ارزانترین فالوور،لایک و بازدید اینستاگرام و تلگرام در کل کشور را خریداری کنید (حرفه‌ای‌ترین پلتفرم خدمات شبکه‌اجتماعی کشور) کلیک کنید

آشنایی با شغل روانشناسی و انواع موقعیت‌های استخدام حوزه سلامت روان

2 سال پیش - خواندن 6 دقیقه

روانشناسی از آن دست مشاغلی است که تا همین یکی دو دهه پیش بسیار مغفول مانده بود؛ اما با افزایش آگاهی مردم نسبت به اهمیت سلامت روان و لزوم مراجعه به روان درمانگر، این شغل نیز مسیر رو به رشدی پیدا کرده است. در حال حاضر، بازار کار و تقاضا برای جذب و استخدام روانشناس وضعیت خوبی دارد و این افراد با توجه به مدرک تحصیلی و مهارت‌هایشان می‌توانند به عنوان روانشناس در مراکز مختلف استخدام شوند. مراکز مشاوره و کلینیک‌های روانشناسی، سازمان‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها، زندان‌ها و مراکز خدمات اجتماعی و بهزیستی از جمله مراکزی هستند که نیاز به استخدام روانشناس دارند.

در این مقاله سایت کاریابی جاب ویژن قصد داریم در مورد شغل روانشناس صحبت کنیم و راجع به انواع مشاغل و شاخه‌های روانشناسی، وظایف، شرایط کاری و بازار کار این شغل، توضیحات کاملی به شما ارائه کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی شغل روانشناسی

روانشناس مسئولیت ارزیابی، تشخیص و درمان افراد در مورد اختلالات روانی، عاطفی، مشکلات رفتاری، تربیتی و رشدی را بر عهده دارد. در حال حاضر، تخصص‌های مختلفی در حوزه روانشناسی وجود دارد و این افراد تحت عناوین مختلف مثل روانشناس بالینی، روانشناس مشاور، روانشناس مدارس، روانشناس رشد و … مشغول به کار هستند و شرح وظایف هرکدام با توجه به زمینه کاریشان با یکدیگر تفاوت دارد. اما روند کلی کار آن‌ها تا حدودی مانند هم است و شامل گفتاردرمانی با مراجعین، بررسی وضعیت و در صورت لزوم ارجاع به سایر متخصصین مثل روان‌پزشک و انجام ارزیابی سلامت روان برای تشخیص و شناسایی مشکلات می‌شود.

تحصیلات لازم برای روانشناس شدن چیست؟

حداقل مدرک تحصیلی موردنیاز برای استخدام روانشناس، مدرک کارشناسی روانشناسی است. بااین‌حال در هر حوزه ممکن است مدارک تحصیلی بالاتر در اولویت جذب و استخدام باشند. مثلا ممکن است با مدرک لیسانس بتوانید به‌عنوان روانشناس مدرسه یا روانشناس سازمانی استخدام شوید؛ اما بسیاری از مدارس، سازمان‌ها و مراکز دیگر مدرک کارشناسی ارشد یا حتی دکترا را به‌عنوان شرایط احراز شغل مورد توجه قرار می‌دهند.

روانشناسی چه مشاغل و حوزه‌هایی را در بر می‌گیرد؟

روانشناسان در حین تحصیل در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد، دانش و تجربه لازم برای این موقعیت شغلی را کسب می‌کنند. بااین‌حال، فعالیت و تجربه عملی در یک زمینه خاص می‌تواند به عمیق‌تر شدن مهارت‌ها و تجربه آن‌ها کمک زیادی کند. روانشناسان می‌توانند در موقعیت‌های شغلی مختلف مثل همکاری در تحقیقات بالینی، کلینیک‌های روانشناسی خصوصی، استخدام روانشناس در بیمارستان یا مدارس استخدام شوند. همچنین ممکن است یک گروه سنی خاص مثل کودکان یا نوجوانان را به‌عنوان زمینه تخصصی خود انتخاب کنند یا به‌طور ویژه در مورد برخی اختلالات روانی مثل اختلال خوردن یا اضطراب به‌طور تخصصی فعالیت کنند. روانشناس کودک، روانشناس رشد، روانشناس آموزشی، روانشناس توان‌بخشی، روانشناسی رفتار کاربردی و روان‌شناسی قانونی چند نمونه از انواع زمینه‌های کاری روانشناسان هستند.

اگرچه یک روانشناس باید درک کامل و جامعی از تمام جنبه‌های روان انسان داشته باشد، اما تخصصی کردن فعالیت می‌تواند باعث متمایز شدن روانشناس از دیگر همکارانش شود.

روانشناس مشاور: به مراجعین کمک می‌کند درک بهتری از مشکلات و مسائل شخصی، محل کار یا اجتماع داشته باشند و مواجهه بهتری با آن‌ها داشته باشند. مشاور بیشتر بر نحوه مقابله و مدیریت موقعیت‌ها تمرکز می‌کند و به مراجع کمک می‌کند با شناسایی نقاط قوت بتوانند موقعیت‌های مختلف را بهتر مدیریت کنند.

روانشناس بالینی: اختلالات روانی، عاطفی و رفتاری را ارزیابی و شناسایی و درمان می‌کند. روانشناس بالینی به افراد کمک می‌کند با آسیب‌های روانی و مشکلات مختلف زندگی شخصی و کاری خود بهتر مواجه شوند. روانشناس بالینی از روش‌های مختلفی به بیماران کمک می‌کند و از متدهای متفاوتی ممکن است استفاده کند. بااین‌حال، به‌طورکلی روند کار شامل گفتگودرمانی، انجام آزمایش‌های تشخیصی، روان‌درمانی فردی، خانوادگی یا گروهی است.

روانشناس پزشکی قانونی: این فرد اصول روان‌شناختی را در سیستم قضایی و کیفری پیاده می‌کند و به قضات، وکلا و سایر کارشناسان حقوقی به درک بهتر جنبه‌های روان‌شناختی پرونده‌های خاص کمک می‌کند. این روانشناسان معمولاً به‌عنوان شاهد کارشناس و معتبر در دادگاه‌ها حضور پیدا می‌کنند و در زمینه امور خانوادگی، مدنی یا کیفری تخصص دارند.

روانشناس رشد: پیشرفت و تکامل روان‌شناختی فرد را در طول زندگی بررسی می‌کند. اکثر روانشناسان رشد روی درمان کودکان و نوجوانان تمرکز دارند؛ اما ممکن است برخی از آن‌ها تمرکزشان را روی مقوله پیری و مشکلات پیش روی بزرگ‌سالان نیز قرار دهند.

روانشناس صنعتی و سازمانی: سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ برای بهبود کیفیت زندگی کاری و افزایش رضایتمندی نیروی انسانی خود اقدام به استخدام روانشناس صنعتی و سازمانی می‌کنند. این روانشناسان با استفاده از اصول روان‌شناختی و روش تحقیق، مشکلات و مسائل محیط کار را حل می‌کنند و برای افزایش بهره‌وری در محیط کار، مدیریت و سبک‌کار کارمندان و بهبود روحیه کارکنان راهکارهایی ارائه می‌کنند. روانشناس صنعتی و سازمانی با برنامه‌ریزی سیاست‌های سازمانی، فرآیندهای جذب و گزینش و آموزش کارمندان و … به مدیران مجموعه کمک می‌کند.

استخدام روانشناس توان‌بخشی: این روانشناسان با افراد با معلولیت جسمی-حرکتی کار می‌کنند و به بهبود کیفیت زندگی آن‌ها کمک می‌کنند. همچنین به بهبود و سلامت روان افرادی که تجربه بیماری سخت یا تصادفی وحشتناک داشته‌اند نیز کمک زیادی می‌کنند. روانشناس توان‌بخشی ممکن است در قالب یک تیم و در کنار متخصصین فیزیوتراپ و معلمین کار کنند تا به نتایج آموزشی، یادگیری و روانی بهتری دست پیدا کنند.

روانشناس مدرسه: این افراد برای حل اختلالات آموزشی و اختلالات رشدی از اصول روان‌شناختی استفاده می‌کنند و می‌توانند به رفع مشکلات یادگیری و رفتاری دانش آموزان کمک کنند. همچنین با ارزیابی عملکرد دانش آموزان به آن‌ها و خانواده‌هایشان مشاوره و راهکارهایی ارائه می‌کنند. علاوه بر این، روانشناس مدرسه با همکاری سایر متخصصین و معلمین، برنامه ریزیهایی برای پیشرفت تحصیلی، یادگیری و استراتژی‌ها و قوانین اداری، تدوین و اجرا می‌کند.

حرف آخر

در این مقاله سایت استخدامی جاب ویژن راجع به موقعیت شغلی روانشناس و موقعیت‌های استخدام روانشناس صحبت کردیم تا دید جامع و کاملی از بازار کار این حرفه پیدا کنید. زندگی پرسرعت و پرمشغله امروزی، افزایش استرس و اضطراب زندگی، پیر شدن جمعیت و افزایش حس تنهایی و ناکامی در دنیای رقابتی امروز باعث افزایش احساسات ناخوشایند در افراد می‌شود و کیفیت و رضایتمندی آنان از زندگی را به طریقه منفی تحت تأثیر قرار می‌دهد. از همین رو، نیاز به تخصص و راهنمایی‌های روانشناس بیش از قبل احساس می‌شود و افراد زیادی برای بهبود کیفیت زندگی خود برای درمان به روانشناس مراجعه می‌کنند. علاوه بر درمان فردی، روانشناسان به سازمان‌ها و محیط‌های کاری کمک می‌کنند کارکنان رضایت بیشتری از شغل خود داشته باشند و در نتیجه عملکرد و بازدهی کارکنان بالاتر برود.

در حال حاضر در سایت استخدامی جاب ویژن موقعیت‌های شغلی مختلفی برای استخدام روانشناس، مشاور تحصیلی-آموزشی و مددکار اجتماعی وجود دارد و با بررسی آگهی‌ها می‌توانید فرصت شغلی مناسبی پیدا کنید و هرچه زودتر استخدام شوید.

0
کــارمـا :
152
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
jobvisionseo