تفاوت مقعد و رکتوم چیست؟

11 ماه پیش - خواندن 4 دقیقه

آیا رکتوم همان مقعد است؟ همانطور که در ابتدای متن به این موضوع اشاره کردیم، رکتوم بخشی از روده بزرگ است که درست قبل از مقعد قرار می گیرد. حدود پنج یا شش اینچ طول دارد. این قسمت مانند مخزنی است که مدفوع قبل از بیرون آمدن در آن جمع می شود. هنگامی که راست روده شما پر است، اعصاب این ناحیه میل به اجابت مزاج را تحریک می کنند و اسفنکتر داخلی مقعد شما به طور خودکار شل می شود. اسفنکتر خارجی تحت کنترل آگاهانه بوده و زمان اجابت مزاج وظیفه دفع را انجام می دهد.

ساختار و بافت آنوس (مقعد)

یک ردیف چین های عمودی در لایه های نازک داخلی مقعد شما را به دو قسمت بالا و پایین تقسیم می کند. این چین‌ها ستون‌هایی را تشکیل می‌دهند به نام ستون‌های مقعدی که توسط شیارهایی (سینوس‌های مقعدی) از هم جدا شده که به چین‌های کوچک‌تر (دریچه‌های مقعدی) ختم می‌شوند. سینوس های مقعدی حاوی غدد ترشح کننده مخاطی هستند. دریچه‌ها انتهای سینوس‌ها و خط جداکننده‌ای را نشان می‌دهند که در آن پوشش مخاطی شروع به تغییر پوست می‌کند که اصطلاحا به آنها خط پکتینات یا خط دندانه‌دار می گویند.

قسمت های بالایی و پایینی مقعد (بالا و زیر خط پکتینات) دارای منبع عروقی و منبع عصبی متفاوتی هستند. به همین دلیل است که آنوس به درد و سایر احساسات زیر خط (در دو سوم پایین) بسیار حساس تر است. اسفنکترهای داخلی و خارجی مقعدی شما نیز منبع عصبی متفاوتی دارند، به همین دلیل است که درونی غیرارادی و بیرونی تحت کنترل ارادی است.

عضلات اسفنکتر داخلی و خارجی

دو ماهیچه در این ناحیه وجود دارد: اسفنکتر داخلی و اسفنکتر خارجی. 

به گفته verywellhealth.com؛
The anal sphincter reflex is a process that occurs when stool moving through the digestive tract triggers the internal anal sphincter to relax, which in turn makes the external anal sphincter contract. This response is also called the defecation reflex.
رفلکس اسفنکتر مقعدی فرآیندی است که حرکت مدفوع از طریق دستگاه گوارش باعث شل شدن اسفنکتر داخلی شده و به نوبه خود باعث انقباض اسفنکتر خارجی مقعد خواهد شد. به این پاسخ رفلکس دفع مدفوع نیز گفته می شود.

وظیفه عملکرد ماهیچه های مقعدی چیست؟

مقعد حرکات روده شما را تسهیل می کند. اعصاب و ماهیچه‌های اطراف آنوس هماهنگ می‌شوند تا شما متوجه  زمان دفع می شوید، در حالی که هم زمان اجازه می‌دهند آن را نگه دارید تا زمانی که بتوانید به توالت برسید. وقتی آماده دفع بودید، این اعصاب و ماهیچه‌ها دوباره با هم هماهنگ می‌شوند تا مدفوع را از بدن بیرون برانند. پوشش مخاطی در مقعد ترشحاتی ایجاد کرده تا مجرای رکتوم را روان کرده و به دفع راحت مدفوع کمک کند.

در اصل می توان گفت که وظیفه آنها انقباض و انبساط عضلات ناحیه رکتوم است.

بیماریهای مقعدی چیست؟

راست روده هم مانند هر ناحیه دیگری در بدن می تواند باعث اختلالات و بیماری های مربوط به خود باشد. این شرایط ناراحت کننده عبارتند از:

بواسیر یا هموروئید

بواسیر چیست؟ هموروئید رگ های خونی متورم در مقعد یا راست روده شما هستند. آنها دو نوع بوده که شامل بواسیر داخلی و خارجی می شوند. توده های هموروئید می توانند در داخل رکتوم یا خارج از دریچه مقعد ایجاد شوند که در این زمانها دفع بسیار مشکل شده و برای بیماران به یک معضل بزرگ تبدیل می شود.

شایع ترین و دردناک ترین نوع، هموروئید خارجی است که بیرون از مقعد ظاهر می شود و حتی نشستن را برای فرد سخت می کند. این برآمدگی های برجسته می توانند همراه با درد، سوزش و خارش باشند.

انواع هموروئید درجه یک، دو، سه و چهار با عکس

شقاق مقعد

شقاق مقعدی پارگی در پوشش مقعد است. این شکاف کوچک طی حرکات شکمی روده و اجابت مزاج می تواند باعث درد، سوزش و خونریزی در ناحیه نشیمنگاهی فرد شود. یکی دیگر از عوارض رایج شقاق یبوست می باشد. اگر این عارضه درمان نشود، به مرور زمان زخم عمق بیشتری پیدا کرده و عضلات اطرافش را نیز درگیر می کند.

همچنین بخوانید: درمان شقاق با لیزر

تفاوت بین شقاق و فیستول

عفونت مخمری 

عفونت کاندیدا (کاندیدیازیس) می تواند باعث خارش و درد در ناحیه مقعد یا اطراف آن شود. عفونت مخمری زمانی ایجاد می شود که قارچی به نام کاندیدا در داخل و یا اطراف مقعد رشد می کند. عفونت ممکن است از رکتوم شروع شده و تا آلت تناسلی یا واژن گسترش یابد و باعث خارش شدید، قرمزی و احساس سوزش شود. بهداشت ضعیف، تعریق زیاد ناحیه تناسلی و تغییرات هورمونی برخی از دلایل احتمالی برای ابتلا به این عفونت هستند.

بیماری های مقعدی و مقاربتی

عفونت ها و بیماری های مقاربتی می توانند از طریق رابطه مقعدی، تحریک دهانی و دستان آلوده بر مقعد شما تاثیر بگذارند. بیماری های مقعدی شامل:

  •  کلامیدیا،
  •  تبخال تناسلی، 
  • ویروس پاپیلومای انسانی یا اچ پی وی HPV 
  • زگیل مقعدی، 
  • سیفلیس، 
  • سوزاک، 
  • هپاتیت A، هپاتیت B و 
  • HIV هستند.

آبسه و فیستول مقعدی

هنگامی که یک غده مقعدی مسدود و عفونی می شود، یک آبسه یا یک پاکت چرک در زیر پوست شما ایجاد می شود. بیش از نیمی از انواع آبسه‌ مقعدی تخلیه شده، فیستول مقعدی را به جا می‌گذارند، یک مسیر غیرطبیعی و تونل مانند که از غده به پوست بیرونی روی باسن منتهی می‌شود.

برای خواندن ادامه مطلب مقعد چیست اینجا کلیک کنید.

0
کــارمـا :
31
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
hpvdarman