همه چیز در مورد جدول ها در برنامه ورد (Word)

1397/8/23 16:11

یکی از مسائلی که در برنامه ورد (Word) با آن زیاد سر و کار داریم جدول (Table)ها هستند. در مقالات قبلی در مورد سایر موارد برنامه ورد صحبت کرده ایم ولی کمتر به بحث جداول پرداخته بودیم که در این مقاله به طور اختصاصی به جدول در برنامه ورد خواهیم پرداخت.


1) چگونه در ورد جدول ایجاد کنیم؟

درج جداول در ورد بسیار آسان است. ویژگی های قالب بندی یا Formating به شما این امکان را میدهد تا به صورت دقیقتر و سریعتر نحوه نمایش یک جدول را اعمال کنید.
در ابتدا به تب Insert رفته و از table بر روی Insert Table کلیک کنید. هم اکنون 5 گزینه در روبروی شما خواهد بود :
سریعترین راه برای ایجاد یک جدول ، استفاده از طرح های ساخته شده است که در قسمت Quick Tables موجود هستند ، که با انتخاب آن قادر هستید سطر و ستون را ایجاد، ویرایش یا حذف کنید.

چگونه در ورد جدول ایجاد کنیم؟

برای ایجاد کردن سطر یا ستون ها به شکل سریع کافی است که موس خود را در لبه های خطوط برده تا علامت (+) ظاهر شود با کلیک بر روی آن سطر یا ستون اضافه خواهد شد.

چگونه در ورد جدول ایجاد کنیم؟

برای جابجا کردن سطرها کافی است سطری را انتخاب کرده و دکمه های Alt+Shift+Up را برای حرکت به سمت بالا و Alt+Shift+Down را برای حرکت به سمت پایین فشار دهید.

2) چگونگی موقعیت جدول را در صفحه تنظیم کنیم؟

بر روی جدول راست کلیک کرده و گزینه Table Properties را انتخاب کنید. در اینجا میتوانید کنترل های دقیقی را برای موقعیت جدول ، اندازه ، تراز و... انجام دهید.
ورد به طور پیشفرض جدول را در سمت چپ صفحه ایجاد میکند ولی اگر میخواهید جدول را به جهت های دیگر تنظیم کنید کافی است از قسمت Alignment گزینه Center یا Right را انتخاب کنید.
گزینه Indent From Left فاصله جدول از حاشیه را مشخص میکند.

چگونگی موقعیت جدول را در صفحه تنظیم کنیم؟

اگر در اطراف جدول متنی را درج کنید خواهید دید در قسمت Text wrapping گزینه None به Around تغییر پیدا خواهد کرد ولی در حالت عادی None فعال خواهد بود. بر روی Positioning کلیک کنید تا بتوانید تنظیمات مربوط به موقعیت مکانی ، جهت ها ،  و تنظیمات دیگر را اعمال کنید.

چگونگی موقعیت جدول را در صفحه تنظیم کنیم؟

به طور کلی اگر جدول مربوط به کل سند یا صفحه باشد گزینه None را باید فعال کنید ولی اگر جدول مربوط به متن خاصی باشد باید گزینه Around فعال باشد.


3) استفاده از خط کش در جدول

جدول ها برای دسته بندی متون در اندازه های منظم ایجاد میشوند. اگر شما نیاز به اندازه گیری دقیق ردیف ها و ستون های جدول خود دارید میتوانید از خط کش استفاده کنید.
موس خود را بر روی مرز خطوط برده تا نشانگر موس به صورت فلش دو جهت مخالف تغیر شکل پیدا کند ، دکمه ALT را از صفحه کلید نگه دارید و موس را جابجا کنید با تغییر مکان خطوط اندازه به صورت عددی در خط کش نمایش داده میشود.

استفاده از خط کش در جدول

اگر خط کش برای شما فعال نیست میتوانید به سربرگ View رفته و تیک گزینه Ruler را فعال کنید.


4) تبدیل متن به جدول و بلعکس در ورد

همانطور که گفتیم جداول داده ها را ساختار یافته تر و مرتب تر میکنند ، پس همیشه استفاده از جداول گزینه مناسبی برای دسته بندی خواهد بود. اگر متونی دارید که به صورت پراکنده هستند میتوانید با یک کلیک آنها را درون جدول منتقل کنید.
در ابتدا متون خود را انتخاب کرده و به مسیر Insert > Table > Insert Table بروید. با توجه به متون، سطرها و ستون ها ایجاد خواهند شد. اگر این روش برای شما زیاد جالب نبود کادر محاوره ای Convert Text to Table به شما امکان کنترل بیشتری را میدهد.

با استفاده از این گزینه میتوانید سطرها و ستون ها را مشخص کنید همچنین میتوانید از قسمت Separate text at مشخص کنید که با برخورد با پاراگراف ، زبانها ، کاما یا حرف دیگر یک سلول ایجاد شود.

این امکانات به شما این قابلیت را میدهد تا بهتر و دقیقتر جدول ایجاد کنید به طوری که متونی را از CSV یا txt آورده و به جداول مختلف تبدیل کنید.

تبدیل جدول به متن

برعکس فرایند قبلی تبدیل جدول به متن خواهد بود که میخواهید بر اساس هر سلول یک کاما یا کاراکتری دیگر قرار داده و یک متن واحدی را ایجاد کنید.
کل جدول را با کلیک بر روی علامت move انتخاب کنید.

تبدیل جدول به متن

به تب layout رفته و از قسمت Data Group گزینه Convert to Text را انتخاب کنید.

تبدیل جدول به متن

برای مثال اگر میخواهید هر سلول به کاما تبدیل شود در قسمت Other کاراکتر کاما (،) را تایپ کرده و بر وری OK کلیک کنید.

تبدیل جدول به متن


5) پر کردن خودکار شماره ستون ها

در ورد میتوانید به طور خودکار اعداد را در ستون ردیف خود درج کنید و همین کار باعث میشود که از وارد کردن دستی اعداد خودداری کنید.
در ابتدا ستونی ایجاد کنید سپس سطرهای مختلفی را در آن اضافه کنید. با قرار دادن موس بر روی سر ستون آن را انتخاب کنید.
از تب Home و در قسمت Paragraph بر روی گزینه Numbering کلیک کنید.

 پر کردن خودکار شماره ستون ها

خواهید دید که اعداد به طور خودکار اضافه و افزایش پیدا کردند.


6) فریز کردن سلول

به طور عادی با ایجاد متن طولانی یا قرار دادن تصویر بزرگتر از سلول ، سلول به طور خودکار افزایش عرضی و طولی خواهد یافت ، در مواقعی ما نخواهیم این افزایش اندازه اتفاق بیفتد پس برای همین باید روش های زیر را انجام دهیم.
اولین قدم ابن است که یک سلول یا جدولی را انتخاب کرده و بر روی آن راست کلیک کنید، سپس گزینه Table Properties را انتخاب و به تب  Row بروید. تیک گزینه Specify height را فعال کرده و یک مقدار را در جعبه متن روبرو آن وارد کنید ، برای row height is از لیست کشویی گزینه Exactly را انتخاب کنید.

پس از آن به تب Table رفته و بر روی دکمه Options کلیک کرده و تیک گزینه Automatically Resize to Fit Contents  را برداشته و بر روی OK کلیک کنید.


7) انتقال جداول از اکسل و ورد به جیمیل

انتقال جداول از اکسل و ورد به جیمیل

به طور پیشفرض هنگامی که شما از اکسل جدولی را در جیمیل Past میکنید اندازه ها و سلولهای جدول به هم خواهد ریخت. برای حل این مشکل باید جدول خود را از اکسل به ورد بیاورید سپس جدول را انتخاب و کپی کنید ، هم اکنون این جدول را باید در جیمیل Past کنید. ممکن است جداول قرار گرفته در جیمیل کمی کوچک باشد ولی قالب بندی جدول هنوز حفظ شده است.


8) استفاده از جداول برای صرفه جویی در وقت

فرض کنید شما یک جدولی را ایجاد کرده اید و انواع قالب های مختلف مانند رنگ ، نوع خطوط و ... را به آن داده اید ، در ادامه سند به جدولی دیگر نیاز پیدا میکنید که باید مشخصات ظاهری جدول قبلی را داشته باشد تنظیم یک جدول خالی به آن قالب ها بسیار زمانگیر است. برای همین بر روی جدول قالب بندی شده کلیک کرده و از تب Insert و در قسمت Text group بر روی Quick Part کلیک کنید آنگاه گزینه Save Selection to Quick Gallery را انتخاب کنید.

 استفاده از جداول برای صرفه جویی در وقت

پس از ذخیره کردن قالب به مسیر Quick Tables رفته و با اسکرول کردن به آخر لیست ، قالب بندی ذخیره شده را انتخاب کنید تا در صفحه درج گردد.


9) اعمال قالب های رنگی به جداول

برای اینکه از قالب های رنگی آماده برای جدول استفاده کنید کافی است جدول را انتخاب کرده و از تب Design و در قسمت Table Styles یک قالب رنگی را انتخاب کنید.

اعمال قالب های رنگی به جداول

برای اینکه قالبی را برای خود ایجاد کنید بر روی دکمه more کلیک کرده و سپس گزینه New Table Style را انتخاب کنید.

اعمال قالب های رنگی به جداول

هم اکنون میتوانید انواع قالب های ظاهری را در این صفحه اعمال کنید. با کلیک کردن بر روی Format میتوانید قست های دیگری از جداول را پر کنید.

بیشتر بخوانید :

1
کــارمـا :
87
برای پرسیدن سوالات خودتون فقط کافیه در سایت ثبت نام کنید و وارد حساب کاربری خودتون بشید. و از نوارمنو بالا بر روی "بپرس" با آیکون علامت سوال کلیک کنید، تا من و سایر کاربران پاسخگو باشیم.
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
negin