نکات و هشدارهایی در مواجهه با گوشی یخ زده یا سرد شده

1397/11/16 21:32

ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده باشد تا در فصل زمستان گوشی خود را در ماشین جا بگذارید و پس از مدتی متوجه سرد شدن زیاد گوشی یا حتی یخ بستن آن شوید.
به طور معمول باتری گوشی در دمای مناسب طراحی شده است و چنانچه دمای محیط افزایش یا کاهش یابد اتفاقات جبران ناپذیری ممکن است برای گوشی و باتری شما رخ دهد قبلا در مقالاتی در مورد داغ شدن بیش از حد باتری و گوشی صحبت کرده ایم :

بیشتر بخوانید : 

اما در این مقاله میخواهیم در مورد سرد شدن گوشی صحبت کنیم.
همانطور که گفتم سرد شدن بیش از حد گوشی میتواند مشکلات غیرمنتظره ای را برای باتری و گوشی رقم بزند از جمله بزرگترین این مشکلات تخلیه زود هنگام شارژ باتری است به طوری که اگر گوشی شما فول شارژ باشد با عدم شارژ گوشی مواجه خواهید شد.
این اتفاق زمانی بسیار ناراحت کننده است که شما در مکانی باشید که دسترسی به شارژر و برق برای شارژ باتری نداشته باشید.
اما نگران نباشید در صورتی که با این مشکلات مواجه شدید نکاتی را باید رعایت کنید که این نکات در ادامه مقاله به آنها خواهیم پرداخت.
همچنین توجه داشته باشید که اصول و نکات گفته شده در این مقاله برای باتری های لیتیومی (لیتیم-یون) لپ تاپ ، تبلت ، پلتفرم های قابل حمل بازی و... نیز کارآمد است.

با گوشی سرد و یخ زده شده چکار باید انجام دهیم

اگر گوشی شما سرد یا یخ زده باشد مطمئنا شارژ آن خالی شده است در اینجا به نظر خودتان باید آنرا سریع شارژ کنید ، اما اینکار صحیح نیست بلکه باید منتظر بمانید تا گوشی به دمای طبیعی بازگردد ، این کار را میتوانید سریعتر انجام دهید به طور مثال آنرا درون جای گرمی مانند جیب خود قرار دهید.
اگر سریعتر میخواهید دمای گوشی به حالت عادی بازگردد بهتر است آنرا نزدیک منبع گرمی مانند رادیتور و بخاری ماشین قرار دهید (در مقابل حرارت شدید قرار ندهید)
البته مراقب باشید که هرگز گوشی را در مایکروویو یا اجاق گاز قرار ندهید ؛ شما میخواهید گوشی را گرم کنید نه اینکه گوشی پخته شود.
در طول زمانی که گوشی در حال بازگشت به دمای عادی است آن را شارژ نکنید هنگامی که گوشی به دمای عادی بازگشت آن را روشن کنید و سپس شارژ کنید.


چرا سرما باعث تخلیه رود هنگام شارژ گوشی میشود؟

تخلیه زود هنگام باتری در زمستان

جالب است بدانید که دانشمندان هم دلیل تخلیه زود هنگام باتری لیتیوم-یون را در هنگام سرما متوجه نشده اند.
آنچه که ما میدانیم این است که باتری های لیتیوم شارژ را در خود نگه میداند و کم کم آن را آزاد میکنند و این عمل در دمای سرد سریع انجام خواهد شد.
هر باتری گوشی هوشمند دارای دو بخش است  : آند و کاتد . به طور کلی با جابجایی یون ها بین قطب مثبت و منفی باتری را شارژ یا تخلیه میکنند ، دما در حرکت این یون ها تاثیر گذار است به طوری که هوا هرچه قدر سردتر شود این یون ها حرکت نمیکنند و باتری کار نخواهد کرد.

0
کــارمـا :
4278
خواهم توانست برای خدمت به بشریت...
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
reza