بررسی و رفع مشکلات مربوط به کاهش سرعت وای فای

1397/7/8 14:37

هم اکنون میلیون ها نفر از شبکه وای فای برای اتصال به اینترنت و یا به اشتراک گذاری فایل ها در سرتاسر دنیا استفاده میکنند. برد مناسب و سرعت بالا باعث شده تا مودم های وای فای در هر خانه ای جای خودش را باز کند. گاها در هنگام استفاده از وای فای متوجه کند شدن ناگهانی سرعت وای فای میشوید یا به طور کلی مودم وای فای دارای سرعت مناسبی نیست.
ما در این مقاله 4 مورد که در کاهش سرعت وای فای تاثیر گذار هستند را بیان کرده و را حل های مختلف برای رفع این موارد را بررسی خواهیم کرد.

قبل از اینکه به سراغ دلایل کاهش سرعت وای فای در مودم برویم باید بررسی کنید که اینترنتی که از طرف ISP یا شرکت ارائه دهنده اینترنت به شما داده میشود کاهش نیافته باشد.


1) موقعیت مکانی مودم

اغلب کاربران به اهمیت مکان قرار گیری مودم دقت نمیکنند ، جالب است بدانید جابجایی مکانی مودم حتی تا چند سانتی متر باعث کاهش یا افزایش سرعت وای فای میشود.
وجود اشیای مختلف مانند میز ، قفسه ، دیوار و... در اطراف مودم باعث کاهش سرعت وای فای میشود همچنین ارتفاع مودم نیز یک عامل مهم دیگر در کاهش سرعت است به طور مثال قرار دادن مودم در بالای سطوح بلند مانند کمد باعث میشود تا محدوده پخش امواج رادیویی مودم گسترش یابد و در نتیجه باعث افزایش سرعت وای فای شود.

بتن و فلزات

بتن و فلز از جمله بزرگترین مسدود کننده های سیگنالهای وای فای در محیط هستند که تا حد زیادی از پخش شدن امواج رادیویی جلوگیری میکنند.
از قرار دادن مودم در زیر زمین اجتناب کنید زیرا بتن شدیدا باعث کاهش پراکندگی امواج میشود.
همچنین بررسی کنید که اشیا بزرگ مودم شما را محاصره نکرده باشند.


فاصله تا مودم


هرچه از مودم دورتر شوید سیگنال های وای فای ضعیفتر شده و سرعت و قدرت وای فای کمتر میشود. بنابر این بهتر است مودم را در نزدیکترین نقطه به خود قرار دهید.
در صورتی که در مکانی به طور ثابت قرار ندارید باید مودم را در مرکز مکان خود قرار دهید ، چون وای فای به شکل 360 درجه ای در محیط پخش میشود ، بدین صورت در همه جا دسترسی به امواج وای فای به یک اندازه است.
ممکن است منزل یا محیط کار شما بسیار بزرگ باشد که در اینصورت مودم به اندازه کافی نمیتواند امواج را در محیط پخش کند ، برای رفع این مشکل میتوان از تقویت کننده ها و تکرار کننده سیگنال ها برای پوشش بیشتر سیگنال ها استفاده کنید. استفاده از مودم هایی که دارای آنتن هستند نیز پیشنهاد میشود مخصوصا اگر مودم دارای بیش از 1 آنتن داشته باشد ، چون باعث افزایش قدرت و برد بیشتر سیگنالها میشود.

اگر قصد دارید تا به شکل علمی نگاهی به مکان مودم داشته باشید میتوانید با استفاده از برنامه WI-FI Solver این کار را انجام دهید.

دانلود : برنامه WiFi Solver برای اندروید | Chrome OS  


2) تداخل امواج و نویزها

قطعا وقتی در خانه یا شرکت خود نشسته اید با ورود به قسمت وای فای گوشی خود با لیستی پر از شبکه های وای فای در اطراف خود روبرو میشوید ، به دلیل گسترش شبکه وای فای و برد مناسب آن تقریبا در همه جا امواج های وای فای ما را احاطه کرده اند. امواج وای فای پراکنده در محیط و امواج های دیگر مانند رادیویی و... باعث تداخل در مسیر وای فای که در نتیجه باعث کاهش قدرت و سرعت وای فای میشوند.


امواج مایکروویو (Microwaves)

جالب است بدانید که امواجهای اجاق های مایکروویو باعث تداخل در عملکرد شبکه وای فای میشود مخصوصا این مشکل در مودم های قدیمی رایجتر است. مایکروویو در فرکانس 2.45 گیگاهرتزی کار میکند که بسیار با امواج 2.4 گیگاهرتزی وای فای نزدیک است.
باند 2.14GHz وای فای معمولا بین 2.412GHz و 2.472GHz است به طوری که با روشن بودن مایکروویو میتوان یک همپوشانی بین این سیگنال ها ایجاد کرد. همپوشانی باعث انتقال داده های خراب و کاهش سرعت و قطع و وصل مکرر میشود.


امواج بلوتوث (Bluetooth)

یکی دیگر از اتصالات بی سیم که محبوبیت بالایی هم دارد امواج بلوتوث است. امواج بلوتوث در باند 2.4GHz فعالیت میکنند.
به طور کلی هم پوشانی بلوتوث و وای فای باعث عملکرد ضعیف تلفن همراه میشود. اکثرا همزمان از وای فای و بلوتوث گوشی یا لپ تاپ استفاده میکنیم ، کارشناسان برای رفع این مشکل از پرش فرکانس استفاده میکنند به شکلی که سیگنال ها بین 70 کانال مختلف با سرعت 1600 با در ثانیه تغییر خواهند کرد. در دستگاه های جدید بلوتوث توانایی شناساسیی کانال های بد برای تداخل پیدا نکردن با امواج وای فای فراهم شده ولی با این حال هنوز ممکن است که تداخل بین این وای فای و بلوتوث بوجود بیاید.بنابر سعی کنید که مودم خود را از دستگاه های دارای بلوتوث دور کنید.


چراغ های کریسمس

شاید خنده دار و کمی احمقانه باشد ولی جالب است بدانید که چراغ هایی که در کریسمس (یا چراغ های پری) استفاده میشوند باعث تداخل و کاهش سرعت وای فای میشوند.
این چراغ ها باعث ایجاد یک میدان مغناطیسی میشوند که میتوانند با باند وای فای شما ارتباط برقرار کنند. مخصوصا اگر از چراغ هایی استفاده کنید که مرتب خاموش و روشن میشوند.
همچنین پیشنهاد میکنیم مودم خود را نزدیک چراغ های LED قرار ندهید چون این LED ها دارای تراشه هایی هستند که باعث ایجاد میدان الکترومغناطیسی و در نتیجه تداخل با وای فای میشوند.
به طور کلی تمام چراغ ها و لامپ هایی که میتوانند تولید میدان های مغناطیسی کنند را از مودم دور نگه دارید.


بررسی نویزهای اطراف

یک برنامه نویس به نام Richard Vijgen برنامه ای نوشته که به واسطه آن میتوانید اطلاعات کلی از تاثیر امواج ماهواره ای ، وای فای ، موقعیت مکانی gps و امواج نامرئی بر محیط شما را مشاهده کنید.
به واسطه این برنامه میتوانید تا حد زیادی امواج اطراف خود را تشخیص داده و از تداخل این امواج با وای فای جلوگیری کنید.

دانلود : برنامه Architecture of Radio برای اندروید | IOS  


3) همسایگان شما

تقریبا هر خانواده دارای یک شبکه وای فای برای اتصال به اینترنت است که بسیار میتواند در تداخل و همپوشانی سیگنال های وای فای تاثیر گذار باشند. این مشکلات اغلب در آپارتمان ها و مکانهایی که تراکم جمعیتی بیشتری دارند ایجاد شوند. همپوشانی و تداخل معمولا برای مودم هایی اتفاق می افتند که میتوانند در باند 2.4 گیگاهرتزی پخش شوند. در مودم ها 14 کانال وجود دارد که با تغییر هر یک از آنها میتوانید از تداخل با کانال های مشابه جلوگیری کنید.

به تنظیمات مودم خود وارد شوید :

 Linksys – http://192.168.1.1
 3Com – http://192.168.1.1
 D-Link – http://192.168.0.1
 Belkin – http://192.168.2.1
 Netgear – http://192.168.0.1.

به طور معمول نام کاربری و رمز عبور Admin است.

بعد از ورود به تنظیمات مودم یا روتر خود به قسمت Wireless settings وارد شده و کانالی که برای شما مناسب است را انتخاب کنید (میتوانید با آنالیزورهای وای فای مقدار کانال مناسب خود را پیدا کنید) و بر روی Apply کلیک کنید.



4) سایر کاربران خانگی

آیا تا به حال در هنگام یک دانلود فایل حجیم به مشکل برخورده اید؟ قطعی دانلود و مشکل در دانلود میتواند بخاطر سرعت کم وای فای باشد. دانلود فایل های حجیم میتواند به طور کامل بر روی عملکرد وای فای تاثیر منفی بگذارند.
ممکن است دوستانی که از شبکه وای فای شما استفاده میکنند در پهنای باند استفاده وای فای تاثیر منفی گذاشته باشند برای همین با مراجعه به تنظیمات مودم میتوانید روند استفاده از پهنای باند مودم را بررسی کنید و در صورتی که شدید از پهنای باند مودم استفاده میشود آنرا مدیریت کنید.

بیشتر بخوانید :

0
کــارمـا :
87
برای پرسیدن سوالات خودتون فقط کافیه در سایت ثبت نام کنید و وارد حساب کاربری خودتون بشید. و از نوارمنو بالا بر روی "بپرس" با آیکون علامت سوال کلیک کنید، تا من و سایر کاربران پاسخگو باشیم.
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
negin