فایل DAT چیست؟ و چگونگی باز کردن فایل های DAT

فایل های DAT یکی از اسرار آمیزترین فایل های موجود در ویندوز است که تقریبا در همه جای ویندوز میتوان آنها را دید ، سوالاتی بسیار در مورد این فایل مانند چگونه این فایل را باز کنم؟ ، چرا چیزی درون این فایل نیست؟ این فایل چه کاربردی دارد؟ و... برای بسیاری از کاربران پیش خواهد آمد.
گاهی اوقات فایل های DAT پس از حذف یک برنامه همچنان باقی خواهد ماند اما میتوان از این فایل به عنوان فایل های چند رسانه ای ، فایل های ایمیل ، یا هر نوع فایل دیگری نام بریم که ویندوز آن را توسط یک نرم افزار خاص ایجاد و میخواند.
در این مقاله قصد داریم تا به شما نشان دهیم که چگونه میتوانیم این فایل را بررسی و در مواقعی آن را به فرمت های دیگر تبدیل کنیم.

فایل DAT. چیست؟

به طور پیشفرض فایل های DAT با هیچ برنامه خاصی که مخصوص خواندن فایل های DAT باشد در ارتباط نیست و نباید توسط هر برنامه ای باز شود زیرا با تغییر در اطلاعات آن و باینری های آن باعث میشود که این فایل خراب و غیرقابل تشخص شود.
با این حال اگر میخواهید فایل DAT را باز کنید بهترین راه استفاده از برنامه NotePad (یا ترجیحا یک برنامه پیشرفته تر مانند ++Notepad که اطلاعات درونی را واضحتر و مرتب تر نشان میدهد) است.
در حالت عادی اگر کمی دقت کنید متوجه خواهید شد که این فایل چه کاربردی دارد و توسط چه برنامه ای استفاده میشود ، در مثال زیر این فایل DAT را باز کردیم که حاوی اطلاعات صوتی برای بازی Super Mear Boy است.

فایل DAT. چیست؟

در بسیاری از اوقات با باز کردن این فایل DAT در NotePad یا ++Notepad کدهایی شبیه زیر را مشاهده خواهید کرد ، این کدها قابل تشخصی نیستند زیرا به صورت باینری و کد شده توسط برنامه های خاص خوانده میشوند.

فایل DAT. چیست؟

در برخی از اوقات دیگر در حال تلاش برای باز کردن فایل DAT هستید اما متوجه میشوید که این فایل توسط ویندوز محافظت میشود.
اگر شما به یک فایل DAT مشکوک هستید میتوانید آنرا توسط برنامه های آنتی ویروس اسکن کنید ، از آنجایی که این فایل ها به راحتی باز نیمشوند بسیاری از آنتی ویروس ها این فایل را به شدت زیر نظر میگیرند.
در برخی از فایل های DAT در واقع به راحتی میتوان اطلاعات درون آن را خواند و درک کرد، همچنین میتوان متن های درون آنرا ویرایش یا حذف کرد ، من در یکی از پوشه های بازی قدیمی MMO یک فایل DAT را باز کردم و توانستم اطلاعات حساب کاربری آنلاین خود در بازی را مشاهده و ویرایش کنم.

فایل DAT. چیست؟

با این حال پیشنهاد میکنیم تا میتوانید از دستکاری فایل های DAT خودداری کنید.

تبدیل فایل های DAT به فرمت های دیگر

در برخی از موارد اگر مطمئن هستید که فایل DAT از چه نوع فایل است مانند اینکه میدانید یک فایل ویدیویی است میتوانید آنرا تسوط برنامه های چند رسانه ای باز کنید.
برای مثال فایل VCD که از فایل mpg استفاده میکند میتواند در قالب فرمت DAT ذخیره شود ، در یکی مورد مانند این شما میتوانید با کلیک راست بر روی فایل DAT و گرفتن Properties نام فایل را از dat به mpg یا هر فرمت دیگری که میدانید تغییر دهید.

تبدیل فایل های DAT به فرمت های دیگر

ما به شدت توصیه میکنیم که یک کپی از فایل DAT اصلی بگیرد زیرا با دستکاری در فایل و خراب شدن آن آنگاه از آن فایل جایگزین استفاده کنید.

هنگامی که کار شما به پایان رسید بر روی OK کلیک کنید.
 

نتیجه گیری

در بیشتر مواقع فایل های DAT توسط برنامه های مختلفی استفاده میشود و این برنامه ها اطلاعات مربوط به خود را در این فایل ذخیره میکنند.
اما اگر میدانید که یک فایل DAT در اصل چه نوع فایلی است میتوانید آنرا با برنامه های مخصوص به آن فرمت باز کنید.

0
کــارمـا :
4278
خواهم توانست برای خدمت به بشریت...
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
reza