تشخیص عشق در دوران نوجوانی چگونه است؟

2 سال پیش - خواندن 8 دقیقه

عشق در نوجوانی از جمله موارد و یا بهتر بگوییم چالش هایی است که هر فردی در این دوره آن را با کیفیت منحصر به فرد خودش تجربه کرده است. عشق در نوجوانی میتواند حاصل اتفاقات و تغییرات مختلف و متنوعی باشد  و شاید به خاطر آن به مشاوره خانواده کنید. نوجوان ناگهان متوجه تغییرات عظمی در جسم و روح خود میشوند. اولین تغییر قابل توجه میتوان به رشد ناگهانی و انفجاری در این دوره اشاره کرد .

فرد در دوره نوجوانی از لحاظ فکری هم مایل به تجربه بیشتر خارج از خانواده میشود. تمایل به استقلال طلبی شخصیتی نیز از جمله عوامل شایع در این دوره میباشد. تمام این اتفاق و البته سبک زندگی و تربیت فرد میتواند او را خواهان تجربه عشق در این مقطع حساس بکند. روانشناسی عشق در نوجوانی این تجربه را بیاد ماندنی ترین خاطره نوجوان میداند پس خانواده ها باید واکنش نادرستی به این تجربه نشان ندهند و او را هدایت کنند.

علائم عشق در نوجوانی چیست؟

علائم عشق در نوجوانی چیست و چگونه میتوان برای مراقبت از نوجوانان برنامه ریزی کرد؟ این شاید سوال تمام والدین به خصوص والدین کم تجربه ای که در خانواده خود نوجوان دارند باشد. والدین برای شروع حتما باید در ابتدا این اتفاق را به عنوان یک اتفاق طبیعی و شایع در بین نوجوانان بپذیرند. گاهی به دلایل مختلفی مثل نحوه تربیت اشتباه و یا فرهنگ رشد نیافته و گاهی نیز عدم اطلاعات و آگاهی در مورد این دوره حساس، والدین با دستان خود فرزند خود را با مشکلات زیادی روبه رو میکنند. اگر والدین علائم عشق در دوران نوجوانی را بشناسند و از آنها آگاهی داشته باشند میتوانند سلامت روانی فرزند خود را تضمین کنند. برای والدینی که مطالعه لازم در این زمینه نداشته اند کمک گرفتن از مشاوره خانواده در مورد عشق در دوران پر مخاطره نوجوانی میتواند انتخاب مناسبی باشد.

تشخیص عشق در دوران نوجوانی چگونه است؟

تشخیص عشق در نوجوانی میتواند به والدین و بزرگترهای نوجوان کمک شایانی در جلوگیری از آسیب هایی که در دوره حساس زندگی با آن رو به رو هستند، بکند. برای تشخیص عشق در دوران نوجوانی بهتر است والدین به نکات زیر توجه کنند:

  • بیشتر شدن میل نوجوان به تنها بودن میتواند از جمله نشانه های عاشق شدن نوجوان باشد.
  • بی قراری های گاه و بی گاه نوجوان به دلیل یک تجربه جدید در زندگی نیز از دیگر نشانه های عشق در نوجوانان است.
  • نوجوانی که عاشق میشود در رفتار خود تغییرات ناگهانی و زیادی را اعمال می کند، او خود را شبیه بزرگترها نشان میدهد.
  • میل بیش از حد به استقلال از خانواده نیز از نشانه های دیگر بروز عشق در نوجوانی میباشد.
  • نوجوانی که عشق را تجربه میکند، معمولا بسیار بی محابا سخن از ازدواج میگوید و خود را مایل به ازدواج نشان میدهد.

بیشتر بخوانید: مشاوره خیانت همسر

مشکلات عشق در نوجوانان چیست؟

مشکلات عشق در نوجوان و مسائل حاشیه ای که برای فرد در این سن رخ میدهد کاملا اجتناب ناپذیر است. فرد در دوره ای که کاملا در مورد کنترل احساسات خود بی تجربه است درگیر احساساتی میشود که گاهی میتواند زندگی و آینده او را نابود کند. از مشکلات عشق در دوران نوجوان که بسیار همه گیر نیز هست، میتوان به افت تحصیلی چشمگیر نوجوان اشاره کرد. نوجوان تمرکز خود را تماما معطوف به فردی میکند که احساساش با او درگیر شده است، بنابراین تمرکز کمتری برای وظایف خود در آن دوران خواهد داشت. از دیگر مشکلاتی که عشق برای نوجوان به وجود می‌آورد، درگیری و کشمکش با خانواده است که ممکن است بین فرد و خانواده فاصله و دوری ایجاد کند. به دلیل پیچیدگی موضوع به والدین پیشنهاد میشود که نوجوان درگیر خود با این موضوع را حتما در روند مشاوره روانشناسی قرار دهند.

کنترل عشق در دوران نوجوانی چگونه است؟

کنترل عشق در  دوران نوجوانی شاید یکی از کلیدی ترین ابزارهای مهار نوجوان درگیر با این مورد باشد. شاید بهتر باشد که برخی نکات مهم برای بهتر مدیریت کردن نوجوانی که عاشق شده است را یادآوری کنیم. برای کنترل این عشق در دوران نوجوانی  بهتر است اقدامات زیر انجام شود:

  • حتما به خاطر داشته باشید که رفتار شما این مفهوم را منعکس کند که در این شرایط خاص کنار نوجوان خود ایستاده اید نه در مقابل او.
  • نوجوان را متوجه کنید که شرایط الان او را در گذشته تجربه کرده اید و او را کاملا درک میکنید.
  • از حرف زدن در مورد شرایط فعلی نوجوان به هیچ وجه خجالت نکشید . هر چقدر بیشتر تبادل نظر کنید نتیجه بهتری خواهید گرفت.
  • به نوجوان مهارت های ارتباطی و باید و نباید این روابط را آموزش دهید.

مشاوره شکست عشقی در نوجوانی

شکست عشقی در نوجوانی با شکست در سایر دوره های زندگی تفاوت چندانی نمیکند. اما حقیقت این است که شکست عشقی هم دلایل متفاوتی نسبت به دوران بزرگسالی دارد و هم نتایج و عواقب و آسیبهای متفاوت. ممکن است نوجوان عاشق فردی شود که چندین سال از او بزرگتر است و حتی همسر و فرزند دارد یا اینکه حتی نتواند احساسش را به کسی بیان کند، طبیعی است که این احساس با شکست رو به رو میشود. اما در افراد بزرگسال این اتفاق غیر معمول است. در نوجوانان ممکن است اولین و بیشترین نیروی محرکه به سمت جنس مخالف بشدت و از روی غریزه جنسی باشد اما در سنین بالاتر علاقه قلبی و احساس تعهد به خود شخص این عشق و احساس را رقم میزند. این شکست میتواند روی تصمیمات نوجوان موثر باشد و در قدم های بعدی زندگی با ترس پیش برود.

آسیب های شکست عشقی نوجوانان چیست؟

شکست عشقی در نوجوانی تبعات منفی زیادی برای آنها در بلند مدت و کوتاه مدت در پی دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

  • افسردگی ناشی از شکست عشقی به وجود آمده میتواند اولین و بارزترین آسیب برای آنها باشد.
  • دلزدگی از جنس مخالف به دلیل ناکامی در عشق به وجود آمده در قلب آنها.
  • تشدید بحران های مربوط به دوره رشدی نیز از دیگر تبعات منفی شکست عشقی نوجوانان است.
  • فاصله افتادن بین خانواده و نوجوان به دلیل رفتار های پرخاشگرانه نوجوان که منشا آن شکست عشقی او هست نیز بسیار شایع است.
  • عدم تمایل یا تمایل کمتر به جنس مخالف و برقراری ارتباط عاطفی مجدد به دلیل تجربه و خاطره بد به جا مانده از شکست عشقی مورد بعدی است که از اثرات منفی در بلند مدت میباشد.

آیا بلوغ زودرس باعث عاشق شدن نوجوان میشود؟

هر دخترو پسری در دوران نوجوانی و بلوغ با موارد و مسائل و چالشهای گوناگونی روبه رو میشود که کنترل عشق در نوجوانان و درگیری با بلوغ و میل جنسی از جمله آنهاست. بلوغ زودرس نوجوان و درگیری ذهنی بیش از حد او میتواند باعث بروز عشق در دوره نوجوانی باشد. وقتی والدین نوجوانی دارند که در حال طی کردن بلوغ جنسی است باید خیلی از موارد را مراقبت کنند تا ذهن نوجوانشان بیش از حد درگیر رابطه جنسی نشود. دیدن فیلم های حاوی تصاویر مستهجن و عاطفی یا معاشقه میتواند ذهن نوجوان را به کلی و مدتها درگیر خود کند. گاهی از اوقات عدم رعایت نکات یاد شده باعث میشود نوجوان نتواند میل جنسی خود را کنترل کند و از لحاظ جنسی مجذوب در دسترس ترین جنس مخالف شود و عاشق او شود.

احساس تنهایی باعث عاشق شدن نوجوان میشود؟

زندگی های مدرن امروز امکانات زیادی را در اختیار افراد قرار میدهد و تغییر سبک زندگی انسان راحتی را برای ما به همراه آورده است. کم جمعیت تر شدن خانواده ها شرایط تنهایی کودکان و نوجوانان را فراهم کرده است. در بعضی از خانواده ها هم پدر و هم مادر شاغل هستند و برای امرار معاش خانواده تلاش میکنند. نوجوان این خانه اکثر اوقات روز را تنها میگذراند و خود را با درس یا سرگرمی های معمول و مرسوم مشغول میکند. اما همین تنهایی کم کم باعث میشود که او احتیاج پیدا کند که با کسی حرف بزند، به او محبت کند یا محبت ببیند. همین احساس نیاز باعث میشود که به اولین نگاه و لحن محبت آمیز جذب شود و همانطور که در بالا گفته شد درگیر رابطه عاطفی و  عشق در نوجوانی شود.

سوالات متداول

علائم عشق در دوران نوجوانی چیست؟

بیشتر شدن میل نوجوان به تنها بودن میتواند از جمله نشانه های عاشق شدن نوجوان باشد. بی قراری های گاه و بی گاه نوجوان به دلیل یک تجربه جدید در زندگی نیز از دیگر نشانه های عشق در نوجوانان است.

کنترل عشق در دوران نوجوانی را توضیح دهید؟

نوجوان را متوجه کنید که شرایط الان او را در گذشته تجربه کرده اید و او را کاملا درک میکنید. از حرف زدن در مورد شرایط فعلی نوجوان به هیچ وجه خجالت نکشید ،هر چقدر بیشتر تبادل نظر کنید نتیجه بهتری خواهید گرفت

هدف مرکز مشاوره روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره عشق در دوردان نوجوانی به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

منبع:

0
کــارمـا :
429
کمک کنیم آرامش بیشتری داشته باشیم.................
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
psychologist