چه کسی از اینترنت من استفاده میکند؟ روشهای نظارت و بررسی پهنای باند مصرفی اینترنت

بسیار اتفاق افتاده است که در هنگام کار با اینترنت در خانه خود متوجه اتمام حجم مصرفی اینترنت خود میشوید در صورتی که شما نه دانلود حجیمی داشته اید و نه فیلم و کارهای پر حجم در اینترنت انجام داده اید.
از طرفی دیگر ممکن است سایر اعضا خانواده شما یا همکارانتان از اینترنت وای فای مشترک استفاده میکنند که بازی های آنلاین آنلاین انجام میدهند ، فیلم و ویدیو زنده مببینند یا حتی بدون دلیل و اطلاع قبلی در دستگاه های یکی از شما بطور مخفیانه و بی اطلاع فایل های بروزرسانی و نادرستی دانلود میشود.
متوجه شدن اینکه پهنای باند شما به چه میزان و توسط چه کسی استفاده میشود کاری بسیار مفید است که در این مقاله میخواهیم 5 روش مختلف را برای بررسی پهنای باند بیان کنیم.


1) بررسی پهنای باند مصرفی توسط مودم

بهترین راه برای بررسی پهنای باند مصرفی استفاده از مودم یا روتری است که به آن متصل هستید. مودم شما تمامی ترافیک ورودی و خروجی اینترنت را در خود پردازش میکند.
در تنظیمات مودم شما یک صفحه حاوی تمامی دستگاه های متصل شده به وای فای است که شما میتوانید آدرس های IP اتصال پیدا کرده هر دستگاه را به همراه آدرس MAC ، وضعیت اتصال مشاهده کنید. بسته به مودم همچنین شما میتوانید اطلاعاتی نظیر سرعت دانولد ، آپلود ، میزان داده هایی که هر دستگاه استفاده میکند و... را مشاهده کنید.
به عنوان مثال دستگاه مودم من اطلاعات زیر را به من نمایش میدهد :

بررسی پهنای باند مصرفی توسط مودم

توجه داشه باشید که اگر یک آی پی و MAC ناشناس متصل به مودم را پیدا کردید آن را سریعا حذف کنید همچنین اطمینان حاصل کنید که یکی از دستگاه های خود را در این مرحله حذف نکنید زیرا پس از آن باید مجدد به مودم متصل شده و عملیات ورود نام کاربری و رمزعبور را انجام دهید.


2) بررسی پهنای باند توسط برنامه Capsa

گزینه دومی که برای بررسی پهنای باند استفاده میکنید از طریق یک برنامه کاربردی به نام Capsa است. Capsa یک برنامه تجزیه و تحلیل شبکه به طور رایگان است که هر داده ای که سیستم شما دریافت میکند را در خود نگه داری میکند.
1. در ابتدا برنامه را دانلود و نصب کنید و سپس نوع adapter خود را مشخص کنید ، Adapter من از نوع Ethernet است ولی ممکن است از شما wifi باشد. بر روی Full Analysis کلیک کنید و سپس Start را انتخاب کنید تا همه چیز برای دریافت و بررسی داده ها شروع به پردازش کنند.
2. در Node Explorer یا همان پنل سمت چپ به Protocol Explorer رفته و نوع adapter خود را انخاب کنید و سپس بر روی IP دابل کلی کنید
زمانی که اطلاعات زیر مجموعه IP باز میشود شما میتوانید هر پروتکل مورد استفاده را متوقف کنید.
3. در پنل analysis یا تجزیه و تحلیل بر روی تب Protocol کلیک کنید تا بتوانید هر پروتکل را برای اینکه چه چیزی در حال دانلود آن است مشاهده کنید.
4. در پنجره زیرین analysis بر روی تب MAC Endpoint کلیک کنید ، اگر دوبار بر روی IP دستگاه خود کلیک کنید شما میتوانید میزان دانلود ها و آپلودهای مخصوص این آی پی را مشاهده کنید.

بررسی پهنای باند توسط برنامه Capsa

همچنین شما میتوانید این اطلاعات را به صورت متفاوت تری سازماندهی کنید ، در پنل analysis بر روی تب IP Endpoint کلیک کنید تا تمامی آی پی های متصل به مودم را به همراه میزان دانلود ها و آپلودها مشاهده کنید.

بررسی پهنای باند توسط برنامه Capsa

اما نسخه رایگان این برنامه شامل محدودیت هایی از قبیل موارد زیر است :

  • فقط ده آدرس آی پی خصوصی را ردیابی میکند.
  • فقط یک adapter شبکه را دنبال میکند.
  • تنها میتوانید یک پروژه کاری را در یک زمان واحد در برنامه باز کنید.

Capsa دانلود


3) سیستم خود را برای وجود تروجان اسکن کنید

سیستم خود را برای وجود تروجان اسکن کنید

احتمال دیگری که میتواند وجود داشته باشد این است که برخی از بدافزارها پهنای باند اینترنتی شما را مصرف کنند به صورتی که با یک سرور خارجی ارتباط برقرار و فایلها و داده های زیادی را ارسال میکنند.
تروجان ها در واقع راه ارتباطشان با سرورهای بیرونی از طریق اینترنت است که میتواند با ارسال فایل های حجیم  مختلف به طور ناجوانمردانه ای از اینترنت شما استفاده کنند.
برای حل این مشکل شما باید در ابتدا یک آنتی ویروس خوب نصب کنید ، و بعد از آن بر روی رایانه خود یک اسکن کامل انجام دهید علاوه بر اینها به شدت توصیه میکنیم که Malwarebytes  را بر روی سیستم خود دانلود و نصب کنید و توسط آن یک اسکن کامل بر روی سیستم داشته باشید ، پس از آن بررسی کنیدکه آیا کماکان مصرف اینترنت شما زیاد است یا خیر؟.


4) از Netstat برای کشف مسائل مربوط به شبکه استفاده کنید

راه دیگری که برای بررسی پهنای باند مصرفی مورد استفاده قرار میگیرد استفاده از Command Prompt و دستور netstat است. در واقع دستور Netstat برای network statistics یا همان آمار شبکه کوتاه مدت مورد استفاده قرار میگرید و شما میتوانید از این دستور برای ارزیابی تمام ورودی ها و خروجی در سیستم خود (نه سایر دستگاه های متصل به مودم) استفاده کنید.
در نوار جستجوی ویندوز خود command را تایپ کرده و از نتایج بر روی آن راست کلیک کرده و Run as administrator را انتخاب کنید. زمانی که Command Prompt باز میشود دستور netstat -o را تایپ کرده و اینتر را بفشارید. در ادامه لیستی طولانی از فعالی های شبکه فعال خود را مشاهده خواهید کرد.

از Netstat برای کشف مسائل مربوط به شبکه استفاده کنید

در این لیست میتوانید اطلاعاتی نظیر نوع پروتکل ، آدرس ، آدرس های خارجی  وضعیت و PID ها را مشاهده کنیدو اینکه ورودی های غیر معقول را شناسایی کنید سپس آدرس آن را در مرورگر خود قرار دهید و آنرا جستجو کنید.
اکثر این آی پی ها برای سرورهای داخلی یا ابری است که برای تجزیه و تحلیل سریع آنها به سایت urlscan.io بروید و آدرس مشکوک به آن را در سایت وارد کنید در اینجا شما میتوانید گزارشی کوتاه از آن آی پی مشاهده کنید.
همچنین شما میتوانید بر اساس PID یا همان آی دی فرایند بررسی کنید که چه فرایندی در حال اجرا است ، PID را یادداشت کرده و وارد مدیریت وظیفه یا همان Task Manager شوید ، سپس به تب Services بروید و با توجه به ستون PID عدد یادداشت شده را پیدا کنید.

از Netstat برای کشف مسائل مربوط به شبکه استفاده کنید

اگر به این فرایند مشکوک هستید میتوانید با راست کلیک آن را غیرفعال کنید.


5) فعالیت های مروبط به شبکه را توسط Windows Resource Monitor بررسی کنید

در حالی که شما در Task Manager هستید برای رسیدن به بررسی و عیب یابی شبکه بر روی تب Performance کلیک کنید.
سپس بر روی Resource Monitor در پایین پنجره کلیک کنید.
resource monitor یکی از ابزارهای موجود برای عیب یابی شبکه شما است که در آنجا بر روی Network کلیک کنید.
شما میتوانید نگاهی به ستون های ارسال و دریافت از طریق برنامه های مختلف را مشاهده کنید.

فعالیت های مروبط به شبکه را توسط Windows Resource Monitor بررسی کنید

به طور مثال در تصویر بالا میزان استفاده از پهنای باند دو برنامه Chrome و Malwarebytes را مورد بررسی قرار دادیم ، اگر برنامه یا فرایند ناشناخته ای را مشاهده کردید سعی در حذف آن داشته باشید.

0
کــارمـا :
4278
خواهم توانست برای خدمت به بشریت...
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
reza