7 راه حل برای افزایش سرعت لپ تاپ و برطرف کردن کند بودن ویندوز ، مَک و لینوکس

4 سال پیش

آیا لپ تاپ شما به کندی کار میکند و باعث آزار شما شده؟ مهم نیست که لپ تاپ شما قدیمی یا جدید باشد ، سیستم عامل ویندوز روی آن نصب است یا مَک ، مهم این است که هیچ کاربری کند بودن و سرعت پایین لپ تاپ را دوست ندارد.
اگر شما به دنبال روش هایی برای سرعت بخشیدن به حافظه ذخیره سازی و RAM هستید ، همچنین برطرف کردن مشکلاتی که باعث کند شدن سیستم میشوند مانند برنامه های مخرب ، ویروس ها و حتی آنتی ویروس ها ، یا اینکه بخواهید سرعت ویندوز را به روش های دیگر افزایش دهید این پست را مطالعه کنید.
ما در این پست یک سری نکات و راه حل ها را جمع آوری کرده ایم که میتوانید با انجام آنها تا حدود زیادی مشکل سرعت کند لپ تاپ خود را حل کنید.

تروجان ، ویروس و آنتی ویروس

تروجان ، ویروس و آنتی ویروس

بدافزارها (Adware) ، نرم افزارهای جاسوسی (spyware) یا ویروس (Virus) میتوانند از دلایل مهم کند بودن سرعت لپ تاپ شما باشند.
اگرچه ویروس ها ، برنامه های تبلیغاتی ، تروجان ها و نرم افزارهای جاسوسی انواع مختلفی دارند و کارهای متفاوتی انجام میدهند ما همه آنها را مخرب میشناسیم و باید با آنها مبارزه کنیم. مهم نیست که لپ تاپ شما از چه شرکتی است ، ویندزو ، مک یا لینوکس است ، باید در اولین خط دفاعی از یک آنتی وروس خوب استفاده کنید.
برای کاربران ویندوز و لینکوس برنامه های ضد تروجان و ویروس خوبی هستند که میتوانید آنها را دانلود و نصب کنید.
پست " معرفی بهترین سایت های آنتی ویروس آنلاین برای اسکن و حذف ویروس " را مطالعه کنید.

برنامه های زیادی باز هستند

برنامه های زیادی باز هستند

آیا واقعا به همه برنامه هایی که بر روی لپ تاپ شما نصب و در حال اجرا هستند احتیاج دارید؟ یک علت رایج کاهش سرعت لپ تاپ شما میتواند برنامه های در حال اجرا باشند و هر برنامه میتواند از منابع سخت افزای سیستم از جمله RAM ، CPU ، هارد دیسک ، کارت گرافیک و.. استفاده کند.
اما تنها نمیتوانیم دقت خود را بر روی برنامه های در حال اجرا قرار دهیم گاهی باید ریزتر به قضیه نگاه کرد مثلا مرورگر شما چند تب باز دارد؟ اکثر مرورگرهای وب از تکنیک sandbox کردن رای جدا سازی تب ها استفاد میکنند این به این معنی است که هر یک به عنوان یک برنامه جداگانه در مرورگر اجرا میشود زیرا اگر مشکلی برای یک تب رخ داد سایر تب ها در مرورگر مورد آسیب قرار نگیرند.
پس باید به تعداد تب های باز مرورگر هم توجه داشت.
به طور کلی ب دو نکته زیر توجه کنید :

  • زمانی که کار شما با برنامه ای تمام میشود آنرا ببندید.
  • تب های باز مرورگر که به آنها نیازی ندارید را ببندید.


بررسی برنامه هایی که در شروع ویندوز اجرا میشوند

یکی از روش های جلوگیری از کند شدن سیستم و حل آن بررسی برنامه هایی است که در هنگام شروع ویندوز اجرا میشوند. بسیاری از این برنامه ها دلیل اجرایی ندارند و باعث مصرف منابع سیستم میشوند. همچنین میتواند ویروس یا تروجانی در هنگام اجرا ویندوز شروع به فعالیت کنند.
یکی از معمولترین روش ها در ویندوز این است که دکمه های Win+R را همزمان فشار داده تا Run باز شود سپس عبارت MSCONFIG را تایپ کرده و اینتر را بزنید.
به تب Startup بروید.

بررسی برنامه هایی که در شروع ویندوز اجرا میشوند

در اینجا برنامه هایی که در هنگام شروع ویندوز اجرا میشوند را مشاهده میکنید ، برنامه ایی که مشکوک هستند و نام و آدرس شک برانگیری دارند را انتخاب و تیک کنار آنها را بردارید .
اگر از ویندوز 8 به بعد استفاده میکنید در زمانی که بر روی تب Startup میزنید بر روی Open Task Manager کلیک کنید.
سپس از تب Startup برنامه ها را بررسی کرده و در صورت برخورد با برنامه مشکوک یا برنامه ای که از آن استفاده نمیکنید راست کلیک کرد و Disable را انتخاب کنید.

آزاد سازی فضای هارد دیسک

آزاد سازی فضای هارد دیسک

اگر فضای هارد دیسک شما به اندازه کافی وجود نداشته باشد برنامه ها برای اینکه بتوانند اطلاعات را ذخیره کنند یا فایل های موقتی را ایجاد کنند به مشکل برخورد کرده و باعث کاهش سرعت لپ تاپ میشود.
همچنین وجود فضای خالی برای حافظه RAM هم بسیار مهم است.
به عنوان یک پیشنهاد شما باید برای هر درایو موجود در ویندوز خود حدقل 10 تا 15 درصد فضای خالی داشته باشید (مخصوصا درایو ویندوز پیشنهاد میکنیم که بیش از 25 درصد فضای خالی داشته باشد).
روش های زیادی برای کاهش حجم هارد دیسک وجود دارد :

  • انتقال فایل ها به یک هارد دیگر.
  • حذف فایل های اضافی و غیرقابل استفاده.
  • حذف برنامه های غیر استفاده و حجیم.
  • استفاده از ابزارهای پاکسازی مانند Disk Savvy ، WinDirStat ، JDiskReport ، TreeSize Free : RidNacs ، Extensoft's Free Disk Analyzer ، Disktective ، SpaceSniffer


کاهش جلوههای بصری

اگر شما از یک لپ تاپ جدید با پردازنده و گرافیک جدید استفاده میکنید ممکن است نیازی به کاهش جلوه های بصری نداشته باشید ، ولی اگر این چنین نیست مجبور هستید که جلوه های گرافیکی و انیمیشنی ویندوز یا مک را کاهش کنید.
همچنین اگر برنامه ای باعث ایجاد جلوه بصری شده است را حذف کنید.
در مک میتوان بر روی Dock و Accessibility مدیرت داشت و در ویندوز میتوان به کنترل پنل رفته و بر روی System کلیک کنید.
سپس از سمت چپ بر روی Advanced system settings کلیک کنید.
از تب Settings و در قسمت Performance بر روی دکمه Settings کلیک کنید.

کاهش جلوههای بصری

در پنجره باز شده Adjust for best performance را انتخاب کرده و بر روی OK کلیک کنید.

قطعات سخت افزاری ماند RAM ، هارد دیسک ، گرافیک و باتری را ارتقا دهید

قطعات سخت افزاری ماند RAM ، هارد دیسک ، گرافیک و باتری را ارتقا دهید

فرض کنید شما برنامه ای را اجرا میکنید که به Ram زیادی نیاز دارد و لپ تاپ شما از ram کمی برخوردار است. همچنین کارت گرافیک ، CPU و سیار موارد لپ تاپ شما کم میباشد.
یکی از راه کارهای دیگر برای لفزایش سرعت لپتاپ ارتقا قطعات سخت افزاری است.
یکی از پیشنهادات دیگر ما ارتقا هارد قدیمی hdd به ssd است که تاثیر بسیار زیادی بر روی سرعت لپ تاپ شما دارد.

سیستم عامل و برنامه ها را به روز نگه دارید

بروزکردن سیستم عامل و برنامه های نصب شده میتوانند در مواقعی باعث افزایش سرعت و حل مشکلات ناشی از کاهش سرعت شوند. به مرور زمان فایل های فاسد میتوانند باعث این مشکلات سرعت در لپ تاپ شوند.

اگر مشکل شما حل نشد پست های بیشتری در سایت omigo.ir برای افزایش سرعت ویندزو یا مَک منتشر شده که میتوانید آنها را مطالعه کنید.

0
کــارمـا :
59
برای پرسیدن سوالات خودتون فقط کافیه در سایت ثبت نام کنید و وارد حساب کاربری خودتون بشید. و از نوارمنو بالا بر روی "بپرس" با آیکون علامت سوال کلیک کنید، تا من و سایر کاربران پاسخگو باشیم.
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
hanie