انواع کمپرسور ها

3 سال پیش - خواندن 2 دقیقه

کمپرسور به عنوان قلب تپنده و مهم ترین عضو سیستم هوای فشرده می باشند که با توجه به نوع عملکرد خود به چند دسته تقسیم می شوند جهت دریافت اطلاعات بیشتر ادامه مطلب را مطالعه بفرمایید

به طور کلی انواع کمپرسور ها دونوع می باشند:

  •  کمپرسورهای دینامیک: این نوع از کمپرسور بازدهی بسیار بالایی داشته و از توانایی بسیار بالایی در انتقال حجم و دبی برخوردار است اما قابلیت ایجاد فشار بالا را نیز ندارد. بنابراین در فشار های پایین با حجم و دبی بالا از آن استفاده می شود. در این کمپرسور انتقال انرژی به صورت دایمی می باشد و شامل دو نوع است که عبارت اند از:
  • گریز از مرکز
  • جریان محوری
  •  کمپرسور جابجایی مثبت: تقریبا بالعکس مورد بالا می باشد به این صورت که انتقال انرژی در این کمپرسور به صورت متناوب بوده و فشار تولید شده نیز شدید تر و قدرت تراکم نیز بیشتر می باشد. و حجم انتقال دبی نسبت به دینامیک کمتر است. کمپرسور دیزلی یکی از انواع آن می باشد اما به صورت کلی جابجایی مثبت شامل دو نوع است که در ادامه به آن اشاره می کنیم:
  • رفت و برگشتی
  • دورانی

کمپرسور گریز از مرکز

عملکر این کمپرسور به این صورت است که گاز به وسیله پره های شعاعی وارد مرکز چرخ پروانه شده و توسط نیروی گریز از مرکز به به سمت چرخ پروانه به بیرون با شدت پرتاب می شود. و سپس وارد یک محفظه حلزونی شده به وسیله این محفظه انرژی جنبشی به فشار استاتیک تبدیل می شود. در نهایت وارد چرخ پروانه بعدی می شود.


کمپرسور محوری

در این نوع کمپرسور هوا از میان پره های ثابت و متحرک در انتهای محور گردان عبور کرده با این فرایند سرعت هوا به تدریج زیاد می شود.


کمپرسور دورانی

در این نوع از کمپرسور هوا به داخل مکش داده شده و بعد از فشرده سازی به بیرون رانده شده, انجام مکش به وسیله پروانه های چند پره با شکل و فرم خاص و یا به صورت مارپیچی روی بدنه محور انجام می شود.


کمپرسور رفت و برگشتی

همانطور که از اسم این نوع کمپرسور مشخص است فشرده سازی هوا به وسیله عملیات رفت و برگشتی انجام می شود به این صورت که پیستون موجود به وسیله یک میل لنگ به حرکت در آمده و تولید فشار  می کند. اگر پیستون به عقب کشیده شود سبب ایجاد محیط خلا و در نتیجه مکش هوا می شود و در صورتی که پیستون به سمت جلو حرکت کند هوا را فشرده و به بیرون هدایت می کند.


0
کــارمـا :
44
هواکوب نمایندگی فروش انواع کمپرسورهای صنعتی و غیر صنعتی در ایران می‌باشد. برای مشاهده خدمات این مجموعه به وبسایت هواکوب به نشانی " https://havakoob.com/ " مراجعه کنید.
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
havacaransepanta.co