نرم افزارهایی که پس از خرید رایانه یا نصب ویندوز جدید باید نصب کنید

1397/8/23 11:22

نرم افزارها را میتوانیم به ستون فقرات یک رایانه تشبیه کنیم ، چون بدون نرم افزارها کار با رایانه هیچ لذت و کاربردی نخواهد داشت. زمانی که شما یک رایانه ای را خریداری میکنید یا یک ویندوز جدید بر روی رایانه خود نصب میکنید خواهید دید که هیچ نرم افزاری بر روی آن نصب نیست.
برای کارایی بهتر ویندوز احتیاج به نصب نرم افزارهای مختلف داریم ، ولی دانستن اینکه چه نرم افزارهایی مناسب هستند بسیار مهم است.
در این مقاله 15 برنامه کاربردی که نصب آنها توصیه میشود را بررسی خواهیم کرد.


1) مروگر : Google Chrome

مروگر : Google Chrome

قطعا یکی از نرم افزارهایی که برای هر ویندوزی اجباری است مرورگرها هستند ، در ویندوز به طور پیشفرض مرورگر Internet Explorer یا Edge نصب است ولی بسیاری از کاربران استفاده از آنها را مناسب نمیدانند یا محبوبیت پایینی دارند.
یکی از بهترین مرورگرهای حال حاضر دنیا مرورگر گوگل کروم محصول شرکت گوگل است که قابلیت همگام سازی و سازگاری با تمامی پلتفرمها از جمله ویندوز را دارد. همچنین این مرورگر از سرعت بالا و افزونهای متنوعی برخوردار است که باعث میشود کاربران مرورگر خود را هرچه بیشتر پیشرفته تر و شخصی سازی کنند.
البته مرورگرهای دیگری هم هستند که در صورت نیاز میتوانید آنها را جایگزین کروم کنید از جمله Firefox و Opera

بیشتر بخوانید : تمامی مقالات مربوط به مرورگر کروم


2) فضای ابری : Dropbox

فضای ابری : Dropbox

سرویس های ابری امروزه بسیار گسترده و کاربردی شده اند ، سرویس هایی که فضاهای ذخیره سازی را در اختیار شما قرار میدهند تا بتوان در انواع پلتفرم ها مانند رایانه ، تلفن همراه و... وارد شده و هرآنچه که نیاز است را در آنها ذخیره کنید. دراپ باکس فضایی 2 گیگابایتی در اختیار کاربران به صورت رایگان قرار میدهد که میتوان از آن برای پشتیبان گیری اطلاعات استفاده کرد.
به غیر از Dropbox فضاهای ابری دیگری مانند Google Drive وجود دارند که تا 15 گیگابایت فضا به صورت رایگان به شما ارائه میدهد.

بیشتر بخوانید : آموزش کامل کار با دراپ باکس (Dropbox) در ویندوز،موبایل و وب


3) موسیقی آنلاین : Spotify

موسیقی آنلاین : Spotify

اکثر کاربران ایرانی برای شنیدن موسیقی از روش آفلاین استفاده میکنند یعنی اینکه آهنگی ها را از روی فلش یا اینترنت دریافت کرده و در هارد خود ذخیره کنند و سپس آنها را گوش میدهند. ولی جدیدا برنامه های خوبی برای شنیدن موسیقی به صورت آنلاین ظاهر شده اند که هم دارای گستردگی آهنگ های فراوان و هم دارای قابلیت دسته بندی های خوبی هستند.
یکی از این برنامه ها Spotify است که به شما اجازه میدهد تا در میان میلیون ها قطعه موسیقی جستجو کرده و آنها را گوش دهید.
این سرویس برای ویندوز ، مَک ، لینوکس ، تلفن های هوشمند اندروید و آی او اس موجود است ، همچنین در این سرویس کاربران میتوانند لیست پخش خود را ایجاد ، ویرایش یا به اشتراک بگذارند.
این سرویس معایبی از جمله موارد زیر را دارد :

  1. این سرویس در ایران فیلتر است
  2. برای گوش دادن به آهنگ ها نیاز به اینترنت است
  3. گوش دادن به آهنگ های آفلاین ملزم به پرداخت هزینه است که برای ایرانی ها به صرفه نیست
  4. هنرمندان ایرانی در آن به مفور یافت نمیشوند.


4) برنامه های اداری : Office

برنامه های اداری : Office

قطعا همه ما به نام و قدرت مجموعه آفیس واقف هستیم. این مجموعه خوب که دارای نرم افزارهای مختلف اداری هستند بسیاری از کارهای روزمره ما را راحتتر کرده اند.
مجموعه آفیس شامل برنامه های Word ، Excel ، PowerPoint ، Access و... است که هر یک از این برنامه ها دنیایی جداگانه برای خود دارند.
این مجموعه از همان ابتدای شروع ویندوز منتشر شد و هر روز بزرگ و پر امکاناتتر شده است.
هیچ جایگزین خوبی را نمیتوانیم جایگزین آفیس کنیم ولی نیم نگاهی به برنامه FreeOffice بدک نیست.


5) ویرایشگر تصویر : Paint.NET

ویرایشگر تصویر : Paint.NET

قطعا در هنگام کار با رایانه احتیاج پیدا میکنیم که بخواهیم تصویری را ویرایش کنیم ، در اولین قدم تا نام ویرایشگر تصویر به میان می آید همه ذهنشان به طرف برنامه معروف فتوشاپ میرود ولی در این مقاله ما میخواهیم بگوییم که برنامه های دیگری هستند که میتوانند امکانات کاربردی را مانند فتوشاپ ارائه دهند.
یکی از این برنامه ها Paint.Net است ، اگر برنامه Paint.NET برای شما زیاد ساده است میتوانید از GIMP استفاده کنید.


6) امنیتی : Malwarebytes Anti-Malware

امنیتی : Malwarebytes Anti-Malware

در ویندوز 10 به طور پیشفرض Windows Defender برای امنیت ویندوز استفاده میشود ولی با این حال نصب نرم افزارهای کاربردی دیگر میتواند امنیت ویندوز را چندین برابر بیشتر تضمین کند.
یکی از این نرم افزارها  Malwarebytes است که با نصب آن بر روی سیستم امنیت شما را در مقابله با نرم افزارها و فایل های مخرب حفاظت خواهد شد. آنتی ویروس ها و فایروال های زیادی توسط شرکت های معروف دنیا ارائه شده اند که میتوانند جایگزین این نرم افزار شوند مانند مَک آفی ، بی دیفندر ، کسپرسکی و...


7) پخش کننده : VLC

پخش کننده : VLC

با محبوبیت رسانه های ویدیویی آنلاین مانند یوتیوب و آپارات ، اکثرا ویدیوها را در مرورگرهای خود مشاهده میکنند ، ولی داشتن یک برنامه پخش کننده عالی از مهمترین نرم افزارهایی است که باید در ویندوز نصب شوند. برنامه VLC MEDIA PLAYER از بهترین نرم افزارهای پخش کننده ویدیو و موسیقی است که تقریبا تمام فرمت های چند رسانه ای را پشتیبانی خواهد کرد.
البته جایگزین های زیادی مانند QuickTime و Jetaudio و KmPlayer هم وجود دارند.

بیشتر بخوانید : معرفی 7 قابلیت مخفی در پخش کننده VLC که از آن بیخبر هستید

  • دانلود : VLC 


8) اسکرین شات : ShareX

اسکرین شات : ShareX

گرفتن عکس از صفحه مانیتور شاید در نگاه اول امر مهمی نباشد ولی تجربه نشان داده که در بسیاری از مواقع عکس گرفتن از صفحه ویندوز میتواند بسیار کمک کننده و کاربردی باشد.
در ابتدا در ویندوز XP کاربران با زدن دکمه PrintScreen از صفحه کیبرد اقدام به اسکرین شات گرفتن میکردند ولی کم کم در نسخه های بعدی ویندوز ابزاری به نام Snipping Tool برای اسکرین شات گرفتن ظاهر شد.
برنامه ShareX یکی از بهترین برنامه های کاربردی است که میتواند در امر اسکرین شات گرفتن به ما بسیار کمک کند.
از دیگر برنامه های خوب جایگزین میتوانیم به Greenhot یا Snagit نام ببریم.


9)  فشرده سازی و استخراج : PeaZip

فشرده سازی و استخراج : PeaZip

ویندوز به طور کلی از فایل های Zip یا فشرده پشتیبانی میکند ، ولی بسیار ساده است.
شما برای کار با فایل های فشرده احتیاج به نرم افزارهای کاربردی با امکانات بیشتر دارید. PeaZip یک انتخاب عالی برای فشرده سازی و Extract کردن است که دارای قابلیت ها و ظاهری بسیار زیبا است.
برنامه جایگزین دیگر را میتوان به Zip-7 اشاره کرد ،ولی کاربران ایرانی علاقه بیشتری به استفاده از برنامه Winrar دارند.


10) پیام رسانی : Franz

پیام رسانی : Franz

قطعا استفاده از سرویس که بخواهید هر روز با دوستان خود از طریق رایانه در ارتباط باشید نیاز است ، Franz را میتوان بهترین برنامه پیامرسان در ویندوز نامید چون به شما اجازه استفاده از حساب های سرویس های محبوب مانند واتساپ ، فیسبوک ، اسکایپ ، GroupMe ،تلگرام ، Discord ، Hangouts و... را در برنامه میدهد.
Franz به شما امکان میدهد که در هر تب بتوانید با حساب های مختلف خود کار کنید.


11 الی 15) سایر نرم افزارهای معروف

سایر برنامه های معروف

در ادامه مقاله 5 نرم افزار دیگر که میتوانند کاربردی و مناسب باشند را ذکر خواهیم کرد ، این برنامه ها در هیچ یک از دسته های بالا قرا نمیگیرند اما ما به طور خلاصه آنها را معرفی خواهیم کرد :

  • Unchecky به شما کمک میکند تا از نصب برنامه های ناخواسته به طور خودکار بر روی رایانه خلاصی پیدا کنید ، فرض کنید شما یک برنامه معتبر را نصب کرده اید ولی پس از اتمام نصب متوجه میشوید به غیر از برنامه نصبی برنامه های دیگری مانند برنامه های تبلیغاتی نصب شده اند و این اصلا خوشایند نیست، شما به کمک این برنامه میتوانید برای نصب برنامه ها تاییده های لازم را قبول کرده تا برنامه ها اجازه نصب را داشته باشند.
  • Ditto Clipboard Manager برنامه ای که که به شما کمک میکند بر اساس آن حافظه کلیپبرد رایانه را پیشرفته تر کنید ، به طور کلی شما فقط حق اجازه کپی یک داده را دارید به طور مثال اگر یک متنی را کپی کنید متن کپی شده قبلی از بین خواهد رفت ، ولی در این نرم افزار شما میتوانید تا ده ها حافظه قبلی کپی شده را نگه داشته و در مواقع نیاز از آنها استفاده کنید.
  • F.lux برنامه ی دیگری است که به طور منظم با تنظیم کردن خودکار میزان نور و رنگ های صفحه نمایش باعث عدم خستگی چشم و اختلال در خواب میشود ، نور آبی Blue Light ساطع شده از صفحه نمایش و دستگاه های دیجیتالی مانند موبایل تبلت در ساعات پایانی شب و قبل از خواب باعث خستگی و اختلال در خواب کاربران میشود.
  • Everything یک نرم افزار جستجو در ویندوز است که باعث میشود تا جستجوی حرفه ای تری برای پیدا کردن فایل ها و پوشه های خود داشته باشید.
  • TreeSize Free به شما اجازه میدهد تا میدریت بهتری بر روی فضای رایانه خود داشته باشید تا بتوان بر اساس اطلاعات بدست آمده تجزیه و تحلیل بهتری از رایانه خود داشته باشید.


در آخر چنانچه شما نرم افزار یا نرم افزارهایی را میشناسید که میتوانند در لیست ما قرار بگیرند را از طریق دیدگاه های همین صفحه به اطلاع برسانید تا پس از بررسی به لیست اضافه شوند.


  • کلیه مقالات مربوط به نرم افزارهای ویندوز را از اینجا مشاهده کنید.
0
کــارمـا :
87
برای پرسیدن سوالات خودتون فقط کافیه در سایت ثبت نام کنید و وارد حساب کاربری خودتون بشید. و از نوارمنو بالا بر روی "بپرس" با آیکون علامت سوال کلیک کنید، تا من و سایر کاربران پاسخگو باشیم.
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
negin