رفع مشکل شناخته نشدن فلش و هارد اکسترنال در ویندوز

1397/8/10 12:06

درایوهای قابل حمل یا Removable disc drive همان فلش مموری ها و هاردهای اکسترنال هستند که کارهای روزمره ما برای انتقال و ذخیره سازی اطلاعات را بسیار آسان کرده اند. متاسفانه خوانده نشدن این درایوهای قابل حمل در رایانه یکی از متداولترین مشکلاتی است که برای بسیاری از کاربران رخ میدهد.
این مشکلات دلایل زیادی دارد مانند مسائل مربوط به پارتیشن بندی درایو ، استفاده از سیستم فایل نامناسب یا در بدترین حالت خرابی درایو و...
بیایید در این مقاله به نحوه تشخیص و رفع عیب خرابی درایو های قابل حمل را بررسی کنیم.


1) مطمئن شوید که درایو قابل حمل روشن است

اغلب هاردهای اکسترنال نیازی به منبع برق جداگانه ندارند زیرا برق خود را از USB میگیرند ولی برخی از آنها احتیاج به منبع برقی دارند.
پس دقت کنید که هارد باید به منبع برق متصل بوده و روشن باشد.
اگر هارد روشن نشد سعی کنید از یک کابل و منبع برق دیگر استفاده کنید تا چراغ های روی هارد روشن شود.


2) درایو قابل حمل را در Disk Management بررسی کنید

در این مرحله باید بررسی کنیم که آیا ویندوز درایو قابل حمل را تشخص میدهد یا خیر؟
در ویندوز 10 دکمه های Win+X را همزمان فشار داده سپس وارد Disk Managment شوید.
همچنین میتوانید با زدن دکمه های Win+R وارد Run شده و عبارت diskmgmt.msc را تایپ کرده و بر روی OK کلیک کنید.

Disk Management

Disk Management به شما اجازه میدهد تا تمامی درایوهای فعال در سیستم را مشاهده کنید.
اگر درایو قابل حمل به رایانه متصل است باید آن را به عنوان Removable مشاهده کنید.


3) سعی کنید از یک پورت USB دیگر استفاده کنید

سوخته شدن فلش

در بسیاری از اوغات مشکل میتواند از پورت USB باشد ، سعی کنید از یک پورت دیگر برای اتصال استفاده کنید زیرا ممکن است پروت مورد نظر خراب باشد.
اگر از هاب USB استفاده میکنید سعی کنید که مستقیم از USB سیستم استفاده کنید.
اگر باز درایو قابل حمل تشخیص داده نشد سعی کنید از یک رایانه دیگر برای تست استفاده کنید و اگر باز در رایانه ای دیگر شناخته نشد میتوان پیشبینی کرد که درایو قابل حمل سوخته است.


4) عیب یابی درایو

اگر درایو قابل حمل بر روی رایانه نشان داده شد مشکل میتواند مربوط به نصب نبودن درایور دستگاه باشد.
برای همین به Device Manager بروید (دکمه های Win+R را فشار داده و عبارت devmgmt.msc را تایپ و بر روی OK کلیک کنید) ، از قسمت Disk Drive درایو قابل حمل را پیدا کرده و اگر علامت زردی در کنار درایو مشاهده کردید بر روی آن راست کلیک کنید سپس Properties را انتخاب کنید تا خطای رخ داده شده را مشاهده کنید.

Device Manager

این خطا میتواند در روند تشخصی خرابی درایو بسیار به ما کمک کننده باشد ، دقت کنید مشکلات درایوها اکثرا با کمک System Restore قابل حل شدن هستند.
از همان مشخصات درایو بر روی Update Drive کلیک کنید، با این حال به ندرت درایو نصبی برای حافظه های قابل حمل پیدا میشود.
پیشنهاد اخر ما هم این است که درایور را Uninstall کرده و مجدد نصب کنید.

حذف و آپدیت درایو


5) یک درایو جدید ایجاد کنید

اگر در مرحله 2 که توضیح داده شد درایو به صورت Unallocated نشان داده شد باید یک پارتیشن جدید ایجاد کنید ، برای اینکار بر روی قسمت Unallocates راست کلیک کرده و گزینه New Simple Volume را انتخاب کنید و از طریق Wizard مراحل ایجاد پارتیشن را ادامه دهید.

Unallocated


6) درایو را فرمت کنید

اگر درایو را به طور صحیح در Disk Managment مشاهده میکنید ولی نمیتوانید به آن دسترسی داشته باشید میتوان گفت به احتمال زیاد سیستم فایل درایو مناسب نیست.
به عنوان مثال ممکن است درایو با سیستم فایل XFS در لینوکس یا APFS در مَک فرمت شده باشند در اینصورت ویندوز قادر به شناسایی نوع سیستم فایل نخواهد بود ، بنابر این شما نیاز به فرمت کردن و تبدیل به NTFS یا FAT32 دارید.
برای همین در Disk Managment بر روی پارتیشن راست کلیک کرده و گزینه Format را انتخاب کنید.

فرمت درایو

توجه داشته باشید که تمامی اطلاعات موجود در درایو قابل حمل حذف خواهند شد بنابر این قبل از این کار آنها را در رایانه دیگر کپی کنید. اگر از لینوکس یا مَک استفاده کرده اید آنها را در همان سیستم عامل ها پشتیبان گیری کنید.
در پنجره Format میتوانید نام جدید به درایو داده یا اندازه درایو را مشخص کنید.
اگر شما یک فلش با حجم کم دارید احتمالا به طور پیشفرض نوع Fat32 انتخبا شده باشد زیرا Fat32  نیمتواند حجم هایی بالاتر از 4 گیگ را پشتیبانی کند و برای حجم های پایین مناسب است و از همه مهمتر اینکه Fat32 با اکثر وسایل جانبی مانند دوربین و کنسول های بازی سازگاری ندارد. اگر از فلش با حجم 4 یا بالاتر از 4 گیگابایت استفاده میکنید NTFS را انتخاب کنید.
در نهایت بر روی OK کلیک کنید.

format فلش یا هارد اکسترنال


تمامی مراحل گفته شده توسط تیم فنی تست شده و بسیاری از مشکلات کاربران را حل کرده است. چنانچه با انجام تمامی روش های بالا باز موفق به حل مشکل نشدید باید مطمئن بود که فلش مموری یا هارد اکسترنال شما سوخته است.


بیشتر بخوانید :

0
کــارمـا :
4278
خواهم توانست برای خدمت به بشریت...
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
reza