چگونگی حل مشکل کارنکردن TouchPad لپ تاپ

گاهی اوقات بسیاری از کاربرانی که از لپ تاپ استفاده میکنند گزارش کار نکردن touchpad را داده اند  ، در این مقاله میخواهیم تا راه حل ها ، دلایل کار نکردن و خراب بودن touchpad لپ تاپ ها را بررسی کنیم.

1) آیا رایانه شما هنگ یا قفل کرده است؟

این راه حل ممکن است در نگاه اول کمی احمقانه به نظر برسد ولی بسیاری از کاربران به هیمن دلیل است که فکر میکنند تاچ پد آنها کار نمیکند.
زمانهای که لپ تاپ شما هنگ میکند یا به طور کامل قفل میشود صفحه لمسی ، دکمه ها و حتی touchpad کار نخواهند کرد زیرا هیچ جوابی از سیستم عامل در آن زمان باز نخواهد گشت.
در چنین مواقعی دکمه Ctrl+Alt+Delete را هزمان فشار دهید تا TaskManager باز شود اگر Task Manager باز نشد کمی دیگر صبر کنید تا عملیات پردازشی کمتر شود و امتحان کنید که touchpad کار میکند یا خیر؟.
اگر باز هم Task Manager باز نشد لپ تاپ خود را به وسیله دکمه Power ریستارت کنید برای همین دکمه Power را نگه دارید تا لپ تاپ خاموش شود و سپس بعد از چند ثانیه مجدد آن را روشن کنید.


2) touchpad را در صفحه کلید را بررسی کنید

یکی از رایجترین دلایل کار نکردن touchpad این است که شما به طور تصادفی و با چند دکمه ترکیبی از صفحه کلید touchpad را غیرفعال کرده اید.
بیشتر لپ تاپ ها دکمه Fn دارند که برای عملیات ترکیبی استفاده میشود ، در بسیاری از اوقات با نگه داشتن دکمه Fn و سایر دکمه های F1 تا F12 میتوانید کارهایی مانند تنظیم روشنایی ، افزایش صدا ، کاهش صدا و... را انجام دهید.
یکی از این دکمه های ترکیبی معمولا touchpad را غیر فعال میکند ، شما آن دکمه را پیدا کرده و مجدد آنرا فشار دهید.
این دکمه در لپ تاپ های مختلف متفاوت است و معمولا به صورت یک نماد مریع است که بر روی آن ضربدر خورده است.
به طور مثال در لپ تاپ های Lenovo دکمه های Fn+F6 است.

touchpad را در صفحه کلید را بررسی کنید

و در لپ تا های HP اکثرا Fn+F5 است.

touchpad را در صفحه کلید را بررسی کنید


3) خارج کردن موس از لپ تاپ

یک راه حل ساده دیگر اما بسیار مهم این است که اگر به لپ تاپ خود موس وصل کرده اید آن را از لپ تاپ خارج کنید ، این موس میتواند به صورت کابل یا بلوتوث باشد به هر جهت آن را از لپ تاپ خارج کنید.
دلیل اینکار هم این است که در برخی از مدل های لپ تاپ با وصل بودن موس touchpad غیرفعال خواهد شد.
برای عملکرد بهتر پس از خارج کردن موس سعی کنید لپ تاپ خود را یکبار ریستارت کنید.

4) بررسی تنظیمات موس در ویندوز

شما باید تنظیمات موس در ویندوز را بررسی کنید تا در صورتی که مشکلی در تنظیمات باشد آن را رفع کنید.
برای همین در ابتدا به مسیر Settings > Devices > Touchpad بروید.
در اینجا باید مطمئن شوید که Touchpad در حالت On است.

بررسی تنظیمات موس در ویندوز

همانطور که مشاهده میکنید یک کادر علامت دار به نام Leave touchpad on when a mouse is connected وجود دارد که باید همانند تصویر تیک خورده باشد.
سایر تنظیمات مروبطه در همان صفحه را بررسی کنید و اگر به مشکل مشکوکی برخورد کردید آن حل کنید.
اگر نتوانستید مشکل خود را از طرق تنظیمات صفحه حل کنید باید تنظیمات موس را در جای دیگر بررسی کنید ، برای همین کار کنترل پنل را از منو استارت باز کنید و سپس نوع دسته بندی آن را در حالت Small icons یا Large icons قرار دهید.
گزینه Mouse را انتخاب کنید تا یک پنجره جدید باز شود.
در سمت راست پنجره ، شما باید یک تب با عنوان Device Settings ، TouchPad یا مشابه آن مشاهده کنید ، بر روی آن کلیک کنید.

 بررسی تنظیمات موس در ویندوز

شما میتوانید Touchpad را در این تب فعال یا غیر فعال کنید ، بنابر این اگر TouchPad در این قسمت غیرفعال بود آن را فعال کنید.

5) بررسی Device Manager

اگر کماکان موفق به حل مشکل touchpad نشده اید باید به سراغ Device Manager بروید.
دکمه های Win+X را در ویندوز 10 فشرده تا Power User باز شود سپس Device Manager را از لیست انتخاب کنید.
در اینجا میتوانید موس و سایر دستگاه های متصل شده به لپ تاپ را مشاهده کنید ، اگر چندین موس متصل کرده باشید چندین علامت موس را خواهید دید.
اما سوال اینجاست کدام یک از آنها مربوط به touchpad است؟ بر روی هر کدام از آنها دابل کلیک کنید تا مشخصات آن باز شود در قسمت Location اگر عبارت USB نوشته شده باشد یعنی اینکه این touchpad شما نیست و اگر غیر از این بود یعنی اینکه touchpad است.

 بررسی Device Manager برای TouchPad

اگر در کنار درایور علامت زرد رنگ یا قرمز مشاهده کردید یعنی اینکه درایو مشکل دارد.
بر روی touchpad راست کلیک کرده و گزینه Disable device را انتخاب کنید و پس از آن مجدد راست کلیک کرده و اینبار گزینه Enable را انتخاب کنید ، همچنین بر روی درایور راست کلیک کنید و گزینه Update را انتخاب کنید تا بتوانیم درایورهای آن را نصب کنیم.
اگر درایور touchpad شما نصب یا بروزرسانی نشد باید به سایت سازنده touchpad مراجعه کنید و درایورهای مخصوص آن را دانلود و نصب کنید.

دانلود درایور touchpad

همچنین میتوانید بر روی درایور مورد نظر راست کلیک کرده و گزنیه Uninstall را انتخاب کنید تا درایور حذف شود سپس مجدد آن را نصب کنید.

6) تنظیمات بایوس touchpad را بررسی کنید

بایوس یا UEFI بسیاری از تنظیمات قطعات سخت افزاری لپ تاپ را در خود دارد. ممکن است touchpad لپ تاپ شما در بایوس غیرفعال شده باشد.
شما باید بایوس خود را در هنگام روشن شدن لپتاپ با کلیدهای Del ، F2  یا یک کلید مشابه برای باز کردن بایوس فشار دهید و وارد آن شوید ، گزینه ای به نام Internal Pointing Device, Touchpad, Trackpad را پیدا کنید و اطمینان حاصل کنید که این گزنیه غیرفعال نیست اگر این چنین بود آنرا فعال کنید.

تنظیمات بایوس touchpad را بررسی کنید


7) هیچکدام از راه حل ها جواب نداد

مراحل فوق که بیان شد به طور کامل تست شده هستند و مشکل Touchpad شما را تا 99 درصد باید حل کنند.
اگر کماکان touchpad کار نمیکند ممکن است مشکل از سخت افزار یا کابل آسیب دیده شما باشد ، در این مواقع باید لپ تاپ خود را نزد فرد تعمیرکار معتبر و متخصص برده یا اینکه از یک موس سیم دار و بیسیم که به USB متصل میشود استفاده کنید.

0
کــارمـا :
4278
خواهم توانست برای خدمت به بشریت...
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
reza