رفع مشکل مصرف و فعالیت زیاد CPU در ویندوز

1397/10/20 18:44

اگر در هنگام کار با رایانه ناگهان سرعت پردازش اطلاعات با کندی همراه شد نشان از این است که درصد فعالیت CPU به 100 درصد رسیده است.
این مشکل زمانی بسیار آزار دهنده است که شما بدون اینکه برنامه ای سنگین اجرا کرده باشید یا کاری بر روی رایانه انجام داده باشید به طور غیر منطقی از CPU شما به 100 درصد یا درصد بالایی استفاده میشود.
CPU یا واحد پردازشگر مرکزی را به عنوان مغز رایانه میشناسند که اگر با درخواست های فعالیت بالایی برای پردازش روبرو شود هنگ میکند ، همانطور که مغز شما با انجام تفکرات فشرده و طولانی پس از مدتی خسته میشود و قادر به کار نیست و باید به آن استراحت دهید.
به طور معمول این اتفاق به واسطه یک یا چند برنامه مانند WmiPrvSE.exe رخ خواهد خواهد داد که میتوان به راحتی آنها را شناسایی و مشکل فعالیت بالای CPU را حل کرد.

  • اگر با مشکل 100 درصد فعالیت هارد دیسک مشکل دارید این مقاله را بخوانید.


آیا WMI Provider Host (WmiPrvSE.EXE) باعث افزایش درصد پردازش CPU میشود؟

WMI Provider Host به عنوان فرایندی برای مدیریت ویندوز با نام WmiPrvSE.exe شناخته میشود که در برخی از رایانه ها برای نظارت و عیب یابی سیستم های شبکه ای مورد استفاده قرار میگرید.
شما میتوانید با کمک Task Manager بررسی کنید که آیا مشکل از این ابزار است یا خیر؟ برای همین Task Manager را با فشردن دکمه های Ctrl+Shift+Esc اجرا کنید ، به تب Processes رفته و به دنبال WmiPrvSE.exe یا Windows Management Instrumentation بگردید.
به ستون CPU دقت کنید اگر عدد بیش از چند درصد باشد (بدون اینکه برنامه سنگینی اجرا شده باشد) میتوان گفت که مشکل از این فرایند یا ابزار است.

Windows Management Instrumentation


راه اندازی مجدد WMI Provider Host برای رفع مشکل CPU

تنها گزینه ای که میتواند این مشکل را حل کند راه اندازی مجدد این فرایند است.برای همین از جستجوی منو استارت عبارت Services را تایپ کرده و از نتایج بر روی Services کلیک کنید.
در صفحه باز شده به دنبال Management Instrumentation را انتخاب کرده و بر روی آن راست کلیک کنید و سپس گزینه Restart را انتخاب کنید.

راه اندازی مجدد WMI Provider Host برای رفع مشکل CPU

همچنین میتوانید سرویس مورد نظر را به طور کامل متوقف کنید و سپس سیستم را ریستارت کنید.

بررسی WMI Provider Host به کمک Event Viewer

اگر مشکل شما کماکان با WmiPrvSE.exe حل نشده است ، میتوان از Event Viewer برای شناسایی دلیل این مشکل استفاده کرد ، ممکن است یک فرایندی دیگر باعث شده که درصد استفاده از پردازنده توسط WMI provider host بالا رفته باشد.
در ویندوز 10 و 8 بر روی دکمه استارت کلیک راست کرده و Event Viewer را انتخاب کنید.
در ویندوز 7 در جستجوی منو استارت Eventvwr.msc را تایپ کرده و اینتر را فشار دهید.
در داخل Event Viewer به مسیر Applications and Service Logs > Microsoft > Windows > WMI-Activity > Operational بروید.
در فهرست ظاهر شده آخرین خطای رخ داده را پیدا کرده و ClientProcessId آن را پیدا کنید. ، توجه کنید که هر بار فرایند اجرا میشود این مقدار تغییر خواهد کرد.

ClientProcessId

دکمه های Ctrl+Shift+ESC را همزمان فشار داده تا Task Manager باز شود.
به تب Services رفته و به فرایندها دقت کنید به عددی که در ClientProcessId پیدا کرده بودیم را در PID جستجو کنید و ببینید که کدام پروسه مربوط به این PID است. مجدد به تب Processes رفته و آن پروسه را پیدا کرده و بر روی آن راست کلیک کرده و Open File Location را انتخاب کنید.
بروزرسانی یا حذف فایل مربوطه میتواند مشکل WMI Provider Host را حل کند.
در اخر میتوانیم حدس بزنیم که شاید ویروس باعث این مشکل شده باشد ، که میتوانید از روش های گفته شده فایل های ویروسی را شناسایی و متوقف کنید یا اینکه از آنتی ویرویس مطمئن و خوب استفاده کنید.

آیا فرایندی باعث بالا رفتن درصد استفاده از CPU شده است؟

گاهی اوغات فرایندی مشکوک به طور بی دلیل از CPU به شدت استفاده میکند که میتوان از طریق Task Manger این درصد استفاده ها را مشاهده کرد.

همچنین اگر با فرایندی به نام System Idle Process مواجه شدید نگران نباشید این مشکل زمانی رخ میدهد که مشکلی در برنامه نویسی قسمتی وجود داشته باشید ، طبق روشی که در ادامه خواهیم گفت میتوانید این فرایند را ببندید.

System Idle Process

برای همین کار دکمه های Ctrl+Shift+ESC را هزمان فشار داده تا Task Manager باز شود.
وارد تب Processes شده و بر روی ستون CPU کلیک کنید تا بیشترین درصد ها از بیشترین به کمترین لیست شوند.
اگر برنامه ای بی دلیل به میزان زیادی از CPU استفاده کند بر روی آن راست کلیک کرده و End Task را انتخاب کنید ، مجدد اگر در دفعات بعدی با این مشکل برخورد کردید سعی کنید که برنامه را حذف کنید.

آیا Svchost.exe باعث افزایش درصد پردازش CPU میشود؟

هنگامی که شما در Task Manager در حال مشاهده درصدهای پردازش CPU هستید متوجه میشوید که فرایند svchost.exe (netscvs) درصد بالایی از CPU را در اختیار گرفته است.
دقت کنید بسیاری از ویروس ها نام خود را svchost.exe قرا میدهند که شناسایی آن توسط کاربران سخت شود.
اگر از نبود ویروس اطمینان دارید ممکن است که این فرایند در حال اسکن دستگاه های plug-and-play باشد برای توقف این کار به کنترل پنل رفته و از Network and Sharing Center بر روی Change advanced sharing کلیک کنید ، گزینه Turn off network discovery را فعال کنید.

Turn off network discovery

همچنین Svchost.exe (netsvcs) میتواند در زمانی که ویندوز در حال تلاش برای بروزرسانی است یا در حال بروزرسانی است از CPU بار زیادی بکشد ، که معمولا از 25 درصد به بالا است.
درویندوز 10 به Settings > Update & security > Windows Update بروید.
بر روی Advanced کلیک کنید و سپس Delivery Optimization را انتخاب کنید و مجدد بر روی Advanced options کلیک کنید.
در اینجا میتوانید پهنای باند دانلود و آپلود بروزرسانی های ویندوز را محدود کنید ، شما باید حداقل مقدار را برای این موارد بر روی 5 درصد تنظیم کنید (مانند تصویر زیر).


پردازش زیاد CPU میتواند از آنتی ویروس ها باشد

پردازش زیاد CPU میتواند از آنتی ویروس ها باشد

تاکنون دقت کرده اید که ناگهان سیستم شما به کندی عمل خواهد کرد و پس از مدتی خوب میشود ، آنجاست که میتاون گفت مشکل از آنتی ویرویس نصب شده بر روی سیستم شما باشد.
یک برنامه آنتی ویروس هنگامی که به یک فایل مشکوک برخورد میکند میتواند به میزان قابل توجهی از پردازنده خود را برای اسکن این فایل ها کند ، این پردازش ها برای رایانه ها و لپ تاپ های جدید زیاد قابل احساس نیست ولی در رایانه های قدیمی بر روی سرعت سیستم میتواند بسیار تاثیر گذار باشد.
رفع این مشکل بسیار آسان است بسیاری از برنامه های ضد ویروس دارای قسمت زمانبندی هستند که به شما اجازه میدهند تنظیم کنید که چه مواقعی آنتی ویروس به طور خودکار شروع به اسکن کردن کند.

پردازش زیاد CPU میتواند از ویروس باشد

از سوی دیگر برخی از برنامه ها و فایل های ویروس یا تروجان میتوانند باعث افزایش مصرف CPU شوند ، یک فایل آلوده در پس زمینه ویندوز اجرا میشود که میخواهد خود را از طریق شبکه ، ایمیل و... به رایانه های دیگر منتشر کند یا اینکه فایل ها و اسناد شما در ویندوز را مداوم برای کارهای خرابکارانه یا جاسوسی خود اسکن میکند.
همین فعالیت ها میتوانند بار سنگینی بر روی CPU وارد کنند.
اگر از آنتی ویروس بر روی سیستم استفاده نمیکنید حتما یک آنتی ویرویس خوب بر روی سیستم خود نصب کنید یا اینکه از برنامه های ضد تروجان استفاده کنید.
هنگامی که آنتی ویروس را نصب کردید کل ویندوز را اسکن کنید تا ویروس ها و تروجان های موجود بر روی رایانه شناسایی و حدف شوند.

بیشنر بخوانید :

0
کــارمـا :
87
برای پرسیدن سوالات خودتون فقط کافیه در سایت ثبت نام کنید و وارد حساب کاربری خودتون بشید. و از نوارمنو بالا بر روی "بپرس" با آیکون علامت سوال کلیک کنید، تا من و سایر کاربران پاسخگو باشیم.
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
negin