بیوگرافی علی دایی

1 سال پیش - خواندن 3 دقیقه


علی دایی متولد 14 بهمن 1348 در اردبیل ، بازیکن و مربی فوتبال است . وی فارغ التحصیل لیسانس متالوژی از دانشگاه صنعتی شریف و فوق لیسانس تربیت بدنی و دکترای رشته جامعه شناسی ورزشی از دانشگاه آزاد می باشد . او با 192 سانتی متر قد و زمان بازیکنی با 88 کیلو گرم وزن مهاجم بود . در این مطلب بیوگرافی کامل علی دایی را برای شما می نویسیم
چکیده ای از بیوگرافی علی دایی
نام و نام خانوداگی : علی دایی
تاریخ تولد :  ۱ فروردین ۱۳۴۸
محل تولد :  اردبیل، ایران
قد :  ۱۹۳ سانتی‌متر
پست : مهاجم
سمت : سرمربی فوتبال
خانواده دایی
علی دایی بعنوان فرزند سوم خانواده در اردبیل به دنیا آمد . چهار برادر بنام های «عبدالله» ، «محمد» ، «حسن» و «حسین» دارد .
تنها خواهرش در 15 امین روز زندگی اش به دلیل بیماری فوت کرد . پدرش راننده کامیون و مادرش خانه دار است .
تحصیلات علی دایی
علی دایی در سال 1366 در رشته مهندسی عمران ، دانشگاه شریف پذیرفته شد . ولی به دلیل بازی فوتبال در گزینش ورودی به دانشگاه ناکام ماند .
ولی در ادامه  ، فارغ التحصیل لیسانس مهندسی متالوژی از دانشگاه صنعتی شریف و فوق لیسانس تربیت بدنی از دانشگاه آزاد شد . هم چنین دانشجوی دکترای واحد علوم تحقیقات رشته جامعه‌ شناسی ورزش شد .
بازی در بایرن مونیخ
علی در بایرن مونیخ عنوان اولین بازیکن آسیایی را که در جام‌ باشگاه‌های اروپا بازی کرده است را به دست آورد. دایی در مونیخ بازیکن مورد علاقه طرفداران تیم بایرن به شمار می‌رفت اما مربیان این تیم همچون طرفداران به وی علاقه نداشتند و به همین خاطر دایی فرصت زیادی برای بازی در این تیم را به دست نیاورد.
وی پیش از آن که قراردادش با بایرن مونیخ تمام شود و در سال ۲۰۰۰ راهی هرتا برلین شد. دایی در هرتا برلین دوران خوشی را پشت سر گذاشت و بهترین بازی‌هایش در جام باشگاه‌های اروپا را در این تیم انجام داد. وی با تیم هرتا برلین و در چارچوب جام باشگاه‌های اروپا در یک بازی دو بار دروازه چلسی را گشود و یک بار در سن‌سیروی میلان دروازه آث‌میلان را فرو ریخت .
دوران فوتبالی و باشگاهی
اولین تیم باشگاهی علی دایی استقلال اردبیل است. پس از آن دایی یک فصل برای تاکسی‌رانی تهران بازی کرد و از آن‌جا به بانک تجارت رفت. دایی چهار سال برای بانک تجارت توپ زد و بالاخره در سال ۱۳۷۳ به تیم محبوب پایتخت پرسپولیس پیوست.
در سال ۱۳۷۵ و پس از درخشش در جام‌ملت‌های آسیا، دایی یک فصل در تیم السد قطر بازی کرد و از آنجا به همراه کریم باقری به تیم آرمینیا بیله‌ فید در بوندس لیگا پیوست. وی پس از این تیم با نظر مساعد فرانس بکن‌باوئر و با یک قرارداد چشمگیر - بالاترین مبلغ قرارداد یک بازیکن آسیایی- به تیم بایرن‌ مونیخ پیوست
وضعیت تاهل علی دایی
علی دایی در سال 1381 با دختری به نام مریم ازدواج کرد و آن دو صاحب دختری بنام دنیز شدند . اما سرانجام از یکدیگر جدا شدند، دنیز به همراه مادرش خارج از ایران زندگی می‌کند .
وی بعد از فوت پدرش در سال ۸۱ با دختری از آشنایان دورش به نام مریم ازدواج کرده و از وی صاحب دختری به نام دنیز شده است . اما آنها بعد از مدتی از هم جدا شدند و هم اکنون دنیز و مادرش سالهاست که در آمریکا زندگی می کنند .
مونا فرخ آذری که طراح جواهرات نیز می باشد . در سال 1384 با علی دایی ازدواج کرده که حاصل این ازدواج دختری بنام نورا می باشد .
تصادف علی دایی درحین رانندگی
در یک حادثه رانندگی در شب اخرین شنبه سال 90 در محور اصفهان - کاشان خودروی تویوتا پرادو محمد دایی ( برادر علی دایی ) از مسیر جاده خارج و سپس واژگون شد و علی دایی که در کنار برادرش در خودرو حضور داشت به شدت زخمی شد . این حادثه تلفات جانی در برنداشت او بعد از این حادثه از شرکت تویوتا به علت بازنشدن کیسه های هوا شکایت کرد . این شکایت متاسفانه نتیجه ای در بر نداشت .


0
کــارمـا :
32
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
hotsnews2022