روشهای حل مشکل داغ شدن بیش از حد گوشی (Overheating)

1397/9/13 10:14

گاهی اوغات گوشی شما بیش از حد داغ میشود ، اما آیا داغ شدن گوشی به خودی خود اتفاق می افتد یا برنامه هایی در پس زمینه گوشی باعث این اتفاق میشوند؟ آیا پخش یک ویدیو باعث داغ شدن بیش از حد میشود؟ یا اجرای بازی باعث این مشکل میشود؟ بیان کردن دقیق دلیل بروز این مشکل دشوار است ، اغلب کاربران با خاموش کردن یا بستن برنامه ها تلاش در خنک کردن گوشی دارند ، بیایید نگاهی به دلایل داغ شدن بیش از حد گوشی انداخته و راه حل های آن را بررسی کنیم.

داغ شدن بیش از حد گوشی باعث هنگ کردن و کاهش سرعت گوشی میشود.



دلایل واضح برای داغ شدن بیش از حد گوشی (Overheating)

دلایل واضح برای داغ شدن بیش از حد گوشی (Overheating)

معمولا استفاده بیش از حد از گوشی که برنامه یا بازی سنگینی اجرا میشوند باعث بروز گرم شدن گوشی میشود ، چون سخت افزارهای موجود در گوشی مانند CPU و صفحه نمایش بیش از حد کار میکنند و همین دلیل باعث داغ شدن بیش از حد آنها میشود ، در این صورت است که باید برنامه ها را بسته و با راه اندازی مجدد گوشی برای خنک کردن آن اقدام کنید.
دلایل عمده داغ شدن گوشی موارد زیر است :

  • میزان روشنایی صفحه بسیار زیاد باشد
  • وای فای گوشی به مدت زیادی روشن باشد
  • انجام بازی های بسیار سنگین

آیا گوشی شما بدون دلیل داغ میشود؟
اگر گوشی شما بدون اجرای برنامه و بازی ها سنگین و در حالت عادی داغ میشود این یک مشکل عادی نیست و باید سریعا برطرف شود.


استفاده طولانی مدت از دوربین باعث داغ شدن گوشی میشود

استفاده طولانی مدت از دوربین باعث داغ شدن گوشی میشود

فعال کردن دوربین و فیلم برداری با کیفیت بالا میتواند در داغ شدن زیاد گوشی تاثیر گذار باشد ، البته این مورد در همه گوشی ها اتفاق نمی افتد و به عوامل زیر بستگی دارد :

  • رزولیشن و نرخ فریم انتخاب شده
  • میزان روشنایی صفحه
  • دمای محیط
  • استفاده طولانی مدت از دوربین

به عنوان مثال من به تازگی یک ویدیو را با استفاده از دوربین جلو گوشی ضبط کردم و متوجه داغ شدن گوشی شدم که با بررسی هایم متوجه دلایل زیر برای داغ شدن بیش از حد گوشی شدم :

  • گوشی من در یک کاور چرمی بود و همچنین نور خورشید به طور مستقیم به گوشی برخورد میکرد.
  • من از رزولیشن و کیفیت بالا برای فیلم برداری استفاده میکرد و حدود 20 دقیقه فیلم برداری من زمان برد.


وجود ویروس و تروجان باعث داغ شدن بیش از حد گوشی میشود

وجود ویروس و تروجان باعث داغ شدن بیش از حد گوشی میشود

ویروس و تروجان ها باعث میشوند که گوشی بیش از حد داغ شود ، به طوری که در حالت عادی این بد افزارها شروع به فعالیت سنگین میکنند و همین دلیل باعث کارکرد زیاد سخت افزار گوشی میشود که در نهایت منجر به داغ شدن گوشی میشود.


محافظ و گلس باعث داغ شدن گوشی میشوند

محافظ و گلس باعث داغ شدن گوشی میشوند

بسیاری از مواد پلاستیکی ساخته شده میتوانند مانند عایقی عمل کنند که مانع انتقال گرما به بیرون میشوند ، پس سعی کنید از محافظ هایی که باعث عدم انتقال گرما میشوند استفاده نکرده و یا کلا از محافظ استفاده نکنید.

باتری و کابل شارژر را بررسی کنید

باتری و کابل شارژر را بررسی کنید

جنبه دیگری که باید در نظر گرفت باتری و کابل شارژر است. اگر از گوشی های قدیمیتر استفاده میکنید که قبلا بارها شارژ شده است سعی کنید که هرگز اجازه شارژ شدن 100 درصدی به آن را ندهید ، به طور متوسط باتری را بیش از 80 الی 90 درصد شارژ نکنید ، همین شارژ شدن 100 درصدی باتری میتواند باعث داغ شدن گوشی شود.
اگر در هنگام شارژ بیش از حد گوشی داغ میشود این دلیل میتواند از یک باتری آسیب دیده یا یک کابل شارژ نامرغوب باشد. در ابتدا کابل خود را با یک کابل مرغوبتر جایگزین کرده و اگر همچنان این مشکل پابرجا بود باید باتری خود را تعویض کنید.

آیا استفاده از وای فای باعث داغ شدن گوشی میشود؟

به طور کلی باید گفت خیر ولی استفاده بیش از حد و روشن بودن زیاد وای فای میتواند باعث داغ شدن گوشی شود ، گوشی های اندرویدی به برنامه های درحال اجرا ، منابع سخت افزاری مانند وای فای و CPU یا اینترنت دیتا حساس هستند.
در نسخه های قدیمی اندروید برنامه Greenify به شما این امکان را میدهد تا برنامه هایی که بیش از حد باعث فعالیت سخت افزاری گوشی میشوند را شناسایی کرده و آنها را متوقف کنید با این حال به لطف ویژگی بهینه سازی باتری عملکرد مشابهی در نسخه های اندروید جدید اندیشیده شده است.
یکی از دلایل دیگر که باعث داغ شدن گوشی میشود فعال بودن طولانی مدت برنامه ها در پس زمینه گوشی است که میتوانید اجرای پس زمینه برنامه ها را غیر فعال کنید برای همین  به Settings > Apps & notifications > All apps رفته و برنامه مورد نظر را انتخاب و بر روی دکمه Data Usage ضربه بزنید.

Background data

در صفحه باز شده جدید Background data را غیرفعال کنید ، همچنین میتوانید دسترسی به اینترنت توسط برنامه را غیرفعال کنید برای همین در همان صفحه گزینه های Mobile data و Wi-Fi را غیرفعال کنید همچنین میتوان با زدن دکمه Force Stop در صفحه قبلی برنامه را فورا متوقف کرد.
با انجام این عملیات بر روی برنامه های مشکوک که از منابع سیستم زیاد استافده میکنند میتوان تا حد زیادی از داغ شدن گوشی جلوگیری کرد.

راه های خنک کردن گوشی

راه های خنک کردن گوشی

در اینجا میخواهیم راه های خنک کردن گوشی در مواقعی که بیش از حد داغ شده است را بیان کنیم :

  1. کاور یا محافظ گوشی را بردارید.
  2. حالت پرواز (airplane Mode) را فعال کرده تا همه اتصالات غیرفعال شود.
  3. اگر گوشی در نور مستقیم خورشید است آنرا از آنجا دور کنید.
  4. گوشی را در یک مکان خنک یا در مقابل باد خنک قرار دهید (گشوی را در یخچال یا کولر قرار ندهید)

پس از انجام اینکارها برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد موارد زیر را انجام دهید :

  1. از حالت صرفه جویی باتری استفاده کنید (Battery Saver).
  2. فایل ها و پوشه های اضافی در گوشی را حذف کنید.
  3. از وای فای ، بلوتوث ، GPS و دیتا زیاد استفاده نکنید.


بیشتر بخوانید :

0
کــارمـا :
87
برای پرسیدن سوالات خودتون فقط کافیه در سایت ثبت نام کنید و وارد حساب کاربری خودتون بشید. و از نوارمنو بالا بر روی "بپرس" با آیکون علامت سوال کلیک کنید، تا من و سایر کاربران پاسخگو باشیم.
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
negin