جلگه خوزستان در کجا قرار دارد؟

1 سال پیش - خواندن 7 دقیقه

 جلگه خوزستان در کجا قرار دارد  ؟ جلگه ها : وسعت قابل توجه هی از مساحت استان خوزستان جلگه ای را فرا گرفته اند  که از کوهپایه های زاگرس شروع می شود و تا سواحل خلیج فارس و اروند رود ادامه دارد.جلگه ی خوزستان وسیع ترین جلگه ی کشور است که در اثر تجمع آبرفت ها در قسمت های انتهایی که به سوی خلیج فتری جاری هستند ، به وجود آمده است. اگر برای مسافرت و تفریح میخواهید به نقاطی از مناطق سرسبز.جلگه ای ایران سفر کنید پیشنهاد میکنیم حتما از جلگه های خوزستان و مناظر بکر و بینظیر آن دیدن کنید همچنین مهم ترین سوغات استان خوزستان انواع خرما می باشد. همچنین محصولات دیگری همچون: صیفی جات، ادویه، حلوا ارده، حلوا شکری، حلوا کنجدی، شیر ارده، انواع کلوچه سنتی، لیف خرما، عبا، حصیر، گبه، فرش، گلیم، جاجیم، نمد، را می توان جزء سوغات این استان نام برد. 

این استان از شمال و شرق توسط کوه های زاگرس احاطه شده است، با حرکت به سمت داخل استان از ارتفاع این کوه ها کاسته شده و جای خود را به تپه ماهورها می دهد. خوزستان شامل دو منطقه کوهستانی و جلگه ای است. دو پنجم کل مساحت استان را کوهستانی و سه پنجم آن جلگه ای است. کوه چو، زردکوه، شاویش، آب بندان، مامازاد، کوه سیاه و کوه چال از جمله کوه های خوزستان هستند. جلگه خوزستان شیب کمی دارد و در برخی از نقاط آن گنبدهای نمکی موجود است که نقش عمده ای در شور کردن اراضی و آب ها دارد. برای مطالعه ی بیشتر در رابطه با جلگه ی خوزستان به سایت ویکی زندگی مراجعه کنید. 

خوزستان یکی از پرآب ترین استان های ایران است. پنج رود بزرگ که از زاگرس سرچشمه میگیرند زمین های جلگه خوزستان را مشروب کرده و به طور مستقیم یا غیر مستقیم به خلیج فارس می ریزند. کارون بزرگترین این رودها، بزرگترین و تنها رود قابل کشتیرانی در ایران است، این رود که از کوه های زاگرس مرکزی سرچشمه می گیرد در نزدیکی شوشتر به آب دز می پیوندد و در نزدیکی ورودی اروندرود به خلیج فارس به این رود می ریزد. رود کرخه سومین رود بلند ایران پس از کارون و سفیدرود است. این رود که از کوه های زاگرس سرچشمه می گیرد پس از طی مسیری نزدیک به ۷۵۵ کیلومتر در جهت جنوب غربی به تالاب هورالعظیم در مرز ایران و عراق می ریزد. نام کرخه از شهری در کوره شوش خوزستان به نام کرخا یا کرخه برگرفته شده است. آب دز از زاگرس مرکزی در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی بروجرد نزدیکی چهاربره جریان می یابد از میان شهر دزفول می گذرد و در ۱۰۰ کیلومتری جنوب این شهر در بند قیر به کارون می ریزد. این رود با حجم بالای آب در طول تاریخ شریان حیاتی کشاورزی متمرکز در منظقه بوده است. رود مارون از کوه های راه باریک، سفید و گل گیلک در ۵۳ کیلومتری شمال غرب یاسوج سرچشمه می گیرد پس از تلاقی با رود اعلاء در چم هاشم با نام جراحی به راه خود ادامه می دهد و پس از مشروب کردن دشت رامهرمز و رامشیر و در کل پس از پیمودن مسافتی نزدیک به ۴۳۸ کیلومتر به خورموسی و خلیج فارس می ریزد. رود هندیجان یا زهره از کهگیلویه سرچشمه می گیرد و دو سرشاخه اصلی آن دو رود آب شیرین یا خیرآباد و آب شور یا شولستان است، این رود پس از گذر از هندیجان به خلیج فارس می ریزد. 

جاذبه های فرهنگی خوزستان

وجود مراکز علمی و فرهنگی همچون دانشگاه جندی شاپور در این استان دال بر اهمیت و رونق این منطقه است که استادان بزرگ دانش پزشکی را از یونان، مصر، هند و روم گرد هم آورده بوده است. این دانشگاه را ساسانیان بنیان گذاردند. این دانشگاه پزشکی که به دستور شاپور اول (۲۴۱–۲۷۱ م) به سبب وجود آب و هوا و طبیعت پر نعمت و مناسب در گندی شاپور (نزدیک دزفول) ساخته شد. توسط شاپور دوم (ذوالاکتاف) مرمت و بازسازی گشت و در زمان انوشیروان تکمیل و توسعه یافت. دانشمندان و شاعران بزرگی همچون ابونواس حسن بن هانی اهوازی، که از ارکان شعر عرب است، عبداله بن میمون اهوازی، نوبخت اهوازی منجم و فرزندانش، جورجیس پسر بختشوع گندیشاپوری و شاعران شیعی، مانند ابن سکیت و دعبل خزائی که با اشعار خود ولایت و امامت را پاس داشته اند و زبان به مقاومت گشوده اند از همین منطقه برخاسته و در این دیار زندگی می کرده اند. 


تراکم و قومیت در توابع استان خوزستان


بر پایه دانشنامه بریتانیکا، بیشتر جمعیت استان خوزستان را بختیاری ها و سایر لرها تشکیل می دهند. از دیگر اقوام این استان می توان به مردم عرب و سایر، اقوام فارس اشاره کرد. همچنین قشقایی ها و ارامنه نیز در بخش هایی از استان خوزستان سکونت دارند.


عرب ها در شهرستان های شادگان، دشت آزادگان، هویزه، باوی، رامشیر، کارون و حمیدیه اکثریت مطلق جمعیت را تشکیل می دهند. در شهرستان های اهواز، خرمشهر، آبادان، ماهشهر و امیدیه به خصوص در مناطق روستایی عرب ها جمعیت قابل ملاحظه ای تشکیل می دهند اگرچه در مرکز شهرستان های مزبور اقلیت کوچک هستند. بقیه شهرستان های استان از اقوام فارس، لر و بختیاری است، از جمله دزفول، شوشتر، شوش، اندیمشک، مسجد سلیمان، ایذه، آغاجاری، بهبهان، باغ ملک، رامهرمز، گتوند، لالی، اندیکا، هفتکل و هندیجان که از قدیمی ترین و بزرگ ترین و نفت خیزترین شهرهای استان به شمار می روند. [5]


توابع و شهرستان های استان خوزستان


استان خوزستان دارای ۲۷ شهرستان و ۵۴ شهر می باشد. شهرستان های استان خوزستان عبارت است از: اهواز، آبادان، آغاجاری، امیدیه، اندیکا، اندیمشک، ایذه، باغ ملک، باوی، بندر ماهشهر، بهبهان، حمیدیه، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامشیر، رامهرمز، شادگان، شوش، شوشتر، کارون، گتوند، لالی، مسجدسلیمان، هفتکل، هندیجان، هویزه


استان خوزستان و دفاع مقدس


این استان از ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ تا واپسین روز جنگ ایران و عراق همواره صحنه عملیاتهای گوناگون ایران برای بازپس گیری مناطق اشغال شده توسط نیروهای ارتش عراق بود. در آغاز جنگ شهرهایی چون آبادان، سوسنگرد، بستان، دزفول، اندیمشک، خرمشهر، و اهواز که مرکز استان بود مرتباً هدف حملات موشکی و توپخانه ارتش عراق قرار داشتند.


خوزستان از جمله استان هایی است که در طول جنگ هشت ساله دچار آسیب و خسارت فراوانی شد. اشغال طولانی مدت برخی مناطق استان، موشک باران دایمی برخی شهرها و حملات هوایی و زمینی به شهرهای دزفول، بستان، هویزه، سوسنگرد، اهواز، شوش، شوشتر، شادگان، اندیمشک و بسیاری از مناطق دیگر، همه و همه باعث آسیب های فراوان به سرمایه های طبیعی و انسانی و زیرساخت های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن شد.

جاذبه های گردشگری استان خوزستان


چغازنبیل - سازه های آبی شوشتر (مجموعه آبشارها، آسیابها، پلها و سدهای باستانی) - قلعه سلاسل (شوشتر) - کاخ آپادانا (شوش) - بند میزان (شوشتر) - پل بند لشکر (شوشتر) - مسجد جامع شوشتر - آرامگاه دانیال نبی (شوش) - قلعه شوش - برج کلاه فرنگی شوشتر (شوشتر) - پل بند شادروان (شوشتر) - آرامگاه یعقوب لیث - معبد بردنشانده - صفه سر مسجد - پل قدیم (دزفول) (با ۱۷ قرن سابقه) – الیماییس - ارجان (بهبهان) - تپهٔ چغا در گتوند - آتشگاه مسجدسلیمان - شیرهای سنگی بختیاری - شهر باستانی ایذه (آیاپیر، آنزان، انشان، مالمیر) - منطقه باستانی کول فرح (ایذه) - منطقه باستانی اشکفت سلمان (ایذه) - کلیسای ارامنه (آبادان) - مسجد رنگونی ها (آبادان) - موزه آبادان - سینما تاج آبادان - خانه بچاری (آبادان)

صنایع و اقتصاد استان خوزستان


اهواز، مرکز صنایع پخش نفت و گاز در خوزستان و تمامی مناطق نفتخیز در جنوب، غرب و شرق ایران است. پالایشگاه آبادان و پتروشیمی بندر امام و پتروشیمی ماهشهر از جمله صنایع وابسته به نفت در این استان هستند.


کارخانجات ذوب و فولادسازی و محصولات آهنی و فولادی و لوله سازی از جمله صنایعی هستند که تأثیر بسزایی در اقتصاد منطقه و استان دارند. از جملهٔ این مجموعه ها می توان به لوله سازی خوزستان، گروه ملی صنعتی فولاد ایران، شرکت فولاد خوزستان، نورد کاویان اشاره کرد.

محصولات استان خوزستان


جدا از کشاورزی سنتی و نیمه مکانیزهٔ محصولات سنتی (مثل برنج، گندم، مرکبات و صیفی جات)، نیشکر هم به صورت صنعتی در قالب طرح توسعه نیشکر و صنایع جانبی استان خوزستان در ابعاد جغرافیایی وسیعی کاشته شده و مورد بهره برداری قرار می گیرد.


از جمله صنایع جانبی قدیمی نیشکر در خوزستان، مجتمع کاغذسازی هفت تپهاست که از دیرباز با استفاده از ضایعات نیشکر به تولید کاغذ می پردازد.


سوغات خوزستان

مهم ترین سوغات استان خوزستان انواع خرما می باشد. همچنین محصولات دیگری همچون: صیفی جات، ادویه، حلوا ارده، حلوا شکری، حلوا کنجدی، شیر ارده، انواع کلوچه سنتی، لیف خرما، عبا، حصیر، گبه، فرش، گلیم، جاجیم، نمد، را می توان جزء سوغات این استان نام برد. 


0
کــارمـا :
47
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
ghatefe878