چرا باتری گوشی منفجر میشود؟ و چگونه از انفجار باتری جلوگیری کنیم؟

1397/11/12 18:36

شاید در چند ساله اخیر خبرهای زیادی مبنی بر انفجار گوشی های هوشمند را خوانده باشید و از خود پرسیده باشید دلیل این انفجارها چیست؟ نکند انفجار برای گوشی ما رخ دهد؟ از آنجایی که انفجار گوشی یک اتفاق وحشتناک و بسیار خطرناک است دانستن دلایل انفجار و اقداماتی که میتواند از انفجار باتری گوشی جلوگیری کند بسیار مهم و حیاتی است.
چند سال پیش انفجارهای متعدد گوشی Note 7 بیش از 35 بار گزارش شد همچنین در سال گذشته شاهد خبری در مورد انفجار گوشی فردی بودیم که به واسطه آتش گرفتن گوشی خودش نیز آتش گرفت.
در ادامه مقاله همراه ما باشید...

چه چیزی در گوشی های هوشمند منفجر میشود؟

علت اصلی انفجار در گوشی های هوشمند به باتری برمیگردد که میتواند آن را یک منبع انرژی خطرناک دانست.


1) معیوب بودن باتری

معیوب بودن باتری

دسته ای از باتری های نامناسب که به دلیل اشتباه در خط مونتاژ ، تولید یا یک اشتباه کوچک میتوانند باعث خرابی باتری شود ، طراحی ناقص و محصولات تقلبی باعث علل اصلی انفجار باتری ها هستند ، بنابر این استفاده از باتری های نامعتبر که برند شناخته شده ای نیستند یا ارزان قیمت هستند میتواند درصد افزایش انفجار باتری را بالا ببرد.


2) شکست درونی

شکست درونی یا معیوب شدن باتری میتواند با افتادن گوشی شما و در نتیجه ضربه خوردن و شکسته شدن اجزاء داخلی باتری شود که باتری پس از مدتی متورم یا به اصطلاح باد خواهد کرد.

باد کردن گوشی

همین ضربه خوردن وشکسته شدن داخل باتری میتواند اتصال کوتاهی ایجاد کند که کم کم باتری را متورم و ناگهان انفجار رخ میدهد.
در صورتی که گوشی از دست شما به زمین بخورد یا متورم شود باید سریعا به یک تعمیرکار موبایل مراجعه کنید ، بسیار جالب است که زمانی که گوشی به زمین میخورد بیشتر مردم نگران صفحه نمایش هستند و به این نکته توجه نمیکنند که تغییر در ساختار شیمیایی و مکانیکی باتری میتواند باعث خراب شدن باتری و انفجار شود.
پس به دقت به باتری خود نگاه کنید اگر متورم شده باشد حتما باتری را تعویض کنید زیرا باتری متورم نشان از خراب بودن آن است و همانند یک بمب ساعتی عمل میکند.
در صورتی که هر یک از موارد زیر را مشاهده کردید اقدام به تعویض باتری کنید :

  • تورم باتری
  • گرمای بیش از حد باتری (به ویژه هنگام شارژ کرد)
  • خاموش و روشن شدن بی دلیل گوشی
  • تخلیه سریع باتری
  • شارژ نشدن گوشی به طور صحیح


3) گرمای بیش از حد

گرمای بیش از حد باتری میتواند ساختار داخلی باتری را از بین ببرد و حتی یک اتصال کوتاه داخلی ایجاد کند. باتری معیوب جریان زیاد را تولید میکند که باعث گرمای زیاد باتری میشود که به گرمای بیش از حد باتری فرار حرارتی یا thermal runaway گفته میشود.

عوامل زیادی میتوانند باعث افزایش گرما باتری شوند مانند محیط گرمای زیادی داشته باشد یا نور خورشید به طور مستقیم به گوشی بتابد ، انجام بازیهای سنگین گرافیکی به مدت زیاد ، پخش موسیقی به مدت طولانی و...
در مقاله ای جداگانه قبلا در مورد دلایل داغ شدن بیش از حد گشوی صحبت کرده ایم و اینکه چگونه از این کار جلوگیری کنیم ، این مقاله را میتوانید از اینجا مطالعه کنید.
در اینجا هم میتوانید روش های حل مشکل داغ شدن بیش از حل گوشی یا Overheating را مطالعه کنید.


4) شارژ اشتباه گوشی

استفاده از یک شارژر نامرغوب میتواند تا حد زیادی باعث انفجار گوشی شود زیرا شارژر معیوب جریان زیادی را تولید و باعث داغ شدن بیش از حد باتری میشود ، اغلب تولید کنندگان شارژرهای نامرغوب از کابلهای USB بی کیفیت که با شارژر مطاقبت ندارد استفاده میکنند.

چگونه از انفجار گوشی جلوگیری کنید

چگونه از انفجار گوشی جلوگیری کنید

هم اکنون میدانید که دلیل انفجار گوشی های هوشمند چیست ، اقداماتی که میتوانید انجام دهید تا از انفجار باتری جلوگیری کنید را در زیر توضیح داده ایم :

  • گوشی همراه خود را در رختخواب نگذارید : اغلب در آخر شب با گوشی خود کار میکنیم و گوشی را در کنار خود میگذاریم ، یا زمانی که روی گوشی میخوابید گرمای زیادی بر روی گوشی انتقال میابد که باعث داغ شدن گوشی میشود.
  • از شارژر اصلی خود استفاده کنید : سعی کنید از شارژری که مخصوص گوشی خود است استفاده کنید زیرا شارژر فابریک گوشی بهترین ولتاژ و آمپر را به گشوی میدهد.
  • گوشی های خود را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید : امروزه خرید از فروشگاه های آنلاین راحت است و بسیاری از کاربران اقدام به خرید اینترنت میکنند ، به نظر ما خرید از فروشگاه ها و مغاره های خرده فروشی بهتر از خرید آنلاین است زیرا فروشندگان تضمین میکنند که کالا با کیفیت و مرغوبی را به شما تحویل دهند و لمس و مشاهده از نزدیک محصول برای شما امکان پذیر است.
  • همیشه گوشی خود را خنک نگه دارید : اگر با داغ شدن بیش از حد گوشی مواجه شدید ، چنانچه گوشی در شارژ است آن را از برق در آوردع و اجازه دهید خنک شد ، آنرا از محیط گرم و نور مستقیم خورشید دور نگه دارید همچنین برنامه و بازیهای سنگین را ببندید و در جریان خنکی قرار دهید.

در پایان

از آنجایی که انفجار باتری گوشی های هوشمند اتفاقات نادری هستند زیاد خود را نگارن و درگیر انفجار گوشی نکنید ، زیرا با پیشرفت تکنولوژی شرکت ها در تلاش تولید باتری های باکیفیت هستند.
اگر اقدامات بالا را انجام دهید مطمئن باشید که هیچ مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد.


بیشتر بخوانید :

0
کــارمـا :
4278
خواهم توانست برای خدمت به بشریت...
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
reza