معرفی و رفع رایجترین خطاهای وب (خطاهای 4xx و 5xx)

1397/7/25 11:43

گاهی اوغات با ورورد به یک سایت با خطاهای مختلفی برخورد میکنید که درک معانی و دلایل خطاهای بوجود آمده برای شما سخت است.
انواع خطاهای رایجی که در صفحات وب به وجود می آید خطاهای مربوط به پروتکل HTTP است ، معمولا این خطاها به صورت 4XX یا 5XX به وجود خواهند آمد یعنی کدی سه رقمی که اول آن با 4 یا 5 شروع میشود.
معمولا خطاهای 4XX مربوط به خطاهای کلاینت(رایانه شما) و خطاهای 5XX مربوط به سرور هستند. اگر خطایی که مشاهده میکنید با 4 شروع شده باشد به احتمال زیاد میتوانید آنرا خودتان رفع کنید.
خطاهای 5XX همانطور که گفته شد خطاهای مربوط به سرور سایت هستند ، این بدین معنی است که شما هیچ کار اشتباهی مرتکب نشده اید و خطا از سمت سرور سایت است.
در این مقاله قصد داریم تا رایجترین خطاهای آنلاین را همراه با دلایل به وجود آمدن و روش های حل آن را بیان کنیم.


خطا 400 (Bad Request Error)

400 Bad Request Error

زمانی که شما در مرورگر خود یک آدرس را تایپ میکنید یا وارد لینکی میشوید مرورگر شما یک درخواست به سروری که میخواهید به آن دسترسی پیدا کنید را ارسال میکند . خطای 400 زمانی رخ میدهد که سرور قادر به درک درخواست شما نباشد.
به طور سادتر میتوان گفت اعتبار دستور درخواستی به پایان رسیده است که میتواند شامل آدرسی باشد که وجود ندارد.

در اینجا به چند راه حل برای رفع خطا اشاره خواهیم کرد :

  • Refresh (بازسازی صفحه) : معمولا با زدن دکمه F5 از صفحه کلید میتوان درخواست بازسازی صفحه را ارسال کرد که به احتمال زیاد مشکل حل خواهد شد.
  • URL را بررسی کنید : گاهی اوغات آدرس URL اشتباه باعث به وجود آمدن این خطا میشود ، این خطا در بعضی از موارد میتواند جایگزین خطای 404 که در ادامه مقاله توضیح داده شده است بشود.
  • جستجو آدرس جدید : در مواقعی با کلیک کردن بر روی یک لینک از صفحه این خطا را مشاهد میکنید ،سعی کنید از سایت هدف خود لینک جدید صفحه را پیدا کنید.
  • پاک کردن حافظه کش و کوکی ها : یکی دیگر از دلایل نمایش خطای 400 میتواند زمانی باشد که سرورها تلاش میکنند سایت را بر اساس کوکی ها و حافظه کش شما بارگذاری کنند که این کوکی و کش ها فاسد شده هستند. پاک کردن حافظه کش و کوکی ها میتواند برای رفع این خطا کمک زیادی کند. مقاله " چگونگی حذف کوکی های یک سایت در فایرفاکس " را مطالعه کنید.                


خطا 403 (Forbidden)

403 Forbidden

خطای 403 یا خطای ممنوعه زمانی رخ میدهد که شما سعی دارید به یک صفحه یا منبعی وارد شوید که مجوز دسترسی به آن را ندراید.

در اینجا به چند راه حل برای رفع خطا اشاره خواهیم کرد :

  • Refresh (بازسازی صفحه) : معمولا با زدن دکمه F5 از صفحه کلید میتوان درخواست بازسازی صفحه را ارسال کرد که به احتمال زیاد مشکل حل خواهد شد.
  • URL را برسی کنید : گاهی اوغات یک آدرس URL اشتباه باعث به وجود آمدن خطا 403 میشود ، مطمئن شوید که URL به یک صفحه وب اشاره دارد نه به یک پوشه یا یک مسیر دایکرتوری. بیشتر وب سایت ها به دلایلی امنیتی دسترسی به پوشه ها را محدود میکنند و ممکن است خطای به وجود آمده شما به همین دلیل باشد.
  • مجوزهای خود را بررسی کنید : برخی از وب سایت ها مجوزهای دسترسی به قسمت های مختلف سایت را محدود میکنند تا فقط کاربران مورد تایید بتوانند آن صفحه را مشاهده کنند. اگر شما در سایت مورد نظر وارد نشده اید یا فاقد اعتبار برای ورود هستید به احتمال زیاد یک خطای 403 را مشاهده خواهید کرد.


خطا 404 (Not Found)

404 Not Found

خطای 404 رایجترین خطای وب است. این خطا بدین معناست که سرور نمیتواند منابع درخواستی شما را پیدا کند. اکثریت قریب به اتفاق کاربران در هنگام مواجه با این خطا آدرس URL را اشتباه تایپ کرده اند یا آن صفحه بر روی سایت وجود ندارد.

در اینجا به چند راه حل برای رفع خطا اشاره خواهیم کرد :

  • رفرش کردن صفحه : از روی صفحه کلید خود دکمه F5 را فشار دهید ، معمولا این کار کمک زیادی برای رفع مشکل خطای 404 نمیکند اما میتواند گاهی اوغات به صورت معجزه آسایی این خطا را رفع کنید.
  • URL را مجدد بررسی کنید : آدرس اشتباه یا وجود نداشتن یک صفحه شایعترین دلیل خطای 404 است که باید آدرس را بررسی کنید.
  • صفحه را در سایت جستجو کنید : ممکن است آدرس صفحه درخواستی شما تغییر کرده باشد پس میتوانید بر اساس عنوان صفحه درخواستی در همان سایت آدرس جدید را پیدا کنید.


خطا 500 (Internal Server Error)

500 Internal Server Error

اگر در هنگام باز کردن یک سایت یا صفحه وب خطای 500 را مشاهده کردید این به این معناست که در وب سایت خطایی وجود دارد و این خطا ربطی به مرورگر یا اینترنت شما ندارد.

در اینجا به چند راه حل برای رفع خطا اشاره خواهیم کرد :

  • رفرش کردن صفحه : باز زدن دکمه F5 از صفحه کلید میتوانید مجدد درخواست بارگذاری صفحه را بدهید. این کار معمولا کمک زیادی برای رفع خطا 500 نخواهد کرد ، ولی ممکن است در هنگام همان رفرش کردن مشکل از طرف سرور حل شده باشد.
  • زمانی دیگر امتحان کنید : اغلب این خطا به طور موقت بر روی سرور ایجاد میشود ، شما میتوانید زمانی دیگر برای دسترسی به صفحه را انتخاب کنید.
  • با پشتیابنی سایت تماس بگیرید : اگر با مراجعه های بعدی خطا رفع نشده بود ، با پشتیبانی سایت مورد نظر تماس بگیرید تا آنها مشکل را از روی سرور رفع کنند.


خطا 502 (Bad Gateway Error)

502 Bad Gateway Error

خطای 502 به این معناست که سرور فعلی سعی دارد درخواست شما را از سروری دیگر بدست آورد که این کار ناموفق بوده است. اگرچه خطای 502 به طور مستقیم به رایانه شما مرتبط نیست ولی مواردی وجود دارد که میتواند برای رفع آن انجام دهید.

در اینجا به چند راه حل برای رفع خطا اشاره خواهیم کرد :

  • رفرش کردن صفحه : با زدن دکمه F5 از روی صفحه کلید میتوانید درخواست بازسازی صفحه را داشته باشید ، این کار معمولا کمکی برای رفع مشکل نخواهد کرد اما میتواند در همان لحظه رفرش شدن مشکل از طرف سرور حل شده باشد.
  • آیا افراد دیگر همین مشکل را دارند : برای اینکه متوجه بشوید که آیا دیگران هم همین مشکل را دارند یا خیر، استفاده از وب سایت های likeisitdownrightnow.com و downforeveryoneorjustme.com پیشنهاد میشود.
  • زمانی دیگر برای ورود تلاش کنید : اغلب این مشکل به طور موقت بر روی سرور ایجاد میشود که با مراجعات بعدی ممکن است خطای 502 رفع شده باشد.
  • کوکی و حافظه کش مرورگر خود را پاک کنید : گاهی اوغات (به ندرت) سرورها خطای 502 را بر اساس کوکی ها و کش های فاسد شده باز میگردانند. پاک کردن کش و کوکی ها میتواند در این مورد به شما کمک کننده باشد. مقاله " چگونگی حذف کوکی های یک سایت در فایرفاکس " را مطالعه کنید.


خطا 503 (Service Unavailable Error)

503 Service Unavailable Error

خطای 503 زمانی رخ میدهد که سرور قادر به پردازش درخواست شما نباشد. این خطا به دلایل زیادی مشاهد میشود اما شایعترین دلیل آن شلوغی سایت و استفاده بیش از حد از سخت افزارهای سرور است.

در اینجا به چند راه حل برای رفع خطا اشاره خواهیم کرد :

  • رفرش صفحه : باز زدن دکمه F5 از روی صفحه کلید مجدد درخواست خود را برای باز کردن صفحه صادر میکنید که در بسیاری از اوغات اگر دلیل خطا ترافیک سنگین بر روی سرور باشد با خلوت شدن سرور ، صفحه درخواستی برای شما باز میشود.
  • برسی کنید دیگران این مشکل را دارند یا خیر : به کمک سایت های  likeisitdownrightnow.com و downforeveryoneorjustme.com میتوانید بررسی کنید که دیگران با استفاده از مرورگر و اینترنتی متفاوت آیا با این خطا مواجه میشوند یا خیر؟.
  • زمانی دیگر تلاش کنید : به دلیل اینکه این خطا به طور موقت بر روی سرور ایجاد میشود ، میتوانید زمانی دیگر برای ورود به صفحه را انتخاب کنید.
0
کــارمـا :
87
برای پرسیدن سوالات خودتون فقط کافیه در سایت ثبت نام کنید و وارد حساب کاربری خودتون بشید. و از نوارمنو بالا بر روی "بپرس" با آیکون علامت سوال کلیک کنید، تا من و سایر کاربران پاسخگو باشیم.
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
negin