فایل NTUSER.DAT در ویندوز چیست و چه کاربردی دارد؟

1397/10/28 20:21

در پوشه User ویندوز فایلی به نام NTUSER.DAT وجود دارد که شامل تنظیمات کلی و تنظیمات هر کاربر است ، بنابر این بسیاری از کاربران بدون اطلاع از اینکه بدانند NTUSER.DAT چه فایلی است اقدام به حذف این فایل یا فایل های هم نام آن میکنند.
باید توجه داشت که این فایل نباید حذف یا ویرایش شود ، در واقع ویندوز به طور خودکار فایل را ایجاد ، تغییر و ذخیره میکند و باید دانست که NTUSER.DAT حاوی تنظیمات پروفایل شما است.

NTUSER.DAT

هر بار که تغییری در ویندوز رخ میدهد مانند نصب برنامه ، تغییر رزولیشن صفحه ، تغییر پس زمینه دستاپ یا حتی چاپگر این تغییرات در این فایل ذخیره میشوند که در صورت نیاز توسط ویندوز مورد استفاده قرار میگریند.
ویندوز به طور مستقیم این تغییرات را در فایل NUSER.DAT ذخیره نمیکند بلکه در رجیستری HKEY_CURRENT_USER ذخیره میکند سپس با خاموش یا ریستارت کردن رایانه در NTUSER.DAT ذخیره میشود. در دفعات بعدی که وارد ویندوز میشوید این اطلاعات از فایل خوانده میشود.
NUSER.DAR نامی از ویندوز NT گرفته شده است که در ابتدا با ویندوز 3.1 معرفی شد. مایکروسافت از پسوند DAT برای فایل های داده استفاده میکند که هر کاربر در ویندوز دارای یک فایل NUSER.DAT مجزا است.
از آنجایی که ویندوز میتواند چندین کاربر را داشته باشد بنابر این اطلاعات هر کاربر باید در مکانی ذخیره شود که مایکروسافت این اطلاعات را در NTUSER.DAT ذخیره میکند.


مشاهده فایل NTUSER.DAT

برای مشاهده این فایل میتوانید به آدرس C:\Users\YourUserName بروید. به جای YourUserName وارد پوشه حساب کاربری خود شوید. یا اینکه در نوار آدرس عبارت %userprofile% را وارد کرده و اینتر را فشار دهید.

اگر فایل NTUSER.DAT را مشاهده نمیکنید نگران نباشید ، مایکروسافت به دلیل اینکه این فایل مهم است قصد نمایش آن را ندارد تا توسط کاربران حذف یا ویرایش نشود ، اما به هر حال برای مشاهده باید فایل های مخفی سیستمی را نمایش دهید.
بنابر این به Folder and search options بروید.

Folder and search options

وارد تب View شوید آنگاه گزینه Hide protected operating system files را غیرفعال کنید.

احتمالا به غیر از فایل NTUSER.DAT یک یا چندین فایل دیگر به نام ntuser.dat.LOG را مشاهده خواهید کرد ، این فایل برای این است که هر بار که شما اطلاعات پروفایل خود را تغییر میدهید ویندوز تنظیمات جدید را در فایل NTUSER.DAT ذخیره میکند و از آن فایل قبل از تغییر یک کپی میگیرد که معمولا عددی در آخر آن است تا تنظیمات قبلی را در اختیار داشته باشد.

فایل NTUSER.DAT را هرگز حذف نکنید

همانطور که گفته شد شما اصلا نباید این فایل را حذف یا ویرایش کنید ، از آنجا که ویندوز تنظیمات حساب کاربری شما را از این فایل میخواند از بین بردن این فایل میتواند عواقب بدی داشته باشد ، در صورت حذف این فایل هنگامی که وارد ویندوز شوید خطایی را مشاهده خواهید کرد که ویندوز نمیتواند به حساب کاربری ما دسترسی پیدا کند.
فایل NTUSER.DAT معمولا یک فایل بزرگ و حجیم نیست و بین 3 تا 30 مگابایت در رایانه های مختلف است ، پس بنابر این حذف آن حجم زیادی از هارد شما را کم نخواهد کرد.
اگر با مشکل حذف این فایل روبرو شدید سعی کنید که حساب کاربری خود را حذف کنید و یک حساب کاربری جدید ایجاد کنید.

0
کــارمـا :
87
برای پرسیدن سوالات خودتون فقط کافیه در سایت ثبت نام کنید و وارد حساب کاربری خودتون بشید. و از نوارمنو بالا بر روی "بپرس" با آیکون علامت سوال کلیک کنید، تا من و سایر کاربران پاسخگو باشیم.
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
negin