ترفندهای کاهش قیمت در طراحی بسته بندی

1 سال پیش - خواندن 27 دقیقه

بسته بندی کالاها، اولین چیزی است که به چشم مشتریان می‌آید و به همین علت از اهمیت بالایی برخوردار است. بسته‌های مختلف، متناسب با کالاهای گوناگون تولید شده و می‌توانید بسته‌ها را در جنس، ابعاد و طرح‌های گوناگون و متفاوت مشاهده کنید. به عنوان صاحب یک کسب‌وکار، باید در نظر داشته باشید زمانی که یک مشتری کالایی را سفارش می‌دهد، در واقع بسته‌ای که کالا در آن قرار می‌گیرد را نیز سفارش داده است. بسته بندی صحیح و اصولی کالا، می‌تواند نقش مهمی در جذب مشتری و تشویق او به سفارش دوباره بازی کند. مشتریان با دیدن بسته‌بندی زیبای سفارش خود به وجود آمده و حتی آن بسته را نزد خود نگه می‌دارند یا تصویر آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند.

 بنابراین بسته بندی می‌تواند نقش مهمی در برندینگ کسب‌وکار شما نیز خواهد داشت. اما به عنوان صاحب یک کسب‌وکار، باید به فکر هزینه تأمین بسته‌ها و میزان بودجه‌ای که می‌خواهید برای طراحی و ساخت بسته‌های خود ارائه دهید، باشید. به همین علت، واجب است که با هزینه بسته بندی، عوامل تأثیرگذار در تعرفه طراحی بسته بندی و ساخت آن و همچنین ترفندهای کاهش تعرفه طراحی بسته بندی محصولات، آشنا شوید. در ادامه این مطلب، بیشتر درباره اهمیت بسته بندی، قیمت بسته بندی و روش های کاهش هزینه‌های بسته بندی صحبت خواهیم کرد.

عوامل تاثیرگذار در قیمت بسته بندی

حال که با علت اهمیت داشتن قیمت طراحی بسته بندی آشنا شدید، به عوامل تأثیرگذار در قیمت بسته بندی و طراحی آن اشاره خواهیم کرد. به طور کلی، هزینه تولید بسته بندی شیشه‌ای و فلزی، نسبت به تولید بسته‌های جعبه‌ای و مقوایی، بیشتر است. هر چه تمایل به استفاده از شیشه و فلز باکیفیت‌تری داشته باشید، هزینه ساخت بسته‌ها نیز بالاتر خواهد رفت. در تولید بسته‌های مقوایی، عواملی که در ادامه مطرح خواهد شد، دخیل هستند و نرخ بسته‌بندی را مشخص می‌کنند.

عوامل تأثیرگذار در قیمت بسته بندی جعبه‌ای

  • نوع کارتن (چاپ شده یا چاپ نشده بودن آن): چاپ لوگو شرکت یا سایر اطلاعات روی جعبه، باعث بالا رفتن هزینه ساخت بسته‌ها خواهد شد.
  • تعداد لایه‌های جعبه: هر چه تعداد لایه‌های بدنه کارتن بیشتر باشد، قیمت بسته مقوایی افزایش خواهد یافت.
  • ابعاد جعبه: برای تولید جعبه‌های بزرگ‌، نیاز به استفاده از ورقه‌های کارتن بزرگ‌تری است. بنابراین هرچه ابعاد بسته‌های بزرگ‌تر باشد، هزینه چاپ و تولید آن‌ها نیز بالاتر خواهد رفت.
  • کیفیت جعبه و نوع مقوا: استفاده از مقوای باکیفیت، منجر به افزایش قیمت تمام شده جعبه مقوایی خواهد شد.
  • قالب و شکل دادن به جعبه: برای تولید بعضی از جعبه‌ها، از قالب برای شکل دادن به جعبه استفاده می‌شود. هزینه طراحی و ساخت قالب، در قیمت جعبه مقوایی دخیل است.
  • تیراژ سفارش: هر چه تیراژ سفارش بالاتر باشد، هزینه تمام شده سفارش و ساخت بسته‌های مقوایی بالاتر خواهد بود.
  • استفاده از برچسب: بسیاری از کسب‌وکارها، ترجیح می‌دهند تا مشخصات گیرنده را به صورت چاپ شده روی برچسب، به جعبه بچسبانند. این کار باعث می‌شود تا کار مأموران تحویل با خطای کمتری همراه باشد و کالاها به دست مشتریان اصلی برسد. اگر بخواهید از برچسب در بسته بندی استفاده کنید، باید چاپگر و برچسب‌های مخصوص را تهیه کنید و روی جعبه بچسبانید که با صرف هزینه همراه خواهد بود. اما از طرفی با این کار، احتمال خطا در ارسال بسته‌ها کاهش یافته و رضایت مشتری و احتمال خرید مجدد او افزایش خواهد یافت.
  • نحوه پر کردن بسته بندی: این که هنگام طراحی بسته بندی، چه چیزی برای پر کردن بسته بندی در نظر گرفته شود، از دیگر عوامل مؤثر در تعیین نرخ بسته بندی است. بسته‌ها را با چیزهایی نظیر بالشتک‌ها، پلاستیک حباب‌دار، فوم و سایر مواد پر می‌کنند تا از آسیب رسیدن به کالاها جلوگیری شود. سعی کنید بهترین چیزی که می‌توان از آن پر کردن بسته بندی استفاده کرد را تهیه کرد و آن را به صورت کلی و انبوه خریداری کنید. همچنین استفاده از کاغذ یا مقوای جبعه‌های بازگشتی، یا سایر مواد دورریختی بسته بندی برای پر کردن جعبه، می‌تواند در هزینه های بسته بندی صرفه جویی کند.

این عوامل در روش محاسبه هزینه بسته بندی، تأثیرگذار هستند.

راه های کاهش قیمت طراحی جعبه

راه‌های مختلفی برای کاهش قیمت طراحی جعبه وجود دارد. تعرفه طراحی بسته بندی، به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله:

  • میزان توجه به اصول گرافیکی و رعایت نکات مربوط به برندسازی و بازاریابی
  • هزینه‌های مربوط به طراحی لوگو، انتخاب شعار تبلیغاتی
  • هزینه‌های مربوط به عکاسی از محصول و جمع‌آوری اطلاعات محصول برای درج روی جعبه
  • هزینه‌های مربوط به طراحی هندسی جعبه
  • سایز بسته بندی

با توجه و شناخت این موارد، می‌توان راه‌هایی برای کاهش قیمت طراحی بسته‌ها پیدا کرد.

بررسی محصولات و بسته بندی‌ شرکت های رقیب

یکی از ترفندهای ساده کاهش قیمت طراحی بسته، بررسی نحوه بسته بندی شرکت‌های رقیب در قدم اول است. باید یک تحقیق کامل و جامع در این باره انجام دهید. با بررسی نحوه بسته بندی محصولات شرکت‌های رقیب، نقاط ضعف و قوت این بسته بندی‌ها برای شما نمایان خواهند شد. بدین ترتیب می‌توانید بفهمید که چه نوعی از بسته بندی و با چه ابعادی برای محصول شما مناسب‌تر است. اثرگذاری ابعاد جعبه، طرح و شکل آن، رنگ‌های به کار رفته در آن و... را در محصولات رقیب ارزیابی کنید.

استخدام یک مشاور خبره

کمک گرفتن از شرکت‌هایی که به شما در زمینه طراحی بسته بندی مشاوره می‌دهند، کار دیگری است که می‌توانید برای صرفه جویی در تعیین تعرفه قیمت طراحی بسته بندی، انجام دهید. شرکت‌هایی وجود دارند که با داشتن مشاورهای خبره و متعهد، می‌توانند به شما برای انتخاب بهترین نوع بسته بندی و همچنین مقرون به صرفه‌ترین آن، کمک کنند.

تولید بسته های خود را به یک شرکت حرفه ای و منعطف بسپارید

شرکت‌هایی که تجربه بالایی در تولید بسته‌های مختلف برای کالاهای مختلف دارند، می‌توانند به خوبی به شما برای انتخاب بهترین بسته بندی و کاهش هزینه‌ها کمک کنند. تجربه این شرکت‌ها و متخصصان آن‌ها، باعث می‌شود که هنگام ارائه مشاوره به شما، دقیقاً چیزی را که به دنبال آن هستید برایتان فراهم کنند. آن‌ها می‌توانند به شما بگویند که برای محصولی که تولید کرده‌اید، چه نوعی از مقوا، کدام شعار تبلیغاتی، کدام رنگ و طرح و... بیشتر جواب می‌دهد.

از بسته بندی های تجزیه پذیر و قابل بازیافت استفاده کنید

استفاده از جعبه‌های بازیافت شده نسبت به استفاده از جعبه‌های نو، ارزان‌تر تمام می‌شود. چرا که استفاده از مواد بازیافتی برای تولید جعبه، نسبت به تهیه مواد اولیه تازه، ارزان‌تر است. اگر با شرکتی همکاری کنید که بسته بندی‌های قابل بازیافت را هنگام طراحی و تولید بسته‌ها مدنظر قرار دهد، در بلند مدت می‌توانید در هزینه‌های کسب‌وکار خود در قسمت بسته بندی، صرفه جویی کنید.

استفاده از جعبه با ابعاد مناسب

اگر کار طراحی بسته بندی خود را به یک فرد یا شرکت خبره بسپارید، ابعاد جعبه را متناسب با کالای مورد نظر شما تعیین خواهد کرد تا از صرف هزینه اضافی برای ساخت جعبه، کاسته شود. همانطور که قبلاً گفتیم، ابعاد جعبه از جمله عوامل تأثیرگذار در نرخ بسته بندی است، همچنین از آنجایی که طراحی هندسی جعبه، با هزینه‌های مخصوص به خود همراه است، باید ابعاد مناسب برای بسته بندی در نظر گرفته و رعایت شود تا از هزینه‌های اضافی جلوگیری شود.

با در نظر گرفتن روش های کاهش قیمت طراحی بسته بندی، می‌توانید بخش قابل توجهی از هزینه‌های مربوط به بسته بندی را مدیریت کنید.

طراح بسته بندی کیست و چه تاثیری در هزینه تمام شده بسته بندی دارد؟

طراح بسته بندی به شخصی گفته می‌شود که فرآیند طراحی بسته بندی به صورت حرفه‌ای برای یک کالا یا محصول، زیر نظر او انجام می‌شود. تجربه و مهارت این فرد، نقش مهمی در هزینه تمام شده بسته بندی بازی می‌کند. طراحی بسته بندی خبره‌، می‌داند که برای کدام محصول، باید از چه نوع و ابعادی از مقوا استفاده کرد و همچنین می‌داند که برای پر کردن کدام بسته بندی، از چه موادی استفاده شود.

طراح بسته بندی، با آشنایی خوبی که با رنگ‌ها دارد، می‌توان طراحی جذابی برای محصول شما به ارمغان بیاورد. از جمله مهارت‌هایی که طراح بسته بندی باید با آن‌ها آشنایی داشته باشد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نحوه شناخت محصول و ماهیت آن
  • آشنایی با انتخاب مواد مناسب برای بسته بندی
  • نحوه طراحی قالب بسته بندی
  • آشنایی با طراحی گرافیکی
  • آشنایی با رنگ‌ها
  • آشنایی با اصول روانشناسی و تأثیر طراحی روی افراد مختلف با گروه‌های سنی مختلف
  • آشنایی با نرم‌افزارهای طراحی بسته‌بندی

همانطور که می‌بینید، یک طراح بسته بندی باید به مهارت‌های زیادی مسلط باشد تا بتواند به خوبی به شما در کاهش دادن هزینه های طراحی بسته بندی، کمک کند. طراح بسته بندی، با طراحی بسته بندی با فکر مثبت و خلاق، نقش مهمی در افزایش فروش و برندینگ کسب‌وکار شما خواهد داشت.

انواع بسته بندی و قیمت طراحی هر کدام

حال که با انواع بسته بندی آشنا شدید، به قیمت طراحی هر کدام از آن‌ها اشاره خواهیم کرد. طراحی و ساخت انواع بسته بندی، با یکدیگر متفاوت است. صاحبان کسب‌وکار، علاقه دارند تا ارزان‌ترین و جذاب‌ترین نحوه بسته بندی را برای کالاهای خود انتخاب کنند. اما به عنوان صاحب یک کسب‌وکار، باید اولویت‌های نحوه بسته بندی را مشخص کنید. به عنوان مثال، گاهی ممکن است برای بسته بندی یک محصول خاص، مجبور به صرف هزینه بیشتر و استفاده از بسته بندی شیشه‌ای باشید. تولیدکنندگان نوشیدنی، شربت و داروها، برای بسیاری از محصولات خود، چاره‌ای به جز استفاده از بسته بندی شیشه‌ای ندارند. از طرفی، اگر محصول شما، کالایی است که حمل آن خطرناک است یا قابلیت اشتعال دارد، باید از موادی برای بسته بندی استفاده کنید که ریسک جابجایی را به حداقل برساند. در واقع باید بین هزینه طراحی، موادی که برای بسته بندی استفاده می‌شود و الزامات حمل کالا با توجه به ماهیت آن، به یک هماهنگی دست پیدا کنید. بدین منظور، بهتر است با عوامل مؤثر در هزینه بسته بندی و راه های کاهش قیمت طراحی بسته، آشنا شوید. اما قبل از آن به علت اهمیت قیمت طراحی بسته بندی اشاره خواهیم کرد.

علت اهمیت قیمت طراحی بسته بندی چیست؟

به عنوان صاحب یک کسب‌وکار، با هزینه‌های زیادی مواجه هستید. قسمتی از این هزینه‌ها، مربوط به طراحی بسته بندی و ساخت بسته‌ها است. شما باید بسته‌هایی را انتخاب کنید که از کالاها به خوبی محافظت کرده و از طرفی، نشان دهنده تمایز شما با سایر برندها و احترام به مشتری نیز باشد. احترام به محیط زیست و سازگار بودن بسته‌ها با محیط زیست، عامل دیگری است که باید مدنظر قرار دهید. در کنار این موارد، باید به استفاده از مواد مقرون به صرفه برای تولید بسته‌ها نیز توجه کنید تا بتوان حدالامکان در هزینه های بسته بندی صرفه جویی کرد. همچنین بسته بندی باید به گونه‌ای باشد که کالاهای بازگشتی، با ضایعات کمتری همراه شوند، چرا که دفع ضایعات بسته بندی نیز با صرف هزینه همراه است. اگر بتوان طراحی و ساخت بسته‌ها را به شرکت‌هایی که جعبه‌های سبز یا همان جعبه‌های سازگار با محیط زیست را تولید می‌کنند، سفارش داد، خواهید توانست خود را به عنوان یک شرکت محافظ محیط زیست، نشان دهید. در دنیای امروز، بسته بندی دیگر به عنوان یک عامل جدا از محصول در نظر گرفته نمی‌شود. بلکه در هزینه تمام شده محصول، هزینه بسته بندی نیز لحاظ می‌شود. بسته بندی محصول شما باید باکیفیت باشد، اما نه به حدی که در قیمت تمام شده تأثیر منفی بگذارد و مشتری را از خرید منصرف کند. گاهی صرف هزینه بیشتر برای بسته بندی باکیفیت، ضروریست. به عنوان مثال، یک تولید کننده مواد غذایی، باید از بسته بندی مناسب برای حفظ دوام و طعم مواد غذایی استفاده کند، چرا که در غیراینصورت، مواد غذایی به سرعت فاسد شده و به شرکت تولیدکننده بازگردانده می‌شوند و صاحب کسب‌وکار را با زیان مواجه می‌کنند. از طرفی، هزینه طراحی بسته بندی نیز عامل دیگری است که باید به آن توجه کنید. طراحی بسته بندی، باید با توجه به ماهیت کالا و مشتری هدف، انجام شود. ممکن است مشتری هدف شما کودکان باشند، با صرف هزینه‌ای بیشتر، می‌توانید بسته‌هایی جذاب و مطابق با گروه سنی آن‌ها تولید کنید، اما در عوض تعداد مشتریان کودکی که به دست خواهید آورد، این هزینه را جبران می‌کند. همچنین طراحی مناسب برای حمل کالاهای شکستنی، منجر به حمل صحیح آن‌ها شده و از آسیب کالاها و وارد شد زیان به کسب‌وکار شما جلوگیری خواهد کرد.

بسته بندی چیست؟

بسته بندی عبارت است از تکنولوژی، دانش و هنر محافظت از محصولات به منظور توزیع، ذخیره در انبار، فروش و استفاده. بسته بندی همچنین می‌تواند به فرآیند طراحی، ارزیابی و ساخت بسته‌ها نیز اطلاق شود. کالاها به صورت سازمان‌دهی شده، بسته بندی می‌شوند و برای ذخیره در انبار، توزیع، فروش و  در نهایت استفاده توسط مشتری، آماده می‌شوند.

تاریخچه بسته بندی

اولین بسته‌ها، از جنس مواد طبیعی که در زمان‌های قدیم در دسترس بودند ساخته می‌شدند، نظیر جعبه‌های چوبی، گلدان‌های سفالی، بشکه‌های چوبی، کیسه‌های بافته شده، و غیره. استفاده از بسته بندی شیشه‌ای، به ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد. در حدود ۱۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح نیز، ساخت گلدان و لیوان‌های شیشه‌ای آغاز شد. نسختین حق اختراع برای قوطی فلزی به عنوان بسته بندی، در سال ۱۸۲۳ ثبت شد. در سال ۱۸۸۹، ماشین خودکار تولید شیشه دوار اختراع شد که تأثیر بسیار مهمی روی تولید بسته بندی‌های شیشه‌ای داشت. از سال ۱۹۰۰ به بعد، از کاغذ به عنوان ماده‌ای مهم در بسته بندی استفاده شد و رفته رفته کاغذ و مقوا جای فلزات و قوطی‌های فلزی را گرفتند. استفاده از پلاستیک در بسته بندی‌ها پس از جنگ جهانی دوم رونق رفت. در آن زمان، پلی‌اتلین به صورت انبوه تولید شده بود و به همین علت، در دسترس‌ترین ماده در بازار پس از جنگ محسوب می‌شد. حتی برای بسته بندی نان نیز از پلاستیک استفاده می‌شد. در سال ۱۹۵۲، دانشگاه ایالت میشیگان آمریکا،‌اولین دانشگاهی بود که رشته‌ای را به عنوان مهندسی بسته بندی ارائه کرد. بنابراین بسته بندی با گذر زمان از اهمیت بیشتر و بیشتری برخوردار می‌شد. در سال ۱۸۶۶، اولین بسته فلزی در آمریکا ساخته شد. در آن زمان از میخ و چکش برای باز کردن بسته بندی فلزی استفاده می‌کردند، تا سال ۱۸۷۵ که قوطی باز کن برای باز کردن بسته بندی‌های فلزی اختراع شد.

استفاده از بسته بندی کاغذی، به چین بازمی‌گردد. کاغذ، قدیمی‌ترین ماده قابل تغییر است. در قرن اول و دوم پیش از تولد مسیح، از پوست درخت توت برای بسته بندی مواد غذایی استفاده می‌شد. نحوه تولید کاعذ در طی ۱۵۰۰ سال بعد با بهبود‌هایی مواجه شده و دانش آن به خاورمیانه و سپس اروپا منتقل شد. اولین جعبه مقوایی، در سال ۱۸۱۷ اختراع شد و در قرن بیست، اسفتاده از کاغذ در بسته بندی به اوج خود رسید.

با گذشت زمان، از مواد مقرون به صرفه‌تری برای بسته بندی استفاده شد، چرا که بسته بندی دیگر تنها نقش محافظت از کالا و محصول را بازی نمی‌کرد، بلکه نقش مهمی در تبلیغات برند سازنده کالا نیز داشت. همچنین روند تولید بسته‌ها بسیار آسان‌تر شده و از مواد قابل بازیافت نیز در تولید بسته‌ها استفاده می‌شود. با افزایش نگرانی‌های مردم نسبت به محیط زیست و حفظ سلامت زمین، شرکت‌های مختلف از موادی در بسته بندی‌های خود استفاده می‌کنند که آسیب کمتری را به محیط زیست وارد کند یا این که بتوان از آن‌ها به صورت مجدد استفاده کرد. حتی استفاده از مواد تجزیه‌پذیر و قابل بازیافت، در بعضی از کشورها به صورت یک الزام و قانون درآمده است.

کاربرد بسته بندی چیست

بسته بندی، کاربردهای مختلفی دارد و کالاها با اهداف مختلفی بسته بندی می‌شوند.

محافظت و حفظ و نگهدای از کالاها و محصولات

 اولین و بدیهی‌ترین کاربرد بسته بندی، محافظت از کالا یا محصول تولید شده است. با بسته بندی مناسب، کالا هنگام حمل و نقل از کارخانه تا قفسه‌های فروشگاه یا درب منزل مشتری، سالم می‌مانند. با بسته بندی مناسب می‌توان انواع کالای ظریف و شکستنی را تا دورترین نقاط دنیا صادر کرد. همچنین مواد غذایی فسادپذیر را نیز در قوطی‌های مناسب بسته بندی می‌کنند تا از فاسد شدن آن‌ها جلوگیری شود. بسته بندی‌ها باعث می‌شوند تا از وارد آمدن خسارت به محصولات مختلف جلوگیری شود و کالا یا ماده غذایی به صورت سالم و دست نخورده به دست مشتری برسد. به لطف تکنولوژی‌های نوین بسته بندی، می‌توان محصولات غذایی و نوشیدنی‌ها را تا ماه‌ها یا سال‌ها به صورت سالم و فاسد نشده محافظت و حمل کرده و آن‌ها را به فروشگاه‌های سرتاسر جهان صادر کرد.

شناسایی راحت کالای مورد نیاز

زمانی که به فروشگاه برای خرید یک کالای خاص مراجعه می‌کنید، اولین کار، توجه به بسته بندی کالای مورد نظر است. با انداختن تنها یک نگاه به بسته بندی کالاها، می‌توانید ماهیت محصول و این که آیا به آن نیاز دارید یا نه را متوجه شوید. روی بسته بندی با استفاده از متن یا تصاویر، ماهیت محصول درج شده و اطلاعاتی نظیر تاریخ ساخت، موادی که کالا از آن ساخته شده یا سایر اطلاعات مورد نیاز در اختیار شما قرار می‌گیرد. حتی اگر از کنار یک مغازه رد شوید و ندانید چه کالاهایی در آن به فروش می‌رسد، تنها با انداختن یک نگاه به ویترین، می‌توانید از بسته بندی کالاهای قرار داده شده در پشت ویترین متوجه شوید که در آن مغازه چه نوع کالایی به فروش می‌رسد.

حمل و نقل آسان

امروزه، شرکت‌های بزرگی در دنیا وجود دارند که کالاهای خود را به سرتاسر جهان صادر می‌کنند. از دانه‌های قهوه و شکلات گرفته تا انواع نوشیدنی و خوراکی، لوازم صوتی و تصویری، کالاهای دیجیتال و غیره. بسته بندی مناسب کمک می‌کند که فرآیند حمل کالاها به صورت ساده و با هزینه کمتر انجام شود. با بسته بندی صحیح، می‌توان تعداد زیادی از یک کالا را با هواپیما یا کشتی منتقل کرده و به کشورهای دیگر صادر کرد.

استفاده آسان‌تر از محصول

این مورد که بیشتر برای مواد خوراکی صدق می‌کند، از دیگر کاربردهای بسته بندی محسوب می‌شود. سادگی در مصرف بسیاری از مواد خوراکی، از سوپ‌های آماده گرفته تا نوشیدنی‌های گرم و سرد، به بسته بندی مناسب آن‌ها برمی‌گردد. شرکت‌های مختلف سعی می‌کنند در خلاقیت و ثبت حق اختراع‌های مختلف در بسته بندی از یکدیگر سبقت بگیرند و بسته بند‌ی‌های ساده‌تر، زیباتر و خلاقانه‌تری را به دست مشتری برسانند.

معرفی و تثبیت جایگاه یک برند

زمانی که جعبه یکی از محصولات کمپانی اپل را باز می‌کنید، چه حسی به شما دست می‌دهد؟‌ مطمئناً، این حس، قابل مقایسه با حس جعبه گشایی یک محصول از برند سونی یا سامسونگ قابل مقایسه نیست. انگار اپل سعی کرده است تمام احترامی را که برای مشتری قائل است، در بسته بندی محصولاتش بروز دهد. حتی با در دست گرفتن جعبه یک مک بوک یا آیفون، حس خوبی به مشتری دست می‌دهد، چه برسد به جعبه گشایی و استفاده از آن. ایجاد چنین تجربه متمایزی در بسته بندی محصولات، می‌تواند در ساخت ذهنیت مثبت در مشتری، نسبت به شرکتی که از آن خرید کرده‌اند، تأثیرگذار باشد. بسته بندی با کیفیت، می‌تواند نشان‌دهنده برتری کسب‌وکار شما در حوزه کاری‌تان باشد.

کسب احترام و ارزش متناسب با دیدگاه و نظر مشتریان

در دوره و زمانه‌ای که محیط زیست و محافظت از کره زمین به عنوان تنها سکونتگاه انسان تبدیل به یک مسئله حساس شده است،‌ بسته بندی‌ها نیز باید متناسب با این دیدگاه و نگرانی‌ها ساخته و استفاده شوند. شرکت‌ها برای نحوه بسته بندی کالاهای خود زیر ذره‌بین هستند و مواد به کار رفته در بسته بندی‌هایشان بررسی می‌شوند تا میزان سازگاری آن‌ها با محیط زیست و تجزیه‌پذیر بودنشان مشخص شود. بطری‌های آب از پلاستیک قابل بازیافت ساخته می‌شود، چوب پنبه‌ها از نیشکر ساخته می‌شوند و حتی بطری‌های شیشه‌ای نیز به صورت سازگار با محیط زیست تولید می‌شوند. اهمیت دادن به این مسئله، می‌توان در کسب احترام و ارزش برای شرکت شما مؤثر باشند. مشتریان، شرکت شما را به عنوان شرکتی که با محیط زیست رفتاری دوستانه دارد، به یاد خواهند آورد و حتی استفاده از محصولات شما را به یکدیگر توصیه خواهند کرد.

ایجاد تمایز نسبت به سایر برندها

یکی از مهم‌ترین کاربردهای بسته بندی، ایجاد تمایز نسبت به محصولات سایر شرکت‌ها است. تا حالا شده است که حتی بدون خواندن عنوان یک بسته و تنها مشاهده بسته بندی کالا، آن را از قفسه فروشگاه بردارید و درون سبد خرید قرار دهید؟‌ علت این است که طراحی منحصربفرد و خاص آن کالا، آنقدر باعث تمایز شده است که چشم شده به بسته بندی آن عادت کرده و تنها با انداختن نگاهی به بسته بندی و حتی بدون خواندن عنوان کالا، آن را تشخیص می‌دهید. بسته بندی بعضی از کالاها آنقدر خاص و متمایز است که حتی سالمندان هم به راحتی آن را تشخیص می‌دهند. داشتن خلاقیت در طراحی بسته بندی در اینجا به چشم می‌آید. گاهی با داشتن خلاقیت و حتی خلاف جهت جریان آب شنا کردن، می‌توانید بسته بندی محصول خود را در خاطر مشتریان ثبت کنید. استفاده از یک رنگ خاص، یا طراحی جعبه به صورتی که کاربرد کالا را نشان دهد، می‌تواند در طراحی بسته بندی در نظر گرفته شود تا باعث تمایز آن با رقبا شود. حتی صدایی که هنگام باز کردن جعبه می‌شنوید،‌ نقش مهمی در ایجاد تمایز نسبت به بسته بندی سایر برندها بازی خواهد کرد.

ارتباط گرفتن با مشتری

برانگیختن احساسات، می‌تواند یکی از کاربردهای بسته بندی و متمایل کردن او برای خرید باشد. فرض کنید در یک روز بسیار گرم تابستانی، وارد فروشگاه می‌شوید و نوشیدنی‌هایی را مشاهده می‌کنید که روی آن‌ها طرح‌هایی وجود دارد که میل به خنکی و احساس خنکی را به یاد شما می‌آورد. با دیدن چنین محصولی، احتمالاً ترغیب خواهید شد که خنک شدن را با آن محصول تجربه کنید و به سراغ محصولی که در یک بطری معمولی پر شده است، نروید. بسته بندی بعضی از محصولات، با برانگیختن احساسات ملی، مشتری را به خرید وامی‌دارد. مشاهده و تأکید روی تولید شده در ایران، می‌تواند حس و حال وطن دوستانه مشتریان را برانگیخته کرده و تمایل او برای خرید را بالا ببرد. یک راه دیگر، تأکید روی انرژی بخش بودن یک خوراکیست که با قرار دادن طرح یک انسان بشاش و پرانژری روی محصول، نشان داده می‌شود. یا این که فرض کنید بسته بندی قاب موبایل، متناسب با تأکید روی محافظت از موبایل در برابر شکستگی، طراحی شود و به این صورت مشتری را نسبت به محافظت از گوشی موبایل خود، حساس و ترغیب به خرید قاب موبایل کند.

مزایای بسته بندی کالا

مزایای بسته بندی  اصولی کالا را به صورت کلی می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • نگهداری از محصولات و کالاها در برابر عوامل فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی در زمان‌های طولانی.
  • مصرف آسان‌تر و کارایی بهتر محصول.
  • جابجایی راحت‌تر و احتمال آسیب کمتر به کالاها.
  • کاهش احتمال سرقت کالاها.
  • توزیع راحت‌تر محصولات.
  • افزیش فروش و جذب مشتری.
  • کمک به خرید آگاهانه توسط مشتری.
  • حفظ محیط زیست.
  • کاهش ضایعات.

حال که با کاربردها و مزایای بسته بندی آشنا شدید، به معرفی انواع بسته بندی خواهیم پرداخت. بسته بندی‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها برای نگهداری و حمل کالای خاصی مناسب است.

انواع بسته بندی

آشنایی با انواع بسته بندی، مزایای زیادی را به دنبال دارد. بسته بندی‌ها در شکل‌ها، ابعاد و با مواد گوناگون ساخته می‌شوند. هر بسته بندی، برای نگهداری از کالا یا ماده غذایی خاصی مناسب است. بنابراین باید با توجه به ماهیت کالایی که تولید می‌کنید، نوع بسته بندی خود را مشخص کنید. شناخت انواع بسته بندی، نقش مهمی در کاهش دادن هزینه های طراحی بسته بندی خواهد داشت. چرا که با شناخت انواع بسته بندی و موادی که در بسته بندی استفاده می‌شود، قادر به طراحی بسته بندی با توجه به کاربرد مواد مختلف (نظیر چوب، پلاستیک و...) خواهید بود.

همچنین، بسته بندی، باید قادر به تحمل وزن کالای شما نیز باشد. بعضی از کالاها نیاز به محافظت دارند و نباید آن‌ها را در یک جعبه با ابعاد نامناسب رها کرد، وگرنه با آسیب یا شکستگی مواجه می‌شوند. شناخت انواع بسته بندی کمک می‌کند تا بهترین روش بسته بندی را برای کالاهای خود پیدا کنید. رساندن کالا به صورت سالم، امری است که در جذب مشتری تأثیر داشته و او را به خرید مجدد از فروشگاه یا کسب‌وکار شما ترغیب خواهد کرد. اگر معمولاً مشتریان شما، نارضایتی‌هایی در نحوه رسیدن کالا به دستشان دارند، احتمالاً مشکلی در نحوه بسته بندی وجود دارد که باید حل شود. آشنایی با انواع بسته بندی، به رفع این مشکل و بالا بردن آمار رضایت مشتریان کمک خواهد کرد. در ادامه با انواع مختلف بسته بندی آشنا خواهیم شد.

بسته بندی مقوایی و کاغذی

این نوع از بسته بندی، یکی از رایج‌ترین انواع بسته بندی است. از سال‌های دور تاکنون، جعبه مقوایی به عنوان یک گزینه در دسترس و ارزان برای بسته بندی کالاها در نظر گرفته شده است. این نوع از بسته بندی، برای ارسال محصولات توسط پست نیز در نظر گرفته می‌شود. مقوا، در عین اینکه محکم است و می‌تواند از کالا محافظت کند، سبک است و وزن زیادی را نیز به محصول اضافه نمی‌کند. همچنین مقواها قابل بازیافت هستند و می‌تواند دوباره آن‌ها را به چرخه تولید جعبه و بسته‌ها بازگرداند و بدین صورت آسیب کمتری به محیط زیست وارد کرد. استفاده از جعبه مقوایی در بسیاری از مواقع به تنهایی کافی نیست. برای ارسال کالاهای شکننده، در قسمت‌های داخلی جعبه از لایه‌های محافظ (که می‌تواند از جنس پلاستیک، کاغذ و... باشد) استفاده می‌شود. برای بعضی از کالاها، جعبه مقوایی به صورت مخصوص و متناسب با همان کالا تولید می‌شود. طراحی جعبه مقوایی متناسب با کالا، نقش مهمی در حمل و نقل اصولی آن بازی می‌کند. مقوا و کاغذ، به شدت ارزان، سبک و انعطاف پذیر هستند. بنابراین می‌توان بسته بندی‌های شخصی سازی شده متناسب با برند و محصول خود را به کمک کاغذ بسازید. همچنین می‌توانید ظاهر مقوا یا کاغذ را مطابق سلیقه و خلاقیت خود بسازید و جعبه‌هایی با ظاهر جذاب و مشتری‌پسند تولید کنید. همچنین هزینه چاپ روی کاغذ و مقوا به شدت پایین بوده و می‌توانید اطلاعات مورد نیاز را به راحتی و با فونت‌های گوناگون روی جعبه چاپ کنید. بنابراین، مقوا یک گزینه بسیار مقرون به صرفه برای بسته بندی محسوب می‌شود. اما جعبه‌های مقوایی نسبت به سایر بسته بندی‌ها نظیر بسته بندی‌های فلزی، مقاوم نیستند و ممکن است به محصول داخل جعبه آسیب وارد شود. همچنین مقوا به شدت در برابر رطوبت آسیب‌پذیر است. بنابراین این موارد را هنگام استفاده از بسته بندی مقوایی و کاغذی به خاطر داشته باشید.

بسته بندی شیشه ای

این نوع از بسته بندی، بیشتر برای مایعات استفاده می‌شود. تعداد زیادی از مردم، ترجیح می‌دهند تا نوشیدنی‌های خود را در بسته بندی‌های شیشه‌ای مصرف کنند. همچنین بسیاری از داروها و لوازم پزشکی نیز در ظروف شیشه ای، بسته بندی و ارسال می‌شوند. شیشه، سالیان درازی است که در تولید غذا و نوشیدنی استفاده می‌شود. شیشه به خوبی از مواد غذایی محافظت کرده و از ورود مواد سمی و مضر به نوشیدنی یا خوراکی، جلوگیری می‌کند. با استفاده از شیشه، می‌توان طعم و تازگی مواد غذایی را برای مدت‌های طولانی حفظ کرد. همچنین امکان ساخت شیشه با ظاهر متفاوت و زیبا، مزیتی است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. همچنین شیشه با توجه به این که صد درصد قابل بازیافت است، گزینه خوبی برای بسته بندی محسوب می‌شود. البته نباید فراموش کرد که قیمت بسته بندی شیشه ای، به نسبت بالاست و حمل و نقل آن نیز باید برای جلوگیری از شکستگی، با احتیاط انجام شود. همچنین برای تولید شیشه،‌ به گرما و انرژی زیادی نیاز است و باید منابع لازم برای تولید این انرژی را نیز فراهم کنید.

بسته بندی فولادی

این نوع از بسته بندی را به عنوان یک شهروند عادی کمتر مشاهده می‌کنید، اما واقعیت این است که بسیاری از محصولاتی که به صورت صنعتی تولید می‌شوند، در بسته بندی‌های فولادی تولید می‌شوند. بشکه‌های فلزی که از فولاد ساخته شده‌اند، برای حمل مواد حجیم به کار می‌روند. مزیت بسته بندی فلزی این است که می‌توان آن را مجدداً و برای بارها و بارها مورد استفاده قرار داد. علت این مسئله، به دوام ظروف فولادی باز‌می‌گردد. همچنین برای حمل و نقل‌های سنگین و حمل مواد مختلف در شرایط بد آب و هوایی نیز، ظروف فولادی گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود. از فولاد بازیافت شده می‌تواند در صنعت کشتیرانی استفاده کرد. بنابراین این نوع از بسته بندی، نسبتاً با محیط زیست نیز سازگار است. محافظت از محصولات خاص به علت دوام و محکم بودن فولاد، از دیگر مزیت‌های بسته بندی فولادی محسوب می‌شود. اما در مقابل تمام این مزایا، نباید گرانی زیاد و وزن بالای فولاد چشم پوشی کرد.

بسته بندی آلومینیومی

نوع دیگری از فلز که در بسته بندی استفاده می‌شود، آلومینیوم است. قوطی‌های آلومینیومی، نقش مهمی در بسته بندی بازی می‌کنند. آلومینیوم، فلزی سبک و بادوام است که می‌توان از آن برای بسته بندی غذاها و نوشیدنی‌ها استفاده کرد. تنها با یک لایه نازک از آلومینیوم، می‌توان به خوبی از مواد غذایی محافظت کرد. بنابرین، آلومینیوم، یک گزینه مقرون به صرفه در بسته بندی بوده و باعث صرفه جویی در منابع و انرژی و هزینه‌ها می‌شود. آلومینیوم در برابر خوردگی و نور خورشید، مقاومت بسیار خوبی دارد و یک گزینه عالی برای بسته بندی مواد غذایی است. همچنین داشتن ماهیت غیرسمی این فلز، باعث شده است که برای بسته بندی داروها و غذا از آن استفاده شود. می‌توان حدود ۶۵ درصد از آلومینیوم را بازیافت کرده و دوباره از آن استفاده کرد. البته بسته بندی آلومینیومی معایبی نیز دارد، ا

بسته بندی چوبی

چوب، از دیگر موادیست که استفاده از آن برای بسته بندی، به سال های بسیار دور برمی‌گردد. چوب در انواع نرم یا سخت ساخته شده و گزینه‌ای عالی برای حمل و نقل محسوب می‌شود. استفاده از چوب، می‌تواند نقش مهمی در جذب مشتری داشته باشد و باعث متمایز شدن بسته بندی کالای شما نسبت به بسته بندی کالاهایی که توسط شرکت‌های رقیب ساخته شده است شود. چوبی بودن بسته بندی، آن را به گزینه‌ای عالی برای هدیه دادن تبدیل می‌کند. بنابراین اگر محصولی تولید می‌کنید که احتمالاً مشتری آن را برای هدیه دادن می‌خرد، بهتر است چوب را مدنظر قرار دهید. از چوب برای بسته بندی لوازم تزیینی نظیر مجسمه، ابزار بازی و ورزش نظیر شطرنج، لوازم کاربردی مانند جعبه دستمال و... استفاده کرد. مشتری می‌تواند پس از باز کردن بسته بندی چوبی، از جعبه آن استفاده‌های دیگری کند و بدین ترتیب، می‌توان از دور نریخته شدن بسته بندی چوبی تقریباً اطمینان داشت. همچنین با داشتن خلاقیت، می‌توان ظاهری زیبا و جذاب به جعبه چوبی بخشید. جعبه‌های چوبی در برابر ضربه نیز می‌توانند مقاومت خوبی نشان دهند (البته نه به اندازه جعبه‌های فلزی). 

بسته بندی بافتنی (منسوج)

نوع دیگری از بسته بندی که از دیرباز مورد استفاده قرار می‌گرفت، بسته بندی بافتنی است. از این نوع از بسته بندی، برای انتقال کالاهای خاص مانند قطعات خودرو استفاده می‌شود. همچنین از این نوع از بسته بندی، برای پوشش جعبه‌های مقوایی نیز استفاده می‌شود. همچنین هنگامی که کالای شما به پوشش نیاز داشته باشد و بخواهید از دید بقیه در امان باشد، می‌توان از بسته بندی منسوج استفاده کرد.

0
کــارمـا :
40
ابوالفضل ملاکی هستم، مشاور سئو که چند سالی هست شبانه روزی در حال سئو کردن وب سایت‌های مختلفی هستم. همچنین بنیانگذار آژانس دیجیتال مارکتینگ میانبر https://mianborco.ir/
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
abolfazl.mallaki