Disk Write Caching چه کاربردی دارد؟ و آنرا چگونه فعال یا غیرفعال کنیم؟

1397/7/18 14:45

ویندوز دارای قابلیتی به نام Disk Write Caching است که عملکرد برنامه ها و ویندوز را بهبود میبخشد. همچنین در صورتی که خطاهایی مانند  “Delayed write failed” یا “Windows write delay failed” را در ویندوز مشاهده میکنید باید ویژگی Disk Write Caching را فعال کنید.


Disk Write Caching چیست؟

Disk Write Caching فرایندی است که در زمان نوشتن اطلاعات بر روی هارد ویندوز ابتدا اطلاعات را در ram ذخیره میکند و سپس اقدام به ذخیره سازی دائمی در هارد میکند ، فعال کردن این قابلیت باعث میشود تا عملکرد و سرعت سیستم افزایش پیدا کند و چون سرعت رم از هارد بیشتر است برنامه ها مجبور به منتظر ماندن برای نوشته شدن بر روی هارد نمیمانند.

از آنجایی که اطلاعات به صورت موقت در رم ذخیره میشوند و بعد از آن در هارد ذخیره میشود ممکن است با قطعی برق یا خرابی قطعات سیستم اطلاعات از بین برود ، زیرا اطلاعات رم به طور موقت نگهداری میشوند.
برای جلوگیری از این اقدام باید حالت Disk Write Caching را غیرفعال کنید.
به طور پیشفرض قابلیت Disk Write Caching برای درایوهای هارد دیسک داخلی فعال است و برای هارد های اکسترنال و قابل جابجایی غیرفعال است.
اتفاق خوب این است که شما میتوانید به صورت دلخواه درایو مورد نظر خود را برای حالت Disk Write Caching فعال یا غیر فعال کنید.


چگونگی فعال یا غیرفعال کردن Disk Write Caching 

توجه داشته باشید هرچند که روش فعال یا غیر فعال کردن Disk Write Caching آسان است ولی این مقاله برای کاربران حرفه ای که کاملا از آنچه قرار است بر روی سیستم اتفاق بیفتد اطلاع دارند تهیه شده است.
هرگونه تغییر در این تنظیمات ممکن است برخی از برنامه ها را به بهترین نحو ممکن اجرا کند و یا حتی در شرایطی باعث از دست رفتن اطلاعات شود.
قبل از هر گونه تغییر از سیستم خود یک نقطه بازگردانی Restore Point ایجاد کنید.
منو استارت را باز کنید و عبارت Device Manager را تایپ کرده و از نتایج بر روی آن کلیک کنید. همچنین میتوانید دکمه های Win+x را همزمان فشار داده و گزینه Device Manager را انتخاب کنید.

در لیست قطعات سیستم گزینه Disk Drives را باز کرده و بر روی هارد دیسک خود راست کلیک کنید ، از بین گزینه های موجود بر روی Properties کلیک کنید.

به سربرگ Policies رفته و برای فعال کردن Disk Write Caching گزینه Enable caching write on the device را فعال کنید. همانطور که قبلا هم گفته شد این گزینه به طور پیشفرض در هاردهای داخلی (Internal) فعال است.

Enable caching write on the device

برای غیرفعال سازی آن تیک Enable write caching on the device را بردارید.
اگر قصد دارید تا گزینه Disk Write Caching را برای درایو و هاردهای قابل حمل فعال کنید بهتر است ابتدا گزینه Better performance را انتخاب و سپس گزینه Enable write caching on the device را فعال کنید.

Better performance

نکته : هنگامی که گزینه Better performance را انتخاب شود برای خارج کردن درایو قابل حمل باید حتما ابتدا گزینه Safe Remove Hardware را برای جدا سازی امن از سیستم انتخاب کنید و بعدا هارد یا دستگاه قابل حمل را از سیستم جدا کنید.
اگر این گزینه را فعال نکنید در صورتی که به طور ناخوداگاه درایو قابل حمل از سیستم جدا شود و شما در حال انتقال یا کپی اطلاعات در درایو قابل حمل باشید باعث از دست دادن اطلاعات خواهد شد.

درصورتی که برای درایو قابل حمل گزینه Enable write caching on the device را غیرفعال کردید گزینه Quick removal را فعال کنید.

Quick removal

در نهایت بر روی OK کلیک کنید تا تغییرات اعمال شود.

بیشتر بخوانید : 

0
کــارمـا :
87
برای پرسیدن سوالات خودتون فقط کافیه در سایت ثبت نام کنید و وارد حساب کاربری خودتون بشید. و از نوارمنو بالا بر روی "بپرس" با آیکون علامت سوال کلیک کنید، تا من و سایر کاربران پاسخگو باشیم.
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
negin