دامین آتوریتی چیست؟

3 سال پیش - خواندن 7 دقیقه

دامین آتوریتی، مفهومی که در سئو تازگی ندارد و مدت‌ها است که صحبت‌های زیادی از آن می‌شود. اگر دارای کسب و کاری در فضای اینترنت و گوگل هستید، اعتبار دامنه، یکی از موضوعاتی است که حسابی به دردتان می‌خورد. موضوعی که اولین بار توسط کمپانی ساکن مانتین ویو مطرح شد، اما بعدها، گوگل اعلام کرد که از دامین آتوریتی برای تشخیص جایگاه صفحاتش استفاده نمی‌کند. با این حال، پس چرا هنوز هم باید به آن اهمیت بدهیم؟

بعد از آن، شرکت‌های زیادی از جمله MOZ که معتبرترین شرکت دنیا در زمینه سئو و بهینه سازی وب سایت‌ها است، اقدامی شبیه به Pagerank گوگل را دنبال کردند و برای هر وب سایت امتیازی در نظر گرفتند. امتیازی که بیشتر بودنش، نشان از هماهنگ بودن وب سایتتان با موتورهای جست و جو است. توصیه می‌کنیم، اگر جزو آن افرادی هستید که می‌خواهید:

بدانید دامین آتوریتی یا همان اعتبار دامنه چیست

چرا باید برای آن ارزش قائل باشید

با چه ابزاری اعتبار وب سایتتان را بسنجید

و در نهایت، چگونه این معتبر بودن را بیشتر و بیشتر کنید

Domain Authority چیست؟

اولین و مهمترین سؤالی که به احتمال زیاد، ذهنتان را درگیر کرده‌است، آن است که دامین آتوریتی یا همان Domain Authority و یا به اختصار DA چیست؟

دامین آتوریتی یکی از پارامترهایی است که شرکت ماز برای تحلیل و مقایسه وب سایت‌ها ارائه کرده‌است؛ که نشان دهنده اعتبار یک وب سایت است. دامین آتوریتی، عددی بین 0 تا 100 است.

همان‌طور که در امتحانات دوران مدرسه، نمره مان عددی بین 0 تا 20 بود، اینجا هم عددی بین 0 تا 100 را دریافت می‌کنیم. هر چه این عدد به 100 نزدیک تر باشد، وب سایتمان ارزش بیشتری نزد گوگل دارد. یا بهتر است بگوییم، بیشتر در دل گوگل جا شده‌ایم!

دامین

چرا باید برای دامین آتوریتی ارزش قائل باشیم؟

ممکن است با خودتان بگویید، اکنون که دیگر گوگل از این اعتبار صفحات برای رتبه‌بندی‌هایش استفاده نمی‌کند، پس چرا باید به دامین آتوریتی بها بدهیم؟ چرا باید بخواهیم آن را افزایش دهیم؟

درست است که گوگل از این معیار برای رتبه‌بندی صفحاتش استفاده نمی‌کند، اما تجربه نشان داده‌است، وب سایت‌هایی که اعتبار دامنه بالاتری دارند، خود به خود در جایگاه‌های بهتری قرار می‌گیرند.

البته این را هم در نظر داشته باشید که DA، تنها یک پارامتر نسبی است و برای مقایسه وب سایت‌های مختلف، می‌توانید از آن استفاده کنید.

اما پارامتر مطلق نیست! در واقع معیار اصلی ما گوگل است که 200 فاکتور مختلف را برای رتبه‌بندی صفحاتش در نظر می‌گیرد، اما دامین آتوریتی تنها به 40 مورد آنها توجه می‌کند!

پیج آتوریتی چیست؟

پیج آتوریتی Page Authority، نشان دهنده اعتبار صفحه است. در واقع این پارامتر که آن را با PA نشان می‌دهیم، بیانگر اعتبار یک صفحه خاص از وب سایتمان است.

مشابه اعتبار دامنه، پیج آتوریتی هم عددی بین 0 تا 100 است که در بین صفحات مختلف یک وب سایت، صفحه اصلی آن، معمولاً بیشترین اعتبار صفحه را به خود اختصاص می‌دهد.

موارد زیر، کمک زیادی به درک تفاوت بین دامین آتوریتی و پیج آتوریتی به شما می‌کنند:

دامین آتوریتی، نشان دهنده اعتبار کل دامنه یا همان وب سایتتان است.

پیج آتوریتی، تنها اعتبار یک صفحه از آن (یعنی فقط یک URL) را نشان می‌دهد.

دامین آتوریتی، مجموعه ای از پیج آتوریتی‌های سایت است.

محاسبه دامین اتوریتی

و اما، دامین آتوریتی چگونه محاسبه می‌شود؟

یکی از تاثیرگذارترین عواملی که اعتبار دامنه تان را زیر و رو می‌کند، بک لینک‌ها هستند. اما این به معنای آن نیست که ره بک لینکی، به شما اعتبار بیشتری می‌بخشد!

برای آنکه به بالا رفتن DA وب سایتتان، کمک کنید، تنها کمیت بک لینک‌ها را در نظر نداشته باشید. کیفیت آنها، در اولویت بالاتری قرار دارد. در واقع سعی کنید از بک لینک‌هایی استفاده کنید که بیشتر مورد توجه گوکل هستند.

به عنوان مثال، می‌توانید از وب سایت‌هایی که خودشان دارای اعتبار دامنه بالاتری هستند، بک لینک بگیرید. برای آشنایی کامل تر با بک لینک‌ها و معجزه ای که برای وب سایتتان به ارمغان می‌آورند

البته این انتهای ماجرا نیست! جدا از بک لینک‌ها، معیارها دیگری هم دست به دست هم می‌دهند تا اعتبار دامنه شما بالاتر برود. به عنوان مثال، حضور قوی و مثبت کسب و کارتان در شبکه‌های اجتماعی، اعتبار صفحات بالاتر، اشاره مردم به برند شما در دنیای اینترنت، عمر دامنه تان، جست و جوی نام برندتان و …، همه در این دامین آتوریتی مؤثر هستند.

4 راهکاری که دامین آتوریتی وب سایتتان را متحول می‌کند!

برای بالا بردن اعتبار دامنه وب سایتمان باید چه کنیم؟ اکنون وقت آن است که با 4 راهکاری آشنا شوید که بهترین وب سایت‌ها با بالاترین دامین آتوریتی‌ها هم یک روزی این کارها را انجام داده‌اند و هنوز هم در حال بهبود اعتبار صفحاتش هستند. این راهکارها عبارتند از:

کیفیت و جذابیت برای تولید محتوایتان، حرف اول را می‌زند

اولین راهکار پیش رویتان، تولید محتوا باکیفیت و جذاب است. محتوا، همیشه در کسب و کارهای اینترنتی پادشاهی می‌کند. این را به یاد داشته باشید، اگر شما تولید محتوای جذاب نکنید، رقیب شما، حتماً این کار را خواهد کرد! پس برای داشتن محتواهایی گوگل پسند و کاربر چسند، حتی یک ثانیه هم تعلل نکنید.

محتواهای باکیفیت و ارزش آفرین، باعث جذب مخاطب می‌شوند. همچنین سبب می‌شوند تا اشتراک مطالبتان بالا برود و لینک‌های بیشتری دریافت کنید. در نهایت، این لینک‌ها، دست به دست هم می‌دهند تا اعتبار دامنه تان بالا برود.

تحت هیچ شرایطی از سئو تکنیکال، غافل نشوید

یکی دیگر از بااهمیت‌ترین اقداماتی که به کسب و کارتان برای داشتن یک دامین آتوریتی خوب کمک می‌کند، توجه به ساختار صفحاتتان، انواع المان‌ها و اجرای درست کدهایتان است.

به عنوان مثال، کدهای html وب سایتتان، این وظیفه را بر عهده دارند که در کنار نمایش محتواها به مخاطبان، درک محتوا را برای ربات‌های گوگل هر چه راحت تر کنند.

سئوداخلی و تأثیر بی نظیرش روی دامین آتوریتی

سئوی داخلی چیزی جز توجه به اصول و لینک ها و بهینه سازی محتوا ها و عکس ها نمی باشد. در واقع تلاش در سئوی داخلی، روی چیزهایی است که خودمان 0 تا 100 کنترل آن‌ها را در اختیار داریم.

به عنوان مثال، سئوی مطالب، لینک سازی‌های داخلی، داشتن URL درست، استفاده درست از تگ‌ها و … همه بخشی از سئوی داخلی هستند.

توجه به یک سئوی داخلی خوب و گوگل پسند، تأثیر زیادی روی دامین آتوریتی تان می‌گذارد.


توجه به یک سئوی داخلی خوب و گوگل پسند، تأثیر زیادی روی دامین آتوریتی تان می‌گذارد.


سئوی خارجی و معجزه اش بر اعتبار دامنه

و در آخر، آخرین چیزی که برای بالابردن اعتبار دامنه بسیار کمکتان می‌کند، سئوی خارجی است. منظور از سئوی خارجی، چیزهایی است که در خارج از وب سایت ما اتفاق می فاتد. یعنی تمرکزمان روی دیدگاه گوگل و مخاطبان نسبت به وب سایتمان است.

میزان رضایت مخاطبان، تعداد بک لینک‌هایی که گرفته‌اید و … همه و همه بخشی از سئوی خارجی تا هستند.

این را بدانید، سئوی داخلی و سئوی خارجی تنها تمرکزهایشان فرق می‌کند؛ اما هر دو یک هدف، یعنی هماهنگ شدن با موتور جست و جوی گوگل و ربات‌هایش را دنبال می‌کنند.

و در نهایت …

در نهایت باید خدمتتان عرض کنیم که دامین اتوریتی عددی است ه همواره در حال تغییر است و اگر در یک بازه زمانی آن را مرتباً چک کردید و شاهد تغییراتش شدید، نگران نشید این یکی از طبیعی ترین چیز هایی است که ممکن است اتفاق بیفتد

این تغییر میتواند دلایل و علت های متفاوتی داشته باشد. به عنوان مثال ممکن است بک لینک‌هایی داشته باشید که هنوز ایندکس نشده‌اند، ممکن است بک لینک‌هایتان بی کیفیت یا قوی و باکیفیت باشند.

این را همیشه به یاد داشته باشید که دامین آتوریتی، تنها یک ابزار مقایسه است. بهبود آن نباید شما را از هدف‌های دیگر کسب و کارتان دور کند. از این اعتبار، تنها برای مقایسه خود و سایر رقیبانتان استفاده کنید. ببینید کاستی‌هایتان کجاست و سریعاً آن‌ها را برطرف کنید.


1
کــارمـا :
40
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
yeganemashkoori6