ارزانترین فالوور،لایک و بازدید اینستاگرام و تلگرام در کل کشور را خریداری کنید (حرفه‌ای‌ترین پلتفرم خدمات شبکه‌اجتماعی کشور) کلیک کنید

دستگاه سورتینگ چگونه کار می کند؟

3 سال پیش - خواندن 4 دقیقه

امروزه یکی از مهمترین ویژگی هایی که باید مواد غذایی و محصولات کشاورزی از آن برخوردار باشند، مرتب شدن توسط دستگاه سورتینگ است. محصولاتی که به وسیله این دستگاه جداسازی می شوند، جملگی از کیفیت، رنگ و اندازه مشابه بهره مند می شوند. یکی از نکاتی که همواره سوالاتی را برای افراد به وجود می آورد، نحوه عملکرد این دستگاه است. به همن دلیل در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که دستگاه سورتینگ چگونه کار می کند. برای آشنایی با این موضوع ما را تا انتها همراهی نمایید.

دستگاه سورتینگ چیست؟

همانطور که می دانید، کلمه سورتینگ برگرفته از یک کلمه انگلیسی به معنای مرتب سازی است و به دستگاهی که این مرتب سازی را انجام می دهد، دستگاه سورتینگ می گویند. مرتب سازی بر اساس پارامترهای مختلفی همچون رنگ، اندازه، وزن و ... صورت می گیرد. به طور مثال دستگاه سورتینگ برنج معمولا بر اساس اندازه کار میکند.

یکی از مشهورترین انواع دستگاه سورتینگ، دستگاه سورتینگی است که فرآیند مرتب سازی را بر اساس رنگ انجام می دهد. در این مقاله به نحوه عملکرد این نوع دستگاه پرداخته خواهد شد.

عملکرد دستگاه سورتینگ بر اساس رنگ چگونه است؟

مواد اولیه از بالای قیف / قیف ذخیره سازی وارد دستگاه می شود. از طریق ارتعاش دستگاه ویبراتور، مواد اولیه به پایین کانال می لغزند و به سرعت در منطقه مشاهده در کابین مرتب سازی شتاب می گیرند و از بین سنسور و صفحه پس زمینه عبور می کنند.

 تحت تأثیر منبع نور LED، با توجه به شدت و تغییر رنگ نور، سیگنال خروجی سیستم برای هدایت شیر برقی جهت دمیدن ذرات هتروکروماتیک به قیف خروجی زباله هدایت می شود و مواد پذیرفته شده به حفره محصول نهایی قیف خروجی محصولات مورد تایید هدایت می شوند.

معمولا از این نوع دستگاه برای میوه ها و مرکبات استفاده می شود تا این محصولات کشاورزی، به صورت یکدست بر اساس رنگ به دست مصرف کننده برسد. امروزه بسیاری از افراد محصولات کشاورزان را خریداری نموده و با استفاده از دستگاه سورتینگ مرکبات و میوه و پس از انجام فرآیند سورتینگ، آن را با قیمت های بسیار بالاتر به فروش می رسانند.

اجزای اصلی دستگاه سورتینگ بر پایه رنگ

سیستم تغذیه

این سیستم شامل قیف تغذیه، فیدر ارتعاشی و ناودانی است. مواد اولیه از قیف تغذیه وارد فیدر ارتعاشی می شوند ، سپس با لرزش و مکانیسم هدایت به طور خودکار در یک سری از خط جریان مداوم قرار می گیرند و پس از تسریع شدن توسط ناودان با سرعت ثابت به یک منطقه تشخیص می افتند تا اطمینان حاصل شود که مواد به وضوح در کابین مرتب سازی وجود دارد. سیستم تغذیه علاوه بر عملکرد تهیه مواد اولیه ، ظرفیت دستگاه مرتب سازی رنگ را نیز کنترل می کند. از طریق تنظیم مقدار لرزش صفحه کنترل جریان قیف خوراک و قیف ارتعاش ، کنترل خروجی رنگ مرتب کننده در واحد زمان قابل تحقق است.

سیستم نوری الکترونیکی

سیستم Optoelectronic قسمت اصلی دستگاه مرتب سازی رنگ است که عمدتا از یک منبع نور LED، صفحه پس زمینه، لنز CCD و دستگاه های کمکی مرتبط تشکیل شده است. منبع نور، روشنایی یکنواخت پایدار از مواد مورد آزمایش و صفحه پس زمینه را فراهم می کند. لنز CCD نور منعکس شده ماده را برای اندازه گیری به سیگنال الکتریکی در منطقه تشخیص تبدیل می کند. صفحه پس زمینه یک سیگنال مرجع برای سیستم کنترل الکترونیکی فراهم می کند.

سیستم مرتب سازی

سیستم مرتب سازی شامل لوازمی مانند کابینت مرتب سازی، نازل، منبع تغذیه هوا می باشد. به طور تجربی ثابت شده است که فاصله نازل و تعداد نازل یکی از عوامل کلیدی موثر در دقت طبقه بندی رنگ است.

سیستم شست و شو

پس از مرتب سازی، محصولات آماده شست و شو می شوند. بر روی محصولاتی همچون میوه و مرکبات، معمولا گِل و گرد و خاک دیده می شود و با قرار گرفتن در این قسمت به طور کامل تمیز می شوند. برخی از دستگاه ها با واکس مخصوص و برس، این محصولات را براق و جذاب می کنند.

سیستم بسته بندی

این قسمت در همه دستگاه ها مشاهده نمی شود. برخی از دستگاه ها به سیستم بسته بندی مجهز می باشند و پس از انجام فرآیند سورتینگ، محصولات به این قسمت هدایت می شوند تا در بسته بندی های مناسب، آماده عرضه به بازار گردند.

بهترین انواع دستگاه سورتینگ موجود در بازار

دستگاه های سورتینگ متفاوتی در بازار موجود است که هر کدام از کیفیت و قیمت مختلفی برخوردار هستند. گروه بازرگانی دامون مبنا، یکی از برترین شرکت های واردات ماشین آلات صنعتی در زمینه های پزشکی، غذایی و بهداشتی به شمار می رود که بسیاری از برندهای مطرح نیز از دستگاه های این شرکت استفاده می کنند. برای آشنایی بیشتر با دستگاه های این شرکت میتوانید به وب سایت دامون مبنا به نشانی https://dmabna.com/ مراجعه نمایید.

0
کــارمـا :
44
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
amirranjbari