اجرای نمای خشک (نمای تهویه شونده)

5 ماه پیش - خواندن 1 دقیقه

مرکز جامع سرطان فرشچیان

نمای خشک یا همان نمای تهویه شونده به نمایی گفته می‌شود که در آن برای اتصال پوشش نما به ساختمان، از نوعی سیستم نصب سبک با اتصالات مکانیکی و بدون ملات استفاده می‌شود. در نمای خشک مصالحی که پوسته ساختمان را تشکیل می‌دهند، به اندازه‌ای از دیواره اصلی فاصله دارند. نمای خشک از لایه‌های متعددی تشکیل شده است که شامل پوسته بیرونی، فضای داخلی تهویه پذیر، لایه عایق حرارتی و دیواره داخلی ساختمان می‌شود که همه لایه‌ها به وسیله سازه‌های فولادی و آلومینیومی، به سازه ساختمان متصل شده‌اند.

تفاوت فنی بین نمای معمولی و نمای خشک چیست؟

همانگونه که از عنوان نمای خشک بر می‌آید، تفاوت اصلی این نما با نمای ملاتی، در نوع اتصال مصالح نما به سازه ساختمان می‌باشد. به این تریتب که بر خلاف نمای ملاتی در اجرا و نصب نمای خشک، ملات حذف می‌شود و سطح رویه که شامل سرامیک، سنگ، سمنت برد، HPL و … می باشد به وسیله یک سری اتصالات مکانیکی عمدتاً فلزی به سازه ساختمان متصل می‌گردد.

انواع نمای خشک (تهویه شونده) کدامند؟

نمای خشک با توجه به نوع قرارگیری اتصالات مورد استفاده در آن به دو دسته مشهود، نمایان یا Visible و نامشهود، غیرنمایان یا Invisible تقسیم می‌شوند.

سیستم‌های نمای خشک مشهود به آن دسته از سیستم‌های نصب نمای خشک اطلاق می‌شود که قسمتی از بست‌های مورد استفاده جهت نگهداشتن سرامیک ، از بیرون قابل مشاهده هستند.

می‌توان جهت جلب توجه کمتر، قسمت‌های نمایان بست‌ها را همرنگ سطح رویه، رنگ کرد. البته باید توجه داشت که به جهت اینکه این بست‌ها در معرض عوامل جوی قرار دارند، میبایست از رنگ‌های پایدار در برابر عوامل جوی استفاده شود.

سیستم‌های نمای خشک نامشهود نیز به سری دیگری از سیستم‌ها گفته می‌شود که بست‌های مورد استفاده در این سیستم‌ها ، پس از نصب نما قابل مشاهده نمی‌باشند. در این سیستم‌ها، پیش از نصب، عملیاتی بر روی سطح رویه انجام می‌گیرد. این عملیات ممکن است بسته به نوع سیستم به صورت سوراخ و یا شیارهایی در پشت یا لبه‌های مصالح رویه باشد.

0
کــارمـا :
31
شرکت فنی مهندسی زیباآشیان پارس، خلاق در فناوری سیستم های نمای مدرن
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
08110631094