بهترین برنامه فشرده سازی ویندوز کدام است : مقایسه و بررسی WinRAR ، 7zip ، WinZip

1397/11/23 14:04

همیشه مقایسه و بررسی در گوشی های هوشمند بین سیستم عامل های اندروید و ios وجود دارد ، در کنسول های بازی مقایسه بین نینتندو ، سونی و ایکس باکس وجود دارد و در نرم افزارهای فشرده سازی بین WinRAR ، 7-zip ، WinZip وجود دارد.
فشرده سازها برنامه هایی هستند که به واسطه آنها میتوانید دسته ای از فایل های خود را با یک کلیک درون یک فایل قرار دهید تا مقدار زیادی حجم فایل ها کاهش یابد.
این تنها قابلیت برنامه های فشرده ساز نیست ، امروزه این نرم افزارها در رقابت با یکدیگر امکانات بیشتر از فشره سازی را معرفی کرده اند.
در این مقاله میخواهیم تا بررسی و مقایسه ای را بر روی محبوبترین برنامه های فشرده ساز ویندوز داشته باشیم.

کدام برنامه های فشرده ساز رایگان هستند؟

برنامه 7-zip یک برنامه کد باز است که میتوان بدون پرداخت هزینه ای به طور نامحدود و رایگان از آن استفاده کرد.
برنامه Winrar اساسا یک برنامه رایگان است مگر اینکه مجبور باشید یک پیغام آزار دهنده خرید برنامه را تحمل کنید البته برنامه Winrar را میتاون کرک کرد تا برای همیشه از شر این پیغام خلاص شوید. از طرفی دیگر برنامه WinZip نیز پس از مدتی آزمایشی شما را مجبور به پرداخت هزینه میکند.


WinZip

برنامه Winzip یک دوره رایگان برای تست برنامه را در نظر میگرد که پس از آن باید برنامه را با 40 دلار خریداری کنید.
winzip دارای گزینه هایی برای فشرده سازی فایل ها در فرمت zipx است که ادعا میکند نرخ فشرده سازی بسیار بالاتری از zip را نسبت به سایر رقبا دارد.
برای استفاده از آن بر روی فایلهایی که میخواهید فشرده شوند راست کلیک کرده و به مسیر WinZip -> Add to Zip بروید. هنگامی که Winzip باز میشود فرمت zipx را در قسمت Compression Type انتخاب کنید.

فشرده سازی در برنامه WinZip


WinRAR

فشرده سازی توسط برنامه WinRAR

WinRAR به طور تخصصی تر فشرده سازی خود را در فرمت RAR معرفی کرده است همچنین دارای قابلیت های زیادتری نسبت به سایر رقبا خود است.
گزینه های قابل توجه این برنامه را میتوان Create solid archive نام برد که برای فایلهای کم حجم مناسب است.
بر روی فایل(ها) راست کلیک کنید و از Add to Archive را انتخاب کنید ، قبل از فشرده سازی حداکثر فشرده سازی را در قسمت Compression method بر روی Best قرار داد.
از آپدیت 2018 این برنامه فرمت فشرده سازی به RAR5 تغییر یافت ، این فرمت برای فشرده سازی بیشتر و بهتر برای فایلهای سنگین است. فرمت فشرده سازی قدیمی RAR4 است.
برنامه WinRAR قابلیتی برای ایجاد فایل Setuo دارد و به غیر از این میتواند فایلهای فشرده با یک حجم محدود ایجاد کند ، به طور مثال یک فایل 100 مگابایتی را میتوان به 4 فایل 50 مگابایتی تقسیم کرد ، این روش برای افرادی کاربردی است که میخواهند فایل فشرده را برای دانلود در سایت یا وبلاگ خود قرار دهند.


7-Zip

فشرده سازی فایل ها توسط برنامه 7-Zip

هیچ گزینه پرداختی در این برنامه وجود ندارد و میتوانید به صورت رایگان و نامحدود از آن استفاده کنید ، برای فشرده سازی فایلها کافی است بر روی فایل های مورد نظر خود راست کلیک کرده و سپس 7Zip و Add to archive را انتخاب کنید.
در پنجره جدید روش فشرده سازی را به LZMA2 تغییر دهید (اگر از پردازنده 4 هسته ای یا بالاتر استفاده میکنید) سطح فشرده سازی را به Ultra تنظیم کنید و عملیات فشرده سازی را آغاز کنید.

آزمایش قدرت فشرده سازی سه برنامه WinRAR ، 7-zip ، WinZip

با توجه به توضیحات هر برنامه که در بالای مقاله دادیم مجموعه از فایل های ویدیوی MP4 و فایل های حجیمتری مانند ISO را با هر سه برنامه در شرایط یکسان فشرده کردیم.
از فرمت های Zip و Zipx در Winzip ، فرمت 7z در 7Zip و فرمت های Rar4و Rar5 در Winrar استفاده کردیم. نتایج این آزمایش را در زیر مشاهده میکنید :

فایل های فشرده نشده MP4 حجمی معادل 1.3 گیگابایت دارند ، پس از فشرده سازی توسط سه برنامه نتایج زیر بدست آمد :

  • Zip (زیپ) : 855 مگابایت (34% فشرده سازی)
  • Zipx (زیپ ایکس) : 744 مگابایت (43% فشرده سازی)
  • 7z (سون زد) : 758 مگابایت (42% فشرده سازی)
  • RAR4 (رَر4) : 780 مگابایت (40% فشرده سازی)
  • RAR5 (رَر5) : 778 مگابایت (40% فشرده سازی)

فایل فشرده نشده ISO حجمی معادل 9.3 گیگابایت دارد ، پس از فشرده سازی توسط سه برنامه نتایج زیر بدست آمد :

  • Zip (زیپ) : 6.58 گیگابایت (29% فشرده سازی)
  • Zipx (زیپ ایکس) : 5.59 گیگابایت (40% فشرده سازی)
  • 7z (سون زد) : 5.45 گیگابایت (41% فشرده سازی)
  • RAR4 (رَر4) : 6.095 گیگابایت (34% فشرده سازی)
  • RAR5 (رَر5) : 5.8 گیگابایت (38% فشرده سازی)


نتیجه گیری

با بررسی نتایج متوجه میشویم که برنامه 7Zip نتایج شگفت انگیزی از فشرده سازی را نشان میدهد ، برنامه ای که رایگان است و از WinZip بهتر فشرده سازی میکند این درحالی است که Winzip متعلق به یک شرکت نرم افزاری است و شما هزینه پرداخت میکنید در حالی که 7Zip توسط یک گروه خبری از توسعه دهندگان منبع باز ایجاد شده است.
برنامه Winrar با فرمت RAR5 در رتبه سوم ما قرار گرفت و با نمایش مداوم پیغام Use Evaluation Version نشان داد علاوه بر ضعف فشرده سازی از لحاظ نسخه رایگان جایگاهی بهتر از سوم نباید داشته باشد.

0
کــارمـا :
87
برای پرسیدن سوالات خودتون فقط کافیه در سایت ثبت نام کنید و وارد حساب کاربری خودتون بشید. و از نوارمنو بالا بر روی "بپرس" با آیکون علامت سوال کلیک کنید، تا من و سایر کاربران پاسخگو باشیم.
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
negin