بعد از بارداری چه اتفاقی برای واژن شما می افتد؟

2 سال پیش - خواندن 5 دقیقه

بدن شما در طول بارداری تغییرات زیادی را تجربه می کند: واژن، شکم، سینه ها، پوست و موهای شما همگی می توانند در طول بارداری و بعد از تولد و زایمان متفاوت به نظر برسند. رشد یک انسان کامل همیشه آسان نیست و بدن شما در نتیجه تغییر خواهد کرد

برخی از تغییرات به وضوح قابل مشاهده هستند، مانند آن خط تیره ای که می تواند روی شکم شما ظاهر شود، که به عنوان خط سیاه شناخته می شود. برخی دیگر ممکن است چندان قابل مشاهده نباشند. بسیاری از زنان تعجب می‌کنند که بارداری چه تأثیری بر واژن آن‌ها می‌گذارد، و اینکه آیا زایمان برای همیشه باعث کشیده شدن آن می‌شود.

نگرانی های پس از بارداری

واژن شما ساختاری است که در داخل بدن شما قرار دارد. هر چیزی که در خارج می‌بینید، از جمله لابیا (چین‌ها یا «لب‌ها»)، کلیتوریس، و مونس پوبیس (تپه‌ای که در آن موهای ناحیه تناسلی رشد می‌کند) بخش‌هایی از فرج هستند، نه واژن. دهانه واژن جایی است که خون قاعدگی در آن می گذرد و نوزاد هنگام زایمان بیرون می آید

کشش

واژن شما در طول زایمان کشیده می شود تا بتواند به کودک اجازه عبور از کانال زایمان را بدهد. یک مطالعه نشان داد که عضلات کف لگن درگیر در هنگام تولد می توانند بیش از سه برابر میزان طبیعی خود را کشش دهند.

واژن به گونه ای طراحی شده است که کشش می یابد و کودک را در خود جای می دهد. پس از زایمان، بافت معمولاً به حالت قبل از بارداری منقبض می شود.

واژن ممکن است پس از بچه دار شدن شل شود، زیرا عضلات کف لگن اطراف واژن کشیده می شوند. این تغییر می تواند بر اساس چندین عامل، مانند اندازه جنین شما، هر گونه عارضه در حین زایمان، و تعداد نوزادی که قبلاً به دنیا آورده اید، بارزتر باشد. عوامل ژنتیکی و اضافه وزن نیز موثر است

انجام تمرینات کف لگن مانند Kegels می تواند به تقویت کف لگن شما بعد از نوزاد کمک کند. با پزشک خود صحبت کنید تا متوجه شوید چه زمانی به اندازه کافی برای شروع این تمرینات بهبود یافته اید.

تغییر در ظاهر

اکثر تغییرات در ظاهر فرج و دهانه واژن که ممکن است بعد از بارداری رخ دهد، موقتی هستند. با این حال، هایپرپیگمانتاسیون ممکن است دائمی باشد. زایمان همچنین ممکن است باعث تورم یا تغییر رنگ ناشی از بارداری یا روند زایمان شود.

این تورم و تغییر رنگ ممکن است چه سزارین یا زایمان طبیعی داشته باشید، به دلیل هورمون های بارداری. بسته به مدت و شدت زایمانی که طی کرده اید، خود فرآیند زایمان می تواند منجر به تورم شود. زایمان ابزاری مانند فورسپس یا کمک خلاء نیز ممکن است در تورم موثر باشد.

اشک یا درمان اپیزیوتومی

کشش، پارگی و پارگی می تواند در اطراف دهانه واژن در طول زایمان اتفاق بیفتد. این جراحات باید با زمان کمی بهبود یابد. در حالی که نسبت به گذشته کمتر رایج است، اپیزیوتومی گاهی اوقات برای کمک به ایجاد فضا برای کودک ضروری است.

اپیزیوتومی زمانی است که پزشک یا ماما یک برش کوچک در پرینه (پوستی که مقعد را به دهانه واژن متصل می کند) ایجاد می کند تا فضای بیشتری برای عبور نوزاد ایجاد کند.


به طور کلی، اپیزیوتومی در حدود سه تا شش هفته بهبود می‌یابد و در برخی موارد می‌تواند جای زخم باقی بگذارد. مقدار بافت اسکار بستگی به میزان درگیر شدن پرینه و سایر آسیب های بافت دارد. این بافت اسکار معمولاً قابل توجه نیست و بر ظاهر یا عملکرد واژن شما تأثیر نمی گذارد.

آیا واژن بعد از زایمان کشیده می‌شود؟

به نظر شما دلیل گشادی واژن بعد از زایمان چیست؟ برای تولد کودک به روش زایمان طبیعی، انعطاف پذیری آناتومی بدن زنان، عضلات لگن و هورمون ها به مادران کمک می‌کند تا یک انسان را به دنیا آورند. پس کاملا طبیعی است که بدن زنان در طی نه ماه بارداری با تغییرات زیادی همراه باشد. معمولا شکم، سینه، واژن، پوست و مو زنان قبل از زایمان با بعد از زایمان کاملا متفاوت است. برخی از این تغییرات مانند ترک های پوستی به راحتی قابل مشاهده هستند که بعد از زایمان بر روی پوست مادر باقی می‌ماند. اما برخی تغییرات دیگر خیلی قابل مشاهده نیستند و به همین دلیل خیلی از مادران از این عوارض بی‌خبرند. گشادی واژن بعد از زایمان، یکی از همین عوارض است. پس در این مطلب با ما همراه باشید تا در مورد تغییر واژن بعد از زایمان صحبت کنیم.

 علت های گشادی واژن را بهتر بشناسید 

 زایمان، مهم ترین دلیل گشادی واژن 

یکی از مهم ترین دلایل گشادی واژن در زنان، زایمان طبیعی است. در هنگام زایمان طبیعی، کودک برای عبور از کانال زایمان و ورودی واژن، نیاز به کشیده شدن عضلات واژن دارد. به همین علت، عضلات واژن با تنش های زیادی روبه رو می‌شوند که در نتیجه باعث شل شدن و گشادی واژن بعد از زایمان می‌شود. البته این اتفاق کاملا طبیعی است و تنها پس از چند روز، واژن به عقب کشیده شده و به حالت قبل بر می‌گردد. اما همیشه هم اینطور نیست و در برخی از مواقع، ممکن است واژن هیچ‌گاه به شکل اولیه خود بر نگردد.

 ژنتیک یکی دیگر از عوامل گشادی واژن 

در مورد تاثیر زایمان طبیعی بر واژن در مشاوره فمیلیکو صحبت کردیم و حالا نوبت به معرفی برخی از عوامل دیگر است که می‌تواند شما را درگیر مشکل گشادی واژن کند. یکی از این عوامل، ژنتیک است. برخی از زنان به طور طبیعی واژن گشادتری نسبت به سایر زنان دارند که بیشتر به ضعیف بودن عضلات واژن آن‌ها مربوط می‌شود. بنابراین می‌توان گفت ژنتیک، یکی دیگر از عوامل شایع شل شدن واژن در زنان است.

منبع:

https://familico.ir/vagina-after-pregnancy/

https://www.verywellfamily.com/what-happens-to-your-vagina-after-pregnancy-4156275
https://www.healthline.com/health/parenting/your-pelvic-floor-explained

0
کــارمـا :
437
کمک کنیم آرامش بیشتری داشته باشیم.................
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
psychologist