آموزش قفل کردن و رمزنگاری فایل ها در ویندوز با برنامه Fort

1397/8/2 14:15

فورت (Fort) یک برنامه رمزگذاری بر روی فایل های موجود در ویندوز است. همچنین این برنامه دارای قابلیتی برای مدیریت رمزهای کاربران دارد که بر اساس آن میتوان رمزهای خود را در برنامه ذخیره و نگهداری کرد.
برنامه به دو صورت نصبی و قابل حمل وجود دارد که برنامه قابل حمل فقط قادر به رمزنگاری است. با نصب برنامه Fort گزینه هایی برای رمزگذاری در راست کلیک اضافه میشود ولی برای استفاده از قابلیت های راست کلیک باید برنامه را خریداری کنید. برنامه Fort از رمزنگاری AES 256 بسیار قوی استفاده میکند که حتی سوپرکامپیوترها قادر به شکستن رمزهای برنامه Fort نیستند. این برنامه از زبان فارسی به خوبی پشتیبانی میکند که در آخر مقاله چگونگی تغییر آن به زبان فارسی توضیح داده شده است.


چگونگی کار با برنامه Fort

در ابتدا برنامه را از سایت رسمی برنامه نشانی byteptr.com دانلود کنید.
برنامه را نصب و اجرا کنید.
در صفحه اصلی برنامه دو زبانه مشاهده خواهید کرد که زبانه Vault برای عملیات رمزگذاری و Password Manager برای مدیریت رمزهای ذخیره شده می باشد.

چگونگی کار با برنامه Fort

برای قفل کردن یک فایل بر روی Add files کلیک کنید. فایل یا فایلهای مورد نظری که قصد قفل کردن آنها را دارید انتخاب کرده و بر روی open کلیک کنید.

اضافه کردن فایل برای رمزگذاری

برای قفل گذاری از همان نوار ابزار بر روی Encrypt all files کلیک کنید.

رمزگذرای فایل

برنامه از شما میخواهد که رمزی را وارد کنید ، رمز خود را وارد کرده تا در قسمت پایین میزان امنیت پسورد را مشاهده کنید.
اگر میخواهید که برنامه یک رمز قوی برای شما ایجاد کند بر روی علامت ستاره کلیک کنید.
همچنین شما میتوانید از یک صفحه کلید مجازی برای تایپ رمزعبور استفاده کنید ، چون با این کار keylogger ها نمیتوانند داده های وارد شده در صفحه کلید را هک کنند.
در نهای بر روی Encrypt کلیک کنید.

وارد کردن رمز

هم اکنون در کنار فایلهای انتخاب شده کپی آنها به همراه یک فایل با پسوند fortenc ظاهر خواهد شد که همان فایل رمزنگاری شده است.

فایل با پسوند fortenc

برای اینکه بتوانید فایل را Decode یا باز کنید بر روی آن دابل کلیک کنید تا صفحه درخواست رمز باز شود ، رمز را وارد کرده و بر روی Decrypt کلیک کنید.

decrypt کردن فایل

زبانه Password Manager برای مدیریت رمزهای وارد شده شما در برنامه است.
اگر شما در هر سایت یا برنامه ای از رمزهای عبور خاصی استفاده میکنید به خاطر سپردن آنها بسیار سخت خواهد بود ، اگر هم آنها را بر روی برگه یا در فایلی یادداشت کنید امنیتش خیلی کم است.
چنانچه رمزهای خود را در این قسمت از برنامه وارد کنید از آن پس تنها با وارد کردن یک رمز میتوانید به آنها دسترسی داشته باشید.
در ابتدا باید یک رمز ورودی مشخص کنید تا در زمان ورود به تب Password Manager رمز را از شما درخواست کند برای همین در نوار ابزار بر روی Change Master Password کلیک کنید.

مدیریت رمز

رمز دلخواهی را داده و بر روی Set کلیک کنید.
هم اکنون میتوانید رمزهای خود را در برنامه وارد کنید ، برای وارد کردن رمز جدید بر روی Add new Entry کلیک کنید.
قسمت های خواسته شده را پر کرده و بر روی OK کلیک کنید. این کار را برای بقیه رمزهای خود انجام دهید.

ایجاد رمز جدید

اگر از تب Password manager خارج شوید دفعه بعد که قصد ورود به این تب را دارید از شما رمز پرسیده خواهد شد.


فارسی کردن برنامه

این برنامه از زبان فارسی به خوبی پشتیبانی میکند. برای تغییر زبان بر روی علامت چرخ دنده کلیک کنید و وارد زبانه Interface شوید. از قسمت Language زبان Farsi را انتخاب کنید.

فارسی کردن برنامه Fort

0
کــارمـا :
4278
خواهم توانست برای خدمت به بشریت...
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
reza