حملات پانیک و اختلال هراس - علائم و علل

2 سال پیش - خواندن 3 دقیقه

بسیاری از مردم فقط یک یا دو حمله پانیک در طول زندگی خود دارند و مشکل تا حدودی برطرف می شود، البته زمانی که یک موقعیت استرس زا به پایان برسد. اما اگر حملات پانیک مکرر و غیرمنتظره داشته‌اید و دوره‌های طولانی را در ترس دائمی از حمله دیگری سپری کرده‌اید، ممکن است وضعیتی به نام اختلال پانیک داشته باشید.

اگرچه حملات پانیک به خودی خود تهدید کننده زندگی نیستند، اما می توانند ترسناک باشند و به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارند. اما درمان می تواند بسیار موثر باشد.

علائم حملات پانیک

حملات پانیک معمولاً به طور ناگهانی و بدون هشدار شروع می شود. آنها می توانند در هر زمانی روی دهند. وقتی در حال رانندگی با ماشین هستید، در مرکز خرید، به حالت خوابیده یا در وسط یک جلسه کاری. ممکن است گاه به گاه حملات پانیک داشته باشید، یا ممکن است به طور مکرر رخ دهند.

حملات پانیک تغییرات زیادی دارند، اما علائم معمولا در عرض چند دقیقه به اوج خود می رسند. ممکن است پس از فروکش کردن حمله پانیک احساس خستگی و فرسودگی کنید.

حملات پانیک به طور معمول شامل برخی از این علائم یا علائم است:

احساس عذاب یا خطر قریب الوقوع

ترس از دست دادن کنترل یا مرگ

ضربان قلب تند و تند

تعریق

لرزیدن یا لرزش

تنگی نفس یا گرفتگی در گلو

لرز

گرگرفتگی

حالت تهوع

گرفتگی شکم

درد قفسه سینه

سردرد

سرگیجه، سبکی سر یا غش

بی حسی یا گزگز

احساس غیر واقعی بودن یا جدا شدن

یکی از بدترین چیزهایی که در مورد حملات پانیک وجود دارد، ترس شدید از این است که یک حمله دیگر داشته باشید. ممکن است آنقدر از حملات پانیک بترسید که از موقعیت‌های خاصی که ممکن است رخ دهد اجتناب کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر علائم حمله پانیک دارید، در اسرع وقت به دنبال کمک پزشکی باشید. حملات پانیک، اگرچه به شدت ناراحت کننده هستند، خطرناک نیستند. اما کنترل حملات پانیک به تنهایی دشوار است و ممکن است بدون درمان بدتر شوند.

در مقالات مرکز روانشناسی آویژه ذکر شده است که علائم حمله پانیک همچنین می تواند شبیه علائم سایر مشکلات سلامتی جدی مانند حمله قلبی باشد، بنابراین اگر مطمئن نیستید که چه چیزی باعث علائم شما می شود، مهم است که توسط ارائه دهنده مراقبت های اولیه خود ارزیابی شوید.

چه تکنیک‌هایی برای کاهش علائم حمله پانیک مورد استفاده قرار می گیرد؟

بسیاری از افراد زمانی که به حملات پانیک دچار می‌شوند وحشت کرده و کنترلی روی خود ندارند. در ادامه به شما خواهیم گفت که در هنگام حمله پانیک چه باید کرد.

  • تنفس عمیق
  • بستن چشم‌ها
  • پرت کردن حواس
  • شل کردن عضلات بدن
  • تمرین ذهن آگاهی
  • عدم مقابله با احساس ترس

از موثرترین  راه های برخورد با حملات پانیک میباشد.

 اختلال پانیک چگونه درمان می‌شود؟

افراد مبتلا به پانیک به دلیل رنج و اضطرابی که متحمل می‌شوند زندگی سختی دارند. از این رو باید درمان پانیک را آغاز کنند و در صورتی که به موقع برای درمان اقدام شود، بهبود آن سریع‌تر پیش خواهد رفت و فرد راحت‌تر می‌تواند به زندگی خود ادامه دهد. علاوه بر آن درمان این بیماری در درجه اول با روان درمانی آغاز می‌شود و با توجه به سابقه بیماری فرد یا شدت آن ممکن است دارو درمانی نیز انجام شود. در ادامه به بررسی روش‌های درمان این اختلال می‌پردازیم.

منبع:

https://psychology.avije.org/

0
کــارمـا :
431
کمک کنیم آرامش بیشتری داشته باشیم.................
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
psychologist