الگوریتم های گوگل یا الگوریتم رضایت کاربران؟

2 سال پیش - خواندن 8 دقیقه

الگوریتم های گوگل: الگوریتم جستجوی Google یک سیستم پیچیده است که به گوگل امکان می دهد مرتبط ترین صفحات را برای یک جستجوی خاص پیدا کند، رتبه بندی کند و نمایش دهد.

به طور دقیق، کل سیستم رتبه بندی متشکل از الگوریتم های مختلفی است که عوامل مختلفی از جمله کیفیت، مرتبط بودن یا قابلیت استفاده صفحه را در نظر می گیرند.

الگوریتم های گوگل

الگوریتم جستجوی گوگل چگونه کار می کند؟

فاکتورهای زیادی وجود دارد که بر نتایج حاصل برای یک پرسش خاص دخیل هستند.

ما از ۵ قسمت اصلی (که به طور رسمی توسط گوگل لیست شده است) استفاده خواهیم کرد که بر نتایج حاصل برای یک پرسش خاص (query) تأثیر می گذارد:

۱. معنی query یا پرسش

برای بازگرداندن نتایج مربوطه، گوگل باید بفهمد کاربر دقیقاً چه چیزی را جستجو می کند و هدف جستجوی او چیست.

آنها باید موارد مختلف را درک و ارزیابی کنند:

معنی کلمات – معنی دقیق کلمات مورد استفاده در زبان محلی چیست؟

هدف جستجوی پُشتِ پرسش – کاربر با استفاده از پرسش خاص چه چیزی را می خواهد؛ تعریف، بررسی، خرید، پیدا کردن یک وب سایت خاص؟

نیاز به تازه بودن محتوا – آیا زمان درخواست و پرسش؛ حساس است و به اطلاعات تازه ای نیاز دارد؟

گاهی اوقات بسیار ساده است. اگر کسی از عبارت جستجو “خرید آیفون جدید” استفاده کند، از همه جنبه ها؛ معنی، قصد و نیاز به تازگی محتوا کاملاً واضح است.

اما گاهی اوقات، به ویژه با سوالات کلی و عمومی، درک دقیق منظور کاربر دشوار است. در این موارد، گوگل آنچه را به عنوان بهترین نتیجه می داند نشان می دهد اما گزینه های اضافی را نیز ارائه می دهد که به تعیین نتایج جستجو کمک می کند.

۲. مرتبط ترین صفحات

دوم، موتور جستجو باید پیدا کند که چه صفحاتی مربوط به جستجو هستند. به عبارت دیگر؛ یافتن صفحاتی که به بهترین وجه به پرسش جستجوی کاربر پاسخ می دهند.

این کار را با خزیدن (crawl) و فهرست کردن (index) منظم تمام وب سایت ها در اینترنت و تجزیه و تحلیل محتوای آنها انجام می دهد.

۳. کیفیت محتوا

به احتمال زیاد میلیون ها صفحه برای هر درخواست جستجو وجود دارد، بنابراین گوگل باید صفحاتی را که محتوای با کیفیت ارائه می دهند اولویت بندی کند و نمایش دهد بر اساس ۳ اصل زیر:

  • تجربه و تخصص  (Expertise)
  • اعتبار   (Authoritativeness)
  • اعتماد    (Trustworthiness)

۴. قابلیت استفاده از صفحات

این شامل جنبه های فنی مانند:

  • پاسخگویی صفحه (Page responsiveness)
  • ظاهر صحیح در همه مرورگرها
  • سرعت صفحه
  • امنیت وب سایت

توجه: گوگل با گذشت زمان، بیشتر و بیشتر سیگنال های تجربه صفحه (page experience) را در الگوریتم های رتبه بندی خود قرار می دهد.

۵. شرایط فردی

اینها ممکن است شامل مواردی مانند:

  • مکان کاربر
  • تاریخچه جستجوها
  • تنظیمات جستجو

فاکتورهایی که بر نتایج حاصل برای یک پرسش خاص در موتور جستجوی گوگل دخیل هستندفاکتورهایی که بر نتایج حاصل برای یک پرسش خاص در موتور جستجوی گوگل دخیل هستند

 

گوگل هزاران کارمند خارجی را استخدام می کند برای ارزیابی نتایج واقعی جستجو و ارزیابی کیفیت صفحات رتبه بندی شده.

گوگل توضیح می دهد که چگونه آنها از داده ها استفاده می کنند:

لازم به ذکر است که این رتبه بندی مستقیماً بر نحوه رتبه بندی این صفحه یا سایت در جستجو تاثیر نمی گذارد. هیچکس در مورد “معتبر بودن” یا “قابل اعتماد بودن” تصمیم گیری نمی کند.

بنابراین رای دهندگان مستقیماً بر نتایج و رتبه بندی تاثیر نمی گذارند اما از داده های جمع آوری شده از رای دهندگان برای بهبود الگوریتم گوگل استفاده می شود.


به روز رسانی الگوریتم گوگل

به طور کلی، می توانیم بروزرسانی های الگوریتم گوگل را به دو دسته تقسیم کنیم:

  1. به روزرسانی های جزئی
  2. به روز رسانی های اصلی

گوگل اغلب الگوریتم خود را تغییر می دهد. و منظور ما اکثراً چندین بار در روز است. بیشتر این تغییرات بسیار اندک است و کاربران متوجه آنها نمی شوند.

علاوه بر این به روزرسانی های کوچک، گوگل هر ساله چند مورد از به روزرسانی های مهم الگوریتم های اصلی را ارائه می دهد. اینها معمولاً در گردهمایی های سئو؛ سر و صدای زیادی ایجاد می کنند و اغلب نام های جذابی پیدا می کنند.

مهمترین به روزرسانی های هسته اصلی الگوریتم

Panda (2011)

الگوریتم پاندا

گوگل پاندا برای اولین بار در فوریه ۲۰۱۱ به عنوان بخشی از تلاش گوگل برای از بین بردن تکنیک های سئو کلاه سیاه و اسپمِ وب راه اندازی شد.

در آن زمان، شکایات کاربران در مورد افزایش نفوذ “content farms” یا همان مزارع محتوا بیداد می کرد.

در ژانویه ۲۰۱۱ ،  Business Insider عنوانی را با این مضمون منتشر کرد:

الگوریتم جستجوی Google خراب شده است، زمان بازگشت به سمت کنترل است.

گوگل پاندا برای کاهش رتبه بندی سایت های کم کیفیت طراحی شده است؛ سایت هایی که ارزش کمتری برای کاربران دارند، محتوای سایت های دیگر را کپی می کنند یا سایت هایی که خیلی مفید نیستند.

در عین حال، رتبه های بهتری را برای سایت های با کیفیت بالا، سایت هایی با محتوای اصیل و اطلاعات مانند تحقیق؛ گزارش های عمیق؛ تجزیه و تحلیل دقیق و … فراهم می کند.

آنچه پاندا به دنبال آن است اطلاعات کاملاً منحصر به فردی است که ارزش فوق العاده ای را برای کاربران فراهم می کند.

پاندا یک فیلتر است که روی صفحات با کیفیت پایین، محتوای کوتاه و محتوای تکراری متمرکز شده است. در سال ۲۰۱۶ در الگوریتم اصلی گنجانده شد و به طور منظم عرضه می شود.

Penguin (۲۰۱۲)

پنگوئن یک به روزرسانی مهم الگوریتم که بر روی هر نوع لینک دستکاری شده (با کیفیت پایین، هرزنامه، بی ربط، بهینه سازی بیش از حد)  و مقابله با پر کردن کلمات کلیدی در متن متمرکز شده است.

گوگل Penguin Update را در آوریل ۲۰۱۲ راه اندازی کرد.

(۲۰۱۳) Hummingbird

الگوریتم مرغ مگس خوار

به روزرسانی مرغ مگس خوار یا  Hummingbird نحوه درک و تفسیر گوگل از سوالات جستجو را بهبود بخشید.

نحوه عملکرد: الگوریتم Hummingbird به Google کمک می کند تا سوالات جستجو را بهتر تفسیر کند و نتایجی را ارائه دهد که با هدف جستجوگر مطابقت داشته باشد.

Pigeon (2014)

کبوتر یا Pigeon بر بهبود نتایج محلی از نظر کیفیت و دقت تمرکز دارد.

(۲۰۱۵) Mobile Update

بروزرسانی موبایل یا Mobile Update در گردهمایی های SEO با نام Mobilegeddon نیز شناخته می شود. این بروزرسانی، صفحات مناسب برای موبایل در نتایج جستجوی تلفن همراه را ارجَحیت می دهد.

در ۲۱ آوریل ۲۰۱۵ ،Google الگوریتم جدیدی برای رتبه بندی مناسب برای موبایل منتشر کرد که برای افزایش صفحات مناسب برای موبایل در نتایج جستجوی تلفن همراه گوگل طراحی شده است.

امروزه، گوگل همه وب سایت ها را بر اساس سرعت و کاربرپسندی نسخه موبایل آنها رتبه بندی می کند.

RankBrain (2015)

رنک برین به ارائه نتایج جستجوی مرتبط تر کمک می کند.

Fred (2017)

فِرد یک بروزرسانی تأیید نشده است که به نظر می رسید بیشتر روی محتوای بی کیفیت و تبلیغ محور متمرکز است که دستورالعمل های کیفیت جستجوی گوگل را نقض می کند.

Medic (2018)

این بروز رسانی همانطور که از اسمش پیداست به دلیل تمرکز بر فضای پزشکی و بهداشتی، نام Medic Update را به خود گرفته است.

این بروزرسانی  “بروزرسانی پزشکی” لقب گرفته است.

این بروز رسانی به شدت تحت تأثیر صفحات به اصطلاح YMYL ( Your Money Your Life – پول شما زندگی شما) است، به ویژه محتوای مربوط به سلامتی.

YMYL چیست؟ صفحات “پول شما یا زندگی شما” صفحه هایی هستند که روی پول و رویدادهای زندگی تمرکز کرده اند.

صفحه هایی که اطلاعات پزشکی یا بهداشتی را ارائه می دهند و می توانند بر سلامت جسمی شما تاثیر بگذارند.

صفحاتی که در مورد مسائل مهم زندگی که می توانند بر شادی و امور مالی آینده شما تأثیر بگذارند مشاوره ارائه می دهند، مانند صفحه هایی که مشاوره حقوقی یا مالی ارائه می دهند.

صفحاتی که اطلاعات شخصی را درخواست می کنند، مانند شماره شناسایی شخصی ،شماره حساب بانکی، شماره گواهینامه رانندگی و غیره که می توانند برای سرقت هویت استفاده شوند.

صفحاتی که برای معاملات پولی مورد استفاده قرار می گیرد، کاربران ممکن است اطلاعات اعتبار حساب یا حساب بانکی خود را در آن بدهند به عنوان مثال، هر صفحه ای که به شما امکان خرید چیزی را می دهد.

صفحاتی که در مورد تصمیمات مهم زندگی مانند مشاوره در زمینه والدین، خرید خانه، وسیله نقلیه و غیره مشاوره ارائه می دهند.

Bert (2019)

بِرت بر درک بهتر و عمیق تر جستجو متمرکز شده است.


درصورت بروزرسانی الگوریتم گوگل چه کاری انجام دهیم؟

صبور باشید – بیشتر به روزرسانی های اصلی برای چندین روز شروع می شوند، بنابراین همیشه خوب است که صبر کنید تا غبار بریزد. عجله در “رفع مشکلات سریع” می تواند بیشتر از این که به سود شما باشد آسیب زننده باشد.

به منابع معتبر اعتماد کنید -منتظر تجزیه و تحلیل کارشناسان و مجله های معتمد مانند Search Engine Journal یا Moz باشید.

اطمینان حاصل کنید که به یک راه حل نیاز دارید – گاهی اوقات، بهترین کاری که می توانید انجام دهید بعد از اینکه توسط یک به روزرسانی تحت تاثیر قرار گرفتید، کاری انجام ندهید. بسیاری از به روزرسانی ها پس از گذشت دو هفته کمی بهبود یافته یا دوباره برگردانده شده اند، بنابراین مطمئن شوید که مواردی را که نیازی به اصلاح ندارند برطرف نمی کنید.

بهبود – اگر متوجه می شوید که مشکلی در وب سایت شما وجود دارد که ممکن است دلیل افت رتبه شما باشد، وقت آن است که آن را برطرف کنید. یا شاید دوباره کل استراتژی سئو خود را بازنویسی کنید تا بیشتر به کیفیت توجه کنید تا کمیت.

پیشنهاد مقاله: سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه، انتخابی بین طلا و مس!

ممنون که تا انتهای این مقاله همراه من بودید.


2
کــارمـا :
42
سلام لحظه هاتون پر از صلح و مهربانی. من مهدی قلی پور هستم، اینجام تا از دنیای زیبای سئو و بهینه سازی سایت براتون مطلب بزارم. ممنون که همراهمی☺
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
mehdi_gholipour