تعریف عشق و محبت چیست؟

2 سال پیش - خواندن 3 دقیقه

عشق و محبت (Love and kindness) واژه ای اسرار آمیز و مسحور کننده است . این طور به نظر میرسد که همه به دنبال عشقی با ویژگی های رمانتیک هستند . هرچند که عشق و محبت به صورت هیجانی انسانی در طول تاریخ در فرهنگ های مختلف انعکاس یافته است . اما عشق رمانتیک (romantic love) مفهومی است که در عصر مدرن در رمان ها تجلی یافته است و سعی کرده اند تعریفی زیبا از عشق ارائه دهند . اما تعریف عشق و محبت تنها به عشق رمانتیک محدود نمیشود . اگر ما مبنای اینکه عشق چست را همان عشق رمانتیک بگذاریم در حقیقت به این نکته توجه نکردیم که همه محبت های عاشقانه با این نوع عشق سازگار و همخوان نیستند .

انواع عشق و محبت

انواع عشق و محبت نیز در یک مقوله خاص قرار نمیگیرند . ما وقتی بگوییم عشق یعنی عشق و محبت عاشقانه احساسات خود را در معرض این ریسک بزرگ قرار داده ایم که سایر عشق هایی که پایدارتر و و همچنین در دسترس هستند را نادیده بگیریم . در دراز مدت ثابت شده است که برخی از انواع عشق و محبت سلامت و ارضا کنندگی بیشتری دارند . از انواع عشق و محبت هفت نوع از آن به صورت کلاسیک و بیشتر بر اساس مطالعات ارسطو و افلاطون در زیر به آنها اشاره شده است .

اروس (Eros):

عشق و محبت به همسر در این دسته جای میگیرد . یکی از انواع عشق و محبت اروس است که بیشتر شبیه به همان عشق رمانتیک است . این نوع عشق بیشتر جنبه جنسی و دوست داشتنی شدید قلمداد میشود . به نوعی میتوان عشق در یک نگاه نیز تعبیر شود . عشق و محبت به همسر دوست داشتن جنس مخالف است که جنبه های عاطفی ، هیجانی و جنسی دارد . مانند افسانه تروا یونانیان که نوعی از دیوانگی عشق یا عشقی استکه انسان را کور میکند .

فیلیا (Philia) :

فیلیا عشقی است که بر نوع دوستی بنا نهاده شده است . ارسطو معتقد است که روابط و همنشینی که بر پایه حسن نیت و اعتماد باشد میتواند مفید باشد . نزدیک ترین مترادف برای این نوع عشق روابط بین دوستان است.

استورگ (Storge) :

عشق و محبت به فرزند در این نوع از عشق جای میگیرد . این نوع دوست داشتن علاقه ای خانوادگی است . اما این عشق با انواع دیگر چه تفاوتی دارد ؟ اولین تفاوت عشق و محبت به فرزندان بر پایه  ویژگی های شخصیتی نیست . اما در انواع قبلی چیزی که افراد را به یکدیگر پیوند میداد همین قرابت شخصیتی بود . دوم در این عشق حتی میتواند دوست داشتن یک طرفه باشد . عشق مادر به کودک و نوزادش . سوم این عشق توجه و محبت بدون قید و شرط است .

اگیپ (Agape) :

عشق و محبت به هم نوع در این نوع علاقه جای میگیرد . این عشق مرز ندارد و جهانی است . این علاقه ربطی به آشنایی قبلی انسانها از هم ندارد . این عشق نوع دوستی (altruism) است که شامل مفهمومی برای از خو گذشتکی و فداکاری برای رفاه دیگران تعریف شده است .

بیشتر بخوانید: درمان شکست عشقی

لودس (Ludus) :

عشق و محبت به هم نوع اینجا دیگر مطرح نیست . این نوع عشق بیشتر جنبه سرگرمی و تفریح دارد . فعالیت هایی مثل رقصیدن ، شوخی کردن آغوا کردن و حتی بازی کردن در این نوع عشق جای میگیرند . در این نوع دوست داشتن تمرکز بر هدف خواستی نیست و بیشتر غایت کار خوش گدازندن و لدت بردن از کاری است که تعهدی در آن موجود نیست .

پراگما (Pragma) :

در این نوع عشق جذابیت جنسی و ویژگی های شخصیتی به نفع اهداف مشترک و مسئولیت پذیری عقب مینشینند . این نوع عشقی عملی است که باعث میشود افراد بر سر وظایف خود پایدار بمانند . این نوع عشق در قالب جامعه مدنی و سیاسی ظهور پیدا میکنند چرا که اهداف مشترک مطرح است و مفاهیمی انتزاعی مانند عشق به وطن .

فیلوتیا (Philautia) :

این نوع از دوست داشتن عشق و محبت به خودمان است . این عشق میتواند هم  سالم وهم ناسالم باشد . از خودگذشتگی و فداکاری در برار غرور و تکبر . محبت به خود اگر جنبه ناسالم به خود بگیرد بخ خود شیفتگی منتهی خواهد شد و عوارضی همچون نفرت و دشمنی در پی دارد اما اگر جنبه مثبت پیدا کند به اعتماد به نفس تبدیل میشود که دوست داشتن خود و ویگران را به همراه خواهد آورد .

مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

0
کــارمـا :
430
کمک کنیم آرامش بیشتری داشته باشیم.................
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
psychologist