چگونه متوجه شوید از طریق وب کم هک شده اید؟ راه مقابله با هک وب کم چیست؟

1397/11/9 19:00

زمانی که فردی ناشناس کنترل وب کم رایانه شما را در اختیار خود میگیرد به این کار camfecting گفته میشود که ممکن است توسط یک ویروس یا تروجان اتفاق افتاده باشد.
از آنجایی که اکثر لپ تاپ ها دارای وب کم هستند و از آنجایی که ما از لپ تاپ در منزل یا محل کار استفاده میکنیم هک شدن وب کم میتواند عواقب بسیار بدی داشته باشد تا جایی که تصاویر و ویدیوهای مختلفی از مسائل شخصی در فضای وب پخش شوند یا به واسطه آنها توسط هکرها باج گیری انجام شود.

هک وبکم

از طریق camfecting فرد مقابل میتواند تصاویر و ویدیو از هرچیزی که فکرش میکنید را دریافت کند ، در این مقاله به شما نشان خواهیم داد که چگونه بررسی کنید آیا وب کم رایانه یا لپ تاپ شما هک شده است یا خیر و راه کارهای مقابله با هک شدن وب کم را بررسی کنیم.


1) چشمک زدن LED

یکی از نشانه های رایج که میتوان متوجه شد وب کم هک شده است این است که چراغ چشمک زن کنار دوربین وب کم روشن شود ، این چراغ میتواند به صورت چشمک زن یا روشن بودن دائم باشد. زمانی که هیچ برنامه منتسب به وب کم فعال نباشد و این چراغ روشن شود به احتمال زیاد شما هک شده اید.

روشن بودن چراغ وبکم

دلیل اینکار را میتوان بیشتر از برنامه های نصب شده روی سیستم یا مرورگر دانست.
یک راه ساده این است که تمامی برنامه های در حال اجرا خود را ببندید از جمله مرورگر و برنامه هایی که در پس زمینه ویندوز اجرا میشوند اگر چراغ LED پس از بستن برنامه ها خاموش شود یعنی اینکه یکی از این برنامه ها از وب کم شما استفاده میکند.
اگر پس از بستن مروگر چراغ LED خاموش شود مشکل میتواند از یک افزونه نصب شده بر روی مرورگر باشد که موجب روشن شدن وب کم شده است ، باید افزونه ها را یکی یکی غیرفعال و بررسی کنید که مشکل از کدام افزونه است.

غیرفعال کردن افزونه کروم


2) پیغام خطا در هنگام اجرای وب کم

اگر هنگامی که میخواهید تا وب کم را راه اندازی کنید به شما خطایی مبنی بر اینکه وب کم در حال فعالیت است نمایش داده شود یعنی اینکه توسط برنامه ای دیگر وب کم شما در حال استفاده است.
دکمه های Ctrl+Shift+ESC را هزمان فشار دهید تا Task Manager باز شود آنگاه فرایند های فعال و در حال اجرا را یکی یکی ببندید تا جایی که خطا را با اجرای وب کم مشاهده نکنید.
پس از شناسایی برنامه آن را حذف کنید ، اگر پس از حذف کماکان مشکل پا برجا بود مشکل میتواند از یک ویروس باشد.

حذف برنامه در ویندوز


3) برنامه های وب کم را ببندید

اگر چراغ وب کم روشن نیست ولی هنوز میخواهید تا از روشن نبودن وب کم مطمئن شوید میتوانید از Task Manager استفاده کنید. برای این کار بر روی نوار وظیفه راست کلیک کرده و بر وری Task Manager کلیک کنید.

اجرا task Manager در ویندوز

به تب Processes بروید و در لیستی از برنامه های در حال اجرا اگر نامی شامل webcam را مشاهده کردید بر روی آن راست کلیک کرده و End Task را انتخاب کنید.


4) وب کم رفتار و حرکات عجیبی دارد

وب کم 360 درجه

امروزه برخی از وب کم های جدید میتوانند حالت چرخشی داشته باشند و 180 یا 360 درجه دوربین خود را حرکت دهند ، اگر متوجه شدید که وب کم شما به طور ناگهانی و بدون دلیل در حال حرکت است بسیار واضح خواهد بود که شما توسط فردی در حال نظارت هستید. در اولین قدم با چسب جهت دوربین را ثابت نگه دارید تا حرکت نکند.


5) مشاهده تصاویر و ویدیوهایی که توسط شما گرفته نشده است

مشاهده تصاویر و ویدیوهایی که توسط شما گرفته نشده است

اگر در محل ذخیره سازی رایانه خود یا در محل پوشه وب کم به تصاویر و ویدیوهایی برخورد کردید که توسط شما گرفته نشده اند به احتمال زیاد باید گفت که شما هک شده اید زیرا ویروس ها و هکرها اول تصویر یا ویدیویی را بر روی رایانه شما ذخیره میکنند و سپس آنها را برای خود ارسال میکنند.

چگونگی مقابله و حفاظت از هک وب کم

اگر شما هیچ وقت از وب کم رایانه یا لپ تاپ خود استفاده نمیکنید بهترین و ساده ترین راه این است که یک برچسب رنگی را روی دوربین وب کم بچسبانید در این صورت به هیچ شکل خطری شما را تهدید نخواهد کرد و اگر هم هک شوید تنها چیزی که هکرها مشاهده خواهند کرد تصویر سیاهی بیش نیست.

همچنین به غیر از اینکار میتوانید از یک نرم افزار آنتی ویروس برزو شده استفاده کنید تا ویروس ها و خطرات امینتی سیستم را شناسایی و نابود کند.
برای جلوگیری از این اتفاقات به غیر از نصب آنتی ویروس و فایروال بروزشده سعی کنید لینک ها و برنامه های نامعتبر و ناشناس بر روی رایانه خود اجرا نکنید.
در تذکر آخر خاطر نشان میکنیم از شبکه های وای فای رایگان استفاده نکنید و از اجرای VPN های نامعتبر جدا پرهیز کنید.

در تصویر زیر مارک زاکربرگ موسس غول شبکه مجازی فیسبوک را مشاهده میکنید که بر روی دوربین وب کم لپ تاپ خود از برچسب استفاده کرده است .

0
کــارمـا :
4278
خواهم توانست برای خدمت به بشریت...
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
reza