چگونگی نمایش سرعت اینترنت در نوار وظیفه (Taskbar) ویندوز

همه افرادی که از اینترنت استفاده میکنند از سرعت بالایی برخوردار نیستند و کماکان بسیاری از ما در بعضی مواقع کیفیت و سرعت اینترنت خوبی نداریم.
دانستن اینکه سرعت و کیفیت اینترنت به چه میزان است میتواند امری مهم باشد ، بسیاری از کاربران از برنامه های گوشی برای تست سرعت اینترنت استفاده میکنند مانند Speed Master که علاقه دارند چنین برنامه ای را در رایانه خود داشته باشند.
از طرفی دیگر ویندوز 10 به طور بومی دارای ابزارهایی برای بررسی و کنترل سرعت دارد ولی اینقدر جذاب و آسان نیست که بتوانیم آن را در هرجایی مانند نوار وظیفه مشاهده کنیم.
در این مقاله میخواهیم به شما کمک کنیم تا بتوانید توسط برنامه ای کاربردی سرعت اینترنت خود را در هرزمانی که میخواهید در نوار وظیفه مشاهده کنید.


آموزش مشاهده سرعت دانلود و آپلود در ویندوز

برای مشاهده سرعت اینترنت در نوار وظیفه باید از برنامه ای به نام NetSpeedMonitor استفاده کنید.

آموزش Internet Speed Meter

این برنامه عمدتا در ویندوز Xp , Vista و بالاتر کار میکنند ، ولی در ویندوزهای 8 و 10 باید در حالت سازگاری نصب شوند که در ادامه مقاله چگونگی این کار را با هم بررسی خواهیم کرد.

NetSpeedMonitor دانلود

1. در ابتدا باید برنامه را دانلود کنید ، زمانی که بر روی لینک دانلود کلیک میکنید شما دو گزینه برای دانلود در اختیار دارید اولی x86 و x64 که مربوط به نوع سیستم عامل های 32 بیتی و 64 بیتی است ، متناسب به 32 یا 64 بیتی بودن ویندوز خود آن فایل را دانلود کنید.

برای پیدا کردن چند بیتی بودن سیستم عامل ویندوز ، This Pc را باز کرده و در هر مکانی که میخواهید راست کلیک کرده و Properties را انتخاب کنید و به قسمت System Type دقت کنید.

NetSpeedMonitor دانلود

NetSpeedMonitor دانلود

2. به مسیری بروید که فایل را دانلود کرده اید ، بر روی فایل نصبی دابل کلیک کنید تا مراحل نصب را به طور معمولی به اتمام برسانید اما اگر در هنگام نصب به خطا مربوط به عدم سازگاری برنامه با سیستم عامل بخورد کردید نگران نباشید.

3. در صورت عدم سازگاری با ویندوز بر روی فایل نصبی راست کلیک کرده و Properties را انتخاب کنید.

4. به تب Compatibility بروید ، سپس تیک گزینه Run this program in compatibility mode for را فعال کرده و از لیست کشویی گزینه Previous version of Windows را انتخاب و در نهایت بر روی OK کلیک کنید.

5. هم اکنون بر روی فایل نصبی دابل کلیک کرده و مراحل نصب را تا پایان ادامه دهید.
6. زمانی که مراحل نصب به پایان رسید ، به طور مستقیم سرعت اینترنت خود را در نوار وظیفه مشاهده نمیکنید زیرا باید در قدم اول برنامه را فعال کنید.
برای همین ، در هرجایی از نوار وظیفه راست کلیک کرده و گزینه Toolbars را انتخاب کنید ، در اینجا NetSpeedMonitor را انتخاب کنید.

پس از این کار باید سرعت دریافت و ارسال را مشاهده کنید. معمولا در پایان اینکار از شما خواسته میشود که تنظیمات اولیه را انجام دهید در قسمت 2 همانند تصویر زیر نوع رابط شبکه خود را انتخاب کنید.


NetSpeedMonitor کار نمیکند

در صورتی که این برنامه کار نکند یا به عبارتی مقادیر دریافت و ارسالی 0 یا - باشد ، بر روی آن راست کلیک کرده و  Configuration را انتخاب کنید.

NetSpeedMonitor کار نمیکند

تا NetSpeedMonitor باز شود ، در قسمت Network interface بر روی لیست کشویی کلیک کنید و رابط شبکه خود را پیدا کرده و انتخاب کنید سپس بر روی OK کلیک کنید.

امیدواریم که هم اکنون برنامه به شما اطلاعات درستی را نمایش دهد.
اگر هنوز برنامه کار نمیکند این فرایند را با سایر رابط شبکه ها تست کنید.

نکات و ترفدهای NetSpeedMonitor

در زیر ترفندها و نکاتی پیرامون این برنامه را بررسی خواهیم کرد :

تغییر واحد سرعت

به طور پیشفرض این ابزار از واحد سرعت کیلوبیت بر ثانیه (Kbit/s) استفاده میکند که ممکن است برای افراد کمی ناآشنا و غیرقابل درک باشد.
برای خواندن راحتتر میتوانید آن را به کیلوبایت بر ثانیه یا حتی مگابایت در ثانیه تغییر دهید.
جالب است بدانید که سرعت اینترنت و سرعت دانلود دو امری متفاوت از هم هستند که سرعت اینترنت مگابیت برثانیه (Mbit/s)  و سرعت دانلود بر حسب مگابایت بر ثانیه (MB/s) محاسبه میشود.
برا تغییر واحد اندازه گیری سرعت بر روی NetSpeedMonitor راست کلیک کرده و Configuration را انتخاب کنید.

سپس از تب General و در قسمت Bitrate واحد اندازه گیری مورد نظر خود را انتخاب کنید.

مشاهده داده های مصرف شده

ابزار NetSpeedMonitor نه تنها سرعت اینترنت فعلی شما را نشان میدهد بلکه میتواند از آن برای ردیابی و مشاهده داده های مصرفی استفاده کرد ، برای اینکار بر روی ابزار راست کلیک کرده و Data Traffic را انتخاب کنید.

مشاهده داده های مصرف شده

شخصی سازی دابل کلیک

دوبار کلیک پشت سر هم بر روی NetSpeedMonitor باعث میشود که این ابزار نظارتی شما فعال یا غیر فعال شود ، با این حال شما میتوانید آن را سفارشی کنید به طوری که من در برنامه خود کاری کرده ام که با دابل کلیک Data Usage باز شود.
برای تغییر بر روی ابزار راست کلیک کرده و به Configuration بروید و در تب General و Double Click عمل موردنظر خود را انتخاب کنید.

شخصی سازی دابل کلیک

سفارشی کردن ابزار

شما در این برنامه میتوانید اقدامات ظاهری را بر اساس علایق خود شخصی سازی کنید.
برای همین از قسمت Configuration  به تب Layout بروید.

سفارشی کردن ابزار

به طور مثال در قسمت Font میتوانید اندازه و سبک فونت های برنامه را شخصی سازی کنید ، در قسمت Other Settings میتوانید اول عبارات دانلود آپلود که با D و U نشان داده میشوند را نیز به عبارت مورد نظر خود تغییر دهید.

سفارشی کردن ابزار

صدور دیتابیس

از آنجایی که سوابق استفاده خود از اینترنت توسط برنامه ثبت شده هستند ، شما میتوانید این سوابق را به صورت بانک اطلاعاتی خروجی بگیرید برای همین از قسمت Configuration به Database بروید.

صدور دیتابیس

شما میتوانید بانک اطلاعاتی SQLite را دانلود کنید و از اطلاعات آن استفاده کنید ، برای گرفتن خروجی بر روی Export Wizard از پایین کلیک کنید.

0
کــارمـا :
4278
خواهم توانست برای خدمت به بشریت...
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
reza