انواع زگیل تناسلی مردان و زنان؛ علت و تشخیص

1 سال پیش - خواندن 2 دقیقه

زگیل تناسلی جزء شایع ترین بیماری های عفونی مقاربتی شناخته می شود و از آنجایی که به شدت مسری است تنها 1 بار ارتباط جنسی با فرد آلوده باعث ورود ویروس به بدن فرد می گردد و به دنبال آن ممکن است زائده هایی در اطراف ناحیه ی تناسلی، واژن و یا مقعد ایجاد شود.

اکثرا افراد مبتلا ناخواسته و بدون اطلاع از داشتن بیماری آن را به دیگران انتقال می دهند.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی ،  واژن و زگیل مقعدی چیست؟ این زائده های ناخوشایند که با نام زگیل های مقاربتی شناخته می‌شوند و در انگلیسی با اصطلاح Genital Warts نام برده می شود، نوعی بیماری پوستی عفونی هستند که در دسته ی عفونت های آمیزشی (STD) قرار می گیرند. انتقال زگیل تناسلی در اثر تماس مستقیم پوست با پوست فرد آلوده یا از طریق روابط جنسی میان افراد صورت می گیرد.

عامل اصلی ایجاد بیماری زگیل تناسلی عفونی نوعی ویروس DNA دار با نام HPV یا پاپیلومای انسانی است که بیش از 100 تیپ مختلف آن تا به امروز شناسایی شده است.

میزان شیوع این بیماری در مردان و زنان تقریبا به یک اندازه است و حتی کودکان هم ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. اگر در کودکان به خصوص اطفال زیر دو سال این عفونت را مشاهده کردید، دو عامل زیر را در نظر بگیرید:

  • تماس دست آلوده با پوست
  • تجاوز و سواستفاده ی جنسی از کودک

با توجه به الگوها و تغییر عادات جنسی افراد در جوامع امروزی، مطالعات نشان می دهد که سن ابتلا به این بیماری بسیار کاهش یافته است. امروزه بیشترین طیف سنی که به این بیماری مبتلا می شوند در فاصله های 12 تا 35 سال قرار دارند.

زگیل تناسلی زنان

هنگامی که علائم و نشانه های زگیل تناسلی در زنان رخ می دهد، بسیاری از آنها شامل خارش، سوزش یا حساسیت در داخل و اطراف واژن است. سایر علائم و نشانه های زگیل تناسلی در زنان عبارتند از: ظاهری راه راه یا گل کلم مانند داشته باشد.

HPV می تواند سلول های واژن و اطراف فرج را آلوده کند. اگر خانمی مبتلا به HPV کم خطر باشد، ممکن است زائده را روی فرج خود ببیند. این زائده ها ممکن است به صورت زیر ظاهر شوند.
اگر زائده ها درمان نشده باقی بمانند و به صورت پراکنده رشد کنند، احتمال ابتلا به سرطان واژن بالا می رود. برخی از علائم سرطان واژن عبارتند از:

  • خونریزی بعد از رابطه جنسی
  • ترشح غیر معمول
  • یک توده در واژن
  • درد هنگام رابطه جنسی

genital warts / cliniczarei

0
کــارمـا :
43
کلینیک زارعی | درمان بیماریهای نشیمنگاهی با لیزر (شقاق، فیستول، کیست مویی، زگیل تناسلی و بواسیر)
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
cliniczarei