apps ، extensions و plugins در کروم چیست؟ و چه تفاوت هایی با هم دارند؟

در مرورگر کروم امکانات بسیار زیادی وجود دارد که آنرا به یکی از قدرتمندترین مرورگرهای دنیا تبدیل کرده است ، اگر کاربر کروم باشید حتما اصطلاحات apps ، plugins و extensions به گوشتان خورده است یا از اینها استفاده کرده اید.
کاربران کروم نحوه و عملکرد هر یک از آنها را نمیدانند یا تفاوت های این سه مورد برایشان پوشیده نیست ، در این مقاله تفاوت های بین برنامه های کروم (apps) ، پلاگین ها (plugins) و افزونه ها (extensions) را توضیح خواهیم داد.


Chrome Apps (برنامه های کروم)

Chrome Apps (برنامه های کروم)

Chrome Apps به برنامه های مبتنی بر وب گفته میشوند که به طور کامل در کروم اجرا میشوند ، این برنامه ها میتوانند کارهایی ماندن ایجاد یک سند ، ویرایش تصاویر ، گوشی دادن به موسیقی و... را بدون نصب برنامه در ویندوز اجرا کنند.
اما در اواخر سال 2017 شرکت گوگل ، chrome Apps را به کلی کنار گذاشت و به Progressive Web Apps یا برنامه های پیشرفته وب روی آورد.

به عنوان مثال وارد آدرس افزونه های کروم وارد شوید و به جای extensions عبارت apps را جایگزین کنید خواهید دید که به همان صفحه افزونه ها مجدد وارد خواهید شد زیرا افزونه ها جایگزین apps شده اند.
در سیستم عامل Chrome هنوز بخش Apps را مشاهده خواهید کرد که اغلب به طور پیوسته با برنامه های Progressive Web Apps یا لینک های وب سایت ها اجرا میشوند.
بنابر این میتوان نتیجه بگیریم که گوگل بجای استفاده از chrome apps از extension ها در کروم استفاده میکند.


Chrome Extensions (افزونه ها)

Chrome Extensions (افزونه ها)

خوشبختانه توضیح افزونه ها راحتر و قابل درک تر است ، افزونه ها میتوانند در محیط مرورگر قابل مشاهده باشند و میتوانند انواع فعالیت های مختلف در مرورگر را انجام دهند به طور مثال میتوان توسط افزونه ها از داده ها محافظت کرد ، تبلیغات را مسدود کرد و... .

در واقع افزونه ها در مرورگر مانند ابزارهایی هستند که به طور مکمل در مرورگر اضافه میشوند و قابلیت هایی اضافه را به مرورگر اضاف میکنند ، در مرورگر فایرفاکس نیز این افزونه وجود دارد که به آن Add-on میگویند.
شما میتوانید برای مشاهده و دانلود افزونه های کروم اینجا کلیک کنید و پس از دانلود ، آیکون آنرا در گوشه سمت راست در کنار نوار آدرس مشاهده کنید.
برای مدیریت افزونه ها کافی است بر روی منو سه نقطه کلیک کنید و از more tools گزینه Extensions را انتخاب کنید.


Chrome Plugins (پلاگین)

Chrome Plugins (پلاگین)

پلاگین ها را میتوان به عنوان بسته هایی معرفی کرد به مرورگر کروم وصل میشوند تا به واسطه آنها توسعه دهندگان وب بتوانند تا برخی از ویژگی ها ، انیمیشن ها ، فیلم ها و... را به وب سایت های خود اضافه کنند.
تا نسخه 57 کروم شما میتوانید به آدرس chrome://plugins مراجعه کنید تا لیستی از پلاگین های کروم را مشاهده کنید که شامل مواردی مانند Adobe Flash Player، Chrome PDF Viewer و Java است.
دلیل اینکه در نسخه های بعد از 57 پلاگین پشتیبانی نمیشود این است که نگرانی های امنیتی برای استفاده از پلاگین ها وجود دارد ، برخی از این پلاگین ها در خود کروم به طور پیشفرض قرار گرفته اند به طور مثال Flash Player از طریق تنظیمات کروم در دسترس است و یا PDF Viewer که در خود کروم قرار داده شده است.



نتیجه گیری

این توضیحات و تفاوت هایی که بیان شد میتواند در شناخت اصطلاحات بسیار کاربردی باشد. تنها چیزی که بین این سه مورد اهمیت دارد افزونه ها یا Extensions هستند که ممکن است در آینده به طور کامل توسط Apps Progressive Web جایگزین شوند.

اگر از مرورگر موزیلا استفاده میکنید میتوانید مقاله " معرفی 9 روش برای افزایش چشمگیر سرعت مرورگر فایرفاکس " را مطالعه کنید.

0
کــارمـا :
59
برای پرسیدن سوالات خودتون فقط کافیه در سایت ثبت نام کنید و وارد حساب کاربری خودتون بشید. و از نوارمنو بالا بر روی "بپرس" با آیکون علامت سوال کلیک کنید، تا من و سایر کاربران پاسخگو باشیم.
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
hanie