رفع مشکل نداشتن صدا در ویندوز

1397/7/3 15:22

ویندوز گاهی اوغات خطاها و مشکلات خیره کننده و عجیبی را روبروی کاربران قرار میدهد که در هیچ سیستم عامل دیگری نمونه آن را مشاهده نخواهید کرد ، در این مقاله قصد نداریم در مورد عیوب سیستم عامل ویندوز صحبت کنیم ولی به طور کلی گفتن اینکه هر خطایی که در ویندوز ایجاد میشود منطقی است جمله ای اشتباه است.
متاسفانه مطالب راهنمای ویندوز، کاربران را اکثرا به راه حل های اشتباه و غلط سوق میدهد به همین دلیل است که ارجاعات کاربران به اینترنت برای حل مشکلات ویندوز بیشتر از خود Help ویندوز است. با توجه به صحبت هایی که کردیم ممکن است انواع مشکلات سخت افزاری و یا نرم افزاری مرتبط با ویندوز به وجود بیاید که یکی از این مشکلات رایج نداشتن صدا در ویندوز است. 8 روشی که در ادامه مقاله توضیح داده شده به شما کاربران کمک خواهد کرد تا مشکلات مربوط به صدا در ویندوز را رفع کنید.


1) بررسی تنظیمات صدا 

گاهی اوغات ممکن است صدای ویندوز به طور اتفاقی قطع شده باشد یا به حالت mute رفته باشد. بر روی علامت بلندگو از نوار استارت کلیک کرده و بررسی کنید که بر روی علامت بلندگو علامت قرمز رنگ وجود نداشته باشد.

همچنین موارد زیر را هم چک کنید :

  • کابل ها
  • دوشاخ برق
  • اتصالات بلندگو
  • اتصالات هدفون
  • هرگونه ارتباطات صوتی مرتبط با سیستم

اگر موارد بالا همگی سالم بودند ادامه مقاله را مطالعه کنید.


2) نصب مجدد درایور صدا

درایورهای راه انداز در ویندوز همیشه مشکل ساز بوده اند ، گاها مشکلی در درایور کارت صدا باعث عدم پخش صدا از سیستم میشود.
بسیاری از درایورهای کارت صدا توسط خود ویندوز قابل شناسایی بوده و به طور خودکار نصب میشوند ولی بعضی از آنها ممکن است نیاز به فایل های درایور خود داشته باشند.
در ویندوز 10 بر روی دکمه استارت راست کلیک کرده و بر روی Device Manager کلیک کنید. در ویندوز 7 و 8 میتوانید Device Manager را در جستجو استارت تایپ کرده و در نتایج بر روی آن کلیک کنید.

در پنجره Device Manager بر روی درایور نصب شده صدا راست کلیک کرده و گزینه Properties را انتخاب کنید.

وارد تب Driver شده و در صورتی که دکمه Roll Back Driver فعال بود بر روی آن کلیک کنید.

اگر دکمه فوق فعال نبود باید درایور صدا را مجدد نصب یا بروزرسانی کنید.
پیشنهاد ما حذف درایور صدا و پس از آن نصب بر روی ویندوز است.
در همان پنجره Properties که باز است بر روی دکمه Unistall کلیک کنید آنگاه در دیالوگ Confirm Device Unistall بر روی OK کلیک کنید.

پس از آنکه درایور حذف شد سیستم خود را ریستارت کرده و بررسی کنید که آیا ویندوز درایور صدا را مجدد نصب کرده است یا خیر ، اگر نصب نکرده بود باید با توجه به مدل و شرکت سازنده کارت صدا یا مادربرد درایور صوتی مربوطه را دانلود و آن را نصب کنید.
در صورتی که درایور مربوطه را پیدا نکردید میتوانید با خواندن مقاله " نصب و بروزرسانی آسان درایورها با برنامه DriverHub " درایور صدا را پیدا کرده و آنرا دانلود و نصب کنید.


3) بروز رسانی IDT High Definition Audio CODEC

برخی سیستم ها از درایور IDT High Definition Audio CODEC استفاده میکنند که با بروزرسانی دستی برخی از درایورها این مشکل حل خواهد شد.
وارد Device Manager شده و در لیست Sound, video games and controllers را باز کرده تا گزینه ای مبنی بر IDT High Definition Audio CODEC را مشاهده کنید.
بر روی آن راست کلیک کرده و گزینه Update Software Driver را انتخاب کنید.

در مرحله بعد Browse my computer for driver software را انتخاب کنید سپس بر روی Let me pick from a list of device drivers on my computer کلیک کنید.

در مرحله بعدی در زیر قسمت Model گزینه Hight definition Audio Device را انتخاب کرده و بر روی Next کلیک کنید.

اگر سوالی پرسیده شد بر روی Yes کلیک کنید ، ممکن است لازم باشد تا سیستم خود را مجدد راه اندازی کنید تا تغییرات جدید اعمال شود.


4) اصلاح Realtek Audio 

Realtek یک شرکت تولید کننده چیپ در تایوان است که بسیاری از چیپ های صدا توسط این شرکت تولید شده اند. در بسیاری از فروم های مشکلات صدا متوجه این شدیم که اکثرا با Realtek مشکل دارند که در نتیجه مشکلات و راه حل های آن را با هم بررسی خواهیم کرد :

رفرش کردن درایور وای فای

یکی از روش هایی که میتواند مشکلات مربوط به Realtek را حل کند حذف و نصب مجدد Realtek WLan است.
در ابتدا به وب سایت Realtek رفته و آخرین نسخه مربوط به سیستم خود را دانلود کنید.
وارد Device Manager شده و از لیست Realtek Wireless Lan را پیدا کرده و بر روی آن راست کلیک کرده و گزینه Unistall را انتخاب کنید.

هم اکنون فایلهایی که از سایت دانلود کرده اید را باز کرده و بر روی Setup.exe دابل کلیک کنید تا مراحل نصب انجام شود ، پس از نصب سیستم خود را مجدد راه اندازی کنید.

گزینه Front Panel Jack را غیرفعال کنید

بعضی از کاربرانی که با مشکل نداشتن صدا مواجه بودند گزارش داده اند که با فعال کردن گزینه disable front panel jack detection صدای سیستم وصل شده است.
برای اینکار وارد Realtek HD Audio Manager شده از سمت راست بر روی علامت پوشه کلیک کرده تا در دیالوگ Connector Settings گزینه disable front panel jack detection را مشاهده کنید ، این گزینه را فعال کرده و بر روی ok کلیک کنید.


5) غیرفعال کردن Audio Enhancements

در ویندوز 10 قسمتی برای تست صدا ایجاد شده است که کاربران میتوانند برسی کنند که آیا سیستم صوتی رایانه به خوبی کار میکند یا خیر.
برای اینکار از منو استارت عبارت Sound را تایپ کرده و بر روی Sound Control Panel کلیک کنید. بر روی وسیله  یا Device پیشفرض راست کلیک کرده و گزینه Properties را انتخاب کنید ، به تب  Enhancements بروید. در اینجا باید مطمئن شوید که تیک گزینه Disable all enhancements فعال باشد.


6) راه انداری مجدد خدمات صوتی

گاهی اوغات به شکل عجیبی ممکن است خدمات صوتی ویندوز غیرفعال شده باشد ، برای بررسی مراحل زیر را انجام دهید :
در کادر جستجو منو استارت عبارت Services را تایپ کرده و در نتایج بر روی View Local Services کلیک کنید تا وارد پنجره Services شوید.

پنجره را اسکرول کرده تا به گزینه Windows Audio برسید.

اگر سرویس مورد نظر به هر دلیلی متوقف شده باشد صدا از سیستم شما در نخواهد آمد پس اگر این گزینه غیرفعال بود بر روی آن راست کلیک کرده و بر روی Start کلیک کنید.
همچنین بر روی این گزینه دابل کلیک کرده تا تنظیمات Windows Audio باز شود ، دقت کنید که در قسمت Startup type باید گزینه Automatic فعال باشد.


7) استفاده از عیب یابی صوتی ویندوز

به غیر از موارد گفته شده شما میتوانید از عیب یابی ویندوز استفاده کنید ، به وسیله این روش ویندوز قادر به تشخص و رفع عیوب مروبط به صدا خواهد بود. برای اینکار به کنترل پنل رفته و وارد Troubleshooting شوید.

از صفحه باز شده بر روی گزینه Troubleshoot audio playback کلیک کنید. دستور العملهای داده شده را مرحله به مرحله انجام دهید تا ویندوز به بررسی عیوب صوتی سیستم شما بپردازد.


8) استفاده از ابزارهای جانبی

ممکن است با انجام تمامی مراحل بالا باز نتوانید مشکل صدای سیستم خود را حل کنید ، پیشنهاد ما استفاده از قطعات جانبی برای پخش صدا در سیستم است.
یکی از این وسیله ها، قطعه کوچکی است که با اتصال آن به پورت USB کامپیوتر میتوانید از آن به جای کارت صدا استفاده کنید ، این قطعه در بازارهای ایران به وفور یافت میشود و میتوان آنرا با قیمت نه چندان زیادی تهیه کرد.


0
کــارمـا :
4278
خواهم توانست برای خدمت به بشریت...
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
reza