چگونگی حذف ویروس ها از سیستم عامل اندروید

1397/7/16 10:29

گوشی های تلفن همراه مانند رایانه های شخصی میتوانند آلوده به فایلهای مخرب یا همان ویروسی شوند ، زمانی که یک گوشی تلفن همراه ویروسی شود میتوان متوجه عملکرد ناصحیح سیستم عامل اندروید و کاهش سرعت گوشی شد، حتی ممکن است تبلیغات مختلفی به طور ناخواسته بر روی گوشی ظاهر شوند. در این مقاله روش هایی را برای حذف ویروس ها از روی گوشی آلوده و همچنین راه کارهایی برای جلوگیری از ورود ویروس ها را بررسی خواهیم کرد.


برنامه های ویروسی

اغلب این ویروس ها میتوانند از طریق نصب اپلیکیشن های مخرب بر روی سیستم عامل اندروید انتقال پیدا کنند ، پیشنهاد ما نصب برنامه ها از گوگل پلی است چون تمامی برنامه های موجود در این اپ استور توسط گوگل مورد بررسی قرار میگیرند.


مرورگر

یکی از شایعترین روشهای انتقال ویروس از طریق مرورگرها اتفاق می افتد زیرا با ورود به سایت های مخرب و صفحات مشکوک ممکن است عملکرد مخربی بر روی گوشی اعمال شود که معمولا با پاک کردن حافظه کش مرورگر مشکل رفع خواهد شد.
برای حذف حافظه کش مرورگر میتوان به مسیر Settings > Apps > Chrome > Storage رفته و بر روی Clear Cache ضربه بزنید ، سپس وارد مرورگر کروم شده و از بالا سمت راست بر روی سه نقطه ضربه بزنید و از لیست باز شده Settings را انتخاب کنید وارد قسمت Privacy شده و بر روی Clear Browsing Data ضربه بزنید.

ریست کارخانه

اگر گوشی شما به روشهای مختلف دیگری ویروسی شده باشد سریعترین راه برای پاکسازی گوشی ، ریست کارخانه ای سیستم عامل است. این کار را از مسیر Settings > System > Reset Options > Erase all data انجام دهید (ممکن است مراحل ریست کارخانه ای در گوشی شما متفاوت باشد).

کاهش سرعت اندروید 

اغلب کاربران با کند شدن گوشی احتمال ویروسی شدن سیستم عامل را میدهند ، ولی همیشه اینطور نیست ، با خواندن مقاله " ترفندهای افزایش سرعت اندروید " میتوانید سرعت گوشی خود را تا چندبرابر افزایش دهید.

نصب آنتی ویروس

برای جلوگیری از تهدیدات و حذف ویروس ها نصب کردن یک برنامه آنتی ویروس بر روی گوشی توضیه میشود ، پیشنهاد ما برنامه Bitdefender است زیرا چندین سال متوالی بهترین آنتی ویروس جهان معرفی شده است.

بیشتر بخوانید : معرفی آنتی ویروس قوی برای گوشی های اندروید


حالت Safe mode

گاهی اوغات وجود یک برنامه باعث ویروسی شدن گوشی میشود که با حذف آن میتواند از دردسرهای آن خلاص شد ، برخی از برنامه های مخرب به کاربران اجازه حذف برنامه را نمیدهند که در این صورت است که باید گوشی را از طریق Safe mode بالا آورده و اقدام به حذف برنامه مخرب کنیم.

در صورتی که سیستم عامل را از طریق حالت امن بالا بیاورید هیچ اپلیکیشن جانبی یا برنامه مخربی اجرا نخواهد شد.
دکمه Power گوشی خود را نگه داشته تا صفحه Power Option بر روی صفحه ظاهر شود.
هم اکنون گزینه Power Off را از روی صفحه نگه داشته با یک پاپ آپ جدید ظاهر شود ، سیستم عامل از شما خواهد پرسید که قصد راه اندازی گوشی در حالت امن را دارید یا خیر؟ بر روی OK ضربه بزنید تا گوشی در حالت امن اجرا شود.
اگر روش فوق به شما جواب نداد نام و مدل گوشی خود را به همراه عبارت Safe Mode در گوگل سرچ کرده تا روش فعال کردن حالت Safe Mode در گوشی خود را مشاهده کنید.
پس از اینکه با حالت امن وارد سیستم عامل شدید به تنظیمات و سپس Apps رفته و برنامه مشکوک به ویروس را حذف کنید.


حذف برنامه های مخربی که حکم مدیر سیستم را دارند

بسیاری از برنامه های مخرب خود را به عنوان مدیر سیستم قرار میدهند و زمانی که شما برای حذف آنها اقدام میکنید دکمه Unistall را غیرفعال مشاهده میکنید و نمیتوان برنامه را حذف کرد.
به تنظیمات گوشی خود مراجعه کرده و وارد Security شوید ، در گوشی های مدل سامسونگ باید از مسیر Settings > Security > Other Security > Device Admin Apps مراجعه کنید.
در لیست باز شده برنامه هایی که حالت مدیر را دارند مشاهده خواهید کرد ، به سادگی تیک مدیر بودن برنامه را برداشته و آنها را Deactive کنید.
در بعضی از سیستم عامل ها باید از مسیر Settings > Security & Privacy > More > Device administrators بروید ، بر روی برنامه مورد نظر ضربه زده و دکمه DEACTIVE را انتخاب کنید.


نکاتی برای محافظت از سیستم عامل اندروید در مقابل ویروسها

  • از منبع معتبر برنامه را دانلود کنید : سعی کنید اپلیکیشن های کاربردی را از گوگل پلی دانلود کنید مگر اینکه سایت و از کسی که برنامه را دریافت میکنید معتبر باشند.
  • از نصب برنامه های کلون شده اجتناب کنید : گاهی ممکن است برای شما پیش آمده که بخواهید از یک برنامه چندین نسخه نصب کنید ولی در حالت عادی اگر برنامه ای را برای بار دوم نصب کنید بر روی نسخه اولیه نصب میشود ، برنامه هایی که کلون شده باشند میتوانند در کنار برنامه اصلی نصب شوند به طور مثال چندین تلگرام را در کنار هم نصب کرد ، اغلب برنامه های کلون شده دارای کدهای مخرب هستند که از توسعه دهندگان ناشناخته و نامعتبر انتشار پیدا میکنند ، پس سعی کنید از نصب این برنامه ها اجتناب کنید.
  • مجوزهای مورد نیاز برنامه را بررسی کنید : مهم نیست که شما برنامه را از جا دانلود کرده اید ، اگر از گوگل پلی دانلود کرده اید یا یک منبع ناشناخته ، در هر شرایطی برای نصب برنامه باید دسترسی های آن را بررسی کنید ، به طور مثال اگر هنگام نصب یک پخش کننده ویدیو درخواست مجوز دسترسی به مخاطبان را داشت این بسیار مشکوک است چون برنامه ویدیویی نیاز به دسترسی مخاطبین شما ندارد ، به هرحال اگر با برنامه مشکوکی برخورد کردید در ابتدا از نصب آن خودداری کرده و در صورتی که نیاز به آن برنامه داشتید مشخصات سازنده و توسعه دهنده آن را در اینترنت مورد بررسی و جستجو قرار دهید.
  • سیتم عامل اندروید خود را بروز نگه دارید : آخرین نسخه سیستم عامل اندروید لزوما بر روی گوشی شما نصب نشده است ، برای اینکار باید خودتان به صورت دستی اقدام به بروزرسانی سیستم عامل کنید ، با بروزرسانی سیستم عامل میتوانید از بروز خیلی از مشکلات در گوشی جلوگیری کنید.
  • یک آنتی ویروس خوب نصب کنید : به طور کلی شما نیاز به نصب آنتی ویروس بر روی گوشی خود ندارید ، ولی اگر نگران ویروسی شدن گوشی خود هستید میتوانید از برنامه های مختلف آنتی ویروس از شرکت های معتبر استفاده کنید.
  • گوشی را به رایانه آلوده متصل نکنید : رایانه های شخصی و لپ تاپ هایی که از سیستم عامل ویندوز استفاده میکنند بیشتر از دیگر سیستم عامل ها واجد شرایط برای آلوده شدن به ویروس ها و تروجان ها هستند ، اگر قصد دارید تا گوشی خود را از طریق کابل به رایانه متصل کنید حتما اطمینان حاصل کنید که رایانه مورد نظر آلوده نبوده و یا بر روی آن آنتی ویروس قوی و بروز شده ای نصب شده است ، در صورت آلوده بودن سیستم با انتقال فایل و یا حتی برقراری ارتباط رایانه و گوشی فایل ها و دستورات مخرب بر روی گوشی منتقل و اعمال خواهد شد.
0
کــارمـا :
87
برای پرسیدن سوالات خودتون فقط کافیه در سایت ثبت نام کنید و وارد حساب کاربری خودتون بشید. و از نوارمنو بالا بر روی "بپرس" با آیکون علامت سوال کلیک کنید، تا من و سایر کاربران پاسخگو باشیم.
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
negin