روش های کاربردی برای کاهش حافظه پر شده گوشی آیفون و آیپد

1397/11/24 20:56

آیفون و آیپد در انواع حافظه ذخیره سازی 16 ، 512 گیگابایتی و بالاتر عرضه شده اند ، این در حالی است که هر روز حجم تصاویر ، ویدیوها و برنامه ها افزایش میابد و بسیاری از کاربران آیفون با مشکل کمبود فضا برخورد میکنند.
از این رو مدیریت صحیح حافظه ذخیره سازی آیفون  وآیپد امری بسیار مهم است که همه کاربران باید آنها را بدانند.
اگر فضای ذخیره سازی شما در حال اتمام است و نمیخواهید تا فایل های خود را حذف کنید راه حل ها و روش هایی وجود دارد تا با انجام آنها میتوانید حجم قابل توجهی از گوشی را کاهش دهید.
این نکات را در سیستم عامل IOS 12 همراه با برنامه های کاربردی معرفی خواهیم کرد ، همراه ما باشید...


1) از OFFload استفاده کنید

در ios 11 قابلیت OFFLOAD رونمایی شد و به همین ترتیب در ios 12 ادامه پیدا کرد ، OFFLOAD قابلیتی است که به شما کمک میکند تا برنامه های غیر ضروری که با آنها زیاد کار نمیکنید را از حافظه حذف کنید اما اطلاعات و داده های آن را نگه دارید ، بنابر این اگر در آینده مجدد قصد نصب برنامه را داشته باشید میتوانید از اطلاعات و داده های باقی مانده استفاده کنید.
در IOS 12 به طور خودکار این داده ها و اسناد برنامه ها هر از چند گاهی به طور مثال 30 روز یکبار خالی میشوند ، هم اکنون شما میتوانید به طور دستی و در صورت کمبود فضا از OFFLOAD استفاده کنید.
1. به Settings رفته و بر روی General ضربه بزنید. سپس iPad Storage یا iPhone Storage را انتخاب کنید.

2. کمی صبر کنید تا اطلاعات فضا حافظه واکشی شود ، سپس برنامه ای که قصد OFFLOAD کردن آنرا دارید را از لیست انتخاب کنید.

3. در صفحه باز شده بر روی Offload App ضربه بزنید و هنگامی که از شما درخواست تاییدیه میشود آن را تایید کنید.

Offload App


2) کاهش حجم تصاویر و ویدیهایی که ضبط میکنید

از آیفون 7 و بالاتر و همچنین نسل 6 آیپد و مدل های جدیدتر از فرمت  HEIF (.HEIC) برای عکس گرفتن استفاده میشود ، بر خلاف JPEG سنتی HEIF فقط به نیمی از حجم JPEG معمولی نیاز دارد با این فرمت کیفیت ناچیزی از تصویر شما کاهش خواهد یافت.
همچنین میتوانید از HEVC استفاده کنید تا فضای ذخیره سازی عکس و فیلم برداری بسیار کاهش یابد. هر دو فرمت در ios 12  وجود دارد.
بر روی دوربین ضربه بزنید تا وارد آن شوید سپس به تنظیمات دوربین وارد شوید.
وارد Formats شوید و از قسمت CAMERA CAPTURE گزینه Hight Efficiency را انتخاب کنید.

در آیفون و آیپد هایی که از فرمت HEIC پشتیبانی نمیکنند گزینه Formats که در تنظیمات وجود داشت را مشاهده نخواهید کرد.
با این کار در دراز مدت متوجه کاهش حجم فضای گوشی خواهید شد.


3) از فضای ذخیره سازی ابری iCloud استفاده کنید

یکی از روش های دیگر کاهش حجم این است که از فضای ذخیره سازی  ابری استفاده کنید ، توسط iCloud Photos میتوانید تصاویر خود را روی فضای ابری قرار دهید ، همچنین میتوانید کاری کنید تا تصاویر و ویدیوهای کم حجم در این فضا آپلود شوند.
برای همین در Settings بر روی Photos ضربه بزنید ، گزینه iCloud Photos را فعال کنید و سپس بر روی Optimize iPhone/iPad Storage ضربه بزنید.

Optimize iPhone/iPad Storage

در حال حاضر ios باید به طور خودکار از ویدیو و تصاویر با حجم بالای شما یک نسخه کپی شده در iCloud ذخیره سازی کند ،  اگر تمایل دارید میتوانید ویدیو و تصاویر حجیم خود را بر روی گوشی حذف کنید تا حجم کاهش یابد.


4) از برنامه HALF برای کاهش تصاویر استفاده کنید

آیا در گوشی شما high efficiency (که روش 2 به آن پرداخیتم) پشتیبانی نمیشود ؟ یا تصاویر قدیمی زیادی از فرمت های JPEG یا PNG دارید؟ اگر دوست ندارید تا رزولیشن را پایینتر بیاورید ولی از جهتی دیگر قصد دارید تا فضای ذخیره سازی را کاهش دهید میتوانید از برنامه HALF استفاده کنید.
در ابتدا برنامه HALF را از اینجا دانلود کنید ، در هنگام ورود به برنامه تصاویر گوشی خود را مشاهده خواهید کرد ، یک تصویر را انتخاب کنید و سپس بر روی Half It ضربه بزنید.

half it

برنامه به طور شگفت انگیری مقدار زیادی از حجم تصویر را کاهش خواهد داد ، در برخی از موارد تا 90 درصد میتوان کاهش حجم را مشاهده کرد.
با این حال این برنامه تنها به شما اجازه میدهد تا تک تک به کاهش حجم بپردازید و  این کار میتواند کمی آزار دهنده باشد ، برای کاهش حجم به صورت دسته جمعی باید هزینه ای معادل 2.99 دلار پرداخت کنید.


5) از Google Photos استفاده کنید

Google Photos یک پیشنهاد فوق العاده از طرف گوگل برای ذخیره و آپلود نامحدود تصاویر بر روی فضای ابری است. در حالی که محدودیت های خاصی برای ویویدها و تصاویر شما وجود دارد (حداکثر 16 مگابایت برای تصاویر و حداکثر 1080p برای ویدیو).
Google Photos در تمامی سیستم عامل ها نصب و قابل اجرا است.
در ابتدا برنامه Google Photos را از اینجا دانلود کنید ، سپس یک حساب کاربری گوگل ایجاد کنید (اگر حساب کاربری گوگل دارید که نیاز به ایجاد نیست) هم اکنون میتوانید تصاویر و ویدیوهای خود را در فضای ابری گوگل پشتیبان ذخیره و پشتیبان گیری کنید.
از آنجایی که فضای اشغال شده در Google Photos محدود نیست برای اینکه بخواهید تصاویر و ویدیوهای با کفیت بالا و حجیم را آپلود کنید باید از Google Drive استفاده کنید که با توجه به حجم محدود 15 گیگابایتی به صرفه نخواهد بود.
در هنگام پشتیبان گیری میتوانید با ضربه زدن بر روی Free Up Space به صورت دوره ای تصاویر پشتیبان گرفته شده در گشوی را حذف کنید.

Free Up Space


6) حجم iMessage را کاهش دهید

اگر از iMessage زیاد استفاده میکنید پس از مدتی طولانی متوجه حجم زیادی تصاویر ، ویدیو ، Gif ، استیکر و... میشوید که حجمی معادل چند گیگابایت را اشغال میکنند ، سیستم عامل ios درصدد این است که همه پیام ها و فایل های چند رسانه ای از ریز تا درشت را نگهداری کنید بنابر این پیام های قدیمی شما هرگز حذف نخواهد شد.
شما میتوانید این حجم اشغال شده توسط iMessage را به صورت دستی حذف کنید البته توجه کنید که قبل از اقدام به حذف از iMessage خود در iTunes از آنها پشتیبان گیری کنید.
1. به Settings رفته و بر روی Message ضربه بزنید.
2. در صفحه بعد بر روی Keep Messages ضربه بزنید.

Keep Messages

3. به طور پیشفرض نگهداری پیام ها در iMessage بر روی Forever یا هیمشه است که شما میتوانید 30 روز و یک سال را تنظیم کنید.

بر روی 30 Day ضربه بزنید تا صفحه پاپ آپ باز شود.
4. بر روی Delete ضربه بزنید تا تمامی پیام ها و فایل های چند رسانه ای موجود در iMessage که قبل از 30 روز گذشته وجود دارند حذف شوند.


7) استفاده از Files برای حذف فایل های اضافی

یکی دیگر از ویژگی هایی که در سیستم عامل ios 11 معرفی شده بود و پس از آن در ios 12 ادامه یافت برنامه Files است که میتواند در مدیریت تمامی موارد ذخیره سازی شده ابری و همچنین برنامه هایی که مایل به ذخیره سازی اسناد بر روی حافظه هستند نظارت کند ، برنامه هایی مانند Microsoft Word, Adobe Acrobat, VLC Playe و...

برنامه Files را باز کنید ، بر روی پوشه My iPad/iPhone ضربه بزنید و سپس بر روی پوشه برنامه ای که فکر میکنید نیاز به اسناد ان ندارید انگشت خود را نگه دارید تا منوهای مختلفی نمایش داده شود سسپ بر روی Delete ضربه بزنید.

همچنین میتوانید به صورت گروهی اقدام به حذف کنید.


8) استفاده از نسخه کم حجم برنامه ها / نسخه وب

برخی از برنامه های محبوب به غیر از نسخه اصلی یک نسخه Lite از خود منتشر میکنند ، نسخه Lite بسیار سبکتر از نسخه اصلی برنامه است اما به دلیل حجم کمتر این برنامه امکانات آن نیز از نسخه های اصلی کمتر است.
به طور مثال برنامه اینستاگرام از نسخه Lite استفاده میکند که بسیار از نسخه اصلی اینستاگرام حجمی کمتر دارد.

همچنین شما میتوانید از نسخه های وب یک برنامه به جای نصب استفاده کنید.
امروزه به دلیل پشرفت در طراحی وب سایت ها بیشتر آنها از Responsive پشتیبانی میکنند یعنی اینکه سایت با گوشی به خوبی منطبق میشود به طوری که فکر میکنید با نسخه نصب شده کار میکنید.
1. شما میتوانید بجای نصب برنامه های فیسبوک ، تویتر  ، اینستاگرام و.. از نسخه های وب این برنامه ها استفاده کنید فقط کافی است مرورگر سافاری را باز کنید و وارد سایت مورد نظر شیود سپس صفحه Share را انتخاب کنید و بر روی دکمه Add to Home Screen ضربه بزنید.

Add to Home Screen

2. بر روی Add از بالا سمت راست ضربه بزنید.

همچنین میتوانید یک نام به میانبر مورد نظر خود بدهید ، نام میانبر به طور پیشفرض عنوان سایت است.
3. در صفحه اصلی گوشی میتوانید بر روی آیکون سایت ضربه بزنید تا وارد آن شوید.
در سایت مورد نظر لاگین کرده و از آن استفاده کنید اما باید توجه داشت که در برخی از سایت ها نسخه برنامه کاربردی بیشتر از نسخه وب است.


9) حذف برنامه های غیر ضروری

یکی دیگر از روش های کاهش فضا اشغالی آیفون یا آیپد این است که برنامه های نصب شده که کاربردی ندارند را حذف کنید ، فقط کافی است بر روی آیکون رنامه انگشت خود را نگه دارید و در نهایت بر روی نماد X ضربه بزنید.

حذف برنامه های غیر ضروری در آیفون و آیپد

برای نصب مجدد برنامه میتوانید به سادگی از App Store استفاده کنید.
توجه داشته باشید حذف برخی از برنامه های بومی مانند faceTime ، Voice Memos و... که از طرف اپل حمایت میشوند میتواند باعث مشکل در سیستم عامل شود.


10) حذف اسناد و داده های برنامه های کاربردی

هنگامی که به مشکل کمبود فضا در گوشی آیفون برخورد میکنید یکی از راه کارهای کاهش حجم بررسی اسناد و داده های برنامه ها است زیرا حجم زیادی از فضای گوشی را در اختیار دارند ، ما قبلا در مقاله ای جداگانه به طور تخصصی تر به این موضوع پرداخته ایم که میتوانید مقاله را از اینجا مطالعه کنید.

0
کــارمـا :
4277
خواهم توانست برای خدمت به بشریت...
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
reza