم

به طور کلی کلیدهای مشترکی که در اکثر کامپیوتر ها و لپ تاپ ها وجود دارد یکی از دکمه های زیر است :

 F2
 Del
 F10
 F12
 Esc

در زیر لیستی از شرکت های تولید کننده کامپیوتر و لپ تاپ را مشاهده میکنید که کلیدهای پیشفرض برای ورود به بایوس ذکر شده است :

 ASRock: F2 یا DEL
 ASUS: F2 یا DEL
 Acer: F2 یا DEL
 Dell: F2 یا F12
 ECS: DEL
 Gigabyte / Aorus: F2 یا DEL
 HP: F10
 Lenovo (Consumer Laptops): F2 یا Fn + F2
 Lenovo (Desktops): F1
 Lenovo (ThinkPads): F1.
 MSI: DEL
 Microsoft Surface Tablets: نگه داشتن دکمه افزایش صدا
 Origin PC: F2
 Samsung: F2
 Toshiba: F2
 Zotac: DEL


2) صفحه بایوس

با ورورد به صفحه بایوس چیزی شبیه تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد. 

منو بایوس

در این صفحه میتوانید با کلیدهای جهت نما بین گزینه ها حرکت کنید (در بعضی از کامپیوترها استفاده از موس برای کاربران ممکن شده است)

برای خروج میتوانید بر روی منو Exit رفته و اینتر را فشار دهید (به طور کلی پس از اعمال تغییرات لازم در بایوس برای ذخیره کردن و خروج باید دکمه F10 را فشار داده و Ok را انتخاب کنید)



0
کــارمـا :
4278
خواهم توانست برای خدمت به بشریت...
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
reza